A forradalom az igazi megvlts – hirdettk meg a 18. szzad vlemnyforml gondolkodi. A kor egyik meghatroz filozfusa, Voltaire az egyhzat – s ltalban a vallst – a halads ellensgnek nevezte. Az j irnyzat, az antiklerikalizmus kpviselõi kztt voltak, akik mindenestl „megszabadtottk” volna az emberisget a keresztnysgtõl, mg msok nagylelkûen hajlandk voltak megtûrni a trsadalmi hasznossguk alapjn az egyhzakat, feltve, hogy nem akarjk Istent a trsadalom s az llam el helyezni. A „felvilgosods fõpapjai” – ahogy egy amerikai katolikus trtnsz, Nigel Aston nevezi a 18. szzad meghatroz deista s ateista gondolkodit – tollal harcoltak a keresztnysg ellen, buzg kvetõik azonban a francia forradalom veiben mr tmegesen gyilkoltk vlogatott kegyetlensggel a papokat, lelkszeket, apckat, szerzeteseket, majd pedig minden hvõt, aki nem volt hajland behdolni a sz szerint oltrra emelt sz kultusznak.
„Erny, igazsg! Ezt fogom kiltani egyre hangosabban: igazsg, erny! Amikor erre rdbbentem, egsz lnyemet eltlttte a lelkeseds. …A mellnyem teljesen tzott, mert anlkl, hogy szrevettem volna, csak gy mlttek a knnyeim ” – rta visszaemlkezsben Jean-Jacques Rousseau arrl az eksztatikus pillanatrl, amikor harminckilenc vesen megfogant benne letnek legfbb gondolata arrl, hogy az ember termszete eredenden j, csak a trsadalom torztja el.
„Br az oltrok lerombolsnak s az sz trnra emelsnek a munkjt idsebb filozfusok indtottk el, lkn Voltaire-rel, Rousseau volt az els, aki modern Promtheuszknt meggyzdssel hirdette, hogy joga van mindenestl elvetni a fennll rendet. (…) gy kpzelte, hogy senki nem szereti annyira az emberisget, mint , s pratlan kpessgei vannak a boldogabb ttelre” – gy rtkeli Paul Johnson brit trtnsz a genfi szlets gondolkodt, akit a ksbbi forradalmak legfbb ihletjnek nevez.
„Az ember szabadnak szletett, de mindentt lncokat visel” – lltotta Rousseau, ezrt szksge van arra, hogy visszatalljon a termszethez. Mivel nmagt ajndknak tekintette az emberisg szmra, logikus volt, hogy nagy hats mveiben megfosztotta Krisztust isteni mivolttl, s nmaghoz hasonl, kora ltal meg nem rtett ernyes prftaknt mutatta be Jzust.
A felvilgosods fõpapjai
Descartes, Voltaire, Rousseau s Didreot
Jean-Jacques Rousseau (1712–1778) Genfben szletett. Jmd klvinista csaldban nevelkedett, apja rsmester, anyja egy lelksz lenya volt. Apja kalandvgy emberknt egyszer egszen Konstantinpolyig utazott, hogy a mess Keleten vagyonra talljon, de a „szerj rsa” szegnyen trt haza, s Jean-Jacques szletsekor a felesgt is elvesztette. A megzvegylt frfi sajtos mdon nevelte a fit: Rousseau a Vallomsokban felidzi, amint jszakkon t olvastak – rszben az desanyjtl maradt regnyeket, rszben klasszikus grg–rmai regket, trtnetrkat.
Miutn tzvesen apjt is elvesztette, elbb nagybtyja, egy puritn lelksz hzba kerlt, majd tizent vesen megszktt Genfbl s Torinba ment, ahol koszt s kvrtly fejben katolizlt. Ksbbi mveiben lerta, hogy a katolikus kollgiumban homoszexulis erszak ldozatv vlt. A kollgiumbl egy nla jval idsebb zvegyasszony hzhoz kerlt, aki szvesen prtfogolt fiatalembereket. Rousseau egszen 28 ves korig Madame Warens szeretje s kitartottja volt, br idnknt nllstotta magt, s vndortra indult. Kudarcot kudarcra halmozott, tucatnyi szakmt kiprblt, volt vsnk, lakj, muzsikus, hzitant s pnztros is, de leginkbb msok – fleg nk – tartottk el. Az rshoz azonban mr ekkor kivlan rtett. Szles kr levelezst folytatott, s szinte mindenkit meg tudott gyzni arrl, hogy rdemes t prtfogsba vennie.
Torinbl Prizsba kltztt, ahol kt meghatroz tallkozst lt t. Itt ismerte meg a ksbbi enciklopdistt, Denis Diderot-t, aki ekkoriban szintn autodidakta szerzknt a katolikus papsgot gnyol, helyenknt pornogrf regnyeket s tanulmnyokat rt. Mveiben – gy leghresebb regnyben az Apcban – a keresztnysg kpviseli zsarnokok, babonsak s perverzek. A valdi visszalseket felnagyt s ltalnost botrnyknyvek a kor bestsellerei voltak. A mfaj nagyban hatott Rousseau-ra is, aki ksbb j Heloïse cm regnynek elszavban sajt mvrl azt rta, hogy „az a lny, aki csupn egy oldalt is elolvassa, eljtssza az dvssgt”.
Emellett megismerkedett egy fiatal mosnvel, Therese Levasseurrel, akivel harminc ven t lt egytt. A tuds, akit az utkor a modern nevels s oktats megalapozjakt tisztel, ridegen bnt Therese-zel. Sohasem vette felesgl, st arra knyszertette, hogy az sszes gyermekket – legalbb tt – szletsk utn azonnal nvtelenl lelencotthonba adjk. (Ezekben az intzmnyekben a csecsemk 80 szzalka egyves koruk eltt meghalt, aki pedig tllte a lelenchzat, szinte mind koldus vagy csavarg lett.) Ismersei szerint azonban llatait mindenkinl jobban szerette, klnsen Szultn nev kutyjt.
Rousseau letben a fordulpont akkor rkezett el, amikor megltogatta bartjt, Diderot-t a brtnben, ahov az egy az ateizmust vdelmez knyv kiadsa miatt kerlt. Itt hallott egy irodalmi plyzatrl, amelyre a tudomny, a mvszetek s az erklcs viszonyrl vrtak tanulmnyokat. Ekkor lte t a szinte termszetfeletti lmnyt, aminek nyomn szinte egy lt helyben megrta az rtekezs a tudomnyokrl s a mvszetekrl cm tanulmnyt, amellyel harminckilenc vesen egy csapsra hres lett.
Ebben azt lltotta, hogy az ember magnerklcseit s kzleti ernyeit nemhogy javtotta volna, hanem inkbb tnkretette a civilizci, a tudomnyok s a mvszetek fejldse. Kvetkez mvben, A trsadalmi szerzdsrl cm utpisztikus munkjban ennl tovbb ment, mondvn, Jzus kveti nem lehetnek az ltala idelisnak gondolt trsadalom j polgrai. Rousseau elutastotta azt, hogy az ember szmadssal tartozik Istennek, s msokkal egytt azt vallotta, hogy a filozfusok az igazi valls alapelveihez vezetik vissza az emberisget. Egy korabeli divatos racionalista katolikus gondolkod, Claude Fauchet abb azt lltotta, hogy „az Evanglium a Menny filozfija”. Innen mr csak egy lps a forradalom, amirl Fauchet gy vlte, hogy „lezrhatja a dekadencia kort, s utat nyithat az emberisg regenerldsa szmra”.
Amikor Rousseau-t – mr orszgosan ismert filozfusknt – szlvrosnak elljri ltogatsra hvtk, a vrosba rkezvn j genfi polgrknt ismtelten felvette a klvinista hitet. Ugyanebben az vben Voltaire is Genfbe kltztt. A kt ismert filozfus azonban ki nem llhatta egymst. Egy vvel korbban, 1755-ben a pusztt lisszaboni fldrengs miatt estek nyilvnosan egymsnak.
A katasztrfa sok ezer ldozata nyomn Voltaire egy kltemnyt rt, amelyben megkrdjelezte az isteni gondviselst. Rousseau vlaszul azt rta: „Voltaire ltszlag mindig hitt Istenben, de valjban sohasem hitt msban, csupn a gonoszban, mert gy lltja be Istent, mint a gonosz ert, amely szerinte gaztettek elkvetsben leli az rmt.” Rousseau-t azonban maga a fldrengs nem rzta meg klnsebben. Azt rta, hogy nem baj, ha nha tmegesen halnak meg az emberek; a lisszaboniak kztt egybknt is azrt volt annyi halott, mert emeletes hzakban laktak, pedig ha sztszrdva az erdben laktak volna, ahogyan szerinte az embereknek lnik kellene, semmi bajuk nem lett volna. Vitjuk lezrsaknt Voltaire „krtkony rlt”-nek nevezte Rousseau-t, Rousseau pedig „az istentelensg hirdetje” s a „szellemben emelkedett, de lelkben gonosz” jelzkkel aposztroflta Voltaire-t.
A filozfusok istene
Az sz istennõjnek hdolnak a prizsi Notre Dame-ban, amit az sz s a Filozfia szentlyv alaktottak t. Az brzols nem allegria, a szertarts valban megtrtnt.
A felvilgosods radiklis gondolkodi – mint Voltaire – azt hirdettk, hogy a rgi rend (ancien rgime) eltrlshez egyszerre kell buknia a „trnnak s az oltrnak”. Politikai kzdelmknek ezrt kzponti eleme volt a trsadalom „dekrisztianizlsa”. A 17. szzadi polgrsg kiemelked tudsai (Kepler, Galilei, Newton, Bacon, Locke s msok) az j felfedezsek nyomn mg nem akartk szembefordtani a tudomnyt Istennel. Azt vallottk azonban, hogy a Teremt elssorban a termszetben adott kijelentst magrl, gy ltezsnek elfogadshoz nem nlklzhetetlen a hit, mert Isten az emberi sz szmra is megragadhat. Az emberi szabadsgjogok nevben elutastottk az inkvizcit s a klnfle babonkat, srgettk az oktats megreformlst, elutastottk viszont a termszetfeletti, spiritulis megismerst s tapasztalatokat, mint amelyek szemben llnak a jzan rtelemmel. A modern racionalista filozfia atyja, Ren Descartes (1596–1649) azt vallotta, hogy a gondolkod egynnek semmit sem szabad elfogadnia pusztn tekintlyi alapon vagy szoksbl, hanem minden ismeretet sajt jzan rtelme segtsgvel kell megtlnie. Amit pedig az elme nem tud vilgosan s hatrozottan felfogni, azt mint homlyos vagy zavaros ismeretet el kell vetnie. A jezsuita nevelsben rszeslt tuds a tiszta racionalizmus nevben Isten ltezst is rtelmi-logikai rvekkel igyekezett bebizonytani. (Erdei L. Tams: szvalls vagy istenhit? j Exodus, 2001. jnius)
Descartes legnagyobb kortrs ellenfele, Blaise Pascal (1623–1662) matematikus s vallsfilozfus szemben llt a racionalistk elmleti istenkpvel, s azt vallotta, hogy a logikai istenrvek „nem szlnak a szvhez”, csak az rtelemhez. „A szvnek megvan a maga sszersge, amit az rtelem egyltaln nem ismer” – rta egyik rvid rtekezsben, amely a halla utn sszegyjttt Gondolatok cm mvben szerepel. A hres gyjtemny eredetileg a Keresztny valls apolgija cmet viselte.
Pascal, aki 1654-ben egy ltomst kveten szemlyes hitre jutott, azt mondta, hogy „brahm Istene, Izsk Istene, Jkob Istene nem a filozfusok s a tudsok Istene”. gy figyelmeztette az ateizmussal kacrkod kortrsait: „Ha hiszel Istenben, s nincsen Isten, nem vesztettl semmit. De ha van Isten, s nem hiszel benne, mindent elvesztettl.” A termszet elsbbrendsgt hirdetknek pedig ezt zente: „Ndszl az ember, semmi tbb, a termszet leggyengbbike; de gondolkod ndszl. Nem kell az egsz vilgmindensgnek sszefognia ellene, hogy sszezzza: egy kis pra, egyetlen csepp vz elegend hozz, hogy meglje. De mg ha eltaposn a mindensg, akkor is nemesebb lenne, mint a gyilkosa, mert tudja, hogy meghal; a mindensg azonban nem is sejti, hogy mennyivel ersebb nla.”
A deista filozfusok azonban elutastottk a tradicionlis keresztny teolgia alaplltsait, klnsen Jzus Krisztus istensgt. Helyette olyan hitet vallottak, amely kizrlag a termszetben vlte felfedezhetnek a Teremt bizonytkait. Errl a Teremtrl azonban azt lltottk, hogy nem avatkozik a vilg menetbe, az emberisg pedig nem tartozik semmi elszmolnivalval felje. A deistk elutastottak minden trtnelmi s termszetfeletti kinyilatkoztatst, s teljesen emberkzpontv igyekeztek formlni a vallst, amelyben a spiritulis lmnyeknek sincs helye. A deizmus az igazi keresztnysget a „termszetes vallssal” azonostotta, amely lnyegben egy hittl megfosztott, magasabb rend etika volt. Ennek a kulturlis vagy nvleges keresztnysgnek a clja azonban nem Isten, hanem a nemes eszmnyek szolglata, s a vallst csak addig tartottk mltnyolandnak, amg bizonytani lehet trsadalmi hasznossgt, s hozzjrul az egyn boldogsghoz.
„Zzztok szt a gyalzatost”
A keresztnysggel mg radiklisabban konfrontlt Franois-Marie Arouet (1694–1778), akit ri lneve alapjn Voltaire-knt vlt hress. Mg Rousseau-nl is termkenyebb r volt, lete sorn tbb mint hszezer levelet s ktezret meghalad knyvet, valamint pamfletet rt.
Voltaire nem hitt abban, hogy brmilyen, kijelentst hordoz vallsi szveg vagy tradci szksges az Istenben val hithez. Hres szkeptikus mondsa szerint „Ha nem volna Isten, fel kellene tallni”. Br jl ismerte a Biblit, ezt arra igyekezett felhasznlni, hogy „tudomnyos” rveket keressen a Szentrs – klnsen az szvetsg – trtnetisge s etikja ellen. rsai nagyban hozzjrultak a ksbbi bibliakritika megalapozshoz. A teolgia fel mg szkeptikusabb volt: „A teolgia a vallsokban az, ami a mreg az lelmiszerekben” – rta. Voltaire szerint minden vallsi rendszernl fontosabbak azok az ltalnos trvnyek, amelyek a fizikai vilgban rejtznek, s mg felfedezsre vrnak.
Voltaire is deistnak vallotta magt, a hitrl azt tartotta, hogy nem szksges Isten megismershez, mert „az rtelmem szmra egyrtelm, hogy ltezik egy szksgszer, rk, legfelsbb s intelligens lny. Ez nem a hit, hanem az rtelem krdse”. Egy trtnet szerint egyszer megkrdeztk Voltaire-tl, hogy megbklt-e Istennel. „Ksznni ksznnk egymsnak – vlaszolta a filozfus – de nem beszlnk egymssal.”
A keresztnysgrl II. Frigyes porosz kirlynak megveten ezt rta: „A mi hitnk ktsg nlkl a legnevetsgesebb, legabszurdabb s legvresebb dolog, ami valaha is megfertzte a vilgot.” Gyllte az intzmnyeslt egyhzat, s azt rta egyik levelben: „Zzztok szt a gyalzatost!”
Forradalmi keresztsgek
Blaise Pascal. A filozfusok istene helyett killt brahm, Izsk s Jkob Istene mellett.
A kt eskdt ellensg, Rousseau s Voltaire szinte egyszerre, egy hnap klnbsggel, 1778 nyarn hunytak el. gy egyikk sem rhette meg, amikor b egy vtizeddel ksbb rsaikbl vres valsg lett. Franciaorszg dekrisztianizlsa s az egyhz sztverse a rgi rend ellen indtott forradalom sorn egyre fontosabb szerepet kapott. A trnnak s az oltrnak egyszerre kellett buknia a forradalmi filozfusok programja alapjn, gy szksgszer volt, hogy XVI. Lajos s Maria Antoinette kivgzsvel egyidben az egyhz s a valls likvidlsa is beindult. 1790-ben llamostottk az egyhzi birtokokat, majd bevezettk a papok s pspkk ktelez megvlasztsnak gyakorlatt. Mg ugyanebben az vben a nemzetgyls elrta a papok szmra, hogy eskt kell tennik a polgri alkotmnyra. Akik nem vllaltk a hsgeskt, a guillotine alatt vgeztk, vagy deportltk ket a tengerentli Francia Guyanba.
Egy pap gy rt a helyi direktriumnak, krve azt, hogy az eskbl csak azok a rszek legyenek rvnyesek, amelyek nem srtik a hitket s lelkiismeretket: „Az alkotmnynak csak azon rszei fenntartsa mellett ktelezzk el magunkat, amelyek sszeegyeztethetk Isten trvnyvel… llampolgri rzletnk mindig egy igazi keresztny rzlete lesz, aki megadja Istennek, ami az Isten, s a csszrnak, ami a csszr.” A vikriust vlasz helyett a nemzetrk hurcoltk el.
A forradalmi lendlet azonban nem llt meg itt. Az egyhzak az j rend kpviseli szemben az ellenforradalom legfbb tmaszai voltak. Mikzben a trvnyhozs llami kzbe vette az anyaknyvezst, s trvnyestette a vlst, a prizsi utckon a felbszlt tmeg papokra s templomokra tmadt. A szeptemberi vrengzsknt ismert esemnyekben 48 ra alatt hrom katolikus pspkt s tbb mint 200 papot lincseltek meg. Mg brutlisabb atrocitsok trtntek Nantes-ban, ahol egy volt jezsuita nvendk, Jean-Baptiste Carrier az elfogott szerzeteseket, papokat s apckat meztelenre vetkztette, majd prosval egymshoz ktztette ket. Ezutn bejelentette, hogy a forradalmi tlszk „vz alatti hzassgra tlte” az ellenforradalmr klerikusokat. Az tletet klns kegyetlensggel hajtottk vgre: az sszektztt szerencstleneket brkkba tereltk, majd a foly kzepre lktk ket. Itt a nemzetrk egy csoportja, a forradalom hrhedt, vres toll jsgrjrl elnevezett „Marat-grdistk” fejszkkel kitttk a brkk fenekt. Tbb mint 6000 ember fulladt vzbe a nantesi „republiknus keresztelkben”. Carrier-t kt vvel ksbb utolrte a vgzete, s is a nagy terror guillotine-ja alatt vgezte.
Szintn papok s apck elleni tmeggyilkossgokat kvettek el Lyon-ban, ahol a trtnelem egyik hrhedt kpnyegforgatja, Joseph Fouchet parancsra 1900 keresztnyt lttek agyon. „A lyoni mszros” ksbb Napleon alatt rendrminiszterr emelkedett, majd a restaurci utn gond nlkl kiszolglta XVIII. Lajost is.
A francia trvnyhozs kzben elrendelte a szobrok, kpek s harangok eltvoltst a templomokbl. 1793-ban bevezettk a francia forradalmi naptrt, amely eltrlte a szentek nnepeit s a zsid sabbatot is. Prizsban egyhzellenes felvonulsokat tartottak, amelynek az lre a prizsi rseket lltottk, akinek a pspki sveg helyett a forradalom egyik jelkpv vlt vrs frgiai sipkt kellett viselnie. Az utck s vrosok elnevezsbl trltk a „szent” szt, st volt, ahol teljesen j nevet adtak a teleplsnek. gy a kleriklisan hangz St. Tropez dlvros a grg istensg utn a Heraclee nevet kapta.
Orgia az sz nnepn
Az antiklerikalista forradalom tetpontja 1793. november 10-n rkezett el, amikor Jacques Herbert radiklis ateista jsgr s Anacharsis Cloots politikus javaslatra a kommn a kztrsasg hivatalos vallsv tette az sz kultuszt. Cloots azt lltotta, hogy az Igazsg, az sz s a Szabadsg ltal lehet tkletess formlni az emberisget, ezrt nem elg elvetni a keresztnysg Istent, hanem j kultuszt kell ltrehozni helyette.
Az sz kultusz hivatalos nnept a Notre Dame szkesegyhzban tartottk, amit az sz Templomv kereszteltek t. Kivitettk a keresztny oltrt, s helybe a Szabadsg Oltrt lltottk, amelyen felirat hirdette a hdolatot „A Filozfinak”.
A tbb rs misztikus – egyes kritikusok szerint a fekete mise blaszfmikus jegyeit visel – szertartson hdoltak az oltrra ltetett „sz istennje” eltt, akit egy ateista nyomdsz, Antoine-Francois Momoro felesge szemlyestett meg. A korabeli beszmolk szerint a templomi szertarts orgiba torkollott, amelynek a hre mg a radiklis forradalmi vezett, Maximilien Robespierre-t is megdbbentette.
Az sz kultusza ht hnapig tartott. Egy szerz, Louis Sebastien Mercier Az j Prizs cm knyvben gy idzi fel ezeknek a napoknak a hangulatt: „Bolondos nnepsgeket rendeztek, amelyben Prizs jrt ell. A rsztvevk az oltri kelyhekbl ivott plinktl rgtak be, az ostyatartkbl pedig naspolyt szemezgettek. Miseruhkba ltztetett szamarakon lovagolva, szentsgtartval a kzben a kocsmk ajtaja el lltak, s a kocsmros hromszor is megtlttte nekik az ldozkelyhet. A menetet feszletekkel, szenteltvztartkkal s fstlkkel megrakott szvrek zrtk… A hzak udvaraiban faszenteket s fbl kszlt feszleteket gettek. A mglyk lngjai a msodik emeletig csaptak fel, s az ablakokbl tzbe hajtottk a jakobinizmus ltal eltlt knyveket. A np lelkesen csatlakozott az j orgikhoz, azzal bszklkedve, hogy lerzta magrl a valls jrmt. Nagyokat nevettek, trgrsgokat kiltoztak… a szajha vidman mutatta fijnak az rtatlan Zsuzsnna flig elszenesedett kpt. A pard szervezje, a kommn ateista gysze, Chaumette rmmmorban szott, azt hitte, hogy sikerlt Istent kiznie a vilgmindensgbl. … Gobel, Prizs rseke a konvent szne eltt csalnak s szemfnyvesztnek vallotta magt, megtagadta s elvetette azt a vallst, amelynek fpsztora volt. Pldjt rengeteg pap kvette, akik egymssal versenyezve vetettk le a papi ruht… 1793. november 20-n a szentsgtr rjngs elrte a cscspontjt. A Nemzeti Konvent el miseruhkba s karingekbe ltztt embertmeg vonult ketts sorokban, talicskkat hoztak… A konvent egyes tagjai leszlltak a hivatali szkkbl, papi ruhs lnyokat ragadtak derkon, s egytt tncoltak a tmeggel.” (Folytatjuk.)