A 19. szzad vgn gy tûnt, hogy a keresztnysg kulturlis-trtnelmi okokbl vdett, m trsadalmi szempontbl egyre hatstalanabb s jelentktelenebb vallsi irnyzatt vlik. A kor jelszava a halads volt, amelyet – amint azt sorozatunk elõzõ rszeiben rviden ttekintettk – egyre inkbb Istentõl fggetlen clknt rtelmeztek: a termszettudomnyokban az evolcis szemllet, a filozfiban Marx, Nietzsche s kvetõik radiklis tantsai, a teolgiban a bibliakritika kpviselõi egyarnt azt lltottk, hogy az emberisg szemlyes s trsadalmi szintû kiteljesedshez tl kell lpni „a hit korltain”. A tradicionlis keresztnysg nem tallta a vlaszt az j kihvsokra: a rci erõsdõ hullmval szemben a katolikus egyhz a bezrkzst vlasztotta (1870-ben hirdettk ki a ppai csalhatatlansg dogmjt), mg a protestns felekezetek tbbsge a vilgi irnyzatokkal val kiegyezst kereste, tbbnyire a bibliai igazsgok rovsra. Ebben a vlsgidõszakban robbant be vratlanul a 20. szzad hajnaln a pnksdi breds, amelyet tudsok, teolgusok s jsgrk rszrõl azonnal heves tmadsok rtek. A pnksdi prdiktorokat s gylekezeteket mr az Egyeslt llamokban is rtk fizikai tmadsok – elsõsorban rasszista szervezetek rszrõl –, s a jelensg a mozgalom vilgmretûv vlsa sorn msutt mg puszttbb mreteket lttt.
A 19. szzadi szentsg- s gygytmozgalmak nyomban – napra pontosan a 20. szzaddal – beksznttt a pnksdi breds. 1901. janur 1-jn Charles Parham, egy metodista prdiktor bibliaiskoljban Topekban, Kansas llamban leszllt a Szent Szellem, s az egyik hallgat, Agnes Ozman elkezdett nyelveken szlni.
A jelensg maga nem volt ismeretlen. Mr az elz vszzad harmincas veiben az angliai irvingitk kztt, majd Amerikban is szrvnyosan megnyilvnult, s a hvket megosztotta a tekintetben, hogy Istentl van-e, vagy sem. A vezetk tlnyom tbbsge sietett nemleges vlaszt adni. Ennek oka az volt, hogy br mr a wesleynus breds ta hasznltk a Szent Szellem-keresztsg fogalmt (Akik megrztk Anglit. Hetek, 2011. jlius 1.), ahhoz ms megtapasztalsokat ktttek – elssorban a radiklis megszenteldst, ksbb pedig klnbz fizikai megnyilvnulsokat is. Parham volt az els, aki a nyelveken szlst jellte meg a Szent Szellem-keresztsg azonnali bizonytkaknt.
Azonban a pnksdi megtapasztals nem Parham tborbl, hanem egy fekete tantvnya, William Seymour szolglata rvn indult vilghdt tjra. volt az Azusa utcai misszi vezetje Los Angelesben, ahol a hvk sokasga nyert Szent Szellem-keresztsget.
A megjuls kritikusai
Benjamin B. Warfield, a teolgiai vdak megalapozja.
Az els pnksdi hvket boldogg tette az jonnan tallt megtapasztals, s biztosak voltak abban, hogy lmnyk ereje az egsz egyhz szmra megjulst s ldst hoz majd. A pnksdi vezetk sz szerint rtelmeztk a bibliai kijelentst, miszerint az utols napokban a Szellem hatalmas mdon kirad, amelyet jelek fognak kvetni. gy vltk, minden jzan gondolkods s eleven szellem hv felismeri majd, hogy az jra megjelent karizmatikus megnyilvnulsok ma is rvnyesek.
Ez az egyszer s naiv optimizmus azonban hamarosan szertefoszlott, mert a mozgalom csakhamar keser ellenllsba tkztt. A metodista, baptista vagy presbiterinus egyhzukba visszatr, immr pnksdi hvket kizrtk abbl a kzssgbl, amelyet szerettek. Nem maradt ms vlasztsuk: j felekezeteket kellett alaptaniuk, hogy legyen sajt otthonuk, ahol szabadon tisztelhetik Istent. Az els tven v trtnetre elutasts s ldzs nyomta r blyegt.
Egynileg a pnksdi hvk szmra klnsen fjdalmas volt az, ahogyan gyakran srt mdon szmztk ket a trsadalombl. A gyerekeket „szent hempergknek” csfoltk az iskolban, szleik trsasgt pedig a nagyobb kzssg kerlte. A pnksdiek zmmel a „vilgtl val elvlasztottsg” rt lttk ebben, s rmmel vllaltk, csak hogy megrizzk s terjesszk hitket.
1906 utn, az els kt nemzedk alatt sok kritika irnyult a mozgalom ellen. Lehet, hogy a legtbb kritikus szintn beszlt, csak ppen ismeretek hjn kptelenek voltak megrteni a mozgalom lnyegt. Msok viszont nem vlogatva az eszkzkben, tisztessgtelen mdon, keseren tmadtak. A Ku-Klux-Klan, az alkoholtilalom s a gazdasgi vlsg veiben a tolerancia ernye szinte teljesen feledsbe merlt.
m, ahogy ilyenkor ltalban trtnni szokott, a mltnytalan kritika npuszttnak bizonyult, a pnksdizmus gyt pedig vgs soron elmozdtotta. Minl vadabb volt a tmads, annl inkbb ntt a kvncsisg is, hogy mi is trtnik valjban a pnksdiek kztt. A kritikusok tbbsge elkvette azt a nagy hibt, hogy az egsz mozgalmat nhny rossz plda alapjn tlte meg, ahelyett, hogy a pnksdi keresztnysg meghatroz vonulata alapjn mondtak volna vlemnyt, amelynek szellemisge, erklcse s istentiszteleti mdja feddhetetlen volt. Valszn, hogy a legkmletlenebb kritikusok semmit sem tudtak a mozgalom mrtkad pldirl, s teljesen flrertettk a pnksdi hvk ltal terjeszteni kvnt szellemisget.
Vinson Synan trtnsz szerint a 20. szzadi Amerikban meghatrozott sablont kvetve vltozott a pnksdi hvk s krnyezetk viszonya: kezdetben ldztk ket, ezt tolerancia kvette, majd elfogadtk, vgl pedig tmogattk a mozgalmat. ldzsk szles skln, vltozatos mdszerekkel trtnt, s az amerikai egyhztrtnelemben az sszes keresztny csoport kzl nekik jutott ki a legtbb belle.
Sajttmadsok s a Ku-Klux-Klan
Az els brlatok jsgrk tollbl szrmaztak, akik gyakran hasznltak komikus s lekicsinyl kifejezseket, mikzben a teolgiai htteret nem ismertettk. A Los Angeles Times riportere Nyelvek vad Bbele cmmel mr az els hten megksrelte lerni az „Azusa-jelensget”. Frank Bartleman, a mozgalom egyik vezetje, egyben krniksa gy jellemezte ezeket a hradsokat: „Sok ldztetsben volt rsznk, fleg a sajt rszrl. Megszgyent hangnemben rtak rlunk, de ez csak annl nagyobb tmegeket vonzott hozznk.” Hasonlan nyilatkozott a mozgalomrl az egyhzi sajt is.
William Seymour, Parham tantvnya tette vilgmretv a mozgalmat.
Br vgl az ilyen cikkek magnak a sajtnak rtottak a legtbbet, a mozgalomnak viszont ingyenes nyilvnossgot szereztek, sok ezren a sajt belltsn keresztl ismertk meg a pnksdizmus jelensgt. Szerencstlen mdon emberek millii csak ebben a vltozatban szereztek rla tudomst.
A pnksdi gyakorlatrl szl, legkevsb sem trgyilagos sajtbeszmolk ldzst, st a fajgyllettl fttt krnykbeli cscselk rszrl erszakos tmadsokat vltottak ki. Nhny vtizedig nem ment ritkasgszmba, hogy a psztorokat megfenyegettk, megvertk vagy kikergettk a vrosbl, a strakat felgyjtottk, a nyelveken szlkat rothadt tojssal s paradicsommal dobltk meg. A pnksdi hvk ltal hasznlt forrsokat s kutakat gyakran beszennyeztk vagy megmrgeztk. Klnsen dlen s a kzp-nyugaton gyilkossgok is elfordultak. Az atrocitsok frontvonaln a Ku-Klux-Klan egyik ga, az „jszakai Lovasok” lltak. A polgrhbor utn szervezdtt csoport rendszeresen rajtattt a pnksdi otthonokon. ldozataikat az erdbe hurcoltk, fhoz ktzve ostorral eszmletlenre vertk, majd elvgtk a kteleket, s tvoztak. Mg a harmincas vekben s nagyvrosokban is elfordult pnksdi hvk korbcsolsa.
Fred Bosworth a pnksdi breds nyomn megjult gygyt mozgalom egyik legismertebb vezetje volt. 1911 augusztusban meghvst fogadott el fekete pnksdiek kztti szolglatra, amirt kis hjn az letvel fizetett. A szolglat vgeztvel a vonatllomson egy huszont fs csoport vrta, furksbotokkal s flbetrt evezlaptokkal felszerelve. Miutn szinte nyomorkk vertk, Jzusra mint Gygytjra tekintve ert vett, s kzel hsz kilomtert gyalogolt a szomszdos llomsig. Anyjnak kldtt levelben lerja, mekkora tisztessgnek tartja, hogy rszeslhetett Jzus szenvedseiben, s hogy tkzben teljes megbocstssal a szvben jrt kzben hhrairt.
A pnksdi prdiktorok hiba fordultak volna a hatsgokhoz, egyeseket mg be is brtnztek igehirdetsk tartalma s klnsen a gygyulsrt mondott imik miatt. Utcai bandk vandl mdon, bntetlenl pusztthattk a gylekezeti pleteket, vagy nyilvnos istentiszteleteket zavarhattak meg.
A trsadalom alsbb rtegei szmra a pnksdiek tbb ven t „szabad prdt” jelentettek. Mg 1947-ben is elfordult, hogy egy orvlvsz tzet nyitott Oral Roberts evangelistra, amikor Tulsa vrosban egy storos sszejvetelen prdiklt. A goly nhny centimterre svtett el az akkor mg ismeretlen prdiktor feje mellett. A 2009-ben elhunyt Roberts ksbb a pnksdi-karizmatikus mozgalom egyik legnevesebb kpviseljv vlt, s neve az irnyzat kpviseli kzl elsknt kerlt be nll szcikknt a Britannica Encyclopaedia nagylexikonba.
Fundamentalistk a pnksd ellen
A hbork kzl kztudottan a polgrhbork a legvresebbek, legkeserbbek s legkegyetlenebbek. Ez vonatkozik kpletesen a vallsos vilgban vvott hadviselsre is – a legkemnyebb kzdelmek a legkzelebbi rokonok kztt dlnak, akik igazbl sokkal tbb krdsben vannak azonos vlemnyen, mint ahny elvlasztja ket. Klnsen igaz volt ez a pnksdieket rt els tmadsoknl: a szentsg- s fundamentalista egyhzak kirvan durva ellenkezse ennek fnyben rthet meg. Mivel Amerikban a pnksdizmus a szentsgmozgalom sarjhajtsaknt kezddtt, s plyja sorn vgigsprt valamennyi szentsg-felekezeten, nem meglep, hogy ppen az divat szentsgkzssgek voltak azok, amelyek klns kemnysggel utastottk el a pnksdi hitet.
E csoport rszrl leggyakrabban azzal vdoltk a pnksdieket, hogy a nyelveken szls dmoni megszllottsg kvetkezmnye. A kritika ezen formjt tipikusan kpviseli Alma White (jobbra a kpen) 1912-ben megjelent rsa, a Dmonok s a nyelveken szls, amely a pnksdi istentiszteleti gyakorlatot „termszetellenesnek”, „visszatasztnak” s „a dmonimds tetpontjnak”, Seymour szemlyt pedig „a Stn eszkznek” nyilvntja. Mar kritikja ellenre White frje buzg, nyelveken szl pnksdi hv lett.
A pnksdiekkel szembeni ellenlls f oka a szentsgegyhzak rszrl abban keresend, hogy ugyanazokat a trsadalmi rtegeket megclz „piaci versenytrsak” voltak. Eltleteket ltalban a legnagyobbnak vlt fenyegets, a glosszollia (nyelveken szls) ellen fogalmaztk meg, a Nazarnusok Pnksdi Egyhza pldul 1919-ben trlte nevbl a „pnksdi” szt.
Nagyjbl a fenti okokkal magyarzhat a fundamentalistk ellenllsa is. Sokuk visszhangozta Alma White s a szentsgkrkbl jtt ms kritikusok elmleteit a „dmoni megszllottsgrl”. Louis Bauman pldul 1941-ben azt rta, hogy „manapsg az sszes stni jelensg kztt valsznleg a nyelvek apostoli ajndknak dmonikus imitlsa a legelterjedtebb”. Hozzteszi: „A Stn legels csodja a kgy nyelveken szlsa volt. gy tnik, ezt az eredeti csodjt ma is vgzi.”
H. J. Stollee is hasonl hangot ttt meg. A pnksdi istentiszteletet pogny afrikai s eszkim rtusokhoz hasonltja, s gy fogalmaz: „Ez a mozgalom alattomos, mert stni – ez a Szentrs tlete. Igazolja ezt mindaz a szakads, erklcstelensg s rlet, amely mindentt behatolt az egyhzba.”
A legfjdalmasabb csapsok az evangliumi keresztnysg jl ismert s kztiszteletben ll prdiktoraitl szrmaztak. Pedig ppen kzlk sokan len jrtak a hvk buzdtsban, hogy imdkozzanak pnksd megismtldsrt az utols napokban. Amikor az els pnksdiek hirdetni kezdtk, hogy a megtapasztalsuk ppen ennek a vrakozsnak a beteljesedse, mgis kmletlenl visszautastottk ket. 1912-ben megjelent Hamis s igaz szentsg cm mvben H. A. Ironside bocstotta ki a leghrhedtebb pnksdellenes vitairatot. Ironside, aki elszr az dvhadseregben tlttt be hivatalt, ksbb pedig a baptistknl szolglt, a szentsgegyhzak perfekcionista hangnemben tmadott. A pnksdieket „frtelmes nyelveken szl mozgalomnak” blyegezte, akiknek „kreiben a babonasg s a fanatizmus legdurvbb forminak meleggya tallhat meg”.
R. A. Torrey, a szentsgmozgalom keswicki gban mkdtt hres tant rsban s szban egyarnt sokat tett azrt, hogy felhvja az egyhz figyelmt a Szent Szellem-keresztsgre. A nyelveken szlst mgis „majomkodsnak” titullta, megtiltva hasznlatt az sszejvetelein. Leghrhedtebb vdja az volt, hogy a pnksdi mozgalom „hatrozottan nem Istentl van, hiszen egy szodomita alaptotta”. A mozgalom ellen tett legbecstelenebb kijelents pedig taln G. Campbell Morgan szjbl hangzott el, mely szerint a pnksdizmus „a Stn utols hnyadka”.
A tmban az utols sz a tekintlyes princetoni fundamentalista teolgus, Benjamin B. Warfield, a szellemi ajndkok megsznsrl szl gostoni elmlet nagy vdbstyj volt. A Perfekcionizmus s az Utnzott csodk cm mveiben azt lltotta, hogy az egyhz els idszaknak lezrulstl fogva Isten egyetlen csodt sem cselekedett.
A fenti kijelentsek tkrben nem meglep, hogy a fundamentalista tbor a pnksdi mozgalmat a leghatrozottabban elvetette. Tettk ezt annak ellenre, hogy legtbb hitelvket a pnksdiek szinte mind elfogadtk. Klnsen igaz volt ez a Krisztus premillenris (az ezerves fldi kirlysgt megelz) eljvetelrl s az elragadtatsrl szl tantsok esetben.
A fundamentalistk rszrl a pnksdiek formlis elutastsa 1928-ban trtnt meg, amikor a Fundamentalistk Vilgszvetsge (World Fundamentalist Association) „fanatikusoknak s Szentrs-elleneseknek” nevezte s kikzstette ket. Ksbb, 1944-ben Carl McIntire hasonl irnyvonalat kpviselt a „Keresztny Egyhzak Amerikai Tancsa” nevben, amikor a nyelveken szlst „az aposztzia egyik nagy jeleknt” rtkelte.
Hasonl rzletek lnek a mai napig is olyan fundamentalista kzpontokban, mint Jerry Falwell fiskolja (Liberty Baptist College) Lynch-burgban, Virginia llamban vagy a dl-karolinai Bob Jones University Greenville-ben. Falwell kijelentette, hogy egy nyelveken szlnak sem fogja megengedni, hogy gylekezetnek (Thomas Road Baptist Church) szszkhez vagy a fiskolja terletre lpjen, a Bob Jones University pedig azoknak, akiket nyelveken szlson rnek, huszonngy rt ad, hogy sszecsomagoljanak s elhagyjk az egyetemet. Tbb vig a hasonl irnyzat Asbury Theological Seminary sem vett fel pnksdi hvket hallgati kz.
A szentsg- s fundamentalista krk a pnksdi zenetet szinte teljes mrtkben bibliaidzetek sort felvonultat teolgiai rvelssel utastottk el. Brlatukat az az szinte, de elhibzott erfeszts vezette, hogy „vdelmezzk a hitet” a veszlyesnek tartott hamis tantktl s tanoktl. Ugyanakkor a teolgiai porondot elhagyva gyakran emlegettek erklcstelensgrl szl trtneteket is, illetve „tmeghisztrirl” beszltek, amely szerintk a pnksdi sszejveteleket jellemezte.
A freudistk vdjai
Idkzben a pnksdi mozgalom olyan pszicholgusok s szociolgusok figyelmt is felkeltette, akik a mozgalom feltnst nem teolgiai alapon kezdtk rtelmezni. Az els ilyen szemlyek ppoly elutastk voltak, mint a szentsg- s fundamentalista kritikusok, de k tbbnyire nagyobb egyetemeken s szeminriumokon oktat professzorok voltak, akik a mozgalmat az ppen divatos elmletek – elssorban a freudizmus – fnyben interpretltk. Elterjedtekk vltak az olyan blyegek, mint: elmebeli instabilits, elmebetegsg, „neurasztnia”, a szexualits elfojtsa, szegnysg s tudatlansg, alsbb osztlybeli viselkedsformk stb.
Charles Parham metodista prdiktor bibliaiskoljbl indult el a pnksdi breds.
Az els s legellensgesebb tanulmny Alexander Mackie-tl szrmazik, aki 1921-ben megjelent knyvnek ezt a sokatmond cmet adta: A nyelvek ajndka – tanulmny a keresztnysg patolgiai aspektusairl. Mackie szemben a nyelveken szlk valamilyen elme- vagy idegrendszeri betegsg ldozatai voltak. Az akkoriban mg tudomnyosnak tartott frenolgiai elmlet alapjn, amely a koponyaformbl kvetkeztet a vizsglt alany jellembeli tulajdonsgaira s intelligenciaszintjre – ezt a mdszert fajelmletk altmasztsra a ncik is alkalmaztk –, Mackie megllaptja: „A nyelveken szlk koponya- s ilyen mdon elmetpusa pontosan megegyezik a bnzkvel.” A tovbbiakban azzal vdolta a pnksdieket, hogy a „szabad szerelem” s a szexulis perverzik minden formjt btortjk s gyakoroljk. Mackie, aki trtnetesen presbiterinus psztor volt, mvnek zr bekezdsben az egsz pnksdi breds ellen szl vdiratot fogalmazott meg: „A keresztnysg mr rgta vrta trelmesen, hogy kiderljn: vajon Istentl van-e a nyelveken szls. Ez a dolog azonban a betegsg, a nyomor, a kifrads, a bnzs szrmazka. Nem Istentl van.”
A legbefolysosabb korai tanulmny A nyelveken szls trtneti s pszicholgiai vizsglata cmmel 1927-ben jelent meg a Yale egyik professzora, George Bernard Cutten tollbl. A hossz trtnelmi ttekints utn Cutten azt a kvetkeztetst vonta le, hogy a glosszollia „elmebetegsghez kapcsold, pszicholgiailag gerjesztett hipnotikus llapot”.
A pnksdi megtapasztals pszicholgiai vonatkozsairl rdott ksbbi knyvek mr valamivel trgyilagosabbak voltak. Br mlyrehatan fejtegetik a nyelveken szls pszicholgiai gykereit s kvetkezmnyeit, nem tulajdontjk szemlyisgzavarnak a gyakorlatot. Csak a hatvanas vekben kezdtek napvilgot ltni olyan elemzsek, amelyek ebben a vonatkozsban teljes mrtkben rehabilitltk a pnksdieket. Ilyen pldul William W. Woodnak 1965-ben a Duke Egyetemen kszlt tanulmnya. A szerz feltrja, hogy a pnksdi hit nem vezet szemlyisgzavarokhoz, pp ellenkezleg, a korbban dezorientlt szemlyisg megtrteket hozzsegtette, hogy megtalljk helyket, s kiegyenslyozottakk vljanak. Wood meglepetsre kiderlt, hogy a pnksdi hit ppensggel megoldst knl a szocio-kulturlis zavarokbl s az alacsony trsadalmi sttuszbl fakad problmkra.
Liston Pope 1936-ban megjelent klasszikus mve, a Molnrlegnyek s prdiktorok s ms szociolgiai tanulmnyok rmutatnak a legtbb korai pnksdi hv alacsony trsadalmi rangjra, s a pnksdizmus eredett s fejldst gazdasgi s trsadalmi hatsokkal magyarzzk. Ezek az elemzsek a pnksdizmust a „szegny ember vallsaknt” mutatjk be. Hatsuk a msodik vilghbor utn kezdett csak cskkenni, amikor a pnksdi hit a trsadalmi kzposztlyokba is behatolt, az 1960-as vektl pedig, amikor az jpnksdi mozgalom els zben trt t a tradicionlis egyhzak magasan kpzett s vagyonos kreiben, vgleg hitelket vesztettk.
A fenti pszicholgiai s szociolgiai tanulmnyok bizonyos mdon mgis hozzjrultak a mozgalom megrtshez, annak ellenre, hogy a tmt nem teolgiai megkzeltsbl trgyaltk, s a pnksdiek hitelveivel nem tudtak mit kezdeni.
Lass enyhls
Csak 1960 utn, a karizmatikus mozgalom bekszntvel jtt el annak az ideje, hogy a pnksdiek ltal vallott nzeteket a keresztnysg legitim krdsknt kezelje, s a Szentrs alapjn komolyan mrlegre tegye. E munkk legtbbje nem utastja el „reflexszeren”, hanem bevett exegetikai mdszerekkel vizsglja a pnksdi tanokat. ltalban elmondhat, hogy ezek az rsok tudomnyos ignyek, s jzan megllaptsokat tesznek, br kvetkeztetseikkel a pnksdiek tlnyom tbbsge nem rt egyet – pldul azrt, mert a glosszolliban nem a Szent Szellem-keresztsg kezdeti bizonytkt ltjk.
Oral Roberts evangelista. Orvlvsz tmadt r az istentiszteleten.
Az els ilyen mvet a presbiterinus Frederick Dale Bruner rta (A Szent Szellem teolgija: a pnksdi megtapasztals az jszvetsg tkrben cmmel), amely mellett az anglikn James D. G. Dunn munkjt is meg kell emlteni (A Szent Szellem keresztsge: A Szellem ajndkairl szl jszvetsgi tants jravizsglata a mai pnksdizmus vonatkozsban). Mindkt jszvetsg-professzor a tmt rszleteiben kidolgozva, kimert erfesztsek rn jutott helytelen vgkvetkeztetsekre.
A kialakult helyzet sszessgben mgis risi elrelpst jelentett a korbbi vekhez kpest. A legtbb keresztny – ha egyltaln vlemnyt alkotott a pnksdiekrl – akkor mg csak a gazdasgi, kulturlis s pszicholgiai nlklzsek sszefggsben gondolkodott rluk. Csak a mozgalom szentsg- s fundamentalista krkbl kikerl kritikusai vizsgltk a pnksdizmus bibliai felfogst s teolgiai megllaptsait, s ezeket azonnal s a legleplezetlenebb mdon el is utastottk. A fram egyhzak nagyobb keresztny vilga szinte nem is tudott a mozgalom ltezsrl. A karizmk megsznsnek, illetve helyrelltsnak krdse gyszlvn senkit sem foglalkoztatott – ha ezen egyhzak egyikben-msikban olykor glosszollia trt ki, a jelensget csakis az egyhzi rend vonatkozsban kezeltk, s nem biblikus voltuk alapjn. 1970 utn azonban a trtnelmi egyhzak egyms utn hajlandsgot mutattak arra, hogy a szellemi ajndkokat a modern idkben is mkdkpeseknek tekintve elvessk a megsznskrl keletkezett elmletet. Addig azonban a pnksdi prdiktoroknak s gylekezeteknek Eurpban s a vilg ms rszein slyos ldzseket kellett elszenvednik. (Folytatjuk.)