A keresztnyldzsek trtnete (28. rsz)
Charles Darwin nem forgott magas krkben, nem volt j sznok, sem ravasz politikus. rksge taln mgis nagyobb hatssal volt az emberisg gondolkodsra, mint brmely ms tuds. A termszetes kivlasztdssal s az evolcival foglalkoz letmve a 19. szzadi meghatroz eszmk kzl egyarnt ihletje volt a freudizmusnak s a marxizmusnak is (dediklt mvt, A tkt Marx el is kldte Darwinnak), 20. szzadi kveti kztt pedig megtallhatk a ncik s a kommunistk is. A brit tuds szerint „az l szervezetek vltozkonysgban s a termszetes kivlasztds folyamatban nincs tbb tervszersg, mint abban, ahogy a szeszlyes szl fj". Az let termszetfeletti forrst megtagad Darwin - taln akarata ellenre is - a Biblival szemben ll eszmerendszerek szimblumv vlt. Szletsnek ktszzadik vforduljn a BBC gy mltatta Darwint: „Az ember, aki meglte Istent."
Charles Darwinnak mr a nagyapja is neves evolucionista volt. Erasmus Darwin sokoldal tudsknt szmos terleten megelzte kort. Egyik 1779-ben keletkezett munkjban pldul lerta a hidrogn s oxign keverkvel mkd raktahajtm alapelvt, de tervezett beszl gpeket is. Az 1794-ben rt Zoonomia cm knyvben unokjhoz ksrtetiesen hasonlan rja le az evolci elmlett: „[Az llatok] egyetlen l rostbl fejldtek ki, a vltozsok f mozgatrugja pedig a krnyezethez val alkalmazkods volt, ezek a vltozsok ksbb tovbbrkldtek."
A vagyonos csaldbl szrmaz Charles Darwin elszr orvosnak tanult, de mivel nem brta az opercik s a vr ltvnyt, hamar lemondott rla. Apja unszolsra ekkor Cambridge-be, a Christ Collage-be ment teolgit tanulni. Ez sem tlsgosan vlt be neki, br rdekes mdon, mg a legtbb tantrgybl rosszul llt, teolgibl az tszz hallgat kzl a huszadik legjobbnak bizonyult. Ennek is ksznhette, hogy kivl eredmnnyel vgezve szerzett diplomt. Ekkor mg - jegyzi meg ksbb - hiszi, hogy a „Biblia minden szava bet szerint s szigoran vve igaz ". gy az ide-oda csapd, cltalan fiatalember szmra gy tnt, hogy a lelkszi hivatsban tallja meg helyt a vilgban. A sors azonban kzbeszlt.
Darwin teolgiai mentora, John Stevens Henslow, akinek elszeretettel hallgatta botanikai s svnytani eladsait, az akkor huszonkt ves Darwint beajnlotta egy vilgkrli kutattra. Apja rosszallsa ellenre vllalta a Beagle nev hajn a ktves utazst. A kt vbl azonban vgl t v lett, Darwin pedig - hazakldtt beszmolinak ksznheten - egy csapsra hres ember vlt.
Krbejrta a vilgot
Erasmus Darwin, a nagyapa. Raktt s beszl gpet tervezett, s megalapozta az evolcis elmletet is.
A ktrbocos Beagle 1831-ben futott ki Plymouthbl, ugyanabbl a kiktbl, ahonnan kt vszzaddal korbban a puritnokat szllt Mayflower is tnak indult az jvilgba. (Mindkt t j vilg alapkvt rakta le: a puritnok Isten Orszgt akartk megalaptani; Darwin hajtja pedig az Isten nlkli vilgkp ntudatt alapozta meg.)
Az tves t alatt Darwin megismerte a bennszlttek lett, gondosan megfigyelte s feljegyezte a vltozatos termszeti tjakat s a klnbz llnyeket. Dl-Amerika megkerlse utn a csendes-ceni Galpagos-szigetekhez rkeztek, ahol szrevette, hogy az itt tallhat madarak (kztk az gynevezett Darwin-pintyek) s egyb fajok testfelptse kisebb-nagyobb mrtkben eltr a kontinensen l fajtrsaiktl: ez volt az egyik alapja a termszetes kivlasztds tannak, ami a modern tudomny egyik srthetetlen dogmjv vlt (lsd keretes rsunkat). A szigetet elhagyva Ausztrlia fel hajztak (miutn j-Zlandon kiraktak egy misszionriust), majd Fokvros s Szent Ilona szigete kvetkezett, hogy Brazlin t visszatrjenek Angliba.
Charles Darwin 1836 szn teljesen kicserldve trt vissza tjrl: a korbban sztszrt, lzeng ifj cltudatos, sszeszedett fiatalemberr vlt. Hazakldtt beszmolinak ksznheten egy csapsra hres emberknt, anyagilag is megersdve szlvrosba, Downe-ba kltztt. Igyekezett lett racionlis alapokra helyezni: a downe-i emlkhzban ma is megtekinthet az a paprlap, amelyen tudomnyos kimutatst ksztett arrl, hogy rdemes-e meghzasodni.
A mrleg negatv oldaln ilyen megllaptsok lltak: „kevesebb pnz jut a knyvekre", „borzalmas idvesztesg", a pozitv oldalon pedig: „lland trs", ami „legalbbis jobb, mint egy kutya". Vgl a hzassg mellett dnttt, s 1839-ben elvette unokatestvrt, Emmt, aki sszesen tz gyereket szlt neki. (Ma elterjedt tvhit, hogy Darwinnak hv csaldjn bell is meg kellett kzdenie tziseivel. k ugyanis unitriusok voltak, amely valls a Szenthromsg tagadsa mellett tagadta pldul a teremts trtnett is.)
Hazatrse utn nagy gonddal kezdte rendszerezni tapasztalatait, majd nekiltott letmve, az evolcis elmlet rszletes kidolgozsnak. Ehhez a tbb vtizedes munkhoz fknt a hajt sorn tett megfigyelseit hasznlta fel - egyb olvasmnyai mellett. Kivltkppen kornak egyik legelismertebb geolgusa, Charles Lyell munkja volt r nagy hatssal, melyet tja sorn alaposan ttanulmnyozott. A m - a korszak tudomnyos felfogst tkrzve - azt lltja, hogy a teremts s a csodk nem magyarznak meg semmit, pusztn a vilg eredetnek krdst egyszerstik le. Darwin vilgnzete is megvltozott az t sorn: kezdetben a tengerszek gnyoldsai ellenre killt a Biblia tekintlye mellett, a hazatrte utni vekben viszont az rst jraolvasva elbb az szvetsget helyezte egy szintre a hindu vagy brmely ms valls irataival, majd Jzus Krisztus szemlyt is idegennek ltta a tudomnyos - s igazinak vlt - megismerstl. „A folyamat annyira fokozatos volt, hogy nem okozott nekem semmilyen rossz rzst" - vall errl ksbb nletrajzban.
A termszetes szelekci
Darwin 1837-tl folytatta nagyapja munkssgt. Ekkor vzolta fl elszr elkpzelt trzsfjt, s 1844-re elksztett egy 230 oldalas tanulmnyt, amit egyelre csak szkebb barti krnek mutatott meg. Bartja, Alfred Russel Wallace azonban egy levelben szinte pontosan lerta a fajok eredetre vonatkoz ugyanazon nzeteit. Darwin megrettent, hogy Wallace megelzi, ezrt gyorsan sszelltott egy tanulmnyt, s elkldte a kor egyik legnvsabb tudomnyos mhelye, a Linn Trsasg egyik lsre. A versenyfuts vgl dntetlenl vgzdtt, mivel trs ugyanazon a napon rkezett meg. A bemutats azonban kudarccal zrult. A hresen istenfl tuds ltal alaptott trsasg vlemnyt Haughton professzor gy foglalta ssze: „[Darwin rtekezsben] minden j gondolat hibs, s minden igazsg rgi."
Herbert Spencer, a szocildarwinizmus elfutra. mondta elszr, hogy „a legrtermettebbek lik tl”.
Vgl 1859-ben kerlt 1250 pldnyban a boltokba mve, s mr az els napon elfogyott. A sikert magyarzza, hogy volt az els, aki meggyzervel s rszletesen rvelt az evolcis eszme mellett (noha az mr korbban is ismert volt a tudomnyos vilg szmra). Az ekkorra mr nagy tbbsget alkot materialista s racionalista tudsrteg gyorsan megltta a darwini elmletben rejl lehetsgeket. Hamarosan gy egyre nagyobb tmogati kr gylt krje. Az 1859-ben kiadott, kzel 1500 oldalas kziratbl egy tmrtett 490 oldalas vltozatot ksztett A fajok eredete termszetes szelekci ltal, avagy az elnys tulajdonsg fajok fennmaradsa az letrt folytatott harcban cmmel.
Tmogati keresztes lovagknt vdelmeztk a „forradalmi felfedezst" szmos nyugati orszgban, hiszen szmukra az evolci jelentette a rgi, vallsos vilgbl a „modern", tudomnyos gondolkodsba tvezet eszmt. Angliban Thomas Huxley biolgus - akit kortrsai „Darwin bulldogjaknt" emlegettek - nyilvnos vitkban llt ki bartja mellett, s csapott ssze egyebek kzt Oxford pspkvel. Huxley harcos ateista volt, egyik hres mondsa szerint „a hit a megbocsthatatlan bn". (Ezt vallja 21. szzadi kvetje, Richard Dawkins ateista brit tuds is, akit a mdiban gyakran „Darwin rotweilereknt" emlegetnek. Dawkins Az isteni tveszme cm knyvvel kivvta magnak az „ateizmus ppja" cmet is. Dawkins szerint „a biolgiai tudomnynak nem titkolt clja bebizonytani, hogy ami rtelmesen tervezettnek ltszik, azt a vletlen hozta ltre".)
Darwin pnikban
Darwin knyve els rnzsre semmiben sem tnik ki a kor tbbi tudomnyos mve kzl, az tlagolvas szmra nyelvezete tlsgosan tudomnyoskod, nem igazn kzrthet. A szveg tbb helytt bels ellentmondsokat tartalmaz, s hemzseg az elmlettel kapcsolatos bizonytalankodsra utal kifejezsektl. A „felttelezhetjk" kifejezs, pldul 180-szor fordul el a mben. (Darwin mintha sejtette volna, hogy mve mekkora felfordulshoz vezet. „Olyan ez, mintha egy gyilkossgot vallank be" - rta egyik levelben.)
Az elkvetkez vtizedekben Darwin sszesen hatszor adta ki a knyvet. Ez id sorn 5642 mondatot rt t, s tbb szzat trlt belle. Ennek ellenre is bizonyos rszeket egyszeren ki kellett hogy hagyjanak az j kiadsokbl az azokban lv tudomnyos abszurditsok miatt. Az evolci kifejezs egybknt egyszer sem fordul el a mben, a hatodik kiadsban is csak az evolvlt sz szerepel.
1871-ben kiadta Az ember szrmazsa cm mvt, majd egy vre r Az ember s az llat rzelmeinek kifejezse cmmel rt jabb knyvet. Ezekben mr tudatosan sszemossa az ember s az llat kzti hatrokat, kijelentve, hogy nincs nagyobb klnbsg az emberi s llati rzelmek, gondolkozs kztt.
Darwin ekkorra mr tbb mint harminct ve foglalkozott az elmlettel, s ez id alatt egszsgi llapota nagyon rosszra fordult.
Thomas Huxley, „Darwin bulldogja”.
A nemrg mg fiatal, kitn sportember negyvenves korra mr flig nyomorkk vlt. Titokzatos betegsgnek okt ma sem tudjk biztosan, de valsznleg pszichoszomatikus eredet problmja volt. Rejtlyes tnetcsoport knozta: olykor slyos szorongs vett rajta ert, szvritmuszavarok, lgszomj, hnys, hisztrikus srs gytrtk, s ilyenkor flt a szabadban tartzkodni. Klnsen akkor ersdtek fel a pnikbetegsgre utal tnetek, amikor aktvan dolgozott az evolci elmletn. Az Amerikai Orvosi Trsasg lapjban megjelent tanulmny szerint a tuds pnikbetegsgben szenvedett. Ezt bizonythatja, hogy Darwin sikerei ellenre a trsadalomtl elzrtan, remeteknt, visszahzdva lt, a szlfalujtl fl kilomterre lv hzban. Msok szerint hipochonder volt, amit altmaszthat, hogy folyamatosan feljegyzseket ksztett tneteirl.
Darwin lete vgn teljesen felhagyott evolcis kutatsaival, s kiadsra sznt, terjedelmes mvnek rsval is lellt. regemberknt mr csak botanikai kutatsokat vgzett. Ekzben az egszsgt is visszanyerte. 1882-ben, hetvenhrom vesen halt meg, s a Westminster-aptsgban temettk el, nem messze Newton srjtl.
Az evolci elnyeli a tudomnyt
Darwin sajt korban vitatott elmlete a 20. szzadra megkrdjelezhetetlen tudomnyos dogmv vlt. Giuseppe Sermonti olasz genetikus szerint ma „a darwinizmus a tudomny politikailag korrekt formja".
Mg Charles Darwin nevt a vilgon gyakorlatilag mindenhol ismerik, kortrsnak, a mr emltett Alfred Russel Wallace-t mr annl kevesebben. (Pedig alapvet elmlett manapsg a tudomnyos krkben egyre inkbb Darwin-Wallace-elmletnek nevezik.) Ha ugyanis Darwin megllt volna a kettjk neve ltal fmjelzett „szelekcinl" - ami szerint az „egyazon fajhoz tartoz egyedekben klnfle jellegzetessgek alakulnak ki a krnyezetkhz val alkalmazkods eredmnyeknt" - nevt valsznleg Wallace-hoz hasonlan nem sokan ismernk bizonyos tudomnyos krkn kvl.
Darwin azonban a szelekcit (Wallace-szal ellenttben, aki ezt kategorikusan tagadta), olyan trvnyszersgnek lltotta be, amely alapjn az sszes faj - s ami a leglnyegesebb, az ember is - egyetlen kzs sre vezethet vissza, megalapozva ezzel az evolci ltalnos elmlett.
Az 1800-as vek nyugati trsadalmnak polgrt nagyrszt hidegen hagytk a szelekci bonyolult folyamatai, rdekelte viszont mindaz, amit Darwin levezetett bellk. A kor embere mr a felvilgosods, Kant s Hume gondolatain ntt fel, s a materialista letfelfogs letnek szerves rszt alkotta. David Hume ateista skt gondolkod a Tanulmny az emberi rtelemrl cm mvben lesen tmadta a Biblinak minden terlett, „azt lltotta, hogy ha ma nem trtnnek csodk, nyilvnvalan nem is trtntek sohasem. Mve a termszetfelettibe vetett maradk hitet is kigyomllta az eurpai tudomnyos gondolkodsbl. Ennek hatsra a keresztny rtelmisgiek egyik csoportja tiltakozott ugyan, m mivel maguk sem hittek a csodkban, nem is tapasztaltak meg ilyeneket, ezrt nem voltak kpesek hatkony vlaszt adni a szkeptikus filozfira". (Erdei L. Tams, j Exodus, 2002. augusztus.)
Ennek az ateista vilgfelfogsnak a legrzkenyebb pontja nyilvnvalan az eredet krdse volt. Erre ugyanis addig csak a bibliai teremtstrtnet adott kielgt vlaszt, eltekintve az akkor mg csak kezdetlegesnek mondhat evolcis hipotzisektl.
Darwin sajt elmletvel erre a szksgre reaglt, s ezzel kiengedte a szellemet a palackbl. A biolgiai evolci hamarosan magval hozta a tbbit is. A fld nhny ven bell vmillirdokat regedett, az snemzs j kntsben szintn visszatrt a tudomnyos vilgba, az univerzum eredetre is sorra jttek a hipotzisek. Hiszen ha Isten nem kellett az lvilg megjelenshez, ezekhez sem volt r szksg - lltottk.
Kepler, Newton, Pascal s Linn idealista, a hitet a tudomnnyal egyenrangnak tart gondolkozsmdjt felvlt tudomnyos materialista nzet az evolcielmlet kifejldsvel rt a cscspontjra. Ekkor mr minden adott volt ahhoz, hogy kijelentsk: a tudomny nem tri meg Istent s a benne val hit brmilyen formjt.
Az egyre gyorsul folyamatoknak msik drmai kvetkezmnye az lett, hogy a tudomny, amely az idealista tudsok szerint az Istenbe vetett hit tmogatsra-erstsre val, ppen az ellenttes hatst rte el. Pedig mg Einstein is kijelentette, hogy
„A tudomny valls nlkl snta, a valls tudomny nlkl vak". Az gy jrartelmezett „tudomny" nhny vtized alatt az ateizmus, az Isten s a termszetfltti tagadsnak szszlja lett, amely mikzben a totalitrius rendszereknek felmentst adott brmifle morlis gt tlpsre „trsadalomtalakt" ksrleteikben, emberek milliiban oltotta ki a mr egybknt is csak pislkol hit utols lngjait. (Folytatjuk.)