hitdk
Fmen
 
Interaktv
 
Tikva
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek

Hetek
HIT Rdi
ATV
Hrek Izraelbl
Vigyz-blog 
Bornemisza: TER 

 
Keresztnyldzsek
Keresztnyldzsek : Tzet hoztak (pnksdi breds - 30.)

Tzet hoztak (pnksdi breds - 30.)


Tzet hoztak

A keresztnyldzsek trtnete (30. rsz)

A 19. szzad vgn gy tûnt, hogy a keresztnysg kulturlis-trtnelmi okokbl vdett, m trsadalmi szempontbl egyre hatstalanabb s jelentktelenebb vallsi irnyzatt vlik. A kor jelszava a halads volt, amelyet – amint azt sorozatunk elõzõ rszeiben rviden ttekintettk – egyre inkbb Istentõl fggetlen clknt rtelmeztek: a termszettudomnyokban az evolcis szemllet, a filozfiban Marx, Nietzsche s kvetõik radiklis tantsai, a teolgiban a bibliakritika kpviselõi egyarnt azt lltottk, hogy az emberisg szemlyes s trsadalmi szintû kiteljesedshez tl kell lpni „a hit korltain”. A tradicionlis keresztnysg nem tallta a vlaszt az j kihvsokra: a rci erõsdõ hullmval szemben a katolikus egyhz a bezrkzst vlasztotta (1870-ben hirdettk ki a ppai csalhatatlansg dogmjt), mg a protestns felekezetek tbbsge a vilgi irnyzatokkal val kiegyezst kereste, tbbnyire a bibliai igazsgok rovsra. Ebben a vlsgidõszakban robbant be vratlanul a 20. szzad hajnaln a pnksdi breds, amelyet tudsok, teolgusok s jsgrk rszrõl azonnal heves tmadsok rtek. A pnksdi prdiktorokat s gylekezeteket mr az Egyeslt llamokban is rtk fizikai tmadsok – elsõsorban rasszista szervezetek rszrõl –, s a jelensg a mozgalom vilgmretûv vlsa sorn msutt mg puszttbb mreteket lttt.

XX_sz_punkosdi_ebredesA 19. szzadi szentsg- s gygytmozgalmak nyomban – napra pontosan a 20. szzaddal – beksznttt a pnksdi breds. 1901. janur 1-jn Charles Parham, egy metodista prdiktor bibliaiskoljban Topekban, Kansas llamban leszllt a Szent Szellem, s az egyik hallgat, Agnes Ozman elkezdett nyelveken szlni.
A jelensg maga nem volt ismeretlen. Mr az elz vszzad harmincas veiben az angliai irvingitk kztt, majd Amerikban is szrvnyosan megnyilvnult, s a hvket megosztotta a tekintetben, hogy Istentl van-e, vagy sem. A vezetk tlnyom tbbsge sietett nemleges vlaszt adni. Ennek oka az volt, hogy br mr a wesleynus breds ta hasznltk a Szent Szellem-keresztsg fogalmt (Akik megrztk Anglit. Hetek, 2011. jlius 1.), ahhoz ms megtapasztalsokat ktttek – elssorban a radiklis megszenteldst, ksbb pedig klnbz fizikai megnyilvnulsokat is. Parham volt az els, aki a nyelveken szlst jellte meg a Szent Szellem-keresztsg azonnali bizonytkaknt.
Azonban a pnksdi megtapasztals nem Parham tborbl, hanem egy fekete tantvnya, William Seymour szolglata rvn indult vilghdt tjra. volt az Azusa utcai misszi vezetje Los Angelesben, ahol a hvk sokasga nyert Szent Szellem-keresztsget.

A megjuls kritikusai

Az els pnksdi hvket boldogg tette az jonnan tallt megtapasztals, s biztosak voltak abban, hogy lmnyk ereje az egsz egyhz szmra megjulst s ldst hoz majd. A pnksdi vezetk sz szerint rtelmeztk a bibliai kijelentst, miszerint az utols napokban a Szellem hatalmas mdon kirad, amelyet jelek fognak kvetni. gy vltk, minden jzan gondolkods s eleven szellem hv felismeri majd, hogy az jra megjelent karizmatikus megnyilvnulsok ma is rvnyesek.
Ez az egyszer s naiv optimizmus azonban hamarosan szertefoszlott, mert a mozgalom csakhamar keser ellenllsba tkztt. A metodista, baptista vagy presbiterinus egyhzukba visszatr, immr pnksdi hvket kizrtk abbl a kzssgbl, amelyet szerettek. Nem maradt ms vlasztsuk: j felekezeteket kellett alaptaniuk, hogy legyen sajt otthonuk, ahol szabadon tisztelhetik Istent. Az els tven v trtnetre elutasts s ldzs nyomta r blyegt.
Egynileg a pnksdi hvk szmra klnsen fjdalmas volt az, ahogyan gyakran srt mdon szmztk ket a trsadalombl. A gyerekeket „szent hempergknek” csfoltk az iskolban, szleik trsasgt pedig a nagyobb kzssg kerlte. A pnksdiek zmmel a „vilgtl val elvlasztottsg” rt lttk ebben, s rmmel vllaltk, csak hogy megrizzk s terjesszk hitket.
1906 utn, az els kt nemzedk alatt sok kritika irnyult a mozgalom ellen. Lehet, hogy a legtbb kritikus szintn beszlt, csak ppen ismeretek hjn kptelenek voltak megrteni a mozgalom lnyegt. Msok viszont nem vlogatva az eszkzkben, tisztessgtelen mdon, keseren tmadtak. A Ku-Klux-Klan, az alkoholtilalom s a gazdasgi vlsg veiben a tolerancia ernye szinte teljesen feledsbe merlt.
m, ahogy ilyenkor ltalban trtnni szokott, a mltnytalan kritika npuszttnak bizonyult, a pnksdizmus gyt pedig vgs soron elmozdtotta. Minl vadabb volt a tmads, annl inkbb ntt a kvncsisg is, hogy mi is trtnik valjban a pnksdiek kztt. A kritikusok tbbsge elkvette azt a nagy hibt, hogy az egsz mozgalmat nhny rossz plda alapjn tlte meg, ahelyett, hogy a pnksdi keresztnysg meghatroz vonulata alapjn mondtak volna vlemnyt, amelynek szellemisge, erklcse s istentiszteleti mdja feddhetetlen volt. Valszn, hogy a legkmletlenebb kritikusok semmit sem tudtak a mozgalom mrtkad pldirl, s teljesen flrertettk a pnksdi hvk ltal terjeszteni kvnt szellemisget.
Vinson Synan trtnsz szerint a 20. szzadi Amerikban meghatrozott sablont kvetve vltozott a pnksdi hvk s krnyezetk viszonya: kezdetben ldztk ket, ezt tolerancia kvette, majd elfogadtk, vgl pedig tmogattk a mozgalmat. ldzsk szles skln, vltozatos mdszerekkel trtnt, s az amerikai egyhztrtnelemben az sszes keresztny csoport kzl nekik jutott ki a legtbb belle.

Sajttmadsok s a Ku-Klux-Klan
Az els brlatok jsgrk tollbl szrmaztak, akik gyakran hasznltak komikus s lekicsinyl kifejezseket, mikzben a teolgiai htteret nem ismertettk. A Los Angeles Times riportere Nyelvek vad Bbele cmmel mr az els hten megksrelte lerni az „Azusa-jelensget”. Frank Bartleman, a mozgalom egyik vezetje, egyben krniksa gy jellemezte ezeket a hradsokat: „Sok ldztetsben volt rsznk, fleg a sajt rszrl. Megszgyent hangnemben rtak rlunk, de ez csak annl nagyobb tmegeket vonzott hozznk.” Hasonlan nyilatkozott a mozgalomrl az egyhzi sajt is.
William_Seymour
William Seymour, Parham tantvnya tette vilgmretv a mozgalmat.
Br vgl az ilyen cikkek magnak a sajtnak rtottak a legtbbet, a mozgalomnak viszont ingyenes nyilvnossgot szereztek, sok ezren a sajt belltsn keresztl ismertk meg a pnksdizmus jelensgt. Szerencstlen mdon emberek millii csak ebben a vltozatban szereztek rla tudomst.
A pnksdi gyakorlatrl szl, legkevsb sem trgyilagos sajtbeszmolk ldzst, st a fajgyllettl fttt krnykbeli cscselk rszrl erszakos tmadsokat vltottak ki. Nhny vtizedig nem ment ritkasgszmba, hogy a psztorokat megfenyegettk, megvertk vagy kikergettk a vrosbl, a strakat felgyjtottk, a nyelveken szlkat rothadt tojssal s paradicsommal dobltk meg. A pnksdi hvk ltal hasznlt forrsokat s kutakat gyakran beszennyeztk vagy megmrgeztk. Klnsen dlen s a kzp-nyugaton gyilkossgok is elfordultak. Az atrocitsok frontvonaln a Ku-Klux-Klan egyik ga, az „jszakai Lovasok” lltak. A polgrhbor utn szervezdtt csoport rendszeresen rajtattt a pnksdi otthonokon. ldozataikat az erdbe hurcoltk, fhoz ktzve ostorral eszmletlenre vertk, majd elvgtk a kteleket, s tvoztak. Mg a harmincas vekben s nagyvrosokban is elfordult pnksdi hvk korbcsolsa.
Fred Bosworth a pnksdi breds nyomn megjult gygyt mozgalom egyik legismertebb vezetje volt. 1911 augusztusban meghvst fogadott el fekete pnksdiek kztti szolglatra, amirt kis hjn az letvel fizetett. A szolglat vgeztvel a vonatllomson egy huszont fs csoport vrta, furksbotokkal s flbetrt evezlaptokkal felszerelve. Miutn szinte nyomorkk vertk, Jzusra mint Gygytjra tekintve ert vett, s kzel hsz kilomtert gyalogolt a szomszdos llomsig. Anyjnak kldtt levelben lerja, mekkora tisztessgnek tartja, hogy rszeslhetett Jzus szenvedseiben, s hogy tkzben teljes megbocstssal a szvben jrt kzben hhrairt.
A pnksdi prdiktorok hiba fordultak volna a hatsgokhoz, egyeseket mg be is brtnztek igehirdetsk tartalma s klnsen a gygyulsrt mondott imik miatt. Utcai bandk vandl mdon, bntetlenl pusztthattk a gylekezeti pleteket, vagy nyilvnos istentiszteleteket zavarhattak meg.
A trsadalom alsbb rtegei szmra a pnksdiek tbb ven t „szabad prdt” jelentettek. Mg 1947-ben is elfordult, hogy egy orvlvsz tzet nyitott Oral Roberts evangelistra, amikor Tulsa vrosban egy storos sszejvetelen prdiklt. A goly nhny centimterre svtett el az akkor mg ismeretlen prdiktor feje mellett. A 2009-ben elhunyt Roberts ksbb a pnksdi-karizmatikus mozgalom egyik legnevesebb kpviseljv vlt, s neve az irnyzat kpviseli kzl elsknt kerlt be nll szcikknt a Britannica Encyclopaedia nagylexikonba.

Fundamentalistk a pnksd ellen
A hbork kzl kztudottan a polgrhbork a legvresebbek, legkeserbbek s legkegyetlenebbek. Ez vonatkozik kpletesen a vallsos vilgban vvott hadviselsre is – a legkemnyebb kzdelmek a legkzelebbi rokonok kztt dlnak, akik igazbl sokkal tbb krdsben vannak azonos vlemnyen, mint ahny elvlasztja ket. Klnsen igaz volt ez a pnksdieket rt els tmadsoknl: a szentsg- s fundamentalista egyhzak kirvan durva ellenkezse ennek fnyben rthet meg. Mivel Amerikban a pnksdizmus a szentsgmozgalom sarjhajtsaknt kezddtt, s plyja sorn vgigsprt valamennyi szentsg-felekezeten, nem meglep, hogy ppen az divat szentsgkzssgek voltak azok, amelyek klns kemnysggel utastottk el a pnksdi hitet.
Alma_WhiteE csoport rszrl leggyakrabban azzal vdoltk a pnksdieket, hogy a nyelveken szls dmoni megszllottsg kvetkezmnye. A kritika ezen formjt tipikusan kpviseli Alma White (jobbra a kpen) 1912-ben megjelent rsa, a Dmonok s a nyelveken szls, amely a pnksdi istentiszteleti gyakorlatot „termszetellenesnek”, „visszatasztnak” s „a dmonimds tetpontjnak”, Seymour szemlyt pedig „a Stn eszkznek” nyilvntja. Mar kritikja ellenre White frje buzg, nyelveken szl pnksdi hv lett.
A pnksdiekkel szembeni ellenlls f oka a szentsgegyhzak rszrl abban keresend, hogy ugyanazokat a trsadalmi rtegeket megclz „piaci versenytrsak” voltak. Eltleteket ltalban a legnagyobbnak vlt fenyegets, a glosszollia (nyelveken szls) ellen fogalmaztk meg, a Nazarnusok Pnksdi Egyhza pldul 1919-ben trlte nevbl a „pnksdi” szt.
Nagyjbl a fenti okokkal magyarzhat a fundamentalistk ellenllsa is. Sokuk visszhangozta Alma White s a szentsgkrkbl jtt ms kritikusok elmleteit a „dmoni megszllottsgrl”. Louis Bauman pldul 1941-ben azt rta, hogy „manapsg az sszes stni jelensg kztt valsznleg a nyelvek apostoli ajndknak dmonikus imitlsa a legelterjedtebb”. Hozzteszi: „A Stn legels csodja a kgy nyelveken szlsa volt. gy tnik, ezt az eredeti csodjt ma is vgzi.”
H. J. Stollee is hasonl hangot ttt meg. A pnksdi istentiszteletet pogny afrikai s eszkim rtusokhoz hasonltja, s gy fogalmaz: „Ez a mozgalom alattomos, mert stni – ez a Szentrs tlete. Igazolja ezt mindaz a szakads, erklcstelensg s rlet, amely mindentt behatolt az egyhzba.”
A legfjdalmasabb csapsok az evangliumi keresztnysg jl ismert s kztiszteletben ll prdiktoraitl szrmaztak. Pedig ppen kzlk sokan len jrtak a hvk buzdtsban, hogy imdkozzanak pnksd megismtldsrt az utols napokban. Amikor az els pnksdiek hirdetni kezdtk, hogy a megtapasztalsuk ppen ennek a vrakozsnak a beteljesedse, mgis kmletlenl visszautastottk ket. 1912-ben megjelent Hamis s igaz szentsg cm mvben H. A. Ironside bocstotta ki a leghrhedtebb pnksdellenes vitairatot. Ironside, aki elszr az dvhadseregben tlttt be hivatalt, ksbb pedig a baptistknl szolglt, a szentsgegyhzak perfekcionista hangnemben tmadott. A pnksdieket „frtelmes nyelveken szl mozgalomnak” blyegezte, akiknek „kreiben a babonasg s a fanatizmus legdurvbb forminak meleggya tallhat meg”.
R. A. Torrey, a szentsgmozgalom keswicki gban mkdtt hres tant rsban s szban egyarnt sokat tett azrt, hogy felhvja az egyhz figyelmt a Szent Szellem-keresztsgre. A nyelveken szlst mgis „majomkodsnak” titullta, megtiltva hasznlatt az sszejvetelein. Leghrhedtebb vdja az volt, hogy a pnksdi mozgalom „hatrozottan nem Istentl van, hiszen egy szodomita alaptotta”. A mozgalom ellen tett legbecstelenebb kijelents pedig taln G. Campbell Morgan szjbl hangzott el, mely szerint a pnksdizmus „a Stn utols hnyadka”.
A tmban az utols sz a tekintlyes princetoni fundamentalista teolgus, Benjamin B. Warfield, a szellemi ajndkok megsznsrl szl gostoni elmlet nagy vdbstyj volt. A Perfekcionizmus s az Utnzott csodk cm mveiben azt lltotta, hogy az egyhz els idszaknak lezrulstl fogva Isten egyetlen csodt sem cselekedett.
A fenti kijelentsek tkrben nem meglep, hogy a fundamentalista tbor a pnksdi mozgalmat a leghatrozottabban elvetette. Tettk ezt annak ellenre, hogy legtbb hitelvket a pnksdiek szinte mind elfogadtk. Klnsen igaz volt ez a Krisztus premillenris (az ezerves fldi kirlysgt megelz) eljvetelrl s az elragadtatsrl szl tantsok esetben.
A fundamentalistk rszrl a pnksdiek formlis elutastsa 1928-ban trtnt meg, amikor a Fundamentalistk Vilgszvetsge (World Fundamentalist Association) „fanatikusoknak s Szentrs-elleneseknek” nevezte s kikzstette ket. Ksbb, 1944-ben Carl McIntire hasonl irnyvonalat kpviselt a „Keresztny Egyhzak Amerikai Tancsa” nevben, amikor a nyelveken szlst „az aposztzia egyik nagy jeleknt” rtkelte.
Hasonl rzletek lnek a mai napig is olyan fundamentalista kzpontokban, mint Jerry Falwell fiskolja (Liberty Baptist College) Lynch-burgban, Virginia llamban vagy a dl-karolinai Bob Jones University Greenville-ben. Falwell kijelentette, hogy egy nyelveken szlnak sem fogja megengedni, hogy gylekezetnek (Thomas Road Baptist Church) szszkhez vagy a fiskolja terletre lpjen, a Bob Jones University pedig azoknak, akiket nyelveken szlson rnek, huszonngy rt ad, hogy sszecsomagoljanak s elhagyjk az egyetemet. Tbb vig a hasonl irnyzat Asbury Theological Seminary sem vett fel pnksdi hvket hallgati kz.
A szentsg- s fundamentalista krk a pnksdi zenetet szinte teljes mrtkben bibliaidzetek sort felvonultat teolgiai rvelssel utastottk el. Brlatukat az az szinte, de elhibzott erfeszts vezette, hogy „vdelmezzk a hitet” a veszlyesnek tartott hamis tantktl s tanoktl. Ugyanakkor a teolgiai porondot elhagyva gyakran emlegettek erklcstelensgrl szl trtneteket is, illetve „tmeghisztrirl” beszltek, amely szerintk a pnksdi sszejveteleket jellemezte.

A freudistk vdjai
Idkzben a pnksdi mozgalom olyan pszicholgusok s szociolgusok figyelmt is felkeltette, akik a mozgalom feltnst nem teolgiai alapon kezdtk rtelmezni. Az els ilyen szemlyek ppoly elutastk voltak, mint a szentsg- s fundamentalista kritikusok, de k tbbnyire nagyobb egyetemeken s szeminriumokon oktat professzorok voltak, akik a mozgalmat az ppen divatos elmletek – elssorban a freudizmus – fnyben interpretltk. Elterjedtekk vltak az olyan blyegek, mint: elmebeli instabilits, elmebetegsg, „neurasztnia”, a szexualits elfojtsa, szegnysg s tudatlansg, alsbb osztlybeli viselkedsformk stb.
Parham
Charles Parham metodista prdiktor bibliaiskoljbl indult el a pnksdi breds.
Az els s legellensgesebb tanulmny Alexander Mackie-tl szrmazik, aki 1921-ben megjelent knyvnek ezt a sokatmond cmet adta: A nyelvek ajndka – tanulmny a keresztnysg patolgiai aspektusairl. Mackie szemben a nyelveken szlk valamilyen elme- vagy idegrendszeri betegsg ldozatai voltak. Az akkoriban mg tudomnyosnak tartott frenolgiai elmlet alapjn, amely a koponyaformbl kvetkeztet a vizsglt alany jellembeli tulajdonsgaira s intelligenciaszintjre – ezt a mdszert fajelmletk altmasztsra a ncik is alkalmaztk –, Mackie megllaptja: „A nyelveken szlk koponya- s ilyen mdon elmetpusa pontosan megegyezik a bnzkvel.” A tovbbiakban azzal vdolta a pnksdieket, hogy a „szabad szerelem” s a szexulis perverzik minden formjt btortjk s gyakoroljk. Mackie, aki trtnetesen presbiterinus psztor volt, mvnek zr bekezdsben az egsz pnksdi breds ellen szl vdiratot fogalmazott meg: „A keresztnysg mr rgta vrta trelmesen, hogy kiderljn: vajon Istentl van-e a nyelveken szls. Ez a dolog azonban a betegsg, a nyomor, a kifrads, a bnzs szrmazka. Nem Istentl van.”
A legbefolysosabb korai tanulmny A nyelveken szls trtneti s pszicholgiai vizsglata cmmel 1927-ben jelent meg a Yale egyik professzora, George Bernard Cutten tollbl. A hossz trtnelmi ttekints utn Cutten azt a kvetkeztetst vonta le, hogy a glosszollia „elmebetegsghez kapcsold, pszicholgiailag gerjesztett hipnotikus llapot”.
A pnksdi megtapasztals pszicholgiai vonatkozsairl rdott ksbbi knyvek mr valamivel trgyilagosabbak voltak. Br mlyrehatan fejtegetik a nyelveken szls pszicholgiai gykereit s kvetkezmnyeit, nem tulajdontjk szemlyisgzavarnak a gyakorlatot. Csak a hatvanas vekben kezdtek napvilgot ltni olyan elemzsek, amelyek ebben a vonatkozsban teljes mrtkben rehabilitltk a pnksdieket. Ilyen pldul William W. Woodnak 1965-ben a Duke Egyetemen kszlt tanulmnya. A szerz feltrja, hogy a pnksdi hit nem vezet szemlyisgzavarokhoz, pp ellenkezleg, a korbban dezorientlt szemlyisg megtrteket hozzsegtette, hogy megtalljk helyket, s kiegyenslyozottakk vljanak. Wood meglepetsre kiderlt, hogy a pnksdi hit ppensggel megoldst knl a szocio-kulturlis zavarokbl s az alacsony trsadalmi sttuszbl fakad problmkra.
Liston Pope 1936-ban megjelent klasszikus mve, a Molnrlegnyek s prdiktorok s ms szociolgiai tanulmnyok rmutatnak a legtbb korai pnksdi hv alacsony trsadalmi rangjra, s a pnksdizmus eredett s fejldst gazdasgi s trsadalmi hatsokkal magyarzzk. Ezek az elemzsek a pnksdizmust a „szegny ember vallsaknt” mutatjk be. Hatsuk a msodik vilghbor utn kezdett csak cskkenni, amikor a pnksdi hit a trsadalmi kzposztlyokba is behatolt, az 1960-as vektl pedig, amikor az jpnksdi mozgalom els zben trt t a tradicionlis egyhzak magasan kpzett s vagyonos kreiben, vgleg hitelket vesztettk.
A fenti pszicholgiai s szociolgiai tanulmnyok bizonyos mdon mgis hozzjrultak a mozgalom megrtshez, annak ellenre, hogy a tmt nem teolgiai megkzeltsbl trgyaltk, s a pnksdiek hitelveivel nem tudtak mit kezdeni.

Lass enyhls
Csak 1960 utn, a karizmatikus mozgalom bekszntvel jtt el annak az ideje, hogy a pnksdiek ltal vallott nzeteket a keresztnysg legitim krdsknt kezelje, s a Szentrs alapjn komolyan mrlegre tegye. E munkk legtbbje nem utastja el „reflexszeren”, hanem bevett exegetikai mdszerekkel vizsglja a pnksdi tanokat. ltalban elmondhat, hogy ezek az rsok tudomnyos ignyek, s jzan megllaptsokat tesznek, br kvetkeztetseikkel a pnksdiek tlnyom tbbsge nem rt egyet – pldul azrt, mert a glosszolliban nem a Szent Szellem-keresztsg kezdeti bizonytkt ltjk.
Oral_Roberts
Oral Roberts evangelista. Orvlvsz tmadt r az istentiszteleten.
Az els ilyen mvet a presbiterinus Frederick Dale Bruner rta (A Szent Szellem teolgija: a pnksdi megtapasztals az jszvetsg tkrben cmmel), amely mellett az anglikn James D. G. Dunn munkjt is meg kell emlteni (A Szent Szellem keresztsge: A Szellem ajndkairl szl jszvetsgi tants jravizsglata a mai pnksdizmus vonatkozsban). Mindkt jszvetsg-professzor a tmt rszleteiben kidolgozva, kimert erfesztsek rn jutott helytelen vgkvetkeztetsekre.
A kialakult helyzet sszessgben mgis risi elrelpst jelentett a korbbi vekhez kpest. A legtbb keresztny – ha egyltaln vlemnyt alkotott a pnksdiekrl – akkor mg csak a gazdasgi, kulturlis s pszicholgiai nlklzsek sszefggsben gondolkodott rluk. Csak a mozgalom szentsg- s fundamentalista krkbl kikerl kritikusai vizsgltk a pnksdizmus bibliai felfogst s teolgiai megllaptsait, s ezeket azonnal s a legleplezetlenebb mdon el is utastottk. A fram egyhzak nagyobb keresztny vilga szinte nem is tudott a mozgalom ltezsrl. A karizmk megsznsnek, illetve helyrelltsnak krdse gyszlvn senkit sem foglalkoztatott – ha ezen egyhzak egyikben-msikban olykor glosszollia trt ki, a jelensget csakis az egyhzi rend vonatkozsban kezeltk, s nem biblikus voltuk alapjn. 1970 utn azonban a trtnelmi egyhzak egyms utn hajlandsgot mutattak arra, hogy a szellemi ajndkokat a modern idkben is mkdkpeseknek tekintve elvessk a megsznskrl keletkezett elmletet. Addig azonban a pnksdi prdiktoroknak s gylekezeteknek Eurpban s a vilg ms rszein slyos ldzseket kellett elszenvednik. (Folytatjuk.)

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
 
Naptr
2025. Janur
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Hirdetsek
 
Idjrs

Idjrs elrejelzs

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
Archvum
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.