hitdk
Főmenü
 
Interaktív
 
Tikva
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Hírek

Hetek
HIT Rádió
ATV
Hírek Izraelből
Vigyázó-blog 
Bornemisza: ÉTER 

 
Keresztényüldözések
Keresztényüldözések : Hadjáratok a Név ellen (1)

Hadjáratok a Név ellen (1)


Hetek 2011-01-14

Morvay Péter, Ruff Tibor


Hadjáratok a Név ellen

Sorozat indul a keresztény­üldözések két évezredes történetéről

Tizenkét hónap alatt mintegy 176 ezer keresztényt gyilkoltak meg hitük miatt a világon. Nem a hírhedt római keresztényüldözések idején, nem is a középkor valamelyik véres századában. A megrázó adat az új évezredből való: 2008 közepe és 2009 közepe közötti időszakot összesítette egy legfrissebb jelentésében egy emberi jogi szervezet.

keresztenyellenessegAz áldozatokról jószerivel semmit nem lehet megtudni a nyugati médiából: még a ritka beszámolókban sincs jószerével arcuk, nevük vagy sorsuk, a hitükről nem is beszélve. A keresztények a világ sok országában üldözöttek, sőt vallási tisztogatás áldozatai, mégsem áll ki mellettük a nemzetközi közösség, amelyik egyébként - joggal - érzékeny az etnikai jogfosztásokra. A NATO például háborút indított a koszovói muszlimok védelmében. A szilveszter éjjelén történt alexandriai mészárlásról a hírszegény újévi napokban még csak beszámoltak a hírtelevíziók, a folytatásról már szinte senki: pedig egy egyiptomi rendőr szolgálati fegyverével egy vonaton kezdte el lelőni a keresztény utasokat. Amikor pedig a pápa felemelte szavát a pakisztáni blaszfémiatörvény ellen - amely halálos ítélettel bünteti azt, ha valaki áttér az iszlám hitről, vagy akár csak rossz szót mer szólni Mohamedről -, a katolikus egyházfőt idegen állam ügyeibe való beavatkozással vádolták meg.

De nem csak a mai mártírok ismeretlenek: az egyházi egyetemek falain kívül a történelem során lezajlott keresztényüldözésekről sem sokat tanítanak. Pedig az első századtól kezdve rendszeresen támadtak olyan uralkodók, vezetők, eszmék, mozgalmak, amelyek a teljes kereszténység vagy egy meghatározott csoportja kiirtására törekedtek.

Ezt a közömbösséget az ismeret is oldhatja, ezért a Hetek a jövő héttől sorozatot indít a keresztényüldözések történetéről, az üldözőkről és a mártírok áldozatvállalásáról. Már a 2-3. század fordulóján élt karthagói püspök, Tertullianus azt írta, hogy szervezett „küzdelem folyik a Név ellen". Az üldözések egyidősek a kereszténység megszületésével. Jézus tanítványai ellen éppúgy a Név eltörlésének szándékával léptek fel, mint ahogy a 20. század vörös, barna vallásüldözői. A múlt századi diktátorok véres stafétabotját az elmúlt évtizedekben az iszlám dzsihádisták vették át, akik apokaliptikus meggyőződéssel hisznek az iszlám végső győzelmében a Kereszt felett.

Elfeledett hősök

Ugyanakkor érdekes és elgondolkodtató jelenség, hogy a protestáns kereszténység jóval kisebb hangsúlyt helyez a történelmi emlékezet fenntartására és ennek identitásképző hatásaira, mint a zsidóság. Elég, ha arra gondolunk, hogy nincs Európában az inkvizíció áldozatainak olyan „Jad Vasem"-je, mint Jeruzsálemben a holokausztban elpusztultaknak.

A zsidóság történelmében a kezdetekig nyúlik vissza a történelmi emlékezet ébrentartása ünnepnapokkal, emlékhelyekkel, megemlékező rendezvényekkel, sőt az élet mindennapjaiban elhelyezett kis gesztusokkal. Izrael néppé válása a peszachi vacsora elrendelésével kezdődik el, amelyet minden évben meg kell ülnie a családoknak, miközben elbeszélik a legfiatalabbaknak, hogyan szabadultak meg Egyiptomból. A mózesi ünnepek nagy része kötődik a kivonulás eseményeihez, melyekről így minden zsidó minden évben többször is megemlékezik. De ez az „ünnepképzés" jóval később is megfigyelhető: a Perzsa Birodalomban lezajlódó nagy szabadulás emlékére maga Eszter és Márdokeus rendelik el a purim ünnepét; a makkabeus háborúk győzelmét pedig már a héber Biblia lezárása után a rabbik parancsára ünnepelik mindmáig chanukkakor. Ezek szinte mind a kiválasztott nép üldözéseihez és szenvedéseihez, valamint az azokból való szabaduláshoz kötődnek.

A törekvés, hogy a nép emlékezetéből semmi ne veszhessen el, és minden újabb generáció erős történelmi gyökerekkel, s ebből fakadóan erős identitástudattal és büszkeséggel élhessen, mindmáig él a zsidóságban, újabb és újabb ünnepeket, gesztusokat, jelképeket „termel" folyamatosan. A chászidok azért hordanak ünnepnapokon kerek kucsmát („strájmlit"), mert így emlékeznek meg arról, hogy közösségeiknek mikor engedték meg a lengyel nemesség e ruhadarabjának viseletét, ami jelentős előrelépés volt a zsidók ottani emancipációjában. Minden ruhadarabnak, rengeteg emléknapnak, sok naponta ismétlődő mozdulatnak (például az imában) mind-mind megemlékező, s ezzel identitásképző funkciója van.

keresztenyellenessegMíg a katolikus kereszténység hasonlóképp erősen él ilyen eszközökkel, addig meglepve láthatjuk, hogy a protestáns egyházakban mennyire visszafogott az ünnepnapok, illetve a szimbólumok, emlékhelyek alkalmazása a közösségi identitás fenntartásában és továbbörökítésében. Ennek alighanem teológiai okai is vannak, hiszen a katolicizmussal szembeni küzdelemben a jelképek, ceremóniák és időpontok túlzott kultusza, középponti szerepe ellen is harcot folytattak a protestánsok, elsősorban a spirituális értékekre helyezve a hangsúlyt.

Minden szimbólum és időpont szerepe leértékelődött és relativizálódott a láthatatlan szellemi valóság időtlen, örök világának - mely sem jelképekben, sem időpontokban nem ragadható meg - történelmen kívüli szolgálata mellett. A múlt sokkal lényegtelenebbé vált, mint a zsidóság számára. Azonban ezzel a protestantizmus elveszített egy nagyon hatékony identitásképző tényezőt. A közösségi emlékezetet ünnepek, megemlékezések, jelképek nélkül az előző nemzedék sokkal nehezebben tudja továbbadni a következőnek. A protestánsok például gyakorlatilag elfelejtették közel egymillió mártírjukat, akiket a középkorban kiirtott az inkvizíció. Hogy csak egyetlen tényt említsünk a sok közül. S ezzel együtt elfelejtették azt is, hogy kik ők valójában. Hol van az az emlékhely, az a központ, az az ismert múzeum és azok a kutatók, mikor vannak azok az ünnepek, ahol a Jad Vasemhez hasonlóan igyekeznének az inkvizíció minden adatát - konkrét nevek és események tömegét - megmenteni, továbbörökíteni, minél többek előtt ismertté tenni, és rendszeresen emlékezetbe idézni? És miért csodálkozunk azon, hogy a protestantizmus világméretekben súlyos identitásválságban szenved, ha nyomtalanul elfelejtjük minden testvérünket és küzdelmüket, akik az életüket adták a hitünkért?

1 hozzászólás
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
2011.04.10. 20:15
mark

Köszönöm ezt az írást!

Ahogy más területen ebben is szükségünk van a megújülásra egyéni szinten is és az összejövetelek megtartása és a téma választás során!

 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Hirdetések
 
Időjárás

Időjárás előrejelzés

 
BlogPlusz
Friss bejegyzések
A blogban még nem található bejegyzés.
Friss hozzászólások
Még nincs hozzászólás.
Archívum
A blogban még nem található bejegyzés.