A reformci megcsontosodsa elleni reakciknt a valsznleg Hollandibl kiindul pietizmus a 17. szzadtl j ideig hatott valamennyi fram protestns egyhzban, mgis leginkbb luthernus megjulsi mozgalomknt tartjk szmon. Kpviseli vallottk, hogy k hoztk el a reformci msodik fzist. rdekes mdon a protestns krkn tl is megjelentek az Istennel val szemlyes kzssget hangslyoz „pietista elemek" - pldul a janzenista katolikusok kztt, majd a zsid hszid mozgalomban.
A szles s keskeny trl szl hres pietista festmny.
Miutn Luther 1546-ban meghalt, kveti az agresszv klvinistktl s a katolikus jezsuitktl jv doktrinlis nyoms miatt szksgesnek reztk, hogy megfogalmazzk a keresztny hit tantteleit. Ezzel valamifle protestns skolasztika vette kezdett a wittenbergi egyetem vezetsvel, ahol kijelentettk, hogy a lutheranizmus hitelvei „birtokoljk az isteni kinyilatkoztats s ktelez rvny igazsg erejt, mgpedig nemcsak a tan terletn, hanem minden dologban". Ez a defenzv, slyosan dogmatikus hangslykr hozta ltre a luthernus konfesszionalizmust - azt a halott ortodoxit, amelyet Luther aligha tartott volna kvnatosnak. Minthogy a psztorok ilyen szellemi klmban nttek fel, nem csoda, hogy prdikciikban a luthernus tanok dogmatikus kifejtst, valamint a klvinizmussal s a katolicizmussal szembeni vitt tekintettk legfontosabb feladatuknak, nem pedig a Szentrs gyakorlatias hirdetst, amely lettel tlthette volna fel a gylekezeteiket.
A Nmetorszgban uralkod siralmas szellemisghez a harmincves hbor katasztroflis kvetkezmnyei is hozzjrultak. A lakossgot hsg s jrvny tizedelte, s tmegesen meneklnik kellett a fosztogat katonk ell. Egsz falvak nptelenedtek el. A hbor borzalmai mintha kiltk volna az emberekbl az erklcsi rzket s egyttrzst. Ebben a kzegben minden szemlyes, l hit utn kiltott, s a pietistk ppen erre a szksgre mutattak r: a hit lnyege - mondtk - Isten kegyelmnek szemlyes, bels megtapasztalsa. Msodszor pedig fontosnak tartottk, hogy az l hit keresztnyek szorosabb kzssget alkotva egytt keressk Istent, tanulmnyozzk az Igt. Ezzel a keresztny hitlet slypontjt kimozdtottk az llamegyhz kereteibl. Olyan szellemi kzpontokat hoztak ltre, ahonnan laikus prdiktorok rajzottak ki, hogy a trsadalom minden rtege fel szolgljanak. Br korunkban hivatalosan nem lteznek pietista egyhzfelekezetek, a mozgalom szellemi rksge ma is tovbb l mindentt, ahol egyszer hvk spontn nekekkel dicstik Istent, bibliatanulmnyoz krket s bredsi sszejveteleket ltogatnak, az evanglium terjedst adakozssal segtik, mikzben hangslyt tesznek a trsadalmi aktivitsra s a karitatv munkra is - egyszval, teljes szvbl meglik a hitket.
Elindul a megjuls
A pietizmus els lendterejt Johann Arndt (1555-1621) munkssga adta. Egy luthernus lelksz fiaknt orvostudomnyt tanult, de egy slyos betegsg kvetkeztben komolyan tanulmnyozni kezdte a Szentrst, s 1583-ban psztor lett. Erteljes prdikciiban s hitbuzgalmi rsaiban - ezek kzl legfontosabb a klasszikuss lett Igaz keresztnysg - az jjszlets megtapasztalst hirdette, s azt, hogy a keresztny elktelezettsg olyan le-tet eredmnyez, amelynek mintjul Jzus Krisztus szolgl. Br Arndt ortodoxijt tbben tmadtk, befolysa erteljesen nvekedett, elveit sok luthernus teolgus magv tette. Azonban az a szemly, aki a pietizmust hatrozott clokat kvet mozgalomm formlta, Philipp Jakob Spener (1635-1705) volt.
Kzrthet zenetek, odasznt let
Philipp Jakob Spener, aki mozgalomm formlta a pietizmust.
Spener trtnelmet s teolgit tanult Strassburgban, 1666-ban iktattk be a luthernus klrusba Frankfurtban. Kpzett psztor lvn jl ismerte a reformtorok s ellenreformtorok rsait, s arra a kvetkeztetsre jutott, hogy nem elg doktrinlis tisztasgrl gondoskodni - az egyn bels letnek is meg kell vltoznia. Vallotta, hogy a fejekben felhalmozott vallsos ismereteket most mr szvbli hitnek kell felvltania. Prdikciiban az odasznt let rtkt emelte ki a dogmkkal szemben; az elmletekkel szemben a gyakorlati keresztnysget hangslyozta. Prdiktortrsait arra krte, hogy a csak kevesek szmra rdekes technikai sznoklatok helyett pt s kzrthet zeneteket hirdessenek a szszkrl. Kvnatosnak tartotta, hogy a hvk - a nk bevonsval - hzicsoport jelleg sszejveteleken egytt tanulmnyozzk a Biblit, hogy azutn a tgabb egyhz megjulst katalizljk. A tradcikban gondolkod luthernus teolgusok rszrl a szellemi let fejlesztsre tett sszes javaslata kritikt vltott ki. Spener puritn vezetkkel is kapcsolatban llt, pldul levelezett az amerikai Cotton Mathersszel. A pietista kifejezst itt, Frankfurtban alkalmaztk elszr Spenerre s kvetire - a gnynv krlbell a 'kegyesked' jelentssel brt.
Spener az egyhz szellemi romlsnak okt az igazi, l hit hinyban ltta, s 1675-ben megjelent hres mvben, az Istenfl kvnsgokban minden vonatkozsban ezt a romlst kvnta gygykezelni. Mve a pietista reformok kziknyve lett. Az Istenfl kvnsgok teljes sszhangban llt a lutheri teolgival, kivve Spenernek azt a meggyzdst, hogy lesz ezerves uralom a fldn. Hitt abban is - ezrt is tmadtk -, hogy a zsidsg a jvben felismeri Krisztusban a Messist. Az jszvetsgi hvk egyetemes papsgra vonatkoz tantst is a gyakorlatba akarta ltetni, Luthert idzve buzdtott arra, hogy minden keresztny aktv szerepet vllaljon a szolglatban.
1686-ban Drezdban lett udvari prdiktor. Megalkuvsmentes igehirdetse gyakran bajba sodorta, s t v mltn III. Frigyes brandenburgi vlasztfejedelem ajnlatt elfogadva - aki ksbb I. Frigyes nven Poroszorszg kirlya lett - Berlinbe kltztt. Ott tolernsabb viszonyok uralkodtak, s pietista bartai szmra egyhzi pozcikat s akadmikus letet biztosthatott - leginkbb az j hallei egyetemen, amely hallnak idejre a pietizmus kzpontjv vlt.
A mozgalom kiterjed
Hermann August Francke professzori kinevezst is Spener jrta ki Frigyesnl. Br Spener 1705 februrjban bekvetkezett hallig tovbb rt s prdiklt, Francke (1663-1727) emelkedett a pietista mozgalom vezralakjv. Korbban Francke a lipcsei egyetemen adott rkat, s Spener ottani ltogatsnak vben, 1687-ben erteljes megtrsi megtapasztalsra jutott. Mikzben igehirdetsre kszlve pp jegyzetet rt, egy bibliai vers szven ttte: „Ezek pedig azrt rattak meg, hogy higgytek, hogy Jzus a Krisztus, az Istennek Fia, s hogy ezt hvn, letetek legyen az nevben" (Jnos 20:21). Amit tlt, a megtrs mintjv vlt a mozgalomban. Vallotta, hogy a vilg szeretete okozta ressgrzet teszi lehetv az ember lelkben, hogy Isten hvsra bnbnattal vlaszoljon, s ez fog a megtrshez vezetni. Ennek pedig rm s dvbizonyossg lesz a kvetkezmnye, amit az ldzs s a ksrtseknek val ellenlls csak megerst.
Hermann August Francke, a pietista mozgalom vezralakja.
Ez a megtrsfelfogs kzponti helyet kapott John Wesley megtapasztalsban, s Eurpa s Amerika megjulsi mozgalmaiban is elfogadsra tallt. Lipcsben fokozatosan trt hdtottak a pietista eszmk, amit az egyetem teolgiai fakultsa egyre nagyobb riadalommal szemllt. Fran-cke, akit vgl eltiltottak attl, hogy bibliatanulmnyoz krket tartson, Apolgia cm rsban vlaszolt a teolgiai vdakra. 1689-90 folyamn mgis szmztk a vrosbl, ms pietista vezetkkel egytt. A mozgalom elleni harc nem korltozdott Lipcsre, az ortodoxia vdbstyja klnsen a szsz vlasztfejedelemsgben plt ki. A wittenbergi egyetem ugyancsak vehemensen pietizmusellenes volt. Spener minden befolyst latba vetve sem tudta megakadlyozni Francke csoportjnak ldzst Lipcsben, sem a radiklisabb pietistk elszakadst a luthernus egyhztl. A tolerns Frigyes oltalma alatt azonban Francke szabadon mkdhetett, st, ms pietista vezetkkel a hallei egyetem oktati karban is helyet kapott. A vros a pietizmus kzpontjv vlt Nmetorszgban. A korai 18. szzadban hat v alatt a pietistk egyedl Hallban szzezer jszvetsget s nyolcvanezer Biblit osztottak szt.
A mozgalom karitatv tevkenysgvel is kitnt, Francke a trsadalmi s gazdasgi reformok terletn is komoly s szleskr erfesztseket tett. Iskolkat, rvahzakat s krhzat alaptott a trsadalom kitasztottjai szmra, az zvegyekrl is gondot viselt. Minden rvnak szakmt adott a kezbe, a tehetsges fiataloknak tanulsi lehetsget is biztostott. Az egyhzi karitatv munkn tlmenen a szervezett llami gondozs szmra is mintt adott.
Protestns misszik a Tvol-Keleten
Az els luthernus reformtorok igehirdetsk hatkrt mg nem Jzus parancsnak kontextusban rtelmeztk, miszerint az evangliumot az egsz vilgon hirdessk. A pietista mozgalomban vlt ez a prdiktorok szvgyv - Francke hitt abban, hogy a vilgon mindenkinek biztostani kell a lehetsget arra, hogy anyanyelvn olvashassa a Biblit. Ezrt meggyzdse szerint az evanglium hirdetst a megtrtek oktatsval karltve kell vgezni. lett a protestns misszis tevkenysg ttrje, misszionriuskpz iskolit - ismert volt arrl, hogy klnleges imameghallgatsok ksrik az lett - adomnyokbl tartotta fenn.
Amikor Dnia pietista kirlya, IV. Frigyes 1705-ben misszis munkt kvnt elindtani Indiban - protestnsok rszrl ez volt az els ilyen kilps -, Francke hallei tantvnyai kztt tallt megfelel szemlyeket. Kt ifj pietista, Bartholomeus Ziegenbalg s Heinrich Pltschau utazott a koppenhgai udvarba, munkra kszen. A kirly vrakozsval ellenttben azonban sem a dn luthernus egyhz, sem a Dn Kelet-Indiai Trsasg nem tmogatta a tervet - ami azt illeti, az utbbi mg a misszionriusok megrkezte eltt zenetet kldtt Tranquebar kormnyzjhoz, hogy minden mdon htrltassa Ziegenbalgk tevkenysgt.
Nikolaus Ludwig von Zinzendorf grf. sszekapcsolta a nmet felvilgosodst a pietistkkal.
Abban az idben Tranquebar mr virgz kereskedelmi kzpont volt Tamil Nadu tartomnyban, India dlkeleti partvidkn. Harmincezres lakossgt tlnyomrszt helybeliek alkottk, 90 klnbz kasztba sorolva. Ezrvel ltek itt iszlmhvk is. A lakossg tizennyolc klnbz nyelven kommuniklt, Ziegenbalg az egyik legelterjedtebb, a tamil tanulshoz ltott hozz. Kzben a helyi npszoksokat is tanulmnyozni kezdte. A tamilok hamarosan a bizalmukba fogadtk, azonban a tevkenysge tkztt a Dn Kelet-Indiai Trsasg rdekeivel, s ngy hnapra brtnbe zrtk.
A tamil megtrket segtette abban, hogy hitket a maguk kulturlis krnyezetben lhessk meg. Amikor egy bennszltt orvos megkrdezte tle, hogy a keresztny hitre trteknek fel kell-e adniuk kulturlis s trsadalmi sttuszukat, Ziegenbalg gy felelt: „Nem, a megtrt tamiloknak nem kell eurpaiakk vlniuk! A megtrs nem a kls megjelensben hoz vltozst, hanem inkbb a gondolkodsmd s letvitel tekintetben." Ziegenbalg iskolkat is alaptott, ahol a bennszltt gyermekek a bibliaismeret mellett termszettudomnyokat is tanultak. Tamil nyelv prdikcii, himnuszai s rsai is Francke misszis ltsait valstottk meg a trsgben. 1715-ben kiadta az els tamil jszvetsget, szvetsg-fordtst mr kollgi, B. Schultze s J. P. Fabricius fejeztk be. Schultze
a Brit Kelet-Indiai Trsasg f kzpontjban, Madras vrosban is luthernus misszit alaptott. Munkjnak egyik legtehetsgesebb folytatja C. T. Walther volt, aki az eurpai misszionriusok szerept tmenetinek tartva nagyon fontosnak tartotta, hogy bennszltt vezetk lljanak a munka lre. Thanjavurban, a tamil kultra si fellegvrban - ide eurpaiak nem mertk betenni a lbukat - egyik tantvnya, a rmai katolicizmusbl megtrt Rajanayakkan alaptott gylekezetet.
A hallei misszionriusok kzl taln C. F. Schwarz szolglata volt a leghatkonyabb. A portugl s ms, Indiban beszlt eurpai nyelvek mellett tbb klasszikus s modern helyi nyelvet, a tamilt, telugut, maratit, a perzst s szanszkritot is hasznlta prdiktori, tanti, st llamfrfii munkja sorn. A misszi slypontjt fokozatosan thelyezte a helyi igehirdetk hatkrbe, akik azutn elindtottk az els bredsi mozgalmat Indiban. Egsz falvakat vezettek Krisztushoz, klnsen a megvetett alsbb kasztokhoz tartozk krben.
Egy gazdag ifj, aki kvette Jzust
Nikolaus Ludwig von Zinzendorf grf (1700-1760) Francke egyik tantvnya volt. Tbbek kztt biztostotta a mozgalom fennmaradst azzal, hogy kommunlis szervezeteket hozott ltre, s olyan klcsnhatst teremtett a mozgalom s a nmet felvilgosods kztt, ami Goethre s ms nmet intellektelekre is befolyst gyakorolt. Tgabb egyhzkpe rvn ahhoz is hozzjrult, hogy a pietizmus a nmet lutheranizmus keretein tl is elterjedjen. Rajta keresztl hatott a pietizmus a morva testvrekre, s rszben ezen az ton jutott el a pietista befolys Angliba is.
Ludwig hathetes volt, amikor apja meghalt, anyja hrom vvel ksbb jra frjhez ment. Az ifj grf neveltetse istenfl nagynnjre s nagyanyjra maradt. A nagymama, Henrietta Katherine von Gersdorf brn a pietista mozgalom jl ismert szemlyisge volt, aki a Szentrst az eredeti nyelveken tanulmnyozta. Cseh hegyvidki birtokn maga Spener s Francke is gyakran flrevonulhatott, illetve a legklnbzbb meggyzds protestns vezetk tallkoztak itt nzeteik megvitatsra. Elrvult unokja olyan otthonban nhetett fel, amelynek lgkrt az ima, a bibliatanulmnyozs s a zsoltrnekls szelleme itatta t. A kis Ludwig kedvenc idtltse volt, hogy a vrtorony ablakn keresztl szerelmes leveleket „juttasson el" Jzushoz. Amikor a Szszorszgot lerohan svd katonk a szobjba rontottak, ugyancsak elmultak a kisfi imja s szavai hallatn - ppen Istennel gyakorolta a kzssgt -, taln ez volt az els az egsz letben jra s jra megtrtnt esetek kztt, amikor szellemi kisugrzsa mlyen megrintett msokat.
Tzvesen nagyanyja Francke mell adta tanulni. A kvetkez hat vben nem csak a tanrkon szvta magba a pietizmus lgkrt. Francke asztalnl a hazaltogat indiai evanglistkat is megismerte, hallhatott nem mindennapos munkjukrl, megprbltatsaikrl.
Ksbb gymja utastsra a pietizmus irnt mr cseppet sem bartsgos Wittenbergbe, a luthernus ortodoxia erdtmnybe kellett kltznie. Az udvari szolglatra val felkszlse szempontjbl szksges egyetemi tanulmnyait itt vgezte. Zinzendorf let魭ben mr ekkor nagy szerepet kapott a „bkessgre igyekvkre" vonatkoz boldogmonds, m a wittenbergi tudsok s Francke sszebktsn hiba fradozott.
Ebben az idben trtnt, hogy egy dsseldorfi mzeumban mlyen megrzta egy, a tviskoszors Krisztust brzol festmny alatti felirat: „n ezt tettem rted - te mit tettl nrtem?" „Mr rgta szeretem t, de nem tettem rte semmi klnset - vallotta be magnak. - De mostantl mindent megteszek, brmint vezessen."
ldzttek patrnusa
Drezdai szllsn hzicsoportot indtott, amely egyre tbb ltogatt vonzott. Kzben meg is nslt, hitvese az ugyancsak ersen pietista elktelezettsg ifj Erdmuth Dorothea von Reuss grfn lett. Drezdban tallkoztak egy morva hvvel, aki a vallsi ldztets ell meneklt el a hazjbl. Zinzendorf leteleptette t tizedmagval a birtokn, egy ksbb Herrnhutnak elnevezett helyen.
A morva testvrek a huszitk szellemi rksei voltak. A harmincves hbor sorn elztk ket szlfldjkrl, Eurpa-szerte sztszrdtak, soraik megfogyatkoztak. A tllk titokban tartottk sszejveteleiket, s azrt imdkoztak, hogy egyhzuk - az Egyeslt Testvrek - jjszlethessen.
Herrnhut hamarosan a nmet, cseh s morva fldrl rkez protestns ldzttek menedkhelye lett. Nem mindnyjan tartoztak az Egyeslt Testvrekhez, voltak kzttk luthernusok, reformtusok s anabaptistk is. Az els idkben e klnfle htter protestnsok keser vitkba s doktrinlis csatkba merltek egyms ellen. A testvri szeretet hinya azzal fenyegette a kzssget, hogy darabokra szakad. Zinzendorf teljes lnyt tadta a bkts szolglatnak: a lehet legbuzgbban imdkozott azrt, hogy a hborg atyafiak megbkljenek, s hzrl hzra jrva csaldonknt btortotta a kzssget. Kpes volt r, hogy az egyik legindulatosabb atyafirl gy nyilatkozzon: „Br a mi drga Keresztny Dvidunk fenevadnak titullt engem, Rothe urat pedig hamis prftnak, mgis tudjuk, hogy a szve szinte, s helyes irnyba terelhetjk t. Nem rossz alapelv az, hogy amikor szinte emberek helytelen tra tvednek, munkba kell ket lltani, s akkor tapasztalatbl megtanuljk azt, amit spekulcik ltal sohasem tudhatnak meg." Boldogok a bkessgre igyekezk: Zinzendorf fradozst siker koronzta. Brmilyen valszntlennek tnt, hogy ilyen sokfle tradcibl rkez hvk egyttmkdhessenek, miutn elfogadtak egy 42 pontbl ll szablyzatot, a „szektsok" bvhelyn Krisztus l gylekezete plt fel. 1727. mjus 12-n mindannyian nagy rmmel jonnan elkteleztk magukat Isten szmra, gretet tve arra, hogy a klnbsgeket eltemetik, s bkessgben lnek. A megbkls ta eltelt hrom hnapot imban tltttk, s egysgk tetpontjaknt az augusztus 13-ai istentiszteleten Isten tze leszllt rjuk, szellemi ervel tlttte fel s egysgbe forrasztotta ket. Zinzendorf pnksdi megtapasztalsknt utalt az esemnyre, amelynek sorn „egy Szellemmel itattattak meg". Egy jelenlev szerint „szvk megtelt a hit s a Megvlt szeretetnek tzvel, s az egyms irnt rzett g szeretettel is". A morva testvrek kzssge jjszletett, s az eurpai protestantizmus l kovsza lett.
Evangliumot hirdettek az indinoknak
t nappal ksbb, augusztus 18-n Herrnhut gyermekei kztt figyelemre mlt breds trtnt. Isten Szelleme annyira betlttte ket, hogy az egsz jszakt imban tltttk. Egy httel ksbb, augusztus 25-n a herrnhuti testvrek imalncba kezdtek, amely azutn tbb mint szz vig tartott - az a trai rendelet inspirlta ket, miszerint az gldozati tz nem alhatott ki az oltron. Ngy vvel ksbb, 1731-ben kezdett vette a morva evangelizci, amelynek sorn misszionriusaik a vilg szinte minden rszre eljutottak: Grnlandra, Lappfldre, Suriname-ba, Guinea partjaira s Dl-Afrikba, Algriba s az szak-amerikai indinok kz, Ceylonba s Konstantinpolyba - de Amszterdam zsid negyedben is hirdettk az evangliumot. Ez a misszis aktivits hrom okbl is „elkerlhetetlennek" bizonyult Herrnhutban. Egyrszt olyan szellemi tzzel teltek meg, amit nem tudtak s nem is akartak visszatartani. Msodszor, Zinzendorf a vilg sok tjn utat nyithatott helyi kormnyzati krkbe, s az evanglium terjesztse rdekben lni is kvnt a lehetsggel. Harmadszor pedig, a morva szmzttek szmra a vndorl, idegenbe szakadt letmd mr amgy is termszetes volt.
Minl magasabbra csaptak a misszis tz lngjai Herrnhutban, annl keserbb tmadsokkal illettk ellensgei, igyekezvn alaknzni Zinzendorf szolglatt. 1736-ban sikerlt szmznik Szszorszgbl, s Frankfurt kzelben egy don kastlyban telepedett le csaldjval, ahol a herrnhutinl is nagyobb kzssget ptett. 1741-tl kzel kt vet tlttt szak-Amerikban, hossz utazsokat tve az indinok kztti misszis munkt ksztette el, s itt is a protestns tbort prblta egysgre vezetni - sikertelenl. (Folytatjuk.)