Elztt reformerek (14)
Elldztt reformerek
Huszitk Magyarorszgon – A keresztnyldzsek trtnete (14. rsz)
A huszitizmus tantsait elszr az egyik legkivlbb huszita prdiktor hirdette a magyar fvros lakinak mg 1410-ben. Ekkor ugyanis Husz Jnos ksbbi mrtrtrsa, Prgai Jeromos rkezett Budra, hogy az evanglium zenett prdiklja. Hamarosan brtnbe vetettk, s csak ktheti raboskods utn hagyhatta el az orszgot. A huszita tantsoknak azonban hamarosan szmos hazai hirdetje tmadt.
A prgai egyetemen nagyszm magyarorszgi dik tanult s vgzett, akik kzl tbben mr Husz kvetiknt trtek haza. Ezt bizonytja az a felhborodott hang levl, melyet a bcsi egyetem korbbi dknja, az erdlyi szrmazs Siwart Jnos rt a zgrbi pspknek s kptalannak 1413-ban. Ebben arrl panaszkodott, hogy a zgrbi egyhzmegye tbb papja, akikkel bcsi tutazsuk sorn tallkozott, teljessggel Wyclif s Husz kvetiknt beszltek. Hiba igyekezett jobb beltsra brni ket, nem hallgattak intsre. Ezrt azt krte a zgrbi pspktl s egyhzi vezetktl, hogy ne engedjk e megtalkodott eretnekeket prdiklni, hanem zzk ki ket az egyhzmegye terletrl.
Az 1420-as vekben a huszitizmus lendletesen terjedt Magyarorszgon, de elssorban nem az szaki terleteken, amelyek kzvetlen rintkezsben voltak Csehorszggal. Ennek f oka az volt, hogy e vidkekre a hszas vektl rendszeress vltak a huszita katonai betrsek. Jan ika mr 1423-ban s 1424-ben is megtmadta Magyarorszg szaknyugati terleteit, majd 1428-tl megsokasodtak a betrsek. A hszas vek derektl ugyanis ika hallt kveten Hol Prokop lett a huszitk legfbb katonai s politikai vezetje. Az llspontja vlt meghatrozv, amely szerint az eddig elssorban vdekez harcokat folytat huszitknak ellentmadsokat kell kezdeni a szomszdos orszgok ellen, hogy megflemltsk ket, s elvegyk a kedvket a Csehorszg elleni jabb tmadsoktl.
Ennek megfelelen nemcsak Szszorszgot, Brandenburgot, Bajororszgot, Ausztrit, hanem Magyarorszgot is sorozatos tmadsok sjtottk. A Felvidk nyugati rszn egsz vidkeket dltak fel a huszitk rabolva, fosztogatva, sokfle erszakossgot elkvetve, amiknek hre messzire terjedt.
E martalcknt viselked katonk csak nevkben voltak huszitk, cselekedeteik kilt ellenttben lltak a Husz ltal hirdetett evangliumi igazsgokkal. Mint az egyhztrtnetben mr tbb zben, ekkor is nvleges keresztnyek torz cselekedetei oltottk meg jelents tmegek rdekldst a tnyleges keresztnysg irnt.
Az orszg kzps s dli terletein azonban megmaradt az emberekben a vgy a hamistatlan keresztny hit irnt.
A magyarorszgi huszita mozgalom a Dlvidk egyik Duna menti vrosbl Kamoncbl indult ki. A vros polgrai mg katolikusknt elhatroztk, hogy egy Balzs nev tehetsges ifjt egyetemen fognak tanttatni, magukra vllalva annak kltsgeit, hogy aztn majd e tanult ifj legyen a papjuk. Balzs el is vgezte a prgai egyetemet, s tuds lelkszknt rkezett haza. Csakhogy Prgban a huszitizmus hvv vlt, s Kamoncban mr nem a katolikus egyhzi tradcit hirdette, hanem a bibliai igazsgokat. E tren nem volt egyedl, mivel hamarosan kt msik, Prgban vgzett s ott huszitv lett fiatal pap, Blint s Tams is elkezdte hirdetni Kamoncban az evangliumot.
Elbb a vros s krnyke llt a huszita mozgalom mell, majd a Duna–Tisza kzn is megindult az evanglium hirdetse. Ezt kveten a Duna–Drva szgben, majd a Tiszntlon, Biharban s Erdlyben. Viszonylag rvid id alatt, az 1430-as vek kzepre tbb tzezerre ntt a huszitk szma az orszgban. A nagy kiterjeds Kalocsa-Bcsi egyhzmegyvel kapcsolatosan a ppnak szl korabeli tudsts „az eretnekek vgtelen sokasgrl” szmolt be. Lpes Gyrgy erdlyi pspk arrl panaszkodott, hogy nyjt „megmtelyeztk a Moldvbl bejtt rhs juhok”, utalva arra, hogy a Cseh- s Lengyelorszgbl Moldvba meneklt huszitk segtsgvel Erdlyben is szles krben elterjedtek a huszita eszmk. A katolikus klrus tehetetlennek bizonyult a mozgalommal szemben.
Zsigmond kirly kezdemnyezsre a bzeli zsinat inkviztort nevezett ki Magyarorszgra Marchiai Jakab szemlyben. Ez az szak-itliai szlets szerzetes a ferences rend szigor ghoz, az gynevezett obszervns irnyzathoz tartozott, amely klns hangslyt tett a hittrtsre. Fknt az eretneknek blyegzett mozgalmak tagjait, a zsidkat s a grgkeletieket igyekeztek ttrteni katolikus hitre. Jakabot a ppa mr 1426-ban itliai eretnekek, valamint a csehorszgi huszitk trtsvel bzta meg. Mkdst kiterjesztette a Nmet-rmai Csszrsgra s Lengyelorszgra is.
1432-ben az obszervnsok boszniai rendtartomnyban folytatta tevkenysgt az ottani eretnekek s grgkeletiek ttrst szorgalmazva. 1435-tl lett a rendtartomny vezetje. Majd miutn IV. Jen pptl is megkapta a szksges felhatalmazsokat, 1436 elejtl megkezdte inkviztori mkdst Magyarorszgon. Az orszg terletnek csaknem felt kitev keleti s dli egyhzmegyk fpapjai hvtk segtsgl a nagy mreteket lttt huszita mozgalom elfojtsra. Ngy vig tart viharos mkdse sorn 1436 s 1439 kztt vgigjrta a kalocsai rseksg, a boszniai, szermi, csandi, vradi s erdlyi pspksgek terleteit. Klnbz mdszerekkel trekedett rbrni a huszitkat hitk megtagadsra, fenyegetsekkel, brtnnel, birtokok elkobzsval. Akik kitartan ragaszkodtak hitkhz, azokat mglyra kldte. St az elhunytakat is kisatta srjukbl, s mglyra vetette maradvnyaikat, ha rjuk bizonyult, hogy Husz Jnos kveti voltak.
A Marchiai Jakab ltal ksztett sszegzs szerint mintegy huszontezer huszitt vezetett vissza a katolikus egyhzba. Megjegyzend, hogy ezek a knyszer hatsa alatt szletett visszatrsek korntsem jelentettek mindig tnyleges eredmnyeket. Jl mutatja ezt, hogy amikor kt esztendei sznet utn 1439-ben jra visszatrt a huszitizmus hazai fellegvrnak szmt dli terletre, a Szermsgbe, addigra a kt vvel korbban katolizltak tbbsge ismt visszatrt a huszitizmushoz. Arrl is rteslt, hogy a kzvlemny teljes megvetssel fordult azok ellen, akik az inkviztori munkjt segtettk. St voltak, akiket brsgok el is hurcoltak. A kirlyntl szerzett parancslevelet, mely kimondta, hogy ezentl senkit se lehessen brsg el lltani azok miatt a cselekedetei miatt, amelyekkel az inkvizcis eljrsokat segtettk.
Marchiai Jakab a magyarorszgi huszitizmus legfbb kzpontjban Kamoncban kialakult helyzetet tartotta a legaggasztbbnak. Itt nemcsak a rekatolizltak trtek vissza a huszitizmushoz, hanem mg csatlakoztak is hozzjuk, tbbek kztt egy krnykbeli
vroska plbnosa, jlaky Blint is. Marchiai Jakab Kamoncban fellltotta inkvizcis trvnyszkt, hogy megflemltse a huszitizmus hveit. Azt a hrom vrosi polgrt, akik ragaszkodtak huszita hitkhz, tadta a helyi brnak, hogy sjtsa ket elrettent bntetssel. A huszita elveket vall plbnost pedig a br tmlcbe vetettk. A hrom polgrt mr clpkhz is ktztk, hogy mglyn hamvadjanak el, amikor zavargsok trtek ki a vrosban. Ennek lre egy helyi szabmester llt, aki kivont karddal kergette el a brt, s eloldozta a tzhallra tlteket. Majd az ket tmogat sokasggal egytt a br hzhoz vonultak, s kiszabadtottk a bebrtnztt jlaky Blint plbnost.
A vrhat bossz ell a vros lakinak jelents rsze egy jszaka a Dunn elmeneklt a szomszdos romn vajdasgba, Havasalfldre, majd onnan a huszitk egyik f menedkhelyre, Moldvba. Az itt uralkod Sndor vajda ugyanis vdelmet biztostott a hozz meneklt huszitknak, s nem volt hajland kiadni ket a magyar uralkodnak. Marchiai Jakab 1439-ben befejezte magyarorszgi mkdst, s sszelltotta beszmoljt. Ebben 67 ttelben sorolta fel az ltala nagy buzgalommal ldztt huszita tantsokat. Ezek vizsglata nyomn egyrtelm, hogy a Marchiai Jakab ltal kpviselt s nem csekly erszakkal terjesztett vallsi felfogst bibliai alapon csak slyos eretneksgnek lehet minsteni. Mgis 1726-ban t a katolikus egyhz a szentek sorba emelte.
A Moldvba meneklt magyar huszitk nevhez fzdik az els ismert magyar bibliafordts, a Huszita Biblia elksztse. Erre az egyrtelm bizonytkot Szalkai Balzs obszervns ferences rendfnk korabeli krnikja szolgltatja. Szalkai jl tjkozott volt, hiszen t rendeltk Marchiai Jakab mell, hogy segtse annak munkjt. Krnikja az 1439-es v ldzsei kapcsn a kvetkezket rja: „Akkoron Tams s Blint, nmely eszels emberekkel s asszonyllatokkal sszebeszlvn, jnek idejn megszktek s Moldvba mentek, ahol ama kt pap a mondott eretneksget tovbb terjesztvn, mind a kt szvetsg rsait magyar nyelvre fordtottk.”
E fordts mg nem a hber s grg eredetibl, hanem a latin nyelv Vulgatbl kszlt, s 1439-ben fejeztk be. Szalkai az ltala is kzbe vett huszita fordts egyedlll sajtossgt abban jellte meg, hogy a latin „Spiritus Sanctus” kifejezst „Szent Szellet”-nek fordtottk. Ez a fordts volt az els megoldsi ksrlete annak a fontos fordtsi krdsnek, hogy az jszvetsg pneuma szavt (latinul Spiritus Sanctus), amely egyszerre jelent ’szelet’ s ’szellemet’, hogyan lehet a legjobban visszaadni magyar nyelven. A napjainkig tart vitban tbben a Szent Llek kifejezst vlasztottk (br a llek a grg pszich s a latin anima szavak magyar megfelelje), msok a Szent Szellem kifejezst tartjk pontosnak. Ezrt is rdekes a Huszita Biblia Szent Szellet fordtsa.
Napjainkra nem maradt fenn a teljes Huszita Biblia, de hrom olyan rszfordts ismert a 15. szzad derekrl, melyek mindegyike a Szent Szellet kifejezst hasznlja. Az egyik a Mncheni kdex. Ezt Nmeti Gyrgy msolta, s kziratnak utols soraiban feljegyezte, hogy a msolst 1466-ban fejezte be Moldvnak Tatros nev vrosban. E telepls faluv zsugorodva mindmig megvan az erdlyi hatrnl, az Ojtozi-szoros Moldva fel es bejratnl. A Bcsi kdex s az Apor- kdex is riz rszleteket a Huszita Biblibl. E fordts szmos klti megoldst tartalmaz. gy pldul a zsoltrosnak azokat a szavait, amelyeket a mai Kroli-fordts gy ad vissza: „A folyvizek zgnak, a folyvizek hullmokat hnynak”, a Huszita Biblia gy fordtotta: „Felemeltk a folyk, Uram, felemeltk a folyk szavokat, felemeltk a folyk habokat.”
Az 1440-es vektl a huszitk elleni kzdelemhez jelents segtsget nyjtott Hunyadi Jnos erdlyi vajda, ksbb kormnyz. Hunyadinak nagy szerepe volt az inkvizciban len jr obszervns ferencesek nagyarny magyarorszgi trnyersben. Az tmogatsval alaptottk a csksomlyi kolostorukat, amely a moldvai s szkelyfldi huszitk elleni kzdelemnek volt a kzponti bzisa (lsd keretes rsunkat). Hunyadi mindvgig szoros kapcsolatokat tartott fenn az obszervnsokkal. hvta Magyarorszgra egyik meghatroz alakjukat, Kapisztrn Jnost is, aki arrl volt ismert, hogy ppoly kmletlenl ldzte a zsidkat, mint a huszitkat.
Hunyadi Mtys folytatta apja huszitaellenes politikjt. Mgis 1457-ben csehorszgi fogsgbl val kiszabadulsa s hatalmi helyzetnek megszilrdtsa rdekben ksz volt dinasztikus hzassgot ktni a mrskelt huszita cseh uralkod Podjebrd Gyrgy lnyval, Podjebrd Katalinnal. Mivel a bzeli zsinat jvhagyta a kelyhes hitgyakorlatot Csehorszgban, ezrt e hzassg egyhzpolitikailag nem jelentett problmt.
1462-ben azonban II. Pius ppa felszltotta Podjebrdot, hogy orszgval egytt trjen vissza a katolikus egyhzba. A cseh kvetek hiba igyekeztek bizonygatni, hogy az 1433-as bzeli zsinat „hivatalos vallsknt” engedlyezte a kelyhes hitgyakorlatot, a ppa semmisnek nyilvntotta a bzeli zsinat hatrozatait. Az j ppa, II. Pl 1465-ben egyhzi trvnyszk el idztette Gyrgyt, majd alattvalit feloldotta a ktelez engedelmessg all. 1466 vgn
II. Pl eretneknek nyilvntotta s kikzstette Gyrgyt, megfosztotta minden jogtl, s jlag engedetlensgre szltotta fel irnta az alattvalit.
A ppa keresztes hadjratot hirdetett Csehorszg ellen, de annak vezetst egyetlen uralkod sem vllalta. Mtys azonban, akinek egyik clja a cseh trn megszerzse volt, ksz volt a keresztes hadak lre llni. Tmadst 1468-ban indtotta meg az „eretnekek” ellen. Br a kvetkez vben Olmtzben cseh kirlly koronztatta magt, e cmt soha nem sikerlt rvnyestenie. Az elhamarkodott koronzs miatt hborba keveredett a cseh trnra szintn ignyt tart IV. Kzmr lengyel kirllyal. Radsul Podjebrd Gyrgy 1471-es hallt kveten a cseh rendek a lengyel kirly fit, Ulszlt vlasztottk cseh kirlly. Az vekig elhzd, hatalmas kltsgeket felemszt hbork a cseh trnrt vgeredmnyben kudarcot jelentettek Magyarorszg szmra.
Mtys a klssgekkel is hangslyozni kvnta katolikus hithsgt. Ezrt gykeresen megvltoztatta a magyar pnzek rmekpt. A hadjrat megindtsnak vtl Madonna-kpet veretett a pnzekre, amelyet hamarosan koronval brzoltak, s megjelent a krirat is: Patrona Hungariae. Mindez egyrtelmen mutatta, hogy nem a bibliai Mrit kvntk brzolni. A Mtys ltal bevezetett madonns remkp azonban nagyon szvsnak bizonyult, mivel egszen a huszadik szzad kzepig, Szlasi Ferenc uralmnak vgig megszaktatlanul megmaradt. Mg a reformtus erdlyi fejedelmek sem szaktottak vele, annak ellenre, hogy az ellenreformtor Pzmny Pter sokat gnyoldott rajta, mondvn, hogy mirt vdoljk ket blvnyimdssal a protestnsok, ha ersznyeikben s ldikikban k is a Madonna kpeit gyjtgetik.
Mikzben Mtys a huszitk elleni hborkban igazhit keresztnyknt igyekezett belltani sajt szemlyt, a valsgban tbb terleten is a bibliai keresztnysggel sszeegyeztethetetlen magatarts jellemezte. Ilyen volt pldul a szexulis erklcstelensggel kapcsolatos felfogsa. Semmi kivetnivalt nem ltott abban, hogy trvnytelen gyermeke szletett, st ezt a fit akarta az egsz orszg uralkodjv megvlasztatni.
Mindent that okkultizmusa is lesen szemben llt a bibliai rtkrenddel. Gyermekkori nevelje, a vradi pspki szkrl az esztergomi rseksgre emelked Vitz Jnos aktv okkultista volt. Rla jegyezte meg a kortrs Galeotto Marzio: „Az asztrolginak pedig annyira hve volt, hogy a csillagszati naptrt mindig magval hordta, s semmit sem cselekedett, amg a csillagokat meg nem krdezte.”
Annak ellenre, hogy a Biblia a leghatrozottabban tiltja a jvendmondst, csillagjslst s varzslst, Mtys hres Corvina knyvtrnak polcain szmos ezoterikus knyv sorakozott. St a knyvtr mennyezett is horoszkp bortotta. Udvarban szmos mgust s jvendmondt foglalkoztatott. Kzlk az egyik leghresebb a lengyel szrmazs Ilkus Mrton volt, aki kt vtizeden t volt Mtys udvari csillagjsa. 1463–64-ben a bolognai egyetemen tantott csillagjslst, majd a mr emltett II. Pl ppa udvari csillagjsa lett. (Nagyon beszdes a korszak erklcsi viszonyaira nzve, ahogyan Janus Pannonius verselt errl az okkultizmusnak hdol II. Plrl: „Szentnek nem tudlak, de atynak mondani tudlak, / Mert hisz ltom a lnyt, Pl, akinek atyja te vagy.”)
Ilyen elzmnyek utn Ilkus Mrton 1467-tl mkdtt Magyarorszgon, elbb Pozsonyban, majd Budn. A kirly vele jelltette ki a frissen alaptott pozsonyi egyetem megnyitsnak napjt, horoszkp segtsgvel. Mtys a budai Nagyboldogasszony-templom plbnosv s vci prpostt nevezte ki kedvelt udvari asztrolgust.
(A szerz trtnsz.) (Folytatjuk.)
A magyar huszitk hitttelei
Marchiai Jakab ferences inkviztor rsos beszmoljban 67 pontban foglalta ssze a magyarorszgi huszitk fbb hitelveit, melyek ldzst legfbb feladatnak
tekintette.
Mint rta: „Ezek a ttelek, melyeket talltam s irtottam az r segtsgvel Magyar-, Szkely- s Erdlyorszgban:
1. Hogy mindenkinek mindkt szn alatt kell ldoznia [azaz a kenyrrel s borral trtn kt szn alatti rvacsort].
7. Hogy Szz Mria a tbbi szentekkel nem segthetnek minket, csak maga az Isten.
12. Hogy nem kell tisztelnnk a kpeket, mert rdg van azokban az ember megcsfolsra, mert ha szamarat kergetnek a tznek, elkerli azt, de a feszlet a fatuskn elg.
13. Hogy nem kell brzolnunk sem a feszletet, sem a keresztet.
14. Hogy nem szksges keresztet vetnnk.
15. Hogy nem kell tisztelnnk az ereklyket, mert azokat kapzsisgbl talltk ki.
21. Hogy a szentelt olaj s az utols kenet meg a szentelt vz nem r semmit.
22. Hogy a keresztel kt emberi tallmny, mert Krisztus
a folyban kereszteltetett meg.
27. Hogy a halottakrt tett felajnlsok nem hasznlnak.
28. Hogy a szpen lefestett Szz Mria olyan akr a szajha.
29. Hogy nincs tisztttz.
32. Hogy lefestik a ppt, amint mist mond, s az rdg ministrl neki, krltte meg dmonok vannak.
33. Hogy a kitkozstl nem kell flni, figyelembe sem kell venni, mert mg ember megtkoz – Isten megld.
34. Hogy a pspk felesgl vehet szzet, a szerzetessg
s kanonoksg pedig az rdg tallmnya.
38. Hogy a fpapok, akik kitkozzk az Isten npt, az rdg s az antikrisztus tagjai.
40. Hogy Krisztus ggs helytartja (azaz a ppa) nem mlt arra sem, hogy akr egy gyermek elljrja legyen.
61. Hogy Krisztus trvnye elegend az dvssgre, az emberek ltal kitallt trvnyek nlkl.
62. Hogy a kptisztelk blvnyimdk.”
Csksomly s a hunyadiak
1439-ben a magyarorszgi huszitk jelents csoportjai az inkvizci ldzsei ell Moldvba menekltek. Ezt kveten a huszitk ldzsben len jr obszervns ferencesek egyik f gondja az volt, hogy miknt lehetne megakadlyozni e huszitkat abban, hogy hitket terjeszteni tudjk az erdlyiek krben. A ferenceseknek Hunyadi Jnos sietett segtsgre, aki 1441-tl volt erdlyi vajda. Tmogatsval telepedtek le nem messze a moldvai hatrtl, Cskszereda szomszdsgban, Csksomlyn, s kezdtk pteni kolostorukat s templomukat. Csksomly addig csak egy helyi jelentsg ni istensg kultuszhelye volt, akit „Babba Mri”-nak neveztek. Kultusza napjainkig tart, ugyanakkor a ht v alatt elkszlt templomot 1448-ban hivatalosan Sarls Boldogasszony tiszteletre szenteltk fl, s megkezddtt kiptse orszgos kultuszkzpontt.
Csksomlyt a ferencesek egyrszt egy olyan bzisnak szntk, ahonnan misszikat lehet indtani a moldvai huszitk katolikus hitre trtsnek cljbl. Ennek elsegtse rdekben a ferences vezetk sorra elnyertk a pptl az inkviztori felhatalmazst Moldva terletre. Ugyanakkor Csksomlyt egyfajta szellemi falknt is kvntk alkalmazni a moldvai huszitkkal szemben, hogy semmiss tegyk, kioltsk azok hatst Erdlyben, illetve Magyarorszgon.
Tovbbra is fontos feladatnak tekintettk a huszitizmus felszmolst a
Szkelyfldn, amiben Csksomlynak mint trtkzpontnak kiemelt szerepet szntak. A ppa az 1440-es vekben a magyar ferencesek vezetjt ppai biztosnak nevezte ki nemcsak Moldvba, hanem az Erdly keleti feln lv ht szkely szk terletre. A ppa felhatalmazta e vikriust arra, hogy a katolikusnak visszatrtett huszitkat megkeresztelje, illetve feloldozza. Ez egyben azt is jelezte, hogy a Szkelyfldn tovbbra is szmottev volt a huszitk jelenlte.A huszitk ldzsben Magyarorszgon a ferences rend jtszotta a vezet szerepet. A rend a katolikus egyhz szorongatott helyzetben szletett a 13. szzad elejn, azzal a cllal, hogy a katolicizmustl elszakad irnyzatokkal szemben megszilrdtsa a katolikus egyhz helyzett s visszatrtse a hivatalos egyhz ltal elvesztett tmegeket. A rendalapt, Assisi Ferenc (1182–1226) egyik meghatroz lmnye az volt, amikor egy festett Krisztus-kp eltt imdkozva hangot hallott, amely felszltotta, hogy az egyhzat meg kell mentenie.
A ferences rend s az inkvizci
Mikzben az bredsi mozgalmak a kvetend mintkat s szellemi erejket is alapveten a Szentrsbl mertettk, addig Ferenc gy hozta ltre rendjt, hogy br szmos termszetfltti lmny befolysolta, ezek egyike sem llt sszefggsben a Szentrssal, s lnyegben minden bibliai inspirci nlkl alaktotta ki mozgalmt.
Tbben a ferences rend mkdst kzpkori egyhzi reformmozgalomknt igyekeznek belltani. A tnyek azonban ezt nem tmasztjk al. Ferenc a vgrendeletben a kvetkezkre szltotta fel kvetit: „mindig engedelmessget tanstsanak az anyaszentegyhz elljri s papjai irnt”, msutt pedig azt krte: „takarjtok el a papok hibit, ptoljtok fogyatkossgaikat, viseljtek el szmtalan tkletlensgket”.
Vannak, akik az evangliumi szegnysg hirdetjt ltjk Ferenc szemlyben. Ezzel szemben a Biblitl lesen eltrve egy rnnek a tisztelett s kvetst hirdette. St, a nevt is megadta ennek az rnnek: Szegnysg. Miknt vgrendeletben is utastotta kvetit, hogy „Mindig szeressk s tiszteljk rnnket, a Szegnysget.”
Ferenc vgletesen gyllte a fizikai testt. Legendja szerint egy alkalommal, amikor dmonok gytrst rezte, ezt parancsolta nekik: „Brminek megttelre kaptatok hatalmat Urunktl, abban, hogy testemnek rtsatok, tegytek meg, mivel a ltez legnagyobb ellensgem a tulajdon testem.” s amikor betegsgek sora tmadta a testt, a kvetkezt krte imjban: „Szzszor annyit adj mg”. Szmos betegsge mellett egyiptomi utazst kveten fokozd fnyrzkenysgben szenvedett. Egy id utn mr a legkisebb fny is elviselhetetlen fjdalmat okozott neki, s csak a teljes sttben volt fjdalommentes.
A ferences rend elszr szban nyert megerstst III. Ince pptl 1210-ben, majd III. Honorius hagyta jv 1223-ban a rend megalaptst. A magyar rendtartomny 1232-ben alakult meg.
A ferencesek a domonkos renddel egytt mr kezdetektl bekapcsoldtak az inkvizci munkjba. IX. Gergely 1231-tl bzta meg ket az eretnekek felkutatsval. Szmos rettegett inkviztor kerlt ki soraik kzl. A 15. szzad els felben a huszitk visszatrtst tekintettk egyik legfbb feladatuknak.
A korszak egyik legtevkenyebb inkviztora Kapisztrn Jnos (1386–1456) volt. Tbb vtizedes itliai mkds utn 1451-ben ppai felhatalmazssal rkezett Kzp-Eurpba, hogy harcoljon a katolicizmus trhdtsrt. Mint rta: „Csehorszgba akarok menni, hogy kirtsam ott a szrny eretneksget, mely az egsz orszgot megfertzi.” Szndkt azonban nem tudta akadlytalanul vghezvinni, mivel az 1433-as bzeli megegyezs a kelyhesek s a katolikus zsinat kztt gtat szabott az erszak alkalmazsnak. A ppa arra trekedett, hogy a mrskelt huszitkat levlassza a radiklisokrl, ezrt a kelyhesekkel nem kvnta megrontani a viszonyt. gy amikor Kapisztrn csehorszgi krtja sorn rendkvl les hangon prdiklt a huszitk ellen, a ppai kvet felszltotta, hogy mrskelje indulatait. Sokkal kemnyebben lphetett fel a zsidk ellen. Kortrsai Kapisztrnt a zsidk ostornak is neveztk. Wroclawban 1453 nyarn a kirly megbzsbl nagy pert folytatott le a helyi zsid kzssg ellen a katolikus oltriszentsg meggyalzsnak vdjval. A lnyegben koncepcis per eredmnyeknt tbbeket knhalllal vgeztek ki, msok pedig vlaszthattak a keresztelmedence s a mglya kztt.
Kapisztrn 1455 tavaszn rkezett Magyarorszgra. Egyik f clja az orszgban tovbbra is meglv huszitizmus felszmolsa volt. A trk veszly miatt azonban hamarosan hozz kellett ltnia a keresztes had toborzshoz.
|