„A zskmnyon a gyztesek osztoznak” – tartja az si monds, amelynek igazsga taln sehol nem rvnyeslt jobban, mint a trtnetrs tern. Sokig az egyhztrtnet rsa sem kpezett kivtelt; vagy Rma szja ze szerint, vagy a fram protestns egyhzak szemszgbl mveltk Eurpban. A reformci korban mkd tbbi egyhzi kzssget mindkt csoport negatv sznnel tntette fel rsaiban. Ha egyltaln emltsre mltattk ket, az olvask tudatban arrl igyekeztek kpet rgzteni, hogy mit nem szabad gondolni vagy tenni. Most az egyik legjelentsebb ilyen kzssg, a korai anabaptistk viszontagsgait idzzk fel.
Mr vtizedekkel azeltt, hogy Luther kiszegezte tziseit, a rmai egyhzat tbb lojlis kvetje prblta bellrl megreformlni. Miutn ez hibaval ksrletnek bizonyult, ezek a krk doktrinlis s erklcsi reformjaik kivitelezshez helyi politikai vezetk kls tmogatst igyekeztek megnyerni. A protestantizmus fram irnyzatai – a szekulris llami tmogatst keres luthernus, zwinglinus s klvinista krk – mellett azonban olyan csoportok is sznre lptek, amelyek szkebb rtelemben nem is a reformcit kpviseltk. k a hitjts szempontjait nem a katolikus tantsokhoz s hitgyakorlathoz viszonytottk, hanem egyszeren az jszvetsgi gykerekhez, a krisztusi tantsokhoz s az els szzadi keresztnysg kvette egyhzminthoz kvntak visszatrni. Ezek a csoportok fggetlen vagy szeparatista helyi gylekezeteket alkottak, amelyek sokszor pp annyira klnbztek egymstl, mint a fram egyhzaktl. Kzlk az anabaptista kzssg volt a legnagyobb s legismertebb. Vannak, akik ket tartjk a protestantizmus egyetlen kvetkezetes gnak, mert olyan clokat valstottak meg, amelyeket Luther, Zwingli vagy Klvin nem voltak kpesek, illetve ki sem tztek maguk el.
Az anabaptistk nevt – a sz jelentse „jrakeresztelked” – ellensgeik aggattk rjuk, mert a csecsemkori keresztsg rvnyessgt elutastva felnttknt, hitbl fakad dntssel megkeresztelkedtek. Tbbsgk szmra mgsem a keresztsg, hanem az egyhz s a vilgi kormnyzat s trsadalom kapcsolata volt a legalapvetbb krds, a felnttkori keresztelst is ebbl vezettk le. Az sszes modern protestns felekezet elfutraknt az egyhz s az llam kvetkezetes sztvlasztsnak szksgessgt hirdettk.
A reformtorokhoz hasonlan k is a Szentrsbl mertettk meggyzdsket. Az jszvetsgi rsokban azonban nyomt sem talltk az llam s egyhz sszefondsnak, viszont meglttk, hogy az apostoli egyhz elktelezett hvk kzssgbl llt – olyan frfiak s nk alkottk, akik szabad elhatrozsukbl s szemlyes mdon Jzus kvetse mellett dntttek. Ez pedig a 16. szzadban forradalmi gondolatnak szmtott.
Br Luther hangslyozta a szemlyes hit fontossgt, egyhza mgis vilgi hatalmak prtfogsra tmaszkodott, megtartotta a klrusi hivatalt, amely az llamtl hzott fizetst, s amely – miknt a katolikus egyhzhatsgok is az ltaluk uralt trsgben – az adott terlet teljes lakossgt egyhztagsgnak tekintette. gy tnt, mintha egyhzszervezeti szempontbl a hivatalos protestantizmus nem is klnbztt volna olyan nagyon a katolicizmustl.
Az anabaptistk mindezen vltoztatni akartak. Cljuk az apostoli keresztnysg helyrelltsa volt, a valdi, jszvetsgi hvk alkotta egyhzhoz val visszatrs. A korai egyhzban pedig – mondtk – csak a hitk rvn szemlyes jjszletst megtapasztalt frfiakat s nket rszestettk vzkeresztsgben. Arra hivatkoztak, hogy az apostoli egyhz mit sem tudott a csecsemkeresztsg gyakorlatrl, ami a ksbbi, mr csak nevben keresztny trsadalomban jelent meg, ppen a keresztny ltszat fenntartsnak knyelmes eszkzeknt.
A radiklisok – „gykerekig hatolk” – szemben az igazi egyhz ezzel szemben mindig a szentek, az elktelezett tantvnyok kzssge egy gonosz vilgban. Az anabaptistk az els szzadi tantvnysg mintjval kvntak hatni krnyezetkre – ha szksges volt, akr a hallukkal is. Az llamhatalomtl val elhatroldsukbl fakadt, hogy nem voltak hajlandak fegyvert fogni, llami hivatalokat elfoglalni vagy eskt tenni.
Radikalizmusukrt rettenetes rat fizettek, mert a 16. szzadban lztst jelentett minderrl beszlni. Sorsukat tbbnyire ez a zsoltridzet tkrzte leghvebben: „Teretted gyilkoltatunk minden napon; olyb tekintenek, mint vgjuhokat.” Az anabaptistkat mind Rma, mind a protestns egyhzfejedelmek ellensgeiknek tekintettk.
A legszabadabban Svjcban, a Rajna vidkn s a Nmetalfldn prdiklhattak. Az vszzad kzepre Eurpa nmet nyelvterletn hrom nagy csoportjuk alakult ki: Konrad Grebel s Felix Mantz vezetsvel a svjci testvrek, a morvaorszgi hutteritk, a Nmetalfldn s Eurpa szaki rszn pedig a mennonitk.
Radiklisok a svjci Alpokban
Svjcban Ulrich Zwingli (1484–1531) s a zrichi vrosvezets irnytsval zajlott a reformci. Zwingli, aki a vrosi ftemplom, a Grossmnster papjaknt szaktott a katolicizmussal, nem tzisek kiszgezsvel, hanem bibliai zenetek prdiklsval indtotta a reformcit. Bizonyos tekintetben Luthernl is szigorbban kvette a Szentrst: mg Luther megengedte, amit a Biblia nem tiltott, mindent elutastott, amit a Knyv nem rt el. „Ha valamit az evangliummal egyeznek tallunk, megtartjuk, ha nem, elvetjk” – mondogatta, s a szavait Zwingli munkatrsai kzl tbben is sz szerint vettk. A Biblit tanulmnyozva gy vltk, a vltozsok tbb ponton nem elg mlyrehatak. Egyebek kztt le akartak szmolni a ktelez tizedfizetssel s katonai szolglattal is. A radiklisok nmelyike mg tovbb kvnt lpni: k mr llami beavatkozsoktl mentes, fggetlen nkormnyzattal mkd egyhzban gondolkodtak, illetve olyan trsadalomban, ahol az llam s egyhz teljesen sztvlik egymstl. Ezek a hvk nem egyszeren az egyhz megreformlsra trekedtek, hanem azt kezdeti, bibliai tisztasgba kvntk visszalltani. A vltozsokat srget tbor lre kt kztiszteletben ll frfi llt, Konrad Grebel s Felix Mantz.
Miknt a keresztny Eurpban mindentt, Zrichben is minden jszlttet megkereszteltek s egyhztagnak tekintettek. Ennek kvetkeztben az egyhz egyet jelentett a trsadalommal; az egyhz mindenki egyhza volt. Grebelk viszont az jszvetsgben szabad hvk kzssgeknt lttk, akik kszek voltak az rrt lni s meghalni. k ilyen egyhzat akartak – amely szabad az llamtl, s igazi tantvnyokbl ll. Zwingli azonban nem krt ebbl a forradalombl, szksge volt a vrosatyk tmogatsra.
1524 szn Grebelnek fia szletett, ami egyben a hit prbjt is jelentette a szmra, mert frissen felfedezett egyhzkpkben a bibliai egyhztagsgnak ppen a tudatosan vllalt keresztsg volt a legfeltnbb jellegzetessge. Grebel teht elutastotta a gyermek megkeresztelst, s ms szlk is kvettk a pldjt.
A vlsg kezelsre a vrosi tancs a krdst 1525. janur 17-n nyilvnos vitra bocstotta. Az jszlttkeresztsget kpvisel Zwinglit nyilvntottk gyztesnek, s a tancs utastotta mindazokat, akik elmulasztottk megkereszteltetni a gyermekket, hogy nyolc napon bell tegyk ezt meg, ellenkez esetben szmzik ket a vrosbl. A csecsemkeresztsg mellett kardoskodk ugyanis az brahm csaldja szmra elrendelt krlmetlkeds szvetsgvel vontak prhuzamot, mint amelyet lehetetlen volt felnttkorban „hitbl” megismtelni.
Janur 21-n megtiltottk Grebelnek s Mantznak, hogy bibliarkat tartsanak. Aznap este vagy tucatnyi frfi tallkozott Felix Mantz laksn. Istenhez fohszkodtak, hogy adjon ert megtenni azt, amit a lelkiismeretk diktlt. Georg Blaurock, aki pap volt korbban, arra krte Grebelt, hogy keresztelje meg az apostolok mdjn, azaz miutn megvallotta szemlyes hitt Jzus Krisztusban. Miutn Grebel eleget tett a krsnek, a tbbi jelenlevt mr Blaurock keresztelte meg. Mg a hnap vgn az els anabaptista gylekezetet is megalaptottk egy Zrich melletti faluban.
A vrosi mltsgok nem hagytk vlasz nlkl a „lzadst”. A megkeresztelkedett renitenseket letartztattk s brtnbe zrtk, de k a szabadulsuk utn azonnal folytattk hitk terjesztst a krnyez vrosokban.
A zrichi tancs most mr vgleg elvesztette a trelmt. 1526. mrcius 7-n gy hatroztak, hogy akit „jrakeresztelsen” kapnak, halllal kell bnhdnie vzbe fojts ltal. Innen a mozgalom ldzinek cinikus jelmondata: „az anabaptista eretneksg ellen a legjobb mdszer a harmadik keresztsg”. 1527. janur 5-n Felix Mantzon hajtottk vgre elszr az tletet, a vrost tszel Limmat jeges vizben. Zrichben s a krnykn az anabaptista mozgalmat ngy ven bell felszmoltk. A vrtank trtnete monumentlis krnikjnak, a Mrtrok Tkrnek anabaptista szerzje gy kommentlja az esemnyeket: „Bizony siralmas, hogy akik rviddel azeltt sok tekintetben megtiszttottk magukat a ppasg kovsztl, s ellenlltak a ppai zsarnoksgnak, most mgis a ppistkkal egyesltek abban, hogy ldztk azokat, akik nem ugyanabban hittek, mint k.”
Svjcbl sok ldztt Nmetorszgba s Ausztriba meneklt, de a kiltsaik ott sem voltak rzssabbak. 1529-ben a speyeri birodalmi gylsen az anabaptizmust hivatalosan is mindentt halllal sjtand eretneksgnek nyilvntottk. Luther eleinte helytelentette az anabaptistk Zwinglitl elszenvedett ldztetst, de az vek sorn – nem k voltak az egyetlen ilyen csoport – is mind ellensgesebb lett feljk. A speyeri dntst sz nlkl hagyta, 1531-ben pedig mr tmogatta a blaszfmia hallbntetst, a „hamis tantst” is annak tekintve. 1536-ban Melanchton memorandumot szerkesztett arrl, hogy miknt kell bnni az ananaptistkkal. Br klnbsget tett a bks s a forradalmr anabaptistk kztt, mindkt csoportra hallbntetst kvetelt – Luther pedig alrta. A reformci veiben ezrvel vgeztk ki a mozgalom kvetit – katolikus felsgterleten az eretnekek szmra fenntartott hallnemmel: mglyn (Blaurock sorsa is ez lett Tirolban, mg a gyls vben), protestns krnyezetben pedig pallos vagy vzbe fojts ltal.
Az els kt vben a fldalatti mozgalom szinte sszes vezetjt elvesztette, igen ers misszis buzgalmuk kvetkeztben mgis tbb szz kilomteres krzetben terjedt a kiindulpont krl. Egy huszadik szzadi szellemi rksk szavaival sokszor a „menekl evanglizci” mdszert kellett alkalmazniuk, ami annyit jelent, hogy miutn az egyik helyen prdikltk az evangliumot, mr menekltek is a msikra az ldzk ell.
Augsburgban a luthernus Nrnbergbl kiztt karizmatikus prdiktor, Hans Denck alaptott gylekezetet. A strassburgi reformtor, Martin Bucer az „anabaptistk ppjnak” titullta. Zsid tudsokkal is konzultlva Ludwig Hatzerrel Denck fordtotta nmetre elsknt a hber prftai knyveket. Munkja a halla utni ht vben huszonegy kiadst rt meg, Zwingli s Luther sajt szvetsg-fordtsukhoz forrsmknt hasznltk. Denck 1526-ban keresztelte meg Hans Hutot, aki azutn a mozgalom egyik legsikeresebb apostola lett, Ausztriban mindenfel gylekezeteket alaptott. Egyszer mdszert alkalmazott: miutn prdiklt, a megtrteket bemertette, majd tovbbi misszionriusokat nevezett s kldtt ki. Br sokukat kivgeztk, a mozgalom gyorsan terjedt. Maga Hut 1527-ben halt meg brtncelljban. Az eretnekek ellen szokvnyos kirakatpert gy mr csak a holtteste „hallgatta” vgig (szkbe ktzve), mieltt mglyra vetettk. Hut befolysa kimutathat Jakob Hutter munkjn is, aki az els megkeresztelt, Georg Blaurock munkjt folytatta Tirolban. Az ldzs itt klnsen kegyetlen volt, a mozgalom tjt g mglyk, tlzsfolt brtnk s elhagyatott, hez rvk ksrtk. Hutter a Habsburg-terror ell ht ven keresztl mentette az anabaptista hvket Tirolbl Morvaorszg biztonsgba, ahol ekkor trtnetesen nhny tolerns fejedelem is uralkodott. 1536-ban elfogtk, megknoztk, majd szeszbe mrtottk s meggettk Innsbruckban – a helyi tisztviselk tiltakozsa miatt I. Ferdinnd szemlyes utastsra trtnt gy. Hutter morvaorszgi kveti tbb hullmban kldtek ki misszionriusokat Eurpa sok rszre.
A mozgalom legrtermettebb teolgusa Balthazar Hubmajer volt, a tridenti zsinaton a neve Luther, Zwingli, Klvin s Schwenkfeld mellett kerlt szba. A freibergi egyetemen a kivl katolikus vitznl, Johann Ecknl tanult, teolgiai doktortust ugyanabban az vben szerezte, mint Luther. Egyetemi tanr, rektor, majd a regensburgi szkesegyhz fpapja lett. 1520-ban kltztt Walshutba, ahol a pli levelek mellett Erasmus, Melanchton s Luther rsait kezdte tanulmnyozni. „Egyre inkbb kisarjadt bennem Krisztus” – rja errl az idszakrl. Barti kapcsolatba kerlt Zwinglivel, 1523-ban egytt vettek rszt a blvnykpekrl s a misrl rendezett vitafrumon, majd visszatrt Walshutba, hogy ott reformokat hajtson vgre. is nmet nyelven kezdett miszni, s a vrosi tancs a katolikus papok kizsben is tmogatta. Ferdinnd fherceg fenyegetsre vlaszolva sszelltotta a vallsi trelem egyik legkorbbi rvanyagt. 1524-ben nslssel is megpecstelte a katolicizmustl val elszakadst, kt vvel Luther eltt. A kvetkez v hsvt vasrnapjn hatvanadmagval megkeresztelkedett, az azt kvet napok sorn pedig mr keresztelt szzakat.
Hubmajer rta az egyik legjobb korai tanulmnyt a biblai vzkeresztsgrl. Zrichben brtnbe kerlt, ahol – ha tmenetileg is – hitelvei visszavonsra knyszerthettk. Ugyan Walshut vrost a Habsburg-hader kzben rekatolizlta, 1526-ban Hubmajernek sikerlt megnyernie Nikolsburg tolerns fejedelmt, Leonard von Lichstensteint, akit meg is keresztelt. Az egyhztrtnelem vidm fintoraknt rvid idre gy vlhatott „llamvallss” az anabaptizmus Morvaorszgban – a legbksebb eszkzkkel! Hubmajer a luthernus kzssgek szmos vezetjt is bemertette. Gyarapod nyja, a mr mintegy tizenktezres anabaptista kzssg szmra knyveket is rt a keresztny let s az egyhzfegyelem tmjban. Br szinte mr gy tnt, Hubmajer szolglatnak gymlcseknt Morvaorszg egsz lakossga jjszletik, a vrtank sorst sem kerlhette el. Habsburg Ferdinnd parancsra 1528-ban Bcsben meggettk, felesgt hrom nappal ksbb ms hitvallkkal egytt a Dunba fojtottk.
Egy vgzetes hiba
Bethlen Gbor vallsi tolerancibl pldt mutatott.
A mozgalom ellensgei az anabaptistkat kapcsolatba hoztk a Thomas Mnzer vezette, 1525-ben levert parasztfelkelssel. Noha Mnzer maga egyetlen evangliumi kzssgnek sem volt tagja, mgis sokig a reformci radiklis teolgusnak tartottk (a kommunista trtnelemszemllet viszont az osztlynlkli trsadalom elfutrt ltta benne). Nhny vvel ksbb azonban valban trtntek olyan esemnyek, amelyek igazolni ltszottak a radiklisoktl val katolikus s luthernus flelmeket, tovbbi hivatkozsi alapot teremtve az ldzskre. 1532-ben gyorsan terjedt a reformci a vesztfliai vrosban, Mnsterben is.
A vltozsok erejt eleinte konzervatv luthernus krk adtk, majd a vros az anabaptizmus irnyba fordult. Ksbb egy bizonyos Jan Matthijs vezetsvel mindinkbb egy szlssges csoport befolysa rvnyeslt. gy vltk, hogy a messisi kirlysg Mnsterben jn el, s k lesznek a megvalsti. Amikor a helyi pspk ellenk vonult, az anabaptistkra egyltaln nem jellemz mdon vdekezsl fegyvert fogtak. 1534-ben Matthijs utda, egy volt fogads szvetsgi passzusokra hivatkozva kirlly koronztatta magt, s bevezette a tbbnejsget. 1535 jniusban a Mnster ellen egyeslt katolikus s luthernus erk bevettk a vrost, s a lakossgot felkoncoltk. Br az jkori pacifizmus els kpviseli ppen az anabaptistk voltak, ezutn vszzadokig sok eurpainak a mnsteriek erszakossga jutott eszbe az „anabaptista” sz hallatn.
A Rajna als vidkn Menno Simons szolglata nttt ert a csggedt „testvrekbe”. A frz paraszti sorbl szrmaz Simons katolikus pap volt, amikor ktelyei tmadtak az ostya tvltozsnak tanait illeten. Rviddel ksbb hallott valakirl, akit felntt kori megkeresztelkedse miatt lefejeztek, s tanulmnyozni kezdte a Biblit a csecsemkeresztsg kapcsn. Kutakodsa a gyakorlat elutastshoz vezetett, s az sem tudta meggyzni, amit Luthertl s ms, e ponton megrekedt reformtoroktl olvasott. 1535-ben intenzven kereste Istent, majd csatlakozott az anabaptistk tborhoz, a reverendtl megvlva meg is nslt. Mnster utn leginkbb az rdeme volt a mozgalom megerstse. Birodalmi vrdjjal a fejn huszont ven t dolgozott fradhatatlanul az Amsterdam s Danzig kztt elszrt gylekezetekben; jjelente prdiklt s keresztelt. Szolglata 1561-ben termszetes halllal fejezdtt be, s tizenht vvel ksbb Nmetalfld szaki tartomnyaiban megtrt vallsi csoportnak nyilvntottk a kvetit. Msutt a vallsi tolerancia mg hossz ideig vratott magra. Dl-Nmetorszgbl a mozgalom gyakorlatilag eltnt, Ausztriban teljesen kiirtottk, Svjcban korltok kz szortott apr enklvkban maradt fenn. A morva hutteritkra 1590-tl keser ldztets vrt, a tlls rdekben vgl Magyarorszgon s Ukrajnban, majd sokan onnan is tovbbkltzve Amerikban telepedtek le.
Magyarorszgi menedk
A hutteritk s ms anabaptistk kzl tbben mr 1547-tl Pozsony, Nyitra s Trencsn megykben leltek otthonra, olyan nagybirtokosok fogadtk be ket, mint Blint Pter s Nyri Ferenc, Biharban pedig Bocskai Istvn. ket meneklk tovbbi hullmai kvettk, klnsen 1601-tl, amikor II. Rudolf kizte ket Ausztribl. Egyes csoportjaik a Dunntlon s Erdlyben is megtelepedtek. Tindi Lantos Sebestyn egyik nekben megemlkezik egy Btori Andrs nev baptistrl, illetve trsairl – ez az els rsos emlk arrl, hogy az anabaptistk nlunk is kvetkre talltak.
Bethlen Gbor, a rendkvli vallsi trelmet tanst erdlyi fejedelem Habsburg-ellenes hadjratai sorn tbbszr tallkozott a morvaorszgi „testvrekkel”. Szolgltatsaikat is ignybe vette: az anabaptista kzssgek sokszor hozzjrultak a tbb tzezres hadsereg lelmezshez, a hadfelszerels javtshoz s kiegsztshez, illetve a beteg katonk gygytshoz. Tudott megprbltatsaikrl, az ket katolikus s protestns rszrl rt gyakori s slyos visszalsekrl, s szabad letelepedst biztostott szmukra Erdlyben.
A modern keresztnysg ttri
Tindi Lantos Sebestyn. A magyar baptistkat is megnekelte.
Mg a 16. szzadi katolikus s protestns teolgusok tantsaibl sok mindennek mra mr nincs jelentsge, amit az anabaptistk tantottak a vallsszabadsgrl, a tantvnysgrl vagy a Krisztusrl val szemlyes tanskodsrl, a mai evangliumi hvk szmra is friss s fontos zenet marad.
Hitelveik tisztzsra s az els nagy ldzsi hullmra vlaszul, a „testvrek” mr 1527-ben kzztettk a Schleitheimi Hitvallst. Az egykori benedekrendi szerzetes, Michael Sattler ltal megszvegezett dokumentum Eurpa-szerte egysgteremt ervel hatott a mozgalomban. Azonban a hatsgok fellpsben nem hozott vltozst, magt Sattlert ngy hnappal ksbb Rottenburgban meggettk, a felesgt vzbe fojtottk. Klvin 1544-ben olvasta a hitelvi nyilatkozatot, s – nem tudvn, mikor rdott – gy kommentlta: „Ezek a szerencstlen s ellenszenves emberek tlnk vettk t ezt a tantst, nhny ms helytll nzetkkel egyetemben.” Valjban azonban 1527-ben Klvin mg csak tizennyolc ves volt – s katolikus.
A hitelvek kztt kiemelt helyen ll a tantvnysg krdse. „Senki sem ismerheti meg Krisztust igazn, csak ha kveti az letvel” – vallottk, ez pedig eltklt engedelmessget felttelez „Isten Finak ragyog s tiszta szavai irnt, akinek a beszde igazsg, s akinek parancsolatai rk let”. Erklcsi tren magasra tettk a mrct, s aki nem felelt meg annak, azt kiutastottk kreikbl. Nem hittek abban, hogy a cselekedeteik ltal nyerhetnek dvssget (Luther ezzel is vdolta ket), viszont hangslyoztk, hogy a hiteles megtrst a tettek bizonytjk. Mg ellensgeik kztt is akadtak, akik elismerssel szltak szintesgkrl, bks s mrtkletes termszetkrl, szorgalmukrl.
A krisztusi karakterre tett hangsly emlkt rzik olyan esetek, mint Dirk Willems. Egy befagyott tavon t meneklt az ldzje ell, aki alatt beszakadt a jg. Willems visszafordult s kimentette – gy foghattk el, brtnzhettk be, s gethettk meg mglyn 1569-ben. Ami azt illeti, a 16. szzadban pusztn az, hogy valaki nem italozott mrtktelenl, nem tkozdott, s nem kvetett el visszalseket a munkahelyn vagy a csaldjban, mr elg okot szolgltatott az anabaptizmus gyanjra s az ldzsre.