hitdk
Fmen
 
Interaktv
 
Tikva
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek

Hetek
HIT Rdi
ATV
Hrek Izraelbl
Vigyz-blog 
Bornemisza: TER 

 
Keresztnyldzsek
Keresztnyldzsek : A visszatrs prfti (16)

A visszatrs prfti (16)


A keresztnyldzsek trtnete (16. rsz)

A visszatrs prfti

A keresztny cionizmus trtnelmi gykerei

A „keresztny cionizmus” kifejezs nem fogalmi ellentmonds, ahogy taln elsõ hallsra tûnhetne, hanem a protestantizmuson bell elsõknt a 17. szzadi Angliban, majd ms orszgokban is megjelent s mra vilgszerte elterjedt mozgalmat takar. Mg a zsidsg krben kialakult politikai cionizmus trtnett viszonylag alaposan feldolgoztk, azoknak a keresztnyeknek a munkssga s motivcija viszont, akik tmogattk ezt az gyet, sokkal kevsb ismert. Pedig a korai puritn prdiktorok a tbbi, hivatalos rszrõl eretneknek tekintett hitelvk mellett immr ez jabbrt is kszek voltak slyos ldozatokat vllalni.

Mita Britannia Julius Caesar idejn megjelent a trtneti feljegyzsekben, a sorsa mintha tbb furcsa prhuzamot mutatott volna Jdeval. A kvetkez vszzad sorn a rmaiak mind a briteket, mind a zsidkat leigztk, s mindkt fldn lgikat llomsoztattak. Azutn a birodalom ellenttes szlein kt np szinte egyszerre kelt fel a szabadsgrt: 70-ben a zsidk, 81-ben a kelta trzsek. Mindkt lzadst levertk. Jeruzslem fstlg romjaira tekintve Titus odavetette a zsid hadifoglyoknak: „Mi lehetne nagyobb akadly az cen falainl, amelyek krlvettk a briteket, s mgis meghajoltak Rma fegyverei eltt?”

j vilgot nyitott a fordts

386-ban Jeromos emlti elsknt a Britannibl rkez szentfldi zarndokokat. m a reformciig az nem Izrael fldje volt a szemkben. Csupn annyit jelentett szmukra, hogy a nzreti Jzus azon a helyen szletett, lt, szolglt s halt meg.
Azonban mr jval azeltt, hogy Anglia birodalmi sttuszra emelkedett volna, a brit keresztnysg krben egyfajta ktds jtt ltre Izrael si fldje irnt. rsaikban is tkrzdtt ez. John Milton (1608–1674) pldul Az elveszett paradicsomban hitet tesz amellett, hogy Izrael tizenkt trzse egy napon visszatr fldjre. Izrael helyrelltsnak krdse keresztny rszrl a 16. szzadi Angliban felemelked pietista protestnsok krben kapott figyelmet elszr, mgpedig a Krisztus msodik fldi eljvetelrl s az ezerves kirlysgrl vallott nzetek miatt. Ez a szellemi irnyzat Hollandibl szrmazott, s Angliban nemcsak a hivatalos anglikn egyhzban hatott, hanem egyes nonkonformista csoportokban is (ez utbbiakat olyan szeparatista protestnsok alkottk, akik szerint az anglikn egyhzat nem lehetett megtiszttani), s ksbb klnsen a metodistk krben. A zsidk jvjvel foglalkoz nzetek kibontakozsban ktsgkvl a nemzeti bibliafordtsok megjelense s elterjedse volt a legfontosabb tnyez.
Cambridge
A Cambridge-i Egyetem, ahol a ksõbbi „Lord Protector” Cromwell is tanult. Az egyetem nhny kollgiumt puritnok alaptottk.
1538-ban VIII. Henrik elrendelte, hogy helyezzenek el Anglia valamennyi templomban egy angol nyelv, nagymret Biblit, hogy az egyhzkzsgekben mindenki szabadon hozzfrhessen, s olvashassa ket. Azzal, hogy a Biblit lefordtottk angol nyelvre, s elfogadtk Anglia fggetlen egyhza legnagyobb tekintlynek, a hber trtnelem, hagyomnyok s erklcsi trvny az angolszsz kultra rszv vltak, st hrom vszzadra az azt befolysol legerteljesebb tnyezk lettek. Az jkori Britannia zsidsghoz fzd viszonynak teolgiai s politikai motivciit vizsglva egy trtnsz gy r: „Ahol a reformci megvetette lbt, a vgs tekintly dolgban a Biblia kerlt a ppa helyre. Rma ignyeinek visszaszortsra mindinkbb a keresztnysg szentfldi gykereit hangslyoztk. Ahol korbban a ppai bulla hatalma rvnyeslt, ott most Isten Igjnek tekintlye kerlt eltrbe, ahogyan az kijelentetett a hber szvetsgekben… Thomas Huxley szavaival: »Tekints e nagyszer trtnelmi valsgra: ez a knyv egybeszvdtt mindazzal, ami az angol trtnelemben a legjobb s legnemesebb, s Britannia nemzeti eposza lett.« me a klns tny: Izrael csaldi trtnete egy msik np nemzeti eposzv vlt.”

Puritnok a zsidk visszatrsrt

Ez a sajtos rkbefogads, amely a King James-fordts 1611-ben trtnt kiadsval vlt teljess, 1525-ben kezddtt William Tyndale-lel, br korntsem az v volt az els nemzeti fordts Angliban. Azonban a korbbiak mind Gutenberg korszakvlt tallmnya eltt szlettek, s a kzzelfoghat hatst eredmnyez sokszorosts nem volt megoldhat. A knyvnyomtats felfedezse utn viszont mr nem lehetett tvol tartani a nemzeti nyelv Biblit a tmegektl, mert az egyhzi hatsgok nem tudtak annyi pldnyt felvsrolni, amennyit ne ptolhattak volna.
A hber Szentrs egyetlen ms nemzetre sem gyakorolt olyan hatst, mint az angolokra, mgpedig klnsen kt eszme vonatkozsban: hogy egyetlen Isten ltezik, s hogy egy trsadalom rendje az ember s Isten, illetve ember s ember kztti viszonyok mentn plhet fel a mzesi rendtartsban kzlt elvek szerint.
John_Milton
John Milton (1609–1674). Angol kltõ, politikus, Cromwell titkra, az Elveszett Paradicsom szerzõje.
Innen kezdve Anglia fl lbbal Palesztinban volt, a msikkal pedig ksbb birodalmi rdekeit kvetve lpett be oda. A trsg irnti rdeklds Angliban ketts indtk talajn fejldtt: a vallsi, szellemi, erklcsi vagy akr szentimentlis motivumok a Kzel-Kelethez fzd politikai s gazdasgi rdekekkel prosultak.
Az szvetsgi rsok teht igen nagy hatst gyakoroltak az anglikanizmussal szemben mind hatrozottabban fellp vallsi reformerekre, a puritnokra, akik hangslyoztk a mzesi trvnyek s a prftai zenetek igazsgt s fontossgt. Hittek a „Knyvben” rgztett elvekben, s abban, hogy a trtnelemben az emberi kormnyzatokat Isten rendelte cljainak kivitelezsre a trtnelemben. Meggyzdsk szerint Isten orszga a fldn alapttatik meg, s ez teljesti majd be az si Izraelnek adott greteket – mgpedig olyan mdon, melyben Izrael szerepe ptolhatatlan. Ez puritn rszrl radiklis szaktst jelentett az addigi keresztnysgben ltalnosan vallott helyettestsi teolgival, amely a zsidsgnak szl bibliai gretek vonatkozsban az egyhzat ltette Izrael helyre.
A puritnok hittek abban, hogy minden embernek kpessge, joga s ktelezettsge van arra, hogy mindennem egyhzhatsgi beavatkozs nlkl szemlyesen rtelmezze az isteni trvnyeket. A katolicizmushoz ktd s immr Anglia Egyhzban is tetten rt rtusok s klssgek, valamint a Biblibl nem igazolhat tekintllyel val brmilyen fellps elutastsa hitelvi szempontbl nem is annyira ms keresztnyekhez, mint inkbb a zsidkhoz tette ket hasonlatoss. Ksbb ez a kapcsolat a kezdetben mg tlnyomrszt puritn gyker amerikai telepesek krben is kimutathat lesz. Pldul a mlyen vallsos alapt atyk keresvn a mdjt, hogy megfelelkpp kifejezhessk ksznetket a tllsrt s az aratsrt, a bibliai szukktban talltk meg a legalkalmasabb mintt, s ugyanabban az idszakban is kezdtk megtartani.
A puritnoknak az si izraelitk irnt rzett szellemi rokonsga protestns krben is megklnbztetettnek mondhat, s hitbeli ktdsk fokozatosan kiterjedt a zsid hazhoz fzd viszonyukra s annak politikai sttuszra is. A zsidkhoz hasonlan a puritnok is felismertk a valls s a fld kztti ktdst – ksbb ez klnsen erss vlik az amerikai fldn –, s termszetes meggyzdsk volt, hogy a Szentfld a zsidk. Hittek a zsid nemzetllam jraalaptsban, s mg nluk is tudatosabb remnnyel vrtk Izrael helyrelltst.
ltalnos puritn meggyzds volt, miszerint a zsid otthon jjalaptsnak kzbls llomsaknt hivatalosan vissza kell fogadni ket Angliba, mieltt birtokba vehetnk atyik fldjt (I. Edward 1290-ben kizte a zsidkat Anglibl). Kt dnt fontossg nzet llt e vlemny htterben. Elszr, hogy a puritnokhoz fzd viszonyukat felismerve a zsidk vgl ttrnnek.
A puritn eszkatolgia legtbb vltozatban valban gy gondoltk, hogy a helyrellts egy keresztnysgre trt zsid nemzet krben trtnik majd. A msodik nzet a bibliai prfcik puritn szemllet rtelmezsn alapult: a zsidk csak akkor trhetnek vissza az gret fldjre, miutn Mzes szavait betltve elbb sztszrdnak a fld vgs hatrig. Minthogy pedig a civilizci legszakibb pontja Anglia, elbb vissza kell fogadni ket az orszgba, s csak utna foglalhatjk el jra Izrael fldjt.

Keresztny cionista ttrõk

Holy_Bible
1538-ban VIII. Henrik elrendelte, hogy helyezzenek el Anglia valamennyi templomban egy angol nyelvû, nagy mretû Biblit, hogy az egyhzkzsgekben mindenki olvashassa õket. A legismertebb fordts a King James-fle lett.
A puritn prdiktorok a tbbi, hivatalos rszrl eretneknek tekintett hitelvk mellett immr ez jabbrt is kszek voltak slyos ldozatokat vllalni. Egy Francis Kett (ca. 1547–1589) nev embert elevenen meggettek 1589-ben, mert nem hallgatta el a vlemnyt azzal kapcsolatban, hogy a bibliai prfcik rtelmben a zsidk vissza fognak trni a fldjkre.
Edmund Bunny (1540–1619) londoni trvnyhatsgi titkr, jl ismert teolgus s utaz prdiktor volt. Egyik 1580-as vekben rdott munkjban szigor klvinizmusa mellett a zsid ideknak is hangot adott. Thomas Draxe  1608-ban kiadott mvben pedig a kvetkezt rja: „Minden klnleges gretet, gy a Kanan fldjre vonatkozt is… voltakpp a zsidk kaptk… [neknk keresztnyeknek] a zsidsg adsainak kell tekintennk magunkat, mly elktelezettsggel irntuk… nem fizethetnk nekik rosszal a jrt.”
1621-ben jabb knyv jelenik meg a tmban, Vgs helyrellts, avagy a zsidk elhvsa cmmel. A szerz az igen j hrnvnek rvendett Sir Henry Finch (1558–1625), kpzett hebraista, a parlament tagja s kivl jogtuds (jogi munkit vszzadokkal a halla utn is tanulmnyoztk). Emltett munkjban skraszllt amellett, hogy a Szentfld a zsidk felsgjoga al tartozik. gy hitte, hogy fl is kell lpnik a kvetelssel, a keresztny hatalmassgok pedig tartoznak elfogadni azt. A zsid llam helyrelltst clz els hiteles s jelents terv Finch nevhez kthet. Cionista jvkpe a puritnok krben ltalnosan elfogadott vlt: Izrael helyrelltsra a zsidsg keresztny hitre trse utn kerlhetne sor, ezutn jelenik meg Dvid fia, a Messis, akinek vezetse alatt a zsidk egy j vilgbirodalmat lltanak fel.
Finch rvelsbl tbben azt vltk kihallani, hogy a zsidk keresztny uralkodk fltt gyakorolt hatalmi jogt hangoztatja, minden bizonnyal magt I. Jakab kirlyt is belertve.
Az uralkod elrendelte Finch s a m kiadja, William Gouge tiszteletes letartztatst a „kirlyi mltsg csorbtsa” cmn; mindkettejket csak akkor engedtk ki a brtnbl, miutn minden, a kirly teljhatalmnak megkrdjelezseknt rtelmezhet passzust visszavontak.
Finch gondolatait azonban nem lehetett brtnbe zrni. „Az r adjon kegyelmet nekik, hogy visszatrhessenek, s keressk Jahvt, az Istenket, s Dvidot, az kirlyukat ezekben az utols napokban” – rja hres mvben, s szavai sokak szvben visszhangra talltak. Msok is rni kezdtek a helyrelltsrl, kztk Thomas Brightman (1562–1607), akit tbben a keresztny cionizmus valdi alaptjnak tartanak. Brightman, akit a maga korban a bibliai szvegrtelmezs specialistjaknt tartottak szmon, egyrtelmnek vli, hogy a zsidk visszatrnek Jeruzslembe – mint rja, „ennl semmi sem bizonyosabb, s a prftk mindentt megerstik”. Brightman az els, aki radiklisan tformlta goston amillenniumi felfogst a messisi korrl. A dnieli prfcikhoz s a Jelensek knyvhez fztt kommentrjaiban fenntartja, hogy a legtbb bibliai prfcia mr beteljesedett a trtnelemben. Egy, csak a halla utn, 1615-ben latinul megjelent rsban arra buzdtja a zsidkat, hogy trjenek vissza a Szentfldre, s lltsk helyre Izraelt. Ugyanitt arrl tant, hogy az Antikrisztus buksa utn – t a ppval azonostja – az Oszmn Birodalom felbomlik, s a zsidk „hazahvatnak” Izrael jjptsre. Az ttrt zsidk keresztny nemzetet alkotva visszalltjk kirlysgukat, betltvn a prftk szavait. Jeruzslemet ismt zsidk npestik be, s a vros az univerzum kzpontja lesz.
Giles Fletcher (1549–1611), aki Erzsbet kirlyn nagykvete volt Rettegett Ivn udvarban, ugyancsak hitt Izrael helyrelltsban. Szolglati veiben szvn viselte az orosz zsidk helyzett, aggasztottk zord kiltsaik. Egy esszben adta kzre azon vlekedst, miszerint k alkotjk Izrael tz elveszett trzst. Meg volt gyzdve arrl, hogy atyik fldjre val visszatelepedsk a zsidsg egsze szmra kvetend pldt adna. Fletcher is abban hitt, hogy a zsidkat be kell bocstani Angliba, ahol keresztnyekk vlhatnak, s megfelelkppen felkszlhetnek Palesztina birtokba vtelre. Joseph Mede (1586–1638) 1627-ben egy latin nyelv kommentrt publiklt a Jelensek knyvhez, melynek bvtett kiadsa 1642-ben mr angolul ltott napvilgot. Befolysa szles krben hatott, klnsen az angol nonkonformista egyhzi vezetk kztt. Knyveit tbb nyelvre is lefordtottk, eszkatolgijt ms szerzk is tvettk.
Roger Williams (1604–1683), Rhode Island alaptja folyamatos harcot vvott a vallsszabadsgrt Angliban. Amerikbl 1643-ban trtnt visszatrte utn tbb pamfletet rt e tmban, ezek kzl az egyiket – amelyben krelmezte, hogy vessenek vget a zsidk 1290-tl rvnyben lev kitiltsnak, s fogadjk be ket Angliba – nyilvnosan elgettk.
Idkzben a puritnok a kirlysgellenes trekvsek lre lltak, s Kroly kirly 1649-ben trtnt halla utn a resztoracionistk politikai eszkzkhz is folyamodhattak. Mr ebben az vben kt amszterdami puritn krvnyt nyjtott be az angol s a holland kormnynl, hogy „Anglia nemzete Hollandia lakosaival egyetemben els s legkszsgesebb legyen abban, hogy Izrael fiai s lenyai hajkon az atyiknak, brahmnak, Izsknak s Jkbnak rk rksgkppen meggrt fldre vitessenek”. A beadvny annak a krsnek is hangot adott, hogy a zsidkat „ismt fogadjk be, s engedjk kereskedni s lakozni kzttetek ezen a fldn”.
Annak htterben, hogy a folyamodvny szerzi, Joanna s Ebenezer Cartwright nemcsak Anglia kzremkdst krtk Izrael si orszgnak helyrelltsban, hanem I. Edward akkor mr tbb mint hrom s fl vszzada rvnyben lv kitilt rendeletnek hatlytalantst is, az a vltozs llt, amit a Biblia vitt vgbe a puritn mozgalomban. Jllehet a puritnok is magukra alkalmaztk az szvetsgi greteket, amint az a helyettestsi teolgit megfogalmaz egyhzatyk ta a keresztnysgben szoksos volt, csakhogy egszen ms indtkbl – nem a zsinagga fltt diadalmaskod, az Izrael helyre l egyhz ggjvel tekintettek a zsidkra, hanem rszkrl a hber Szentrs nagyrabecslsbl fakad azonosuls volt ez a vlasztott nppel. A szvkbe ivdott trtneteket nmagukra vonatkoztattk, k voltak az brahmi szvetsgnek „a szeld olajfba oltott” rksei, Izrael szentjeinek j testlete, Jirmejh szavaival az r harci szekercje, amellyel elvgzi munkjt a fldn – egy np, amely az vezrlete alatt ll mind a csaldi tzhely mellett, mind a csatamezn, a parlamentben vagy a gylekezetben.
Krlbell a 17. szzadig Palesztina mint fldterlet az angolok krben is tisztn keresztny kontextusban jtt szba (azaz, ahol Krisztus s az apostolok ltek, s ahonnan az jszvetsg kiindult), amely azonban az iszlm martalkv vlva sajnlatos mdon elveszett a keresztny vilg szmra. Most azonban mr mint a zsidk otthonrl kezdtek emlkezni rla, amelyhez elvlaszthatatlanul ktdik az Izrael visszatrsrl szl gret.
A zsidk Angliba val beteleptst kt okbl krvnyeztk. Egyrszt a puritnok gy vltk, hogy mivel tanaik kzelebb llnak a judaizmushoz, a zsidk nem llnak majd ellene az ttrsnek, ha kapcsolatba kerlnek velk. „Ami a meggyzsket illeti, az angolok tehetsgesebbek” – rja egy prominens kpviseljk 1656-ban. Msfell pedig szilrdan hittek abban, hogy a zsidk addig nem trhetnek vissza Cionba, mg a sztszrdsuk nem teljes, ezrt szksgszer, hogy jra betelepljenek Angliba. A Cartwright-fle beadvny nem valami klnc megnyilvnuls volt, hanem a kor tipikus gondolkodst tkrzte a puritnok rszrl.
A zsidk Palesztinba val visszateleplse mellett nem kisebb szemlyisg is hitet tett, mint Oliver Cromwell (1599–1658), amint az az 1653. jlius 4-n elmondott parlamenti beszdbl is kivilglik. 1655-ben vita tmadt Angliban akrl, hogy a zsidkat jra bebocsssk-e az orszgba. A krds a vallsi tolerancia nvekv trendjnek lgkrben, valamint a bibliai prfcikat szem eltt tart megfontolsok s gazdasgi szempontok kvetkeztben vetdtt fel. Cromwell gy vlte, hogy betelepedsk engedlyezse folytn a zsidk a vilg legistenflbb keresztnyeivel kerlnnek kapcsolatba, s ez elsegten a hitre jutsukat Jzus Krisztusban. Ms keresztny cionistkhoz hasonlan arrl is szilrdan meg volt gyzdve, hogy az idk vghez kzeledve a zsidk ttrse igen hamar bekvetkezik. 1656-ban teht engedlyt adott a zsidknak a letelepedsre azzal a cllal, hogy sikeres „hitre jutsukat” kveten visszatrjenek satyik fldjre, a zsid haza ott jjledhessen, s „a Messis, Jzus Krisztus jra eljjjn a fldre”.
Ms nemzetek szlttei kztt is megtalljuk a resztoracionista mozgalom tantvnyait. Az r John Toland (1670–1722) aktv rsztvevje volt az Angliban zajl teolgiai s politikai vitknak. A termkeny r 1714-ben mg anonim kiads munkjban szl a zsidk visszatrsrl Cionba.
A dn pietista, Holger Paulli (1644–1714) mg nla is szkimondbb. Szvbl hitte, hogy Krisztus msodik eljvetelnek elfelttele, hogy a zsidsg jra birtokba vegye sei fldjt. Fradhatatlanul dolgozott a zsid kirlysg helyrelltsn, az ilyen szellemben publiklt knyveit s memorandumait a francia s angol kirlyoknak is elkldte, srgetvn a Szentfld visszafoglalst, hogy Izrael llama megalakulhasson. 1695-ben szemlyesen is Angliba utazott, hogy III. Vilmost megnyerje tervnek, Nagy Krosznak s a Mindenhat Eszkznek nevezve az uralkodt.

„…megldom azokat…”

Roger_Williams
Roger Williams (1604–1683).
B hromszz v tvlatbl visszatekintve mr jobban krvonalazdnak a mozgalom jellegzetessgei. A keresztny cionizmus a protestantizmusban kialakult bibliartelmezsi irnyzatok kzl a konzervatv evangliumi szemlletben keletkezett s l tovbb, noha a 20. szzadban fontos hangslykrr vlt ms, nem klvini hagyomnyokat kvet vagy azoktl elszakadt csoportokban is. A keresztny cionizmus tbornak kohzijt ad kzs hitelvek ltalban mgis felismerhetk: a Biblia Istentl ihletett kinyilatkoztats, amelyet minden tvedstl megrztt, mikzben a Szentrs emberi szerzi lejegyeztk a szavait. Ennlfogva a Biblia minden rszletben Isten tvedhetetlen zenett tartalmazza s kzvetti, fggetlenl attl, hogy ahhoz az ember miknt viszonyul. Hisznek abban, hogy a Biblia igaz, lltsai tnyllsok, a benne lert esemnyek egszkben s rszleteikben is trtnelmiek, ennlfogva a teljes szvege sz szerint rtend. A keresztny cionizmus szemszgbl gy vlnak szmukra a Mindenhat brahmhoz intzett szavai ma, ngyezer vvel ksbb is a legkomolyabban megszvlelend intss, illetve grett, melyek ma is eligaztjk ket brahm ksei utdai fel val viszonyulsukban: „…megldom azokat, akik tged ldanak, s aki tged tkoz, megtkozom azt”. Ugyanilyen sz szerint hisznek az sszes tbbi kztt az Izrael teljes fizikai s szellemi helyrelltsra rtett prftai kijelentsekben is, msfell viszont abban, hogy az ember csak Jzus Krisztusba vetett hite rvn dvzlhet, s ezt Istentl kapott mandtumknt minden lnek hirdetnie kell. A cionista meggyzds hitvall keresztnyek ennek megfelelen kt irnybl tallkozhatnak rtetlensggel. Egyrszt – mint fentebb lttuk – kezdettl fogva ldozatot, esetenknt a legslyosabb ldozatot kellett vllalniuk a zsidk tmogatsrt. Ugyanakkor Krisztus hirdetst sokan – termszetesen nem zsidk is – si kultrjuk, tradcionlis rksgk fenyegetseknt lik meg. (Folytatjuk.)

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
 
Naptr
2025. Janur
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Hirdetsek
 
Idjrs

Idjrs elrejelzs

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
Archvum
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.