hitdk
Fmen
 
Interaktv
 
Tikva
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek

Hetek
HIT Rdi
ATV
Hrek Izraelbl
Vigyz-blog 
Bornemisza: TER 

 
Nmeth Sndor: Pnksdrl

Ez az a nap - l, g tapasztalat

Fltmadsa sorn a Nzreti Jzus minsgi vltozson ment t, aminek kvetkeztben megfesztett testnek fldi tulajdonsgait a mennyei test jellemzi vltottk fel. Teljes mrtkben szabad lett a fizikai, lthat vilg trvnyeitl. A kereszthallig s pokolba val leszllsig tart megalztats s kireseds folyamata tkletesen megfelelt az engesztelssel, bnhdssel szemben tmasztott jogos s igazsgos isteni kvetelmnyeknek. Testnek a srbl, szellemnek s lelknek a pokolbl val visszatrse s teljes szemlyknt val egyestse ltal igazolta ezt Isten.

JeruzsalemA megdicsls - a dicssgbe val visszatrs - tjn halad Jzus azonban a vilg ell rejtettsgbe vonult. Sem fltmadsa, sem flemeltetse a mennybe, sem dicssggel val mennyei megkoronzsa - szemben fldi szolglatval, szenvedsvel, megfesztsvel - mr nem a vilg nyilvnossga eltt trtnt. Isten gy hatrozott, hogy Jzus megdicslst, felmagasztalst szolgl eljrsa csak azok szmra legyen megismerhet, akik a Nzreti ldozatnak helyettest s engesztel jellegben hisznek. Ez a sarokkve a hit ltal trtn megigazulsnak, s egyben alapfelttele Isten titkai, birodalma ember s vilg eltti feltrulkozsnak. Jzust mint a dicssg Urt a parsziig (visszajvetelig) ltalban a Szentllek kijelentse ltal lehet megismerni. Fltmadsa s mennybemenetele kztt (negyven napon t) azonban Jzus sajt magt mutatta meg tantvnyainak. Ezeket a tallkozsokat krisztofniknak nevezhetjk.

Mennyei pozciban

A jelens (epifnia) egy nmagt kzvetlenl kinyilatkoztat termszetfeletti szemly vratlan lthatv vlsa egy vagy tbb ember szmra. A mennyei lny megmutatja magt, s ez meglepi az rzkeket. Az ilyen kinyilatkoztats fknt a ltsra irnyul, de gyakran a tbbi rzkszervet is bevonja. Ez a karizmatikus megtapasztals legnyilvnvalbb formja: nem csupn szubjektv lmny, hanem egy magasabb rend szemly vals, objektv jelenltnek, megmutatkozsnak eredmnye, amely kpess teszi az esemny tanjt arra, hogy valsgos kapcsolatot teremtsen a megjelen, magt kinyilatkoztat lnnyel.

Jzus a fltmads utn mr fizikai rtelemben sem ehhez a vilghoz tartozott, de az Isten ltal kivlasztott embereknek, az apostoloknak valsgos bizonytkokat adott megjelensei sorn nmagrl: hogy teste feltmadt s l.

Feltmadsa utn Isten eljvend uralmrl s az ezzel kapcsolatos igazsgokrl is tantotta a kvetit, akik kztt tbben is azt gondoltk, hogy Isten tervben Izrael helyrelltsa lesz a kvetkez aktulis lps. Az r azonban vilgoss tette szmukra, hogy elbb a Szentllek eljvetele fog megtrtnni, aki a Benne hvket kpess teszi arra, hogy Jzus Krisztus mellett tanskodjanak e vilgban a Messis visszajvetelig. Emiatt utastotta a Nzreti a tantvnyait: „Ti pedig maradjatok Jeruzslem vrosban, mgnem felruhztattok mennyei ervel" (Lukcs evangliuma 24:49). Az Apostolok cselekedeteinek knyve szerint mg azt is hozztette: „Vesztek ert, minekutna a Szent Llek elj retok: s lesztek nkem tanim gy Jeruzslemben, mint az egsz Jdeban s Samariban s a fldnek mind vgs hatrig." (Apostolok cselekedetei 1:8)

Jzus mennybe val flemeltetsre a fltmadsa utni negyvenedik napon kerlt sor. Ez azrt is szmtott klnleges s j, dvtrtneti jelentsg esemnynek, mert a menny mint Isten lakhelye, dicssgnek helye, s egyben az Univerzum irnytkzpontja az ember szmra eddig elrhetetlen volt; az ember ell elzrt szfraknt rtelmeztk az szvetsgi korszakban. A fldi letbl elkltztt igazak lelkei is a Seol Paradicsom nev rszbe kltztek, mert a menny s a fld kztt fennllt az ember szmra thidalhatatlan vlaszfal.

Jzus engesztel ldozata s feltmadsa mellett az is rmhr az emberisg szmra, hogy Megvltnk valsgos emberknt thatolt az egeken, ttrte a lthat s lthatatlan vilgok kztti korltokat, s Isten jobbjn foglalt helyet mint az j Szvetsg kzvettje, fpapja. Ezzel j utat nyitott meg az emberisg dvzlse szmra: a mennybe val felemeltets tjt. Pl apostol lltsa szerint a mennybe „tnyitul bement rettnk Jzus, aki rkkval fpap lett Melkisdek rendje szerint" (Zsidkhoz rt levl 6:20). Jzus mennybe val felemeltetst minstette olyan remnysgnek az apostol, amely „lelknknek mintegy btorsgos s ers horgonya" (Zsidkhoz rt levl 6:19). Jzus Isten dicssgbe val visszatrsnek visszavonhatatlan kvetkezmnyei vglegesen meghatrozzk az Univerzum s az emberisg jvjnek alakulst, vgcljait.

Jzus a mennyben elfoglalta azokat a pozciit, amelyek alapjn a vilgkorszak vgn elvgzi a teljes megvltst, s betlti bri hivatalt lk s halottak felett. Szabadtknt s brknt val visszajvetelig pedig a jelenlegi dvkorszakban rvnyre juttatja engesztel ldozatnak ldsait az Atynl fpapi tisztsge s tevkenysge rvn; valamint igazi eklzsijt Isten dicssgbe vezeti s emeli fel.

A judaizmus szletse

Jzus helyettest s engesztel ldozata megteremtette az ember szmra az Istennel val megbkls alapjt. Erre pl az j Szvetsg, amelyben Isten bnbocsnatot s megigazulst ajndkoz a hvnek. A Szentllek vtele s kitltse is Jzus Krisztus rdemei alapjn valsulhat meg, aki a mennybe val felemeltetse utn az Atya eltt is igazolta - Pl apostol kijelentst hasznlva -, hogy lefegyverezte a „fejedelemsgeket s a hatalmassgokat, ket btran mutogatta, diadalt vvn rajtok abban" (Kolossebeliekhez rt levl 2:15). Jzusnak a sttsg s a gonoszsg szellemi lnyei felett aratott diadala lehetv tette, hogy az Atya mindent alvessen neki, s rr tegye minden s mindenki felett, valamint Messiss kenje fel, s rendelkezsre bocsssa vgtelen, dicssges gazdagsgt, a Szentlelket is. gy Jzus Krisztus a mennybe val visszatrse s megdicslse ltal megszerezte az Atytl a Szentllek kitltsnek jogt.

Erre a termszetfeletti esemnyre Jzus feltmadstl szmtva az tvenedik napon kerlt sor Jeruzslemben, egy emeleti teremben, ahol szzhsz tantvny volt egytt, egysges akarattal. Ezrt is nevezzk ezt a napot grg kifejezssel „pentkoszt"-nek, vagyis pnksdnek, ami sz szerint ezt jelenti: „tvenedik". Az jszvetsgi esemnyek ugyanis preczen kvettk az szvetsgi zsid nnepek rendjt. Az rpaarats tavaszi nnepnapjtl ht hetet, vagyis htszer ht, azaz negyvenkilenc napot szmoltak, s az tvenedik napon tartottk a bzaarats kezdett jelent nnepet: a hetek nnept. Ezrt ezt a napot a hetek nnepn (svut) kvl mg els zsengk napjnak, illetve az arats nnepnek is nevezi az rs.

Az v ht f nnepn bell is nagy nnepnek szmtott ez: az gynevezett zarndoknnepekhez tartozott. Ez azt jelenti, hogy - a kovsztalan kenyerek s a strak nnepe mellett - pnksdkor is Jeruzslembe kellett utazniuk a Szentfldn l zsidknak, hogy kifejezzk az rkkval szemlye irnti tiszteletket s hljukat. Pnksdkor a bzaarats els kvjt kellett a Templomban bemutatni az rnak. Ez pihennap, vagyis sbbt volt Isten npe szmra. A bzaarats zsengje mellett Isten szne el kellett hozni kt kovszos kenyeret is, amelyeket, miutn bemutatsukra sor kerlt, a papok fogyasztottak el.

Amikor Krisztus szletse utn 135-ben a rmaiak kegyetlenl levertk a Bar Kochba-flkelst, nagy veszlye llt fenn annak, hogy az nnep kiresedik, s a feleds homlyba vsz, hiszen Izrael fiai elvesztettk fldjket, llamukat, Jeruzslemet s a Templomot is. A krlmetlst is betilt rmai csszr, Hadrianus felszmolta a pnksd eredeti tartalmban val megnneplsnek lehetsgeit. Ezek utn 140-ben a Haifa kzelben egy faluban gylsez Szanhedrin gy hatrozott, hogy az nnep jelentstartalmnak hangslyt mezgazdasgi jellegrl egy trtnelmi esemnyre helyezi t: gy lett a pnksd trtnelmi emlknnepe a Tra adsnak, a judaizmus szletsnek. Mzes knyve szerint Isten valban a harmadik hnapban, szivnban adta Izraelnek a Snain a Trvnyt.

Az jszvetsgi rtelmezs szerint az szvetsgi nnep jelkpei beteljesedtek. Az aratsnak, a Tra-adsnak, a judaizmus szletsnek, a kt kovszos kenyrnek egyarnt megvan az jszvetsgi valsga.

Az arats

Jzus az egyik Isten orszgrl szl pldabeszdben e vilgkorszak vgt az aratssal hozza sszefggsbe. Amikor azt mondja, hogy „az arats pedig a vilg vge" (Mt evangliuma 13:39), az eredeti grg szvegben az ain sz szerepel, amely olyan hossz, dvtrtneti korszakot jelent, amelyen bell Isten megvalstja az arra a korszakra rvnyes programjt. Az ainra rtelmezett arats az idn tl a kor rettsgre is vonatkozik; az abban zajl pozitv s negatv folyamatok jellegre s azok vgkifejletre egyarnt.

Az rsban tbb rtelemben is hasznljk az arats kpt. Az egyik jelentskr Isten idbeli, illetve rkkval tletre vonatkozik, amely ltal megtrtnik a j s a rossz prhuzamos jelenltnek ideiglenes vagy vgleges sztvlasztsa. Pozitv rtelemben az arats a npek evangelizlsra vonatkozik, melynek sorn az emberek megtrnek, jjszletnek, betltekeznek Szentllekkel, beplnek Krisztus testbe, az Egyhzba, s spiritulis emberknt kvetik s szolgljk Mesterket, aki Isten uralmba, dicssgbe vezeti be, majd emeli fel ket. Az arats e munkafolyamatnak elindulst Jzus jelentette be fldi szolglata idejn: „Ti nem azt mondjtok-, hogy mg ngy hnap s eljn az arats? m, mondom nktek: Emeljtek fel szemeiteket, s lsstok meg a tjkokat, hogy mr fehrek az aratsra. s aki arat, jutalmat nyer, s az rk letre gymlcst gyjt; hogy mind a vet, mind az arat egytt rvendezzen." (Jnos evangliuma 4:35-36)

Az arats szimblumnak negatv jelentse a vgtletre, az apokaliptikus vilgkatasztrfkra, az rk krhoztatsra, bnhdsre vonatkozik, vagyis arra a bntet jelleg esemnysorozatra, amely ltal Isten felszmolja e vilgkorszakot, hogy helyre jat alkosson.

Ezeket a folyamatokat az Arats Ura irnytja, aki a Szentllek ltal teszi kpess a benne hvket az arats munkjnak elvgzsre. Az arats teht a vilgkorszak vgt jelkpezi, melynek leghosszabb idszakban a fldn a Nzreti Jzust a Szentllek helyettesti, akinek eljvetele s munklkodsa a tantvnyokban mr azt igazolja, hogy az utols napok zajlanak, s folyamatban van a vilg elksztse a Messis visszajvetelre s az j vilgkorszakra. A Szentllek eljvetele ennek az j vilgkorszaknak, Isten orszgnak a rgi, lthat vilgba val behatolst jelzi.

Mr az szvetsgi prfta, zsais is elre jelezte, hogy „teljes lszen a fld az r ismeretvel, mint a vizek a tengert bebortjk" (zsais knyve 11:9). A 104. zsoltr 30. versszaka pedig azt hirdeti: „Kibocstod a te Szellemedet, megjulnak, s jjteszed a fldnek sznt." A prfcik szerint teht az emberisg s a fld jjteremtse Isten Szellemnek a kitltse ltal fog megtrtnni.

Az almerls

A Szentllek, mint kijelentst s letet ad szemly eljvetelnek minden isteni felttele beteljesedett: megtrtnt a helyettest s engesztel ldozat, s az ldozat feltmadsa s megdicslse. Ezek mind Jzus Krisztus sorst alkot esemnyek, melyek utat nyitottak a pnksd megvalsulsa, a Szentllek kitltse szmra. Kztudott, hogy fldi szolglata alatt Jzus Krisztus senkit nem keresztelt meg, azaz mertett al Szentllekben, noha Keresztel Jnos gy vezette fel a Nzreti szolglatt: „n ugyan vzzel keresztellek titeket megtrsre, de aki utnam j, ersebb nlamnl, akinek a sarujt hordozni sem vagyok mlt; Szent Llekkel s tzzel keresztel majd titeket. Akinek szrlapt van az kezben s megtiszttja az szrjt; s az gabonjt csrbe takartja, a polyvt pedig meggeti olthatatlan tzzel." (Mt evangliuma 3:11-12)

Keresztel Jnos Jzus szolglatra azt az igt (baptidz) hasznlja, amelynek jelentse: almerts. Vagyis olyan esemnyt jelez, amikor valakinek az egsz teste vz al merl. Az eredeti szveg teht a Szellemben s tzben val almertkezsrl szl. Ennek alapjn a Szentllek-keresztsg meghatrozst pontosabban meg tudjuk fogalmazni: ez egy olyan termszetfeletti esemnyt jelent, amelynek sorn Jzus Krisztus a benne hvnek teljes szemlyisgt - szellemt, lelkt, testt egyarnt - a Szentllek jelenltbe, uralma al helyezi.

A Szentllek kvlrl szll a hvre, de bekltzshez elengedhetetlen felttel a hit mellett az Isten Szellemre val szomjsg. Ez kell, hogy jellemezze az ember szellemt, mert csak gy kpes megnylni s tadni magt, maghoz vonzani a Szentlelket. E szellemi „ivs" sorn telik meg az ember szelleme Isten Szellemvel. A beteljeseds pillanattl fogva a Szent Szellem mozgsnak irnyban is vltozs ll be: mg az ivskor befel rad az ember szellembe, a beteljeseds utn az ember szellembl rad kifel a Szentllek. Ezt rja le Jnos gy: „l vznek folyamai mlenek annak belsejbl." (Jnos evangliuma 7:38) Teht a Szentllekben val almertkezs sorn kt prhuzamos, egymst kiegszt szellemi folyamat zajlik le: a Szentllek kvlrl krlveszi a hvt, majd a szellemn keresztl behatol szemlyisgnek belsejbe, kzppontjba; s onnt, miutn az megtelik, kirad lelkre, testre, s egsz szemlyisgt jelenltbe, uralma al helyezi.

Ez a termszetfeletti esemny zajlott le pnksdkor: „s mikor a pnksd napja eljtt, mindnyjan egyakarattal egytt valnak. s ln nagy hirtelensggel az gbl mintegy sebesen zg szlnek zendlse, s eltel az egsz hzat, ahol lnek vala. s megjelentek elttk ketts tzes nyelvek s le mindenikre azok kzl. s megtelnek mindnyjan Szent Llekkel, s kezdnek szlni ms nyelveken, amint a Szellem adta nkik szlniok." (Apostolok cselekedetei 2:1-4)

sszefoglalva: az tvenedik napon egy akarattal egytt voltak. A Szentllek szlviharknt rkezett, az egsz hzat, ahol ltek, betlttte; majd tzes nyelvek jelentek meg, s „rltek" a jelenlevkre. Ez utn „beteltek", vagyis szellemket s lelkket is uralma al helyezte a Szellem, s elkezdtek ms nyelveken szlni.

Nem rszegek

A Szentllek kitltsnek kls tani hallottk a zgst, a nyelveken szlst, valamint lttk az apostolok viselkedst, ami rszegsgre emlkeztette ket. Tbb ezer ember gylt a tantvnyok kr a jelensgek hatsra: „Lakoznak vala pedig Jeruzslemben zsidk, istenfl frfiak, minden np kzl, melyek az g alatt vannak. Minekutna pedig ez a zgs ln, egybegyle a sokasg s megzavarodk, mivelhogy mindegyik a maga nyelvn hall ket szlni. lmlkodnak pedig mindnyjan s csodlkoznak vala, mondvn egymsnak: Nemde nem Galileusok- ezek mindnyjan, akik szlnak? Mimdon halljuk ht ket, kiki kzlnk a sajt nyelvn, amelyben szlettnk? Prthusok s mdek s elmitk, s kik lakozunk Mesopotmiban, Jdeban s Kappadcziban, Pontusban s zsiban, Frigiban s Pamfiliban, gyiptomban s Libinak tartomnyiban, mely Czirne mellett van, s a rmai jvevnyek, mind zsidk, mind prozelitusok, krtaiak s arabok, halljuk amint szljk a mi nyelvnkn az Istennek nagysgos dolgait. lmlkodnak vala pedig mindnyjan s zavarban valnak, egymsnak ezt mondvn: Vajjon mi akar ez lenni? Msok pedig csfoldva mondnak: des bortl rszegedtek meg." (Apostolok cselekedetei 2:5-13)

Vgl Pter felllt s pontos rtelmezst adott ezekrl az esemnyekrl. Pnksdi beszdnek lnyeges megllaptsai a kvetkezek voltak:

a)            Beteljesedett Joel prfcija: a Szentllek megrkezett s elkezddtt a Szellem korszaka, amely „az r napjig", vagyis az tlet napjig, a vilgkorszak vgig fog tartani.

b)           Ennek okai: a megfesztett Jzust Isten feltmasztotta, felmagasztalta, rr s Krisztuss kente fel. Ezek az esemnyek mind megfelelnek az szvetsgi messisi prfcik elrejelzseinek.

c)            Jzus az Atytl megkapta a Szent Szellemet, s kitlttte azt. Kiradst a kvlllk rzkszerveikkel is tapasztalhattk: „amit ti most lttok s hallotok" (Apostolok cselekedetei 2:33).

d)           Pter meghatrozta a keresztnny vls alaplpseit:

1. megtrs;

2. Jzus Krisztus nevben val almertkezs;

3. a Szentlleknek, Isten ajndknak a vtele.

e)           A Szentllek grete mindazok, akiket az r elhv magnak: „Pter pedig monda nkik: Trjetek meg s keresztelkedjetek meg mindnyjan a Jzus Krisztusnak nevben a bnknek bocsnatjra; s veszitek a Szent Llek ajndkt. Mert nktek lett az gret s a ti gyermekeiteknek, s mindazoknak, kik messze vannak, valakiket csak elhv magnak az r, a mi Istennk." (Apostolok cselekedetei 2:38-39)

Ma is megkerlhetetlenek ezek a lpsek. Csak ezek ltal lphet be az ember Isten orszgba, nyerheti el az greteket, lhet gymlcsz keresztny letet, s szolglhatja Megvltjt sikeresen.

A kt kenyr

A kt kovszos kenyr jelkpezi, hogy az arats korszaka - melynek sorn Isten npet szerez nevnek minden nemzetbl - a bn („kovsz") uralma alatt ll a Messis visszajvetelig. E vilg fejedelme (a Stn) ugyan mr megtltetett els eljvetelkor, Jzus Krisztus diadalt aratott rajta, mgis megrizte vezet hatalmt a vilg felett. Jnos apostol ezrt rja levelben, hogy „a vilg gonoszsgban vesztegel".

Ahogy az szvetsgi pnksd nnepn az els bzakve ldozatt elklntettk a kt kovszos kenyr bemutatstl, az igazi eklzsinak is el kell magt vlasztania a vilgtl. Az egyhz a vilgban van ugyan, de a vilg nem lehet az egyhzban, mert annak a kegyelem s a Szentllek uralma, Jzus Krisztus vezetse alatt kell lnie s szolglnia az l Istent. Az emberisget az jszvetsg hrom kategriba sorolja: egyhz, Izrael, nemzetek. Isten erklcsi s szellemi kvetelmnye szerint az egyhznak mr a jelenlegi korszakban kovsztalannak kell lennie. Pl apostol erre figyelmeztet minden gylekezetet s hvt: „Tiszttstok el azrt a rgi kovszt, hogy legyetek j tsztv, aminthogy kovsz nlkl valk vagytok; mert hiszen a mi hsvti brnyunk, a Krisztus, megldoztatott rettnk. Azrt ne rgi kovsszal nnepeljnk, sem rosszasgnak s gonoszsgnak kovszval, hanem tisztasgnak s igazsgnak kovsztalansgban." (Korinthusiakhoz rt 1. levl 5:7-8) A Jelensek knyvnek parzna asszonya a hamis egyhzat, pszeudokeresztnysget jelkpezi, amely „a rosszasg s gonoszsg kovsznak" uralma alatt marad, s ldzi az igazi egyhzat, Isten szolgit, prftit, a Nzreti apostolait. A hamis egyhz vgzetnek f oka, hogy nem veti ki magbl a gonoszt (a kovszt), ezrt mr r a vilg megsemmist csapsokat plyafutsnak vgkimenetelekor.

A kt kovszos kenyr Izraelt s a nemzeteket jelkpezi, akik a Szentllek korszakban mg a bn uralma alatt llnak ugyan, de mindkt kzssgre vonatkozik Isten dvzt terve. Pl apostol a Rmaiakhoz rt levl 11. fejezetben fejti ki Isten Izraellel kapcsolatos programjt. Lnyeges lltsai a kvetkezk: Izraelt (a zsidsgot) Isten nem vetette el, tovbbra is Isten npe. Az evangliumot ugyan elutastjk, de ez teszi lehetv az egyhz korszakt. Izrael ugyan megbotlott, de nem bukott el. Jzus Krisztussal s megvlt mvvel szembeni rzketlensge rszleges s ideiglenes, isteni clja a nemzetek evangelizlsnak biztostsa. Egsz Izrael (nemzetknt) meg fog meneklni: „Elj Sionbl a Szabadt, s elfordtja Jkbtl a gonoszsgokat: s ez nkik az n szvetsgem, midn eltrlm az bneiket." (Rmaiakhoz rt levl 11:26-27)

Mr a modern zsid llam ltezse s kzdelme ellensgeivel, st az egsz vilggal szemben a Megvlts elkszt szakaszhoz tartozik, melyben szmos esemny kzvetlenl szoros sszefggsben ll Isten utols napokra vonatkoz kijelentseivel. Az igazi keresztnyeknek adssguk s egyben ktelessgk Izrael alapvet cljainak tmogatsa, vdelmezse. Az egyhznak hirdetnie kell a vilgban a zsidk gret Fldjre val visszatrsnek, a fld birtokbavtelnek, a zsid llam s Jeruzslem rendeltetsnek egsz emberisgre vonatkoz profetikus jelentstartalmt, az eljvend fldi messisi korra val vonatkozsait.

A msik kovszos kenyr azt jelzi, hogy Isten a nemzetek is, noha e kategriba azok rtendk bele, akik Jzus engesztel ldozatt s fltmadst elutastjk, st bolondsgnak vlik. Ennek ellenre az rkkval e vilgkorszak vgig hossztrssel bnik velk, s folyamatosan flknlja nekik egyhza ltal a megbklst, az jszvetsgi kzssget. Pl elrejelzse szerint a npek evangelizlsnak vgn a Mindenhat a nemzeteket tvelygsnek rendeli al, mert elutastottk az „igazsg szeretett" (Thesszalonikaiakhoz rt 2. levl 2. fejezet), s a hazugsgba vetett hitet vlasztjk helyette, st a Stn oldaln harcolnak Isten nemzetekre vonatkoz programjnak megvalsulsa ellen. Jzus Krisztus helyett hamis messist, hamis prftt kvetnek; Izraelt s Jeruzslemet fel akarjk ldozni a hamis vilgbke s biztonsg oltrn, illetve fel akarjk hasznlni szatanikus cljaikra. A Jelensek knyve szerint az Isten programja s trvnye elleni gigantikus lzads tasztja a vilgot apokaliptikus katasztrfkba, csapsokba, melynek kvetkezmnye a Nagy Nyomorsg (tribulci) ht ve lesz. Vgl magnak Jzus Krisztusnak az eljvetele vet vget a gonosz fldi tombolsnak, a nemzeteket pedig az r nem a hitk, hanem a cselekedeteik alapjn fogja megtlni. A krhoztat tlettl megmeneklt nemzetek maradka helyet kap az j vilgkorszakban. Megismerik a kirlyok kirlyt, aki „vasvesszvel fogja legeltetni ket", s beteljesedik a prfcia, amely gy szl: „Ki ne flne tged, Uram! s ki ne dicsten a te nevedet? mert csak egyedl vagy szent. Mert eljnek mind a pognyok s lehajolnak eltted; mert a te tleteid nyilvnvalkk lettek." (Jelensek knyve 15:4)

A Szentllek szemlye

A Szentllek lthatatlan, termszetfeletti lny, isteni szemly, aki az Atytl szrmazik. Szemlye sokszor kerlt teolgiai vitk kereszttzbe: nmelyek tagadtk szemlyisgt vagy isteni termszett. Azonban a Szentllek a Szentrs szerint egyrtelmen szemlyisgjegyekkel rendelkezik:

a)            A Szent Szellemnek tudsa van: „Mert kicsoda tudja az emberek kzl az ember dolgait, hanemha az embernek szelleme, amely benne van? Azonkppen az Isten dolgait sem ismeri senki, hanemha az Istennek Szelleme." (Korinthusiakhoz rt 1. levl 2:11) Radsul mindentudssal rendelkezik, hiszen ismeri Isten dolgait. Ezrt kpes tantani, vezetni s Isten ajndkait megosztani. Nem csupn tkrzi, kivetti az isteni dolgokat, hanem magban hordozza, fltrja, jelenvalv teszi azokat. Isten mindentudsnak rsze a jv ismerete is. Jzus ezrt lltja a Szentllekrl, hogy a bekvetkezket kijelenti: „De mikor elj amaz, az igazsgnak Szelleme, elvezrel majd titeket minden igazsgra. Mert nem magtl szl, hanem azokat szlja, amiket hall, s a bekvetkezendket megjelenti nktek." (Jnos evangliuma 16:13) A Szentllek gynevezett „ismeret-ajndkai" (a tudomny beszde, a blcsessg beszde, a szellemek megklnbztetse) ltal Isten mindentudsa nyilvnul meg.

b)           A Szent Szellem kommunikcis kpessgekkel rendelkezik: „Mert nem magtl szl, hanem azokat szlja..." (Jnos evangliuma 16:13). Tbbszr is elfordul az Apostolok cselekedeteiben a kijelentsek kzlsekor a kifejezs: „azt mondja a Szent Llek". A Zsidkhoz rt levlben pedig azt olvassuk: „...amint a Szent Llek mondja: Ma, ha az szavt halljtok, meg ne kemnytstek a ti szveteket" (Zsidkhoz rt levl 3:7-8). A Szentllek gynevezett „beszd-ajndkai": a nyelvek nemei, a nyelvek magyarzsa s a prftls. A Szentllek beszdkpessgn alapul a tant szolglata is.

c)            A Biblia beszl a Szentllek erejrl is. Ez is egyenrtk a Mindenhat erejvel, ppen ez az oka annak, hogy jelenlte erben is megnyilvnul. Az gynevezett „er-ajndkok": a csodatev erk, a gygytsok eri, a hit ajndka. A Szentllek kpes a termszet trvnyeit felfggeszteni, s a termszetben Isten akaratnak megfelel vltozst, csodkat kivlt esemnyeket ltrehozni. Az isteni csodk olyan esemnyek, amelyeknek nem materilis, termszetes, hanem termszetfeletti, spiritulis okaik vannak.

d)           A Szentllek akarattal is rendelkezik: „De mindezeket egy s ugyanaz a Szellem cselekszi, osztogatvn mindenkinek kln, amint akarja." (Korinthusiakhoz rt 1. levl 12:11) Teht ajndkainak sztosztsban is szuvern akarata rvnyesl, ezrt is fontos a Vele val minsgi kzssg: szemlyes viszonyt kell vele polni; s kvnni, szomjazni kell jelenltt, mert ez befolysolja t abban, hogy milyen mrtkben adja t nmagt a hvnek. Az Apostolok cselekedeteiben tbbszr is nll szemlyknt nyilvnul meg a Szentllek az apostolok s az egyhz eltt.

e)           A Szentlleknek rzelmei is vannak: Pl figyelmezteti a hvket, hogy ne szomortsk meg a Szentlelket: „s meg ne szomortstok az Istennek ama Szent Lelkt, aki ltal megpecsteltettetek a teljes vltsgnak napjra." (Efzusbeliekhez rt levl 4:30) A Szentllek a bnk miatt szomorodik meg a hvkben, gylekezetekben. Ilyenkor visszavonul, httrbe hzdik, nem nyilvnul meg, kzbenjr szolglatt felfggeszti vagy befejezi.

A fentieken kvl ms jellemzi s tevkenysgei is azt tmasztjk al, hogy a Szent Szellem az Atyval s a Fival egylnyeg, de klnll isteni szemly. A prftk tzfklyaknt lttk Isten kirlyi szke eltt, mindig isteni alakban s nem valami fldihez hasonl formban jelent meg. Szemlye ezrt nehezebben megragadhat, rtelmezhet az Atynl s a Finl, mert semmi olyan nincs a fldn, amihez hasonlthat lenne. Jzus a szl pldjval szemllteti, mert lthatatlan, de jelenltt bizonyos jelek igazoljk. gy van ez a Szentllek-keresztsg esetben is.

A Szentllek-keresztsget a megtrstl s jjszletstl klnbz, nll esemnyknt mutatja be az jszvetsg. Az apostolok jszvetsgi rtelemben vett dvssgket minden bizonnyal Jzus feltmadsa utn nyertk el: Jzus megjelent, „...rjuk lehelle, s monda nkik: Vegyetek Szent Lelket" (Jnos evangliuma 20:22). Teht mr pnksd eltt is volt dvssgk, mert „aki hisz s megkeresztelkedik, az dvzl" (Mrk evangliuma 16:16); de mg nem mertkeztek al Szentllekben. Ez pnksdkor trtnt meg, s Szentllek-keresztsgket tbbfle jelensg is ksrte: legmeghatrozbb bizonytka az volt, hogy ms nyelveken szltak.

A szamariai evangelizlsrl az Apostolok cselekedetei nyolcadik fejezetben szmol be Lukcs, s ha gondosan figyelnk a szvegre, akkor itt is felismerhetjk, hogy a megtrs, az jjszlets elklnl a Szentllek-keresztsgtl: „De miutn hittek Filepnek, aki az Isten orszgra s a Jzus Krisztus nevre tartoz rvendetes dolgokat hirdeti vala, megkeresztelkednek mind frfiak, mind asszonyok." (Apostolok cselekedetei 8:12) Teht Filep tzes szolglatnak eredmnyekppen trtek meg s keresztelkedtek meg az emberek, de mg nem rszesltek a Szentllek-keresztsgbl. Ugyanis a 14-17. versszak szerint Pter s Jnos kzrttel szolglata ltal rszesltek Szentllek-keresztsgbl: „Mikor pedig meghallottk a jeruzslemi apostolok, hogy Samria bevette az Isten gjt, elkldk azokhoz Ptert s Jnost; kik mikor lementek, knyrgtek rettk, hogy vegyenek Szent Lelket: mert mg senkire azok kzl nem szllott r, csak meg voltak keresztelve az r Jzus nevre. Akkor kezeiket rejuk vetk, s vnek Szent Lelket." (Apostolok cselekedetei 8:14-17) Itt is jelek ksrtk a Szentllek-keresztsget, nem vletlen, hogy Simon ezt ltva pnzrt akarta megvsrolni az apostoloktl a hatalmukat.

A Saul megtrsnek trtnetrl szl beszmol is hangslyozza az jjszlets s a Szentllek-keresztsg kztti klnbsget. Elszr Jzus jelent meg neki a damaszkuszi ton, s ekkor Saul hitre jutott; majd hrom nap mlva egy Ananis nevezet tantvny kzrtevse ltal tltekezett be Szentllekkel. Az Apostolok cselekedeteinek e fejezete ugyan nem tartalmazza a betltekezs kls bizonytkt, de a Korinthusiakhoz rt 1. levl 14:18-bl tudjuk, hogy Pl szlt nyelveken.

Az Apostolok cselekedeteinek tizedik fejezete szerint Kornliuszra s hzanpre Pter apostol igehirdetse alatt szllt le a Szentllek. A 44-47. versszakokban mindenekeltt azt hangslyozza az rs, hogy a jelenlev zsid keresztnyeket a nyelveken szls gyzte meg arrl, hogy Kornliuszra s hza npre valban kiradt a Szentllek: „Mikor mg szl Pter ez gket, leszlla a Szent Llek mindazokra, akik hallgatjk vala e beszdet. s ellmlkodnak a zsidsgbl val hvek, mindazok, akik Pterrel egytt mentek, hogy a pognyokra is kitltetett a Szent Llek ajndka. Mert halljk vala, hogy k nyelveken szlnak s magasztaljk az Istent. Akkor felele Pter: Vajjon eltilthatja- valaki a vizet, hogy ezek meg ne keresztelkedjenek, kik vettk a Szent Lelket mikpen mi is?" (Apostolok cselekedetei 10:44-47) Teht a nyelveken szlst tekintettk a Szentllek-keresztsg kls bizonytknak. Itt ugyan elbb trtnt a Szentllek-keresztsg a vzben val almertsnl, de mgis felismerhetjk, hogy a megtrstl ebben az esetben is klnbz esemny volt, hiszen a msodik versszak tansga szerint Kornliusz mr korbban megtrt Istenhez: „Vala pedig Czzreban egy Kornliusz nev frfi, szzados az gynevezett itliai seregbl. Jmbor s istenfl egsz hzanpvel egybe, ki sok alamizsnt osztogat vala a npnek, s szntelen knyrg vala Istennek." (Apostolok cselekedetei 10:1-2)

Efzusban Pl olyan hvkkel tallkozott, akik meg voltak keresztelve Jnos keresztsgvel. Az apostol krdse sokat mond az skeresztny gylekezetben elfogadott keresztnny vls lpseirl: „Vajjon vettetek- Szent Lelket, minekutna hvkk lettetek? Azok pedig mondnak nki: St inkbb azt sem hallottuk, hogy ha vagyon- Szent Llek. s monda nkik: Mire keresztelkedtetek meg teht? Azok pedig mondnak: A Jnos keresztsgre. Monda pedig Pl: Jnos megtrsnek keresztsgvel keresztelt, azt mondvn a npnek, hogy aki utna jvend, abban higyjenek, tudniillik a Krisztus Jzusban. Mikor pedig ezt hallk, megkeresztelkednek az r Jzusnak nevre. s mikor Pl rejok vetette kezt, szlla a Szent Llek rejok; s szlnak vala nyelveken, s prftlnak vala." (Apostolok cselekedetei 19:2-6) Apolls e tantvnyai j szndk, istenfl emberek voltak, de tudatlansgban voltak a keresztnny vls bibliai lpseivel kapcsolatban. Pl bizonysgt elfogadtk, alvetettk magukat a szolglatnak, kzrtevsnek, majd rjuk szllt a Szentllek s szltak nyelveken, valamint prftltak.

Aki kr, kap

A fenti bibliai pldk azt ltszanak altmasztani, hogy a Szentllek-keresztsg ltalnos kls bizonytkaknt a nyelveken szlst fogadtk el a korai egyhzban. A Szentllekkel val betltekezst azonban a karizmk mellett ms fizikai, rzelmi megnyilvnulsok is ksrhetik. Az utbbiak gyakran vltanak ki kls megfigyelkben csodlkozst, megdbbenst, ellenrzseket vagy ellensges reakcikat. Nagy hibt kvetnek el a keresztnyek, ha a Szentllek vtelekor a fizikai s rzelmi megnyilvnulsokat helyezik figyelmk kzppontjba. Az emberek eltr mdokon viselkednek, mikor a Szentllek erejnek jelenltbe kerlnek. A fldre ess, eksztzis, nevets, kiabls, reszkets, eksztatikus tnc vagy futs s hasonlk az emberek klnbz reakcii, vlaszai a Szentllek jelenltre. A kzppontban azonban mindig annak a szemlynek kell llnia, aki Szentllekkel s tzzel keresztel, pedig Jzus Krisztus. A Szentllek jelenltnek, munklkodsnak is f clja az r flmagasztalsa, megdicstse a benne hvkben.

A Szentllekkel val betltekezs kt rshelye is sszefggsbe hozhat a rszegsggel: pnksdkor tbb kvlll is azon a vlemnyen volt, hogy az apostolok des bortl rszegedtek le. Alapos okkal felttelezhetjk, hogy olyasflt tapasztaltak, ami ket a rszeg emberek viselkedsre emlkeztette. Nem voltak teljesen maguknl, nfeledtek voltak, nevettek, imbolyogtak s taln fldre is eshettek. Lukcs ezeket a rszleteket nem tartotta fontosnak feljegyezni, mert az esemny lnyegt a Szentllek eljvetele kpezte.

Pl pedig Efzbeliekhez rt levelben a keresztnyeket arra szltja fel: „Meg ne rszegedjetek bortl, miben kicsapongs van: hanem teljesedjetek be Szent Llekkel." (Efzusbeliekhez rt levl 5:18) Itt a rszegsg ellenttprjaknt szerepel a Szentllekkel val beteljeseds. Felttelezheten a korai egyhz karizmatikus megtapasztalsait ksr jelensgeken alapult ez a prosts. Ebbl is az kvetkezik, hogy a helyes irnyba orientlt hvk tallkozst a Szentllekkel ksrhetik fizikai, rzelmi megnyilvnulsok, mg akkor is, ha ezeket nem akarjk, vagy nem lltjk be elrend clnak. A Szentllek vtelekor fontos az szintesg, s az Isten akaratnak val tadottsg. Amit az r ad, s ahogyan adja, azt nem kell szgyellni.

Jelen korunkban is zajlik a pnksd l s g megtapasztalsa, mert Jzus Krisztus tegnap, ma s mindrkk ugyanaz. Nem fggesztette fel fpapi szolglatt az Atya jobbjn. Millik tanskodnak arrl, hogy a Bibliban lertakkal megegyez mdon tltekeznek be Szentllekkel, aki megjtja az letket, s kpess teszi ket az jszvetsg szolglatra. A Szentllekkel val betltekezshez btor hitre is szksg van, ami ltal az ember kpes tverekedni magt a Szentllek-ellenes vallsi tradcik magaslatain s szakadkain, melyeknek egy f cljuk van: tvol tartani a hvket a hatkony keresztny lettl, szolglattl, amelyet a Szentllek termszetfltti ereje kpes biztostani.

Az Istenbe vetett bizalom alapja az Ige elfogadsa s kvetse, amely szerint: „Ha azrt ti gonosz ltetekre tudtok a ti fiaitoknak j ajndkokat adni, mennyivel inkbb d a ti mennyei Atytok Szent Lelket azoknak, akik tle krik." (Lukcs evangliuma 11:13)

 
Naptr
2025. Janur
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Hirdetsek
 
Idjrs

Idjrs elrejelzs

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
Archvum
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.