hitdk
Fmen
 
Interaktv
 
Tikva
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek

Hetek
HIT Rdi
ATV
Hrek Izraelbl
Vigyz-blog 
Bornemisza: TER 

 
Keresztnyldzsek
Keresztnyldzsek : Tudsok Isten ellen

Tudsok Isten ellen


Az ateizmus ppi

Tudsok, akik harcban llnak Istennel

A keresztnyldzsek trtnete (38. rsz)

Nagyon sok ember azt hiszi, hogy amit a tudsoktl hall, bizonyosan igaz. A nem ritkn csodlattal vegyes tisztelet, amelyet gyakran a mdia is tpll, a mindennapi let nehzsgeivel kzd tlagember szmra szinte teljesen elfedi, hogy a tudsoknak is lehetnek filozfiai vagy ideolgiai eltleteik. „A vilgnak fel kell brednie a valls hossz rmlmbl" - lltja Steven Weinberg Nobel-djas fizikus, aki szerint „neknk, tudsoknak minden tlnk telhett meg kell tennnk, hogy gyengtsk a vallst. Ez lehet a legnagyobb hozzjrulsunk a civilizcihoz". Ennl is szubjektvebb Richard Dawkins brit etolgus, aki azt vallja, hogy „a vilg egyik legnagyobb veszedelme a hit, amely hasonlt a himlvrushoz, csak nehezebben irthat ki".

A tudomnyos kutats s a mszaki-termszettudomnyos felsoktats vilgban szerzett sok vtizedes tapasztalat alapjn meggyzdssel lltom s vallom, hogy nem ltezik objektv mrcvel mr, eltlettl s elfogultsgtl mentes tuds. Egyrszt azrt nincs ilyen szemlyisg, mert az objektv mrce fogalma nmagban is slyosan problematikus: mindannyian knytelenek vagyunk kzelebbi s tvolabbi krnyezetnket - akr az ismert vilgegyetemmel bezrlag - sajt specilis adottsgaink tkrben szemllni. Msrszt krnyezetnk felttelrendszere (trsadalmi berendezkeds, mszaki-gazdasgi lehetsgek, politikai-ideolgiai befolys, erklcsi-etikai normk stb.) jelentsen hat felfogsunkra, letminsgnkre, kzelebbi s tvolabbi cljainkra, korltainkra s lehetsgeinkre.

A tudsok elfogultsgra leginkbb az olyan magatarts jellemz, amikor sajt, a tudomny lruhjba ltztetett eltleteiket s filozfiai nzeteiket erszakoljk r a trsadalomra. Ez az „erszak" idnknt a kollektv bvlet szeldebb, de nagy tmegeket megragad formjt lti, mint az evolcielmlet (vagy helyesebben: evolcitan) esetben. Az emberek agyba tanulmnyaik sorn olyan intenzven tltik be az evolci elmlett, s a mdiabirodalmak mindezt olyan kszsgesen s elktelezetten erstik a vilg szmos orszgban, hogy fel sem vetdik bennk: torztsokrl, soha nem bizonytott lltsokrl, mlysgkben ismeretlen mkdsi mechanizmusokrl s a ma ismert, valdi tudomnyos eredmnyeknek, trvnyeknek tbb szempontbl ellentmond megkzeltsekrl van sz.

Mint ismert, az evolci az az elkpzels, amely szerint - kiss leegyszerstve, de a lnyeg megtartsval - az l anyag az lettelen anyagbl, az llnyek egyes fajai pedig fokozatos talakuls (transzformci) rvn ms fajokbl szrmaznak, mgpedig a ma is rvnyes termszeti trvnyek hatsra.

Az utols flmondat, amely szerint az talakuls „a ma is rvnyes termszeti trvnyek hatsra" megy vgbe, klnsen hangslyos. Az evolcielmlet alapfeltevse, hogy a termszeti trvnyek az idben vltozatlanok, s nem engedi meg, hogy a fejlds folyamatban a termszeti hatsokon kvl ms hatsok is rvnyesljenek. Az evolcielmlet a vilgot Isten nlkl akarja megmagyarzni, ezrt Isten fogalmnak brmifle „becsempszse" szmra elfogadhatatlan. Az evolci s a materializmus egymstl elvlaszthatatlanok.

A materializmus utols vdbstyja

Annak ellenre, hogy a termodinamika s az informatika kizrja brmifle evolci lehetsgt, a vilg tudsainak jelents rsze hisz az evolciban, jllehet bizonytani mg senkinek sem sikerlt. Feltehetjk a krdst: ha ez ennyire nyilvnval, akkor mirt vallja ezt a hitet vilgszerte szmtalan tuds, st, mirt vallja a hivatalosnak tekintett tudomny is igaznak az evolcit? A vlasz egyszer s kzenfekv. Azrt, mert az evolci elmlete teremtette meg azt a mtoszt, hogy a materializmusnak tudomnyos alapjai vannak. Az evolci a materializmus egyetlen menedke, az ateizmus egyetlen vilgmagyarzati tmasza.

Az ateista tuds elssorban ateista, s csak msodsorban tuds. Ennek teljesen vilgos bizonytkt fejti ki a Harvard Egyetem neves genetikusa, Richard Lewontin: „A tudomny s a termszetfltti kztt foly valdi harc megrtsnek kulcsa az, hogy hajlandk vagyunk elfogadni olyan tudomnyos lltsokat, amelyek ellentmondanak a jzan sznek. A tudomny oldaln llunk annak ellenre, hogy annak egyes lltsai teljesen abszurdak, annak ellenre, hogy a tudomnyos kzssg elnz a minden bizonytkot nlklz meskkel szemben, spedig azrt, mert eleve el vagyunk ktelezve a materializmus irnt. Nem a tudomny mdszerei s intzmnyei knyszertenek minket, hogy elfogadjuk a jelensgek anyagi magyarzatt - ellenkezleg, az anyagi okokhoz val a priori ragaszkodsunk knyszert minket arra, hogy megteremtsk a vizsgldsnak egy olyan appartust s a fogalmaknak egy olyan rendszert, amely anyagi magyarzatokkal szolgl, brmennyire ellentmondanak is az intucinak, brmennyire misztikusak is az avatatlanok szmra."

Lewontin szintesgt nagyra becslm, de egy ponton alapveten tved. A valdi harc ugyanis nem a tudomny s a termszetfeletti (vagyis: az Istenben val hit), hanem a materialista (vagy - tgabb rtelemben - naturalista) s a teista vilgnzet kztt folyik. Vgl is Lewontin hite a materializmusban sajt bevallsa szerint nem a tudomnybl ered, hanem az Isten elleni lzadsbl. Ez kiderl abbl, amit ezutn mond: „A materializmus abszolt, hiszen nem engedhetjk meg, hogy Isten betegye a lbt az ajtn."

Ezzel szemben John C. Lennox oxfordi matematikus, az egyik legismertebb btor hitvall keresztny tuds ezt lltja: „...az a tny, hogy vannak tudsok, akik harcban llnak Istennel, nem jelenti azt, hogy maga a tudomny ll harcban Istennel. Pldul egyes zenszek harcos ateistk, de ebbl nem kvetkezik az, hogy maga a zene ll harcban Istennel. A lnyeg gy fejezhet ki: egyes tudsok lltsai nem szksgkppen a tudomny lltsai." Mindebbl nyilvnvalv vlik, hogy az evolci krdse manapsg mirt a legfontosabb teolgiai krds. Ez az a kritikus pont, amelyen ll vagy bukik a materializmus egsz eszmerendszere.

Sajnlatos mdon a tudsok kztt akad nhny olyan szemly is, aki kivl tehetsgt, brilins rs- s vitakszsgt, teljes tudomnyos felkszltsgt s kapcsolatrendszert az ateizmus felttel nlkli propaglsra, az Istenben val hit kignyolsra s lejratsra hasznlja fel. Kzlk is kiemelkedik emberek milliinak gondolkodsmdjt torzt, Isten elleni gylletet sugrz tevkenysgvel a brit etolgus, Richard Dawkins, „a vilg legismertebb ateistja", akit idnknt gy is emlegetnek, mint aki „Darwin rottweilere".

Az nz gn

A mlt szzad hetvenes veinek kzepn a kivl tehetsg oxfordi etolgus knyvet rt a termszetes szelekci mkdsrl, amely nla az „nzs" biolgijaknt egszen j rtelmezst kapott. Az Oxford University Press 1976-os els kiadsa 1986-ban jelent meg Magyarorszgon, s csakgy, mint a vilg legtbb orszgban, hatalmas sikert aratott. rdemes idzni a knyv bortjn tallhat npszer szveget: „Plda nlkli, orszghatrokat s szakkpzettsgbeli korltokat nem ismer feltnst keltett vele. Nem vits, rszben azrt, mert mikzben kztnk, emberek kztt sszeeskvst szt tulajdon gnjeink zsarnoksga ellen, htborzongat rmsgeket llt rlunk, llatokrl (kiemels a szerztl): testnk mlyn csalk, kizskmnyolk, gyilkosok vagyunk. Ti anyk, sajt gnjeiteket babusgatjtok gyermekeitekben. Bennetek, fecskefikk, nincs sokkal tbb testvri rzs, mint a kakukkban. Ti, hm elefntfkk, csak az alkalmat lesitek, hogy elraboljtok trsatok hremt. Ti, nstny jtatos mank... de ez mr tnyleg szrnysg. Mindezzel egytt messze kevsb rmiszt ez a knyv, mint amennyire fontos. Kristlytiszta logikval knyszerti olvasira a kvetkeztetst: a termszetes szelekci termszetes egysge nem a faj vagy csoport, mg csak nem is az egyed, hanem a gn, s egyszer viselkedsi stratgik evolcis stabilitsnak elemzsvel fnyt dert els hallsra bizarr alapttelnek felkavaran letszag kvetkezmnyeire." A bizarr kvetkeztets pedig az, hogy nem Isten, hanem a gnek teremtettek bennnket, testnket s lelknket: az fennmaradsuk ltnk vgs indoka, s minden llny - gy mi emberek is - az tllgpeik vagyunk.

Richard Dawkins szerint nem Isten tjai, hanem a gnek tjai kifrkszhetetlenek. Azok a gnek, amelyek „most risi kolnikban nyzsgnek, gigantikus, zrmbl robotok biztonsgos belsejben, elzrva a klvilgtl, mellyel tekervnyesen kzvetett utakon rintkeznek, s amelyet tvvezrlssel manipullnak". Ms szavakkal ez akr a gnek egyfajta halhatatlansgnak is felfoghat.

Dawkins Az nz gn cm knyvt a kvetkez - lssuk be, nagyon tetszets - rvelssel indtja: „Az rtelmes let egy bolygn akkor ri el nagykorsgt, amikor els zben dolgozza ki sajt ltnek indoklst. Ha magasabb rend llnyek az rbl valaha is megltogatjk a Fldet, civilizcink szintjnek felmrse cljbl legelszr azt fogjk megkrdezni, hogy felfedeztk-e mr az evolcit. Mr tbb mint hrommillird ve lteztek l szervezetek a Fldn anlkl, hogy tudtk volna, mirt, amikor vgl is egyikk szmra megvilgosodott az igazsg. Az illett Charles Darwinnak hvtk. A mltnyossg kedvrt hozz kell tennnk, hogy msoknak is voltak sejtseik, de Darwin volt az, aki elszr adta ltnk sszefgg tudomnyos magyarzatt." A szerz szerint az ember eredetre s meghatrozsra tett „1859 eltti ksrletek semmit sem rnek, s jobban jrunk, ha teljesen figyelmen kvl hagyjuk ket".

Dawkins mr a hetvenes vek kzepn elkpeszt magabiztossggal jelentette ki azt, amit ma az exponencilisan fejld tudomny is csak dogma jelleg kinyilatkoztatsknt tud megismtelni: „Ma az evolci elmlete nagyjbl annyira ktsges, mint az az elmlet, hogy a Fld kering a Nap krl, m a darwini forradalom sszes kvetkezmnyeit mig sem ismertk fel."

Dawkins Darwin irnti lelkesedse fiatal kora ta mindmig tretlen. Az nz gn mellett a msik legsikeresebb knyvnek tartott mvben, A vak rsmesterben is vdelmbe veszi a darwini evolcielmletet: „Elttem nem egszen vilgos okok miatt a darwinizmus, gy tnik, jobban rszorul a vdelemre, mint ms tudomnygak hasonl mrtkben megalapozott igazsgai. Sokan vagyunk, akik nem fogjuk fl a kvantumelmletet vagy Einstein specilis s ltalnos relativitselmlett. nmagban ettl azonban mg nem szllunk szembe ezekkel az elmletekkel! Az einsteinizmustl eltren a darwinizmust a tudatlansg legklnbzbb fokain ll kritikusok is szabad prdnak tekintik."

Dawkins abban tved, hogy mg a specilis relativitselmletnek nagyon sok, az ltalnos relativitselmletnek pedig nhny rendkvl meggyz tapasztalati bizonytka ltezik, addig a darwini evolcielmletnek mindmig nincsenek ilyen bizonytkai. A darwini evolcielmlet legnagyobb nehzsge abban rejlik, hogy az evolcit - a felttelezett kicsiny, halmozd vltozsok roppant hossz idignye miatt - nem lehet megfigyelni. A termszettudomnyok olyan jelensgeket kpesek vizsglni, amelyek 1) megfigyelhetk; 2) modellezhetk; 3) reproduklhatk; 4) megismtelhetk; 5) a gyakorlatba (ksrletbe, tapasztalati ellenrzsbe) visszacsatolhatk.

Darwin elgg tisztessges volt ahhoz, hogy elmletnek megdntshez sajt maga adja meg a kulcsot: „Ha be lehetne bizonytani, hogy ltezett olyan bonyolult szerv, amely nem jhetett ltre szmos apr, egymst kvet mdosuls rvn, akkor elmletem teljesen megdlne." A tovbbi hrom kritrium teljeslse is gyakorlatilag lehetetlen: az evolci trtneti folyamat, ezrt nem lehet sem reproduklni, sem megismtelni, ezltal a ksrleti-tapasztalati ellenrzsre sincs md.

Mindezek ellenre Richard Dawkins rendletlenl s agresszven hirdeti az evolci cfolhatatlan igazsgt kzel negyven esztend ta. Vallsellenessge mr korai munkiban is megmutatkozott, de az utbbi vekben a keresztny hittel szemben tanstott ellenszenve a gyllettel hatros mreteket lttt. A vilg lvonalbeli tudsai kztt jelents szmban vannak azok, akik ateistnak vagy agnosztikusnak valljk magukat, de vilgnzetk agresszv hirdetst nem tekintik egyfajta kldetsnek, netn letclnak. Dawkins egy kln kategrit kpvisel azzal a nyltan hirdetett felfogssal, hogy minden tehetsgt, vitakszsgt, szellemi s anyagi erforrst az Isten elleni harc szolglatba lltja.

Egy kaliforniai konferencia, amit 2006-ban a Biolgiai Tudomnyok Salk Intzetben tartottak, a kvetkez tmakrrel foglalkozott: A hiten tl: tudomny, jzan sz, valls s tlls. Arra a krdsre, hogy a tudomnynak ki kell-e kszblnie Istent, Steven Weinberg Nobel-djas fizikus (Az els hrom perc cm, vilgszerte sikeres tudomny-npszerst knyv szerzje) ezt mondta: „A vilgnak fel kell brednie a valls hossz rmlmbl... Neknk, tudsoknak minden tlnk telhett meg kell tennnk, hogy gyengtsk a vallst. Ez lehet a legnagyobb hozzjrulsunk a civilizcihoz."

Slyos szavak ezek, m Dawkins mg tovbb ment: „Vgkpp elegem van a valls irnti tiszteletbl, amit agymosssal belnk neveltek." Peter Atkins oxfordi kmiaprofesszor is az ateizmus oldaln ll: „Az emberisgnek el kell fogadnia, hogy a tudomny megsemmistette a kozmikus clban val hit indokoltsgt, s e cl tovbblst csak az rzelmek tplljk." Richard Dawkins Atkins vlemnyre is „rtesz mg egy lapttal". az Istenben val hitet veszedelmes dolognak tartja, amit ki kell kszblni: „Divatos dolog vgtletrl beszlni ama veszly kapcsn, amit az AIDS-vrus, a kergemarhakr s ms dolgok jelentenek, de n gy gondolom, hogy a vilg egyik legnagyobb veszedelme a hit, amely hasonlt a himlvrushoz, csak nehezebben irthat ki. A hit - olyan meggyzds lvn, ami nem bizonytkokon alapul - a vallsok f bne."

John Lennox, a keresztny apologetika kiemelked kpviselje A tudomny valban eltemette Istent? cm mvben a kvetkez kritikval vlaszol Dawkins agresszv kitrsre: „...a keresztnysg framlata azt vallja, hogy a hit s a bizonytkok nem vlaszthatk el egymstl. Valjban a hit a bizonytkokra adott vlasz, s nem a bizonytkok hinya fltt val rvendezs... Pl apostol ugyanezt mondja, amit a modern tudomny sok ttrje is hitt, nevezetesen, hogy Isten ltezsnek legfbb bizonytka maga a termszet: »Ami ugyanis nem lthat belle: az rk hatalma s istensge, az a vilg teremtstl fogva alkotsainak rtelmes vizsglata rvn meglthat. Ennlfogva nincs mentsgk.« (Pl apostol Rmaiakhoz rt levele 1:20). A bibliai hitbl nem kvetkezik, hogy olyan dolgokban kell hinni, amelyekre nincs bizonytk. Akrcsak a tudomnyban, a hit, a jzan sz s a bizonytkok sszetartoznak. Kiderl, hogy Dawkins meghatrozsa, miszerint a hit nem ms, mint »vakhit«, pontosan ellentte a bibliai meghatrozsnak."

Amikor Lennox a „bizonytkok hinyn val rvendezsrl" elutastan beszl, Dawkins egy korbbi durva kijelentsre utal (The Daily Telegraph Science Extra, 1989. szeptember 11.), amely gy hangzott: „mg a tudomnyos meggyzds nyilvnosan ellenrizhet bizonytkokon alapul, a vallsos hit nemcsak hogy nlklz minden bizonytkot, de mg rl is a bizonytkoktl val fggetlensgnek, amit hangosan hirdet a hztetrl". A kijelents le nyilvnvalan a bibliai hit ellen irnyul. Ugyanakkor - elkpeszt kvetkezetlensggel - maga mulasztja el bizonytkokkal altmasztani azt az lltst, miszerint a hv ember rme a bizonytkoktl val fggetlensg. Nem is teheti, mert ilyen bizonytk egyszeren nem ltezik.

Alister McGrath neves oxfordi biokmikus, aki ateista httrbl ppen a tudomny bizonytkainak jzan elemzse alapjn jutott el a nyltan vllalt keresztny hithez s apologetikhoz, tanulsgos knyvet rt Richard Dawkins lettjrl, kldetstudatrl, kimagasl tehetsgrl s krlelhetetlen Isten-ellenessgrl (Dawkins Istene. Pozsony, 2008, Kalligram). Ebben megllaptja, hogy Dawkins nem tanulmnyozott egyetlen komoly keresztny gondolkodt sem, s teolgiai ismeretei - tudomnyos felkszltsgvel ellenttben - megdbbenten hinyosak. Bibliai ismereteit harmadrang bibliakritikusok rsaibl s nem a Biblia kzvetlen tanulmnyozsbl merti, ezrt a keresztny tudsokkal folytatott nyilvnos vitkban minden eszkzzel igyekszik elkerlni a tudomny s a bibliai hit hatrfelleteinek mlyebb megtrgyalst. Rendkvl ers viszont a tudomnyos ismeretterjesztsben, mesterien bnik a szavakkal, s nagyon vilgosan kpes megmagyarzni dnt fontossg - s gyakran nehz - tudomnyos elgondolsokat. Az nz gn cm knyve, amelyben vallsellenessge mg csak kzvetve rzkelhet, a maga nemben a mfaj legjobbjai kztt van a vilgon. Mint McGrath megjegyzi, egyltaln nem volt meglep, hogy a New York Times mltatsa szerint „az ilyen npszerst rsok hatsra az olvas zseninek rezheti magt".

Tudomny s valls

A Guardian s a Telegraph angol lapok idn szeptemberben szmoltak be arrl, hogy a vilgjr termszetbvr, filmes s r, a nyugdjba vonult David Attenborough csatlakozott az ateizmust nyltan hirdet Richard Dawkinshoz s harminc kiemelked felkszltsg tudstrshoz abban a kampnyban, amely „a kreacionizmusnak s az intelligens tervezsnek az osztlytermekbl val kizst" clozza. Tovbbi tudsok is tmogatjk a kampnyt, tbbek kztt Sir Paul Nurse, a Royal Society elnke, Colin Blakemore neurobiolgus-professzor, Jim Al-Khalili elmleti fizikus s Michael Reiss felszentelt anglikn lelkipsztor.

A kampnyolk r akarjk venni a brit kormnyt arra, hogy tiltsa ki a kreacionizmust az iskolkbl, s mind az ltalnos iskolkban, mind a kzpiskolkban kizrlag az evolcit tantsk. Annak ellenre, hogy a Guardian cikke idzi az Ipsos Mori 2009-es felmrst, amely szerint „a brit felntt lakossgnak tbb mint a fele gy gondolja, hogy az intelligens tervezst s a kreacionizmust az evolcival prhuzamosan tantani kell az iskolai tudomnyos rkon - s ez az arny magasabb, mint az Egyeslt llamokban".

Ha az evolucionistknak kampnyolniuk kell, hogy rvegyk a kormnyokat s a brsgokat sajt hitk tantsnak erszakos tmogatsra, s hogy tiltsanak brmilyen kritikt vagy ellenttes meggyzdst, valjban elismerik, hogy elkpzelseik nem llnak meg komoly tudomnyos kritika eltt. Ha az evolci valban jl megalapozott tudomnyos megkzelts lenne, akkor nem kellene tartania semmifle alapos elemz vizsglattl, s nem volna szksg arra, hogy politikusok s jogszok hta mg bjjon. Arra pedig klnsen nem volna szksg, hogy iskolkra s dikokra hivatkozva tmadja meg vilgmagyarzati ellenfeleit.

(A szerz mrnk-informatikus, egyetemi tanr, az MTA doktora.)

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
 
Naptr
2025. Janur
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Hirdetsek
 
Idjrs

Idjrs elrejelzs

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
Archvum
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.