hitdk
Fmen
 
Interaktv
 
Tikva
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek

Hetek
HIT Rdi
ATV
Hrek Izraelbl
Vigyz-blog 
Bornemisza: TER 

 
Keresztnyldzsek
Keresztnyldzsek : A gyllet kultusza (francia forradalom) (28)

A gyllet kultusza (francia forradalom) (28)


A gyllet kultusza

jsgrk, akik fejeket kveteltek

A francia forradalom jelszava: „Szabadsg, egyenlsg, testvrisg – vagy hall” a trsadalmi rend radiklis megjtst hirdette meg. Az 1789-et kvet vekben azonban egyre inkbb a mott msodik felre tereldtt a hangsly. Az 1789. augusztus 26-n elfogadott Emberi s polgri jogok egyetemes nyilatkozatban mg az llt: „Senkit sem szabad meggyzdsei miatt zaklatni, legyenek ezek akr vallsiak, feltve, hogy ezek megnyilvnulsa nem zavarja a trvnyes rendet.” Mint kiderlt, a forradalom radiklis kpviseli szmra a sajtjukon kvl minden meggyzds a trvnyes rend megzavarsnak szmtott, aminek a mlt bntetse csak egy lehetett: a hall.

rebellisA vlemny s meggyzds szabadsgnak nemes eszmje mr kezdettl fogva jobbra csak papron maradt. Klnsen nem vonatkozott mindazokra, akiket a forradalom vezeti a rgi rend legfbb tmaszainak tekintettek: a trn s az oltr kpviselire, vagyis a monarchistkra (belertve a kirlyi csaldot) s a Johann Gottfried Herder nmet filozfus nyomn „rgi romhoz” hasonltott keresztny egyhzak papjaira s hveire. A romhalmaz kpe nem volt alaptalan: az ellenreformci nyomn a katolikus egyhz elutastotta a megjulst, s az erszakkal helyrelltott llamegyhzi rendszer a felvilgosods kzenfekv clpontjv vlt. Az intzmnyeslt egyhz kritikja azonban a nmet s francia deista filozfusoknl hamarosan az sszes tteles valls elutastshoz vezetett. A „tiszta sz vallsa” eltt bezrult a transzcendencia kapuja. Ha pedig nincs isteni kijelents, akkor megkrdjelezhet a Szentrs tekintlye is, amint azt a 19. szzadi bibliakritikusok mr alapelvknt vallottk.
A forradalom sorn a vlogats nlkli kegyetlensgek mr a Bastille hres ostroma sorn megjelentek. A vrengz tmegbl nhnyan a levgott emberi fejeket rudakra s pznkra tztk, s gy vonultak vgig a vroson. Az ldkls egyre gyorsul temben tovbb folytatdott, a Mars-mezei vrengzstl a kirlyi palota, a Tuilerik ostromn keresztl a nagy jakobinus terrorig.
A levgott s kzszemlre tett fejek ltvnya vgigksrte a forradalmat, klnsen, miutn megszletett a Joseph-Ignace Guillotin francia orvosrl elnevezett kivgzeszkz, a guillotine. Br maga a hrhedt eszkz megalkotsa nem a tuds orvos rdeme volt, javasolta a forradalom kitrse utn nhny hnappal a francia nemzetgylsnek, hogy a hallra tlt embereket az addigi mdszerekhez kpest kevsb fjdalmas eszkzzel, nyaktilval vgezzk ki. A javaslat az indoklsa szerint a megklnbztets ellen irnyult, vagyis az arisztokratkat megillet „kmletes kivgzs” mindenkire val kiterjesztsre. A modern gyilkolgpet 1792-ben hasznltk elszr kivgzsre, majd viharos gyorsasggal elterjedt: a terror cscspontjn szerte Franciaorszgban tbb ezer mkdtt a np ltal csak „nemzeti borotvnak” csfolt eszkzbl. Egy korabeli katolikus szerz a nyilvnos nnepsgknt megrendezett kivgzseket „a forradalom Molochjnak val ldozatokknt” jellemezte.
Sorozatunk elz rszben mr utaltunk a „szeptemberi gyilkossgok” nven elhreslt 1792-es vidki, tbbek kztt Lyonban s Nantes-ban elkvetett mszrlsokra. A nemzetrk Prizsban is legalbb ngyezer embert megltek. Egy fggetlen szemtan, az angol George Monro ezt rta Lord Grenville brit klgyminiszternek: „Egy csoport, nem tudni kinek a felbujtsra, kijelentette, hogy nem hagyja el Prizst, amg a brtnk tele vannak rulkkal … akik kiszabadthatjk a kirlyt, s ellenforradalmat hajthatnak vgre. Ennek megelzsre … sans-culotte-ok [radiklis prizsi felkelk – lsd a fenti kpnkn] tmege vonult a Vaugirand utcai karmelitk templomhoz, a prt felbrelt gyilkosaival ksrve. Itt a vad tmeg ujjongsa kzepette lemszroltak tbb refraktrius [a forradalommal szembefordul] papot, a Saint-Sulpice valamennyi vikriust, a szeminriumok igazgatit s a Sorbonne doktorait az arles-i rsekkel s msokkal egytt…”

„Pokoli hadoszlopok”

Az egyhzat ekkorra mr megfosztottk minden hatalmtl s fggetlensgtl. Sok pap behdolt az j rendnek. A nemzeti konvent 749 jonnan vlasztott kpviseljbl 48 hajdani pap volt, kztk 17-en pspkk. A tmeges kivgzsek ellenre azonban a francia lakossg tbbsge, fleg vidken, nem tagadta meg vallst.
A legnagyobb ellenlls a forradalommal szemben Nyugat-Franciaorszgban, Vende-ben jelentkezett. 1793-ban parasztlzads trt ki, amelyrl a nemzeti konvent gy hatrozott, hogy minden rsztvevjt hallbntetssel kell sjtani. A felkelst egyves polgrhbor sorn levertk. A megtorls pldtlan volt: a forradalmi hadsereg tbornoka, Turreau vezetsvel hat hadoszlop indult meg, amelyek az egykori lzadk falvaiban mdszeres tmegmszrlsokat kezdtek. Ezek a „pokoli hadoszlopok” nven elhreslt osztagok tbb tzezer frfit, asszonyt s gyermeket ltek meg. A vende-beli mszrlsokat sok trtnsz az els modern rtelemben vett genocdiumknt tartja szmon.
A forradalmi klntmnyek mszrlsa sem volt elg, s a helyi direktriumok folytattk a megtorlst. A Chambry krzet direktriuma pldul nyilvnos felhvsban gy keresett hhrt: „Egyenlsg, szabadsg! Itt az id, polgrtrsak, hogy a Kztrsasg ellensgei, a refraktrius papok, kivltsgos nemesek s ms gazemberek a nemzeti ks alatt pusztuljanak… A guillotine mg mindig pihen e megye terletn, mert hinyzik kt kar, hogy mkdsbe hozza, vagyis az tletek vgrehajtja… Aki el akarja foglalni ezt az llst, iratkozzk fel a Chambry krzet direktriumnl.”
Az egyik leghrhedtebb forradalmi vezet, Jean-Baptiste Bo a lzad katolikus tartomny lakossgnak teljes kiirtst javasolta a diktatra orwelli nevet visel cscsszervnek, a Kzjlti Bizottsgnak. „Nincs egyetlen gyermek, asszony vagy reg sem, aki ne a banditkat segten. Ha nem lnek meg mindenkit… aligha rjk meg e hbor vgt” – rta a konvent biztos, akinek a forradalmi terrorrl vallott nzeteit a 20. szzadban tbb totalitrius vezet tvette.

Ne lltsk meg a hhrokat!

marat
Jean-Paul Marat, „a npbart”, realista korabeli portrn, s a hallrl kszlt idealizlt kpen.
A forradalom kegyetlensgben nagy felelssgk volt azoknak, akik sznoklataikkal s rsaikkal felsztottk a tmegek gyllett s vrszomjt. A diktatra egyik leghrhedtebb vdelmezje egy svjci szrmazs, njellt orvosbl forradalmr jsgrnak llt frfi, Jean-Paul Marat volt.
Marat apja szicliai protestns meneklt, anyja francia hugenotta volt. A kilencgyermekes csald szegny krlmnyek kztt lt. A fiatal Jean-Paul tizenhat ves korban otthagyta a szlei otthont, s nekiindult, hogy hrnevet szerezzen magnak. Prizsba kltztt, ahol orvosi tanulmnyokat folytatott, majd Londonba utazott. Angliban mr neves francia orvosknt igyekezett gazdag tmogatkat keresni. Vgl egy Londonban l svjci festn karolta fel. Marat bekerlt a mvszeti krkbe, s ekkor kezdett – eleinte filozfiai, majd orvosi tmj – rsokat megjelentetni.
letmdja csapong volt, ami nagyban hozzjrult ksbbi betegsgeihez. Azzal krkedett egyik levelben, hogy hrom hnapon keresztl feketekvn lt, mialatt els, A Rabszolgasg lncai cm politikai mvt rta. lltlag ekzben naponta csak kt rt aludt, majd amikor befejezte a knyvt, tizenhrom napot aludt egyfolytban.
Victor Hugo, 1793 cm regnyben gy rt Marat-rl: „ A ’trpe’ egy srga arc kis ember volt, aki ha lt, szinte torznak ltszott; fejt htravetette; szeme vralfutsos volt, beteges foltok mutatkoztak az arcn. Zsros, lapos hajt egy zsebkendvel kttte le; homloka alig ltszott, arcn nagy s flelmes szja uralkodott. Hossz nadrgot viselt, papucsot, mellnyt, mely valamikor fehr szatn lehetett, s e mellny fl egy vflt tekert, melyben egy helyen kemny, egyenes kitremkeds egy odadugott trt sejtetett.”
Marat ht vvel a forradalom eltt teljes idegi kimerltsgtl gynak esett. Kortrsai szerint nagyon megviselte, hogy a Francia Akadmia tbbszr is visszautastotta felvteli krelmeit. Marat szerette volna elrni azt, hogy hinyos vgzettsge ellenre az nll orvosi kutatsai alapjn vegyk fel az akadmia tagjai kz. Az elutasts nem kis rszben a modern kmia megalapozja, Antoine Lavoisier nevhez kthet, aki akkoriban az akadmia elnke volt. Marat letre szlan meggyllte Lavoisier-t, s a forradalom alatti hatalmt felhasznlta arra, hogy vgleges bosszt lljon brljn. A tudst Marat utastsra „zsarols” vdjval letartztattk, s guillotine al kldtk. Laviosier mellett bartja, Joseph Louis Lagrange olasz csillagsz s matematikus gy llt ki: „Egy fejet levgni csak msodpercek krdse, de vszzadok sem kpesek Lavoisier-hez hasonl embert adni.” Az tletet hoz brt azonban ez nem hatotta meg: „A kztrsasgnak sem tudsokra, sem kmikusokra nincs szksge. Az igazsgszolgltatst nem szabad meglltani” – mondta Jean-Baptiste Coffinhal br.
Marat a forradalom vben vgleg az jsgrs fel fordult. Ltrehozta sajt jsgjt, ami a L’ Ami du peuple (A Np Bartja) cmet viselte, amelynek legtbb cikkt sajt maga rta. Termszetesen Marat sajt magt tekintette a „np igazi bartjnak”. Ebbl kvetkezen mindenkit, akit gyllt s aki nem rtett egyet vele (s ilyenek bven voltak), a „np ellensgnek” blyegzett. A vres toll jsgr cikkei eleinte mg olyan ellenllsba tkztek, hogy illegalitsba kellett vonulnia. Hnapokon keresztl Prizs fld alatti szennyvzcsatorniban hzta meg magt, ami miatt slyos brbetegsg tmadta meg.
Marat azonban tovbb usztott. 1790-ben rpiratot tett kzz, amiben gy ostorozta az ltala konzervatvnak tartott forradalmi vezetket: „t vagy hatszz levgott fej garantlta volna a szabadsgotokat s boldogsgotokat, de a hamis humanizmus lefogta a kezeteket. Ha most nem sjtotok le az ellensgre … akkor k fogjk kmlet nlkl elvgni a torkaitokat, s feldarabolni az asszonyaitokat.”
A forradalom msodik szakaszban, 1792-tl kezdve egyre inkbb Marat kedve szerint kezdtek alakulni az esemnyek. A nyaktilhoz vezet els lpst jelentette az, ha valakinek a neve megjelent Marat jsgjban „a np ellensgei” kztt. A lap cmt is megvltoztatta, ettl kezdve a Le Journal de la Rpublique francaise (A Francia Kztrsasg jsgja) cmmel jelent meg, mg radiklisabb tartalommal.
Marat ekkor mr a forradalom legnagyobb hatalm vezetjnek szmtott, Danton s Robespierre mellett. A diktatra vdelmben gy sznokolt a nemzeti konventben: „a dikttor vagy tribun hatskre arra korltozdjon, hogy hallbntetst mr az sszeeskvk vezetire… Ezt az egszsges megoldst kellett volna alkalmazni rgtn a Bastille bevtele utn”.
Marat szerint korbban elg lett volna nhny szz fej levgsa, „most azonban t- vagy hatezer fejre is szksg lehet, de ha hszezret kell levgni, akkor sem szabad idt engedni a ttovzs szmra” – rta egyik vezrcikkben. Mshol gy ostorozta a puhnak tartott kzvlemnyt: „Nem, a szabadsg nem neknk val, tl kzmbsek vagyunk, tl gyvk s tl korruptak ehhez…”
Sorst a gyllkd jsgr sem kerlhette el. Brbetegsge miatt mr nem tudott emberek kz menni, napjainak nagy rszt egy termlvzzel teli kdban tlttte. Itt rta tovbb uszt hangvtel cikkeit. Egyszer feljelentlevelet kapott egy vidki forradalmrntl, aki azt grte neki, hogy szemlyesen tadja neki egy girondi sszeeskvs vezetinek a nevt. Marat-ban a leszmols vgya ersebb volt az vatossgnl, s felesge tiltakozsa ellenre fogadta az asszonyt. Charlotte Corday azonban azrt jtt, hogy meglje Marat-t, akit – mikzben a kdban lve a kivgzend sszeeskvk neveit msolta – egy konyhakssel szven szrt. Amikor elfogtk, a n ezt mondta: „Nem bnok meg semmit. Megltem egyet, hogy megmentsek szzezeret.”
Marat-t halla utn a forradalom flhivatalos szentjeknt tiszteltk. Maradvnyait a Pantheonba szlltottk. Bcsztatjt a hrhedt, arisztokratbl forradalmrr lett filozfus, Sade mrki mondta el. A szadizmus nvadjv vlt Sade blaszfmikus mdon Jzushoz hasonltotta a vreskez jsgrt: „Jzushoz hasonlan Marat buzgn szerette az embereket, s csak ket. Mint Jzus, Marat is gyllte a kirlyokat, nemeseket, papokat, s Jzushoz hasonlan soha nem sznt meg harcolni a np ilyen gytrivel szemben.” (A forradalom aztn Sade mrkin is tllpett. A Szodoma 120 napja, avagy a libertinizmus iskolja cm hrhedt knyv szerzjt a ksbbi „nagy terror” idejn elmegygyintzetbe zrtk, s ott is halt meg 1814-ben.)
Marat hallt tbb festmny s rajz is megrktette. Kzlk a leghresebb a jakobinus Louis David idealizlt festmnye. A mvsz a holttestrl eltntette a brbetegsg minden nyomt, s a meggyilkolt jsgrt a Megfesztetthez hasonl testtartsban brzolta, ezzel is erstve a forradalmi messis mtoszt. Marat kultuszt a 20. szzadban a Szovjetuniban poltk a legbuzgbban, ahol vrosokat is elneveztek a forradalom jsgrjrl.

A forradalom istene

mars_mezo
A Mars-mez ltkpe ma az Eiffel-toronybl.
A trtnelemben elszr a francia forradalom volt az, amely meghirdette a valls hivatalos elutastst s az ateista llam megalaptst. A vallsellenes kampny szintn egy radiklis jsgr, Jacques Hebert nevhez fzdik, aki stlszeren egy kiugrott apct vett felesgl. volt az, aki javasolta a forradalmi naptr bevezetst, amely tznapos „hetekbl”, dekdokbl llt. A vltoztats clja az volt, hogy az emberek ne tudjk kvetni a vasrnapokat (s a sabbatot sem), gy egyhamar elfeledkezzenek arrl, mikor is jrtak korbban templomba. Az „idk megvltoztatsa” nem llt meg a hetek eltrlsnl. Az idszmts kezdetnek a Kztrsasg megalaptst jelltk ki, eltrlve ezzel a Jzus szletst kezdetl vev naptrt, s hangslyozva azt, hogy a forradalom j korszakot nyitott az orszg s az emberisg trtnetben. A napokat is tzes egysgekbe osztottk, gy a 24 ra helyett egy nap 10 j „forradalmi” rbl llt, amelyek egyenknt szz „decimlis” percbl, illetve szz „decimlis” msodpercbl lltak. A konvent elrendelte, hogy az j naptrt az iskolkban minden gyereknek ktelezen tantsk meg, a hagyomnyos idszmtst pedig szigoran bntessk.
A dekrisztianizlsi kampny tovbbi lpseknt – amint arrl sorozatunk elz rszben mr rtunk – bevezettk az sz kultuszt, majd amikor ez a totlis antivalls mr a teljes anarchival fenyegetett, 1793-ban Maximilien Robespeirre, a diktatra vezet szervnek, a Kzjlti Bizottsgnak vezetje az eltrlt istenhit helyett megszervezte a „Legfbb Lny” kultuszt.
Az j kultusz elzmnye Rousseau Trsadalmi szerzdse, aki a keresztnysg (s az ateizmus) helyett haszonelv s praktikus polgri vallst javasolt kpzeletbeli kztrsasga szmra: „Nos, az llam szmra igen fontos, hogy minden polgrnak legyen vallsa, amely megtantja szeretni ktelessgeit, de e valls tanttelei mind az llam, mind a polgrok szmra csak annyiban rdekesek, amennyiben trgyuk az erklcs, valamint azok a ktelessgek, amelyeket a hvk msokkal szemben tartoznak teljesteni. (…) Ltezik teht egy merben polgri hitvalls, s a fhatalom dolga, hogy leszgezze a tteleit: nem ppen vallsi dogmkat, hanem mint a trsas egyttls elveit, amely nlkl az ember nem lehet sem j polgr, sem hsges alattval” – rta Rousseau (Trsadalmi szerzds, 88. o.) Rousseau lmait Robespierre vltotta valra a Legfbb Lny kultusznak bevezetsvel. Ahogyan 1794. mjus 7-n Robespierre a nemzeti konventben tartott beszdben megfogalmazta, a Legfbb Lny eszmje „szocilis s kztrsasgi eszme”. Ugyanezen a napon a kvetkez dekrtumot terjesztette a Konvent el:
„I. – A francia np elismeri a Legfbb Lny ltezst s a llek halhatatlansgt. II. – Elismeri, hogy a Legfbb Lny mlt tisztelete az emberi ktelessgek gyakorlsval egyenl.”
A dekrtum a kvetkez – a grg s rmai ernyeket megszemlyest istensgekre emlkeztet – nnepek megtartst rja el a francia polgrok szmra: A Legfelsbb Lny s a Termszet, az Emberi nem, a francia Np, a Szabadsg mrtrjainak, a Kztrsasg, a Vilgszabadsg, a Haza szeretetnek, a Zsarnokok s az rulk gylletnek, a Dicssg s halhatatlansg, a Hsiessg, az nzetlensg, a Szeretet, a Sztoicizmus, a Takarkossg,… az sk, az Utkor s a Boldogsg nnepeit. Formlisan fenntartottk a vallsszabadsgot, de elrendeltk, hogy a trvny szigorval kell megbntetni azokat, brmilyen vallshoz tartozzanak is, akik „fanatikus prdikciikkal … zavargsokat okoznak”.
A Legfelsbb Lny tiszteletre a rmai hadistenrl elnevezett Mars-mezn tartottak „istentiszteletet”, amit a forradalom nnepelt mvsze, Louis David rendezett. Ezen Robespierre fpapknt maga mutatta be az ldozatot. A nagyszabs felvonuls s sznoklatok utn nneplyesen felgyjtotta az ateizmust s ms bnket jelkpez allegorikus szobrokat, amelyek hamvbl elbukkant a Blcsessg istennjnek a szobra.
Az j kultusz fpapja sem kerlhette el vgzett. Kt hnappal ksbb letartztattk Robespierre-t, s 1794. jlius 26-n, alig tbb mint t vvel a  Bastille ostroma utn lefejeztk. A „Megvesztegethetetlen”, aki a Jzust vdol fpap mondsval rvelt XVI. Lajos kivgzse mellett („Inkbb vesszen el egy ember, hogy az orszg megmenekljn.”) maga is a „nemzeti borotva” alatt vgezte. Halla lezrta a forradalmi terror korszakt, de a trtnelem egyik legvresebb idszaknak nyomn Eurpa gykereiben megvltozott. Isten hivatalos elutastsa s a szabadsg nevben gyakorolt erszak megnyitotta a kaput a mg puszttbb diktatrk eljvetele eltt. (Folytatjuk.)

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
 
Naptr
2025. Janur
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Hirdetsek
 
Idjrs

Idjrs elrejelzs

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
Archvum
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.