Az albbi szveget 25 ortodox rabbi rta al s nyilatkozatukat egy keresztny–zsid megbklst szorgalmaz szervezet honlapjn tettk kzz, tovbbi ortodox zsid vallsi vezetk csatlakozsra is nyitottan.

Mennyei atynk akaratt teljestve:
Egy zsid–keresztny partnersg fel
Csaknem ktezer ves klcsns ellensgeskeds s elidegenls utn, mi, Ortodox Rabbik, izraeli, amerikai s eurpai kzssgek, intzmnyek s szeminriumok vezeti felismerjk a szmunkra adatott trtnelmi lehetsget. Keresztny testvreink felnk nyjtott bkejobbjnak elfogadsval Mennyei Atynk akaratnak megvalstsra treksznk. Zsidknak s keresztnyeknek partnerknt kzsen kell korunk erklcsi kihvsaira vlaszt adniuk.
- A So 70 ve rt vget. Ez volt a zsidk vszzados megvetsnek, elnyomsnak s elutastsnak – s gy a zsidk s a keresztnyek kztt kialakult ellensges viszonynak – borzalmas tetfoka. Visszatekintve ma mr vilgos, hogy a kptelensg e megvets legyrsre s az emberisg javt szolgl konstruktv prbeszd kialaktsra megtpzta az antiszemitizmus gonosz erivel szembeni ellenlls kpessgt, gy a fldet gyilkossg s npirts rasztotta el.
- Felismerjk, hogy a II. Vatikni Zsinat ta a katolikus egyhz tantsai a zsid vallsrl alapjaiban s vgrvnyesen megvltoztak. A Nostra Aetate 50 vvel ezeltti kihirdetse a kiengesztels folyamatt indtotta el kzssgeink kztt. A Nostra Aetate s az ennek szellemisgt kvet hivatalos egyhzi okmnyok egyrtelmen elutastjk az antiszemitizmus minden formjt, megerstik I-ten s a zsid np felbonthatatlan szvetsgt, elutastjk az istengyilkossg vdjt s a keresztnyek s zsidk kztti egyedlll kapcsolatot hangslyozzk. II. Jnos Pl ppa „idsebb testvreinknek”, XVI. Benedek ppa pedig „hitbeli atyinknak” nevezte a zsidkat. Ezen alapokbl kiindulva, katolikus s ms keresztny egyhzi vezetk szinte prbeszdet kezdemnyeztek a zsidkkal, mely az elmlt t vtizedben fokozatosan bontakozott ki. Nagyra becsljk, hogy az egyhz megerstette: Izrael egyedlll helyet foglal el a szent trtnelemben s a vilg eljvend megvltsban. Ma a zsidk megannyi keresztnytl szinte szeretetet s tiszteletet tapasztalnak, ami a prbeszdre val trekvsben, tallkozk s konferencik formjban nyilvnul meg szerte a vilgon.
- Ahogy azt Maimonidsz s Jehuda Halvi is tette[1] , mi is elismerjk, hogy a keresztnysg ltrejtte nem hiba vagy vletlen mve, hanem isteni akarat eredmnye volt s ajndk a nemzeteknek. I-ten a zsid s a keresztny valls elvlasztsval a hitben ersen klnbz partnereket szndkozott ltrehozni, s nem ellensgeket teremteni. Jacob Emden rabbi rta: „Jzus ktszeres jsgot hozott a fldre. Egyrszrl fejedelmien megerstette Mzes Trjt – s egyetlen Blcs sem beszlt hatrozottabban a Tra megvltoztathatatlan voltrl. Msrszrl Jzus eltrlte a nemzetek blvnyait s ktelezte ket No ht parancsolatnak betartsra; erklcsi jellemvonsokkal erstette meg ket, hogy klnbl viselkedjenek, mint a mez llatai. A keresztnyek szintn I-tenrt cselekv gylekezetek, melyek fennmaradnak; szndkaik igazak, s jutalmuk nem marad el.”[2]
Samson Raphael Hirsch rabbi arra tantott minket, hogy „a keresztnyek elfogadtk a Zsid Biblia testamentumi rszt, mint az i-teni kinyilatkoztats knyvt. Ahogy azt a Biblia hirdeti, a keresztnyek megvalljk hitket a menny s a fld I-tenben s elismerik az i-teni gondvisels korltlan (egyedlll) uralmt.”[3] Most, hogy a keresztny egyhz elismerte I-ten s Izrael rk szvetsgt, mi zsidk is elismerhetjk a keresztnysg folyamatos alkot rvnyessgt, amely partnernk a vilg megjavtsban. Tehetjk ezt flelmek nlkl, hogy eme kijelentsnket hittrt szndkkal kihasznlnk. Ahogy azt a Shear Yashuv Cohen rabbi vezetse alatt ll, Izrael llam Frabbintusa s az Apostoli Szentszk kztt mkd bizottsg kijelentette: „Tbb nem ellensgek vagyunk, hanem egyrtelmen partnerek az emberisg tllshez s jlthez szksges alapvet erklcsi rtkek hirdetsben.”[4] Egyiknk sem tudja I-ten kldetst egyedl vghezvinni ebben a vilgban.
- Zsidknak s keresztnyeknek egyarnt szvetsg ltal megpecstelt kldetse a vilg tkletestse a Mindenhat egyeduralma alatt, hogy az egsz emberisg az nevrt kiltson, s az utlatossgok eltrltessenek a fldn. Megrtjk mindkt oldal ttovzst abban, hogy elismerjk ezt az igazsgot, s felszltjuk kzssgeinket, hogy a bizalmon s tiszteleten alapul kapcsolat rdekben prbljk meg flelmeiket legyzni. Hirsch rabbi azt is tantotta, hogy a Talmud a keresztnyeket „ember s ember kztti ktelessgek tekintetben a zsidkkal egy szintre helyezte. Nemcsak az igazsgossgot clz ktelessgek rvnyesek irnyukban s javukra, de a cselekv, testvries emberi szeretet parancsa is.” A mltban a keresztnyek s zsidk kapcsolatt gyakran zsau s Jkob ellensges viszonyn keresztl szemlltk. Mgis Naftali Zvi Berliner rabbi (Netziv) mr a 19. szzad vgn megrtette, hogy a zsidkat s a keresztnyeket I-ten szeret partnereknek sznta: „Az elkvetkezendkben, mikor a tiszta szellem ltal vezrelve zsau gyermekei elismerik Izrael npt s a zsid nemzet rdemeit, akkor mi is ksztetst rznk majd arra, hogy zsauban testvrnket ismerjk fel.”[5]
- Bennnket, zsidkat s keresztnyeket sokkal tbb minden kt ssze, mint ami elvlaszt: brahm erklcsi egyistenhite; a menny s a fld egyetlen Teremtjvel val kapcsolatunk – aki szeret s v mindnyjunkat –, a Szent Zsid Iratok, valamint a hagyomny ktelkbe, az let rtkeibe, a csaldba, az egytt rz becsletessgbe, az igazsgossgba, az elidegenthetetlen szabadsgba, az univerzlis szeretetbe s az eljvend vilgbkbe vetett hitnk. Moses Rivkis rabbi (Be’er Hagoleh) megersti mindezt s azt rta: „a Blcsek csak napjaik blvnyimdira hivatkoztak, akik nem hittek a vilg teremtsben, a kivonulsban, I-ten csodlatos cselekedeteiben s a trvny i-teni eredetben. Ezzel ellenttben azon nemzetek, melyek kztt sztszrattunk, hisznek a valls sszes ezen alaptteleiben.”[6]
- Partneri kapcsolatunk nem prblja meg minimalizlni kzssgeink s a kt valls klnbzsgeit. Abban hisznk, hogy I-ten megannyi kldtt ltal fedi fel igazsgt, ugyanakkor megerstjk minden ember I-tennel szembeni alapvet erklcsi ktelessgeit, amelyet a zsid valls mindig is hirdetett No egyetemes trvnyei ltal.
- I-ten mintjra a zsidknak s a keresztnyeknek pldt kell mutatniuk szolglatrl, felttel nlkli szeretetrl s szentsgrl. Mindannyian I-ten szent kpmsra teremtettnk, s mi zsidk s keresztnyek azltal maradunk hek a szvetsghez, hogy kzsen vllalunk aktv szerepet a vilg megvltsban.
Rabbi Jehoshua Ahrens (Nmetorszg)
Rabbi Marc Angel (Egyeslt llamok)
Rabbi Isak Asiel (Szerbia frabbija)
Rabbi David Bigman (Izrael)
Rabbi David Bollag (Svjc)
Rabbi David Brodman (Izrael)
Rabbi Natan Lopez Cardozo (Izrael)
Rabbi Kotel Dadon (Horvtorszg frabbija)
Rav Yehudah Gilad (Izrael)
Rabbi Alon Goshen-Gottstein (Izrael)
Rabbi Irving Greenberg (Egyeslt llamok)
Rabbi Marc Raphael Guedj (Svjc)
Rabbi Eugene Korn (Izrael)
Rabbi Daniel Landes (Izrael)
Rabbi Benjamin Lau (Izrael)
Rabbi Simon Livson (Finnorszg frabbija)
Rabbi Asher Lopatin (Egyeslt llamok)
Rabbi Shlomo Riskin (Izrael)
Rabbi David Rosen (Izrael)
Rabbi Naftali Rothenberg (Izrael)
Rabbi Hanan Schlesinger (Izrael)
Rabbi Shmuel Sirat (Franciaorszg)
Rabbi Daniel Sperber (Izrael)
Rabbi Jeremiah Wohlberg (Egyeslt llamok)
Rabbi Alan Yuter (Izrael)
A hivatkozsok forrsai
[1] Misn Tra, Kirlyok trvnye 11:4 (cenzrzatlan kiads); Kuzri 4:22
[2] Szder Olam Rabba 35-37; Szfer ha-Simus 15-17.
[3] Principles of Education, “Talmudic Judaism and Society,” 225-227.
[4] Izrael llam Frabbintusa s az Apostoli Szentszk kztt mkd Bizottsg negyedik lse. Grottaferrata, Olaszorszg (2004. Oktber 19.)
[5] Kommentr a Genezis 33:4-hez.
[6] Jegyzet a Sulhn ruh-hoz, Hosen Mispat, 425:5. |