A fekete rend hdtsa (22)
A fekete rend hdtsa
Ellenreformci s rekatolizci az jkori Eurpban
Mivel magyarzhat, hogy a reformci hossz vtizedeken t tart diadalmas elretrst vgl sikerlt meglltani Rmnak, st az elvesztett tmegek s terletek jelents rsze fltt is helyre tudta lltani korbbi uralmt? A rekatolizci sikernek egyik titka, hogy az ellenreformci valjban a protestantizmuson bell kezddtt el, amikor a protestnsok maguk fordultak ellene a reformci ltal kezdetben kpviselt szmos bibliai igazsgnak. Az gy erejt veszt protestantizmus ellen mr a siker remnyben tudott harcba indulni a megtpzott sorait fokozatosan rendez rmai katolicizmus.
Luther fellpst kveten a reformci vtizedeken t feltartztathatatlanul terjedt Eurpa-szerte. Papok s szerzetesek sokasga, emberek tmegei fordultak el a rmai katolicizmustl s lltak a hitjts oldalra. Nmetorszgban fejedelmek s birodalmi vrosok sora csatlakozott a reformcihoz csakgy, mint Svjcban a kantonok tbbsge. Dnia, Norvgia, Svdorszg, Hollandia, Anglia s Skcia llami szinten szaktottak a katolicizmussal. A folyamat megllthatatlannak tnt. A 16. szzad els felben Rma minden olyan ksrlete kudarcot vallott, amellyel a katolicizmus helyzett szerettk volna stabilizlni. A ppk mr az 1520-as vektl meg-megjul prblkozsokat tettek egy egyetemes zsinat sszehvsra. Hiba kldtk pldul az ifjabb Vergerit, mint ppai legtust Nmetorszgba a zsinat elksztse cljbl, mert a hitjts eszmivel tallkozva protestns hitre trt.
Eurpa-szerte pspkk tucatjai is sorra csatlakoztak a reformcihoz, kztk ngy magyarorszgi fpap (Dudich Andrs pcsi, Kecsethy Mrton veszprmi, Podmaniczky Istvn s Thurz Ferenc nyitrai pspkk).
A leghresebb eset Hermann von Wied klni rsek megtrse volt. 1515-tl harminckt esztendeig tlttte be az rseki posztot, s gy egyike volt a Nmet-rmai Birodalom ht vlasztfejedelmnek. Az 1530-as vektl egyrtelmen a reformci oldalra llt. rseksge terletn szabad vallsgyakorlatot biztostott a luthernusoknak, meghvta udvarba a Rma ltal egyhzi tokkal sjtott hres strassburgi reformtort, Martin Bucert s befogadta Menno Simont is, az anabaptistk ldztt vezetjt. Vgl III. Pl ppa 1546-ban kikzstette a rmai egyhzbl s megfosztotta az rseki tisztsgtl.
1525-ben a Nmet Lovagrend nagymestere, Hohenzollern Albert is gy dnttt, hogy szakt a katolicizmussal. A lovagrendi llam addig len jrt a Mria-kultuszban s a katolicizmus fegyveres terjesztsben a Balti-tenger vidkn. Attl kezdve azonban a lutheri eszmk fontos bzisa lett szakon s a reformcit kzvettette Lengyelorszg s Litvnia fel.
A reformci els vtizedeiben a katolikus szerzetessg llapotrl is vigasztalan hradsok rkeztek Rmba. Eurpa-szerte tmegesen szntek meg a kolostorok. Egyes orszgokban egsz szerzetesrendek fejeztk be mkdsket. gy pldul Magyarorszgon a bencs rendnek mind a hatvan kolostora megsznt, anyakolostorukban, Pannonhalmn tbb mint fl vszzadon t nem folyt szerzetesi let. A reformci erejt mutatta, hogy az bredsi mozgalmak ldzsre s felszmolsra lteslt domonkos rendnek is megsznt valamennyi magyarorszgi rendhza, sszesen harminckilenc kolostor, csakgy mint a Mria-kultuszban lenjr cisztercita rend mind a huszonkt klastroma. Rmban egy ideig a ferences rendben remnykedtek, amely br az egsz kontinensen slyos vesztesgeket szenvedett, mgis sikerlt megriznie pozcii j rszt. Ebben nagy szerepet jtszott a rend odasznt s tehetsges vezetjnek, Bernardino Ochinnak lelkes mkdse. 1542-re azonban Rmnak ez a remnysge is sszeomlott, mert ekkorra maga Ochino is megtrt. A rmai inkvizci ell elmeneklt Itlibl s ezt kveten minden erejvel a reformci terjedst igyekezett szolglni.
A katolicizmus helyzete teht a 16. szzad els felben meglehetsen kiltstalannak tnt. A legtbb orszgban a megfogyatkozott klrus ugyanolyan slyos erklcsi problmkkal kzdtt, mint a reformci eltti korszakban. Nemcsak felkszltsgk volt tovbbra is alacsony sznvonal, hanem tbbsgknl a tettvgy is hinyzott. Fradt, kzmbs hangulat lte meg a fogyatkoz ltszm s kireged papsg dnt rszt.
A 16. szzad msodik fele mgsem a katolicizmus megsznsnek idszaka lett, st a 17. szzad els felben olyan fordulat jtszdott le, melynek eredmnyeknt a katolicizmus szmos orszgban visszanyerte uralmi pozcijt. Az eurpai lakossg jelents rszt kmletlen erszak alkalmazsval sikerlt visszaknyszertenik a katolikus hitgyakorlatba, abba a ritulis jelleg keresztnysgbe, amelybl a reformci igyekezett kivezetni az embereket.
Ez a nagyszabs rekatolizcis fordulat tbb tnyez kvetkeztben tudott vgbemenni. Egyrszt a 16. szzad derekra a reformci belsleg szmotteven meggyenglt. Ugyanakkor a katolicizmusnak sikerlt olyan szellemi erket mozgstania, amelyek rvn jelentsen megntt a hatkonysga a protestantizmussal szemben. Sikerrel tudta cljai szolglatba lltani az llami s fldesri erszakot is.
Br a reformci egyik f jelszava a Sola Scriptura („csak az Ige") volt, a protestantizmus fbb irnyzatainak tbbsgnl mgis megfigyelhet a bibliai jelleg fokozatos visszaszorulsa, lnyegi krdsekben is. Ezek kz tartozott a vzkeresztsg, amely a keresztnny vls egyik dnt lpse. Szent goston fellpsig, az els ngy szzadban vitn fell llt, hogy a vzkeresztsgnek a bibliai formjt kell gyakorolni, azaz a hitbl trtn almertkezst. goston s kveti azonban teolgiai fejtegetsek segtsgvel kizrlagoss tudtk tenni az egyhzban a csecsemkeresztsget, amely ppen a sikeres keresztny let egyik bibliai feltteltl, az jjszletstl zrta el a hvket.
Luther forradalmi lpse volt, amikor 1521-ben szaktani mert a csecsemkeresztsggel. Ekkor elmondott prdikcija 1526-ban nyomtatsban is megjelent. Ebben nyilvnvalv tette a csecsemkeresztsg tarthatatlansgt: „A keresztsg senkinek nem segt, nem is rszeslhet benne ms, csak aki sajt magrt hisz, s sajt hite nlkl senkit sem szabad megkeresztelni. Ha pedig nem tudjuk bebizonytani, hogy a fiatal gyermekek maguk is kpesek hinni, s hogy van sajt hitk, akkor az n hsges tancsom s tletem az, hogy egyenesen lljunk el a csecsemkeresztsgtl - minl elbb, annl jobb -, s ne merszeljnk tbb egy gyermeket sem megkeresztelni, hogy ilyen balgasggal s szemfnyvesztssel, melynek semmi (bibliai) alapja sincs, Istennek felmagasztalt mltsgt gnyoljuk s kromoljuk." Megdbbent hogy a btran vllalt bibliai igazsgtl a nagy reformtor alig hrom esztend mlva visszafordult a csecsemkeresztsghez s az evanglikus egyhzban mindmig hasznlt Nagy Ktjban mr a csecsemkeresztsgnek a megkrdjelezst is az rdgtl szrmaz gondolatnak minstette. (Vzbefojtott jrakeresztelk. Hetek, 2011. mjus 27.)
Hasonl folyamat jtszdott le a reformtus egyhzban is. Ulrich Zwingli, az irnyzat egyik vezetje, mikzben gyilkos kzdelmet folytatott a hitbl trtn jjszlets kpviseli ellen, egyik fennmaradt levelben a kvetkezket rta: „Semmi sem aggaszt annyira, mint az, hogy gyermekeket kell megkeresztelnem, mert tudom, hogy ezt nem lenne szabad megtennem." Levelbl az is kiderl, hogy mirt maradt mgis a csecsemkeresztsg harcos kpviselje: „Ha mostani gyakorlatomat mgis abbahagynm, attl flek elvesztenm fizetsemet."
Fordulat trtnt a zsidsghoz val viszonyulsban is. Luther az 1523-ban megjelentetett Jzus Krisztus, aki zsidnak szletett cm mvben mg btran dacolt a korszak erteljes antiszemita kzhangulatval s hatrozottan killt a zsidsghoz val barti viszony mellett. Kt vtized elteltvel azonban visszatrt a hagyomnyos zsidellenes szlamokhoz s az 1543-ban megjelent A zsidkrl s hazugsgaikrl cm knyvben mr ezeket visszhangozta.
Slyos teherttelt jelentett a luthernus irnyzat szmra az is, hogy Philipp Melanchton, a mozgalom meghatroz alakja, lete vgig aktv okkultista volt. Luther tanrtrsaknt 1518-tl kezdett tantani a reformci legfbb kzpontjnak szmt wittenbergi egyetemen, s negyvenkt esztendn t folytatta tanri munkjt. Mivel a reformci eurpai vezetinek dnt tbbsge Wittenbergben tanult, ezrt Melanchton hatsa hossz tvon szinte felbecslhetetlen. Eladsai nagyon npszerek voltak a dikok krben. Nagy tekintlynek rvendett, mint a grg nyelv kivl ismerje, ezen kvl mg Szentrs-magyarzatot s egyhztrtnetet is tantott. Nevhez fzdik az evanglikus egyhz mindmig rvnyben lev legfbb hitvallsi iratnak az gostai hitvallsnak a megfogalmazsa. Ugyanakkor felfogst, szemllett teljesen thatotta az asztrolgia irnti hdolata. lland levelezst folytatott mgusokkal, jvendmondkkal, csillagjsokkal.
Az gostai hitvalls elksztse utni vben pldul, amikor megszletett kislnya, sajt maga ksztette el az jszltt horoszkpjt, majd ezt egy levl ksretben elkldte a kor egyik ismert mgusnak, Carionnak, s megkrdezte, helyesen olvasta-e ki a horoszkpbl a lnya jvjt, hogy az apca lesz.
St elksztette Luther horoszkpjt is, s hogy minl kedvezbb jvendt mondhasson, mg a reformtor szletsi dtumt is megvltoztatta. Mindezt annak ellenre tette, hogy Luther tbb zben igyekezett lebeszlni t az asztrolgirl. A Szentrs-magyarzat tanraknt maga is jl tudta, hogy a csillagjsls s jvendmonds a Biblia alapjn slyos bn.
A reformci erejnek jelents gyenglst eredmnyezte az is, hogy a klvinista irnyvonal, amely meghatrozv vlt a reformtus egyhzon bell, lesen szembefordult az Isten termszetfltti erejrl szl bibliai kijelentsekkel. Klvin azt tantotta, hogy az apostolok kora utn Isten mr nem cselekszik csodkat, ezrt va intett minden hvt a csodk kvnstl, mondvn, ezzel az ember az rdg eltt nyitja meg az ajtt. Hasonlkppen tagadta a hitbl trtn termszetfltti gygyuls lehetsgt is, noha maga szmos betegsgben szenvedett. Elutastotta a szellemi clbl trtn kzrttelt, amit res formasgnak minstett, jllehet az ltala is magyarzott Apostolok Cselekedeteiben ppen a kzrttel az egyik eszkze annak, hogy a keresztnyek miknt rszeslhetnek Isten termszetfltti erejbl.
Klvin tagadta a nyelveken szlst is, annak ellenre, hogy Pl apostol a Korinthosziakhoz rt levelben erteljesen hangslyozta ennek fontossgt, mondvn, aki nyelveken szl, az Istennel beszl titkos dolgokat, s magt pti, illetve felhvta a figyelmet arra, hogy a nyelveken szlst senki ne tiltsa. Mindezek dacra a genfi reformtor a nyelveken szlst haszontalannak nevezte, st Istennel val csf jtknak minstette. gy Klvin kvetinek pontosan azt a termszetfltti erforrst kellett nlklznik a katolicizmussal folytatott let-hall harcban, amely pedig fegyveres kzdelem nlkl is gyzelemhez segthette volna ket ldzikkel szemben.
A francia protestnsok a klvini irnyzat kveti lettek, s magukat hugenottknak neveztk. Mozgalmuk trtnetben jl tetten rhet, hogy milyen tragikus kvetkezmnyekkel jrhat a szellemi er hinya. Egyrtelmen megmutatkozott ez legfbb vezetjk, Bourbon Henrik letplyjban. Protestns csaldba szletett s ilyen neveltetsben rszeslt, mgis lete sorn tszr cserlt hitet. 1593-ban vgleg a katolicizmus mellett dnttt, ezttal azrt, hogy meg tudja szerezni a maga szmra Prizst s vele a tnyleges kirlyi hatalmat. Nevezetes mondsa szerint: „Prizs megr egy mist!" Trnra kerlve s katolizlva, egykori hittestvrei vallsgyakorlatnak erteljes korltozja lett. Hitbeli ingadozsai kzepette nem volt ereje nemet mondani a szexulis erklcstelensgre sem: lete sorn a trtnetrs mintegy tven szeretjrl tud.
A meggyenglt protestantizmussal szemben egy idkzben megerstett katolicizmus vette fel a harcot. A katolikus valls megszilrdtsban s a rekatolizci megindtsban kzponti szerepet kapott a jezsuita rend. Alaptja Loyolai Szent Ignc baszk szrmazs nemes volt, aki 1521-ben harmincvesen, egy slyos sebesls utn knytelen volt bcst mondani a lovagi plyafutsnak. gygolytl sztroncsolt trdvel csaldi vrukba vittk, ahol felplsig gyhoz ktve legfbb idtltse az olvass volt. A vrban jellemz mdon Biblia nem volt, viszont Loyolra risi hatst gyakorolt a kzpkori szentek lett feldolgoz Legenda Aurea. Klnsen az bredsi mozgalmak elleni harcban lenjr Assisi Szent Ferenc s Szent Domonkos lettrtnete ragadta magval.
Loyola a kt rendalapt plyafutst szemlyes pldaknt tekintette, mondvn: „Mi lenne, ha n is megtennm, amit Szent Ferenc s Szent Domonkos?" Majd levonta a kvetkeztetst: „Domonkos megtette, ezrt nekem is meg kell tennem, Ferenc megcselekedte, ezrt n is meg fogom tenni."
Beteggyn kezddtek a klnbz termszetfltti lmnyei is. Beszmolja szerint mr ekkor megkapta a szellemek megtlsnek kpessgt. Ennek biztos tudatban felplse utni els tja a hres Montserrat-i Mria kegyhelyre vezetett, amely a Grl-legendhoz is ktd nevezetes okkult helyszn volt. Az 1522. mrcius 24-rl 25-re virrad jszakt - a „Gymlcsolt boldogasszony" nnepnek elestjt - az ottani Mria kegyszobor eltt tlttte imdkozva. Elszntsgt mutatta, hogy slyosan srlt trdvel ksz volt az egsz jszakt trden llva tlteni. Vgl lovagi kardjt a kegyszobor mell akasztotta, kifejezve ezzel, hogy ekkortl mr a Madonna vitzeknt kvn szolglni.
Loyola 1522-ben Manresba ment. Itt lte t a plyafutst meghatroz legfontosabb termszetfltti lmnyeit. Mint ksbb elmondta, ekkor tbbet tanult, mint ha szz professzor tantotta volna. Minden jnak tnt szmra. Ms emberr lett. Az itt kapott gondolatokat folyamatosan lejegyezte, ebbl jtt ltre a hres „Lelkigyakorlatos knyv" („Exertitia spiritualia"), amely Loyola kvetinl az egyik f segdeszkz lett a harcos rekatolizcis meggyzds kimunklsban.
Loyola kzponti szerepet sznt a Mria-kultusznak. Magt a jezsuita rendet is Nagyboldogasszony nnepn, augusztus 15-n alaptotta meg ht trsval. Mrit neveztk a rend kirlynjnek, aki elsbbsget lvezett az imban, elszr mindig hozz fordultak s csak utna az Atyhoz s a Fihoz.
Loyola szmra a legfbb cl a rekatolizci sikere volt. Ezrt utastsba adta, hogy minden rendtartomnyban, mg a legtvolabbi indiaiban is, a jezsuita szerzeteseknek folyamatosan imdkozniuk kell a protestns terletekrt, a papp szentelt rendtagok pedig ktelesek rendszeresen mist bemutatni a „tvelyg" eretnekek visszatrtse rdekben. Loyola tisztban volt azzal, hogy nagy kihvst jelent visszafordtani az embereket a bibliai hittl a katolikus tradcihoz. Ezrt elvrta, hogy minden rendtag felttel nlkl rendelje al a sajt vlemnyt az elljrk tmutatsainak. Miknt a rendi szablyzat vilgosan megfogalmazta: „Minden ellenkez sajt vlemnynket s sajt tletnket vak engedelmessggel tagadjuk meg. Igaznak kell tartanunk, ha valamit, ami a szemnkben fehrnek tnik, a katolikus egyhz feketnek mondana, s azt neknk is feketnek kell lltanunk."
III. Pl ppa vgl 1540 szeptemberben jvhagyja a jezsuita rend fellltst. a renesznsz ppk egyik jellegzetes alakja volt. Gulia nev nvre a hrhedt Borgia ppa, VI. Sndor szeretje volt, aki 1493-ban bboross emelte t. Szeretitl trvnytelen gyermekei szlettek, unokit mr gyermekkorukban beemelte a bborosi testletbe. Aktvan foglalkozott okkultizmussal. Rmba hvatta Lucas Gauricust, azt az asztrolgust, aki megjvendlte szmra, hogy ppv fogjk vlasztani s jutalombl Gauricust pspki rangra emelte.
A reformci elleni eredmnyes harchoz elengedhetetlennek tartotta az inkvizci megjtst. 1542-ben kiadott bulljval ltrehozta „a rmai s az egyetemes inkvizci szent kongregcijt" (a mai Hittani Kongregci jogeldjt). lre a spanyol Carafa bborost lltotta, aki az j szervezet mkdsben felhasznlta a kzpkori domonkos inkvizci s a spanyol llami inkvizci tapasztalatait. tvette a mr korbban kidolgozott szrny knzsi eljrsokat s a foglyok lelki megtrst szolgl pszichikai mdszereket. A hallos tleteket nyilvnos autodafk keretben hajtottk vgre. E spanyol kifejezs hitbeli llsfoglalst jelent, ugyanis a kivgzsek nzseregnek az inkviztorok felszltsra tbbszr hangosan hitet kellett tennie a katolikus valls igazsgai mellett.
Tbbszri halaszts utn 1545 decemberben Tridentben lt ssze az ellenreformci meghatroz jelentsg zsinata, amely a katolicizmus egyhzfegyelmi s dogmatikai megszilrdtst kvnta szolglni. A zsinat hatrozatai jra megfogalmaztk a reformci ltal bibliai alapon megkrdjelezett katolikus hittteleket s rvnyket a protestns kritika teljes figyelmen kvl hagysval jra megerstettk. A hitttelek elutastit anathmval, egyhzi nagy tokkal sjtottk. (Lsd a keretes forrsrszleteket!)
A zsinat hatrozatai mindmig rvnyben vannak. 1999-ben a Keresztnyek Egysgt Elmozdt Ppai Tancs elnke, Edward Cassidy bboros egy nyomtatsban is megjelent dokumentumban erstette meg a tridenti tkok rvnyessgt. A nyilatkozat kimondta, hogy: „a rmai katolikus egyhz tridenti zsinatn megfogalmazott tanbeli eltlsek (anathmk) mindmig rvnyesek".
A 16. szzad msodik feltl a megszilrdtott katolicizmus a jezsuitk irnytsval kmletlen tmadst indtott az Eurpa szmos terletn tbbsgbe kerlt protestantizmus felszmolsra.
A jezsuitk a rekatolizci sikere szempontjbl meghatroz jelentsgnek tekintettk az oktatst. Eurpa-szerte kzpiskolk s egyetemek sort hoztk ltre az ifjsg feletti befolys megszerzse rdekben. A magas sznvonal oktatst elssorban eszkznek tekintettk az ifj genercik hitfelfogsnak katolikuss ttelre. Olyan elitet kvntak nevelni, akik dntshozi pozcikba kerlve a katolicizmus rdekeit elktelezetten kpviselik. Mivel f cljuk a protestantizmus felszmolsa volt, ezrt gyakran protestns tbbsg vrosokban lltottk fel iskolikat. gy trtnt ez pldul az 1570-es vekre mr protestns tbbsg Ausztriban is. Grazban, 1573-ban Habsburg Kroly fherceg segtsgvel hoztk ltre kzpiskoljukat, korabeli szhasznlattal kollgiumukat. A vros ekkor mg szn protestns volt, mindssze hsz katolikus polgr lt itt. Nhny v elteltvel a fherceg segtsgvel a vrosbl elztk az sszes evanglikus lelkszt, helykbe katolikus papokat lltottak, a polgroknak pedig megtiltottk, hogy gyermekeiket protestns iskolkba jrassk. Fia, a ksbbi II. Ferdinnd az ingolstadti jezsuita egyetemen tanult, ahol a rekatolizci kmletlen kpviseljv neveltk.
Nemcsak az ausztriai vrosokat rekatolizlta erszakkal, hanem a tbbsgben evanglikus ausztriai nemessget is knyrtelen vlaszts el lltotta: vagy katolikus hitre trtek vagy ki kellett vndorolniuk.
II. Ferdinndnak dnt rsze volt a harmincves hbor kirobbansban, amely rszben katolikus-protestns vallshbor is volt. 1620 szn Ferdinnd seregei a Prga melletti Fehr-hegynl gyzelmet arattak a cseh protestns csapatok fltt. Ezutn megindult Csehorszg kmletlen rekatolizcija, amelynek lakossga mintegy kilencven szzalkban protestns volt. Els lpsknt valamennyi protestns lelkszt kiutastottk az orszgbl, majd betiltottk a protestns vallsgyakorlatot s kizrlag a katolikus vallst engedlyeztk. Egy jabb rendelettel kivndorlsra knyszertettk az orszg protestns nemessgt. A rendelkezsek nyomn a jmd polgrsg mintegy negyede, a nemessgnek pedig harmadrsze emigrlt az orszgbl.
Az Ausztriban s Csehorszgban alkalmazott mdszerek Eurpa ms terletein is mintaknt szolgltak a rekatolizcis kzdelmekhez.
(A szerz trtnsz.)
(Folytatjuk.)
|