hitdk
Fmen
 
Interaktv
 
Tikva
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek

Hetek
HIT Rdi
ATV
Hrek Izraelbl
Vigyz-blog 
Bornemisza: TER 

 
Keresztnyldzsek
Keresztnyldzsek : Elztt reformerek (14)

Elztt reformerek (14)


Elldztt reformerek

Huszitk Magyarorszgon – A keresztnyldzsek trtnete (14. rsz)

A huszitizmus tantsait elszr az egyik legkivlbb huszita prdiktor hirdette a magyar fvros lakinak mg 1410-ben. Ekkor ugyanis Husz Jnos ksbbi mrtrtrsa, Prgai Jeromos rkezett Budra, hogy az evanglium zenett prdiklja. Hamarosan brtnbe vetettk, s csak ktheti raboskods utn hagyhatta el az orszgot. A huszita tantsoknak azonban hamarosan szmos hazai hirdetje tmadt.

 

A prgai egyetemen nagyszm magyarorszgi dik tanult s vgzett, akik kzl tbben mr Husz kvetiknt trtek haza. Ezt bizonytja az a felhborodott hang levl, melyet a bcsi egyetem korbbi dknja, az erdlyi szrmazs Siwart Jnos rt a zgrbi pspknek s kptalannak 1413-ban. Ebben arrl panaszkodott, hogy a zgrbi egyhzmegye tbb papja, akikkel bcsi tutazsuk sorn tallkozott, teljessggel Wyclif s Husz kvetiknt beszltek. Hiba igyekezett jobb beltsra brni ket, nem hallgattak intsre. Ezrt azt krte a zgrbi pspktl s egyhzi vezetktl, hogy ne engedjk e megtalkodott eretnekeket prdiklni, hanem zzk ki ket az egyhzmegye terletrl.
Az 1420-as vekben a huszitizmus lendletesen terjedt Magyarorszgon, de elssorban nem az szaki terleteken, amelyek kzvetlen rintkezsben voltak Csehorszggal. Ennek f oka az volt, hogy e vidkekre a hszas vektl rendszeress vltak a huszita katonai betrsek. Jan ika mr 1423-ban s 1424-ben is megtmadta Magyarorszg szaknyugati terleteit, majd 1428-tl megsokasodtak a betrsek. A hszas vek derektl ugyanis ika hallt kveten Hol Prokop lett a huszitk legfbb katonai s politikai vezetje. Az llspontja vlt meghatrozv, amely szerint az eddig elssorban vdekez harcokat folytat huszitknak ellentmadsokat kell kezdeni a szomszdos orszgok ellen, hogy megflemltsk ket, s elvegyk a kedvket a Csehorszg elleni jabb tmadsoktl.
Ennek megfelelen nemcsak Szszorszgot, Brandenburgot, Bajororszgot, Ausztrit, hanem Magyarorszgot is sorozatos tmadsok sjtottk. A Felvidk nyugati rszn egsz vidkeket dltak fel a huszitk rabolva, fosztogatva, sokfle erszakossgot elkvetve, amiknek hre messzire terjedt.
E martalcknt viselked katonk csak nevkben voltak huszitk, cselekedeteik kilt ellenttben lltak a Husz ltal hirdetett evangliumi igazsgokkal. Mint az egyhztrtnetben mr tbb zben, ekkor is nvleges keresztnyek torz cselekedetei oltottk meg jelents tmegek rdekldst a tnyleges keresztnysg irnt.
Az orszg kzps s dli terletein azonban megmaradt az emberekben a vgy a hamistatlan keresztny hit irnt.

A magyarorszgi huszita mozgalom a Dlvidk egyik Duna menti vrosbl Kamoncbl indult ki. A vros polgrai mg katolikusknt elhatroztk, hogy egy Balzs nev tehetsges ifjt egyetemen fognak tanttatni, magukra vllalva annak kltsgeit, hogy aztn majd e tanult ifj legyen a papjuk. Balzs el is vgezte a prgai egyetemet, s tuds lelkszknt rkezett haza. Csakhogy Prgban a huszitizmus hvv vlt, s Kamoncban mr nem a katolikus egyhzi tradcit hirdette, hanem a bibliai igazsgokat. E tren nem volt egyedl, mivel hamarosan kt msik, Prgban vgzett s ott huszitv lett fiatal pap, Blint s Tams is elkezdte hirdetni Kamoncban az evangliumot. 
Elbb a vros s krnyke llt a huszita mozgalom mell, majd a Duna–Tisza kzn is megindult az evanglium hirdetse. Ezt kveten a Duna–Drva szgben, majd a Tiszntlon, Biharban s Erdlyben. Viszonylag rvid id alatt, az 1430-as vek kzepre tbb tzezerre ntt a huszitk szma az orszgban. A nagy kiterjeds Kalocsa-Bcsi egyhzmegyvel kapcsolatosan a ppnak szl korabeli tudsts „az eretnekek vgtelen sokasgrl” szmolt be. Lpes Gyrgy erdlyi pspk arrl panaszkodott, hogy nyjt „megmtelyeztk a Moldvbl bejtt rhs juhok”, utalva arra, hogy a Cseh- s Lengyelorszgbl Moldvba meneklt huszitk segtsgvel Erdlyben is szles krben elterjedtek a huszita eszmk. A katolikus klrus tehetetlennek bizonyult a mozgalommal szemben.

Zsigmond kirly kezdemnyezsre a bzeli zsinat inkviztort nevezett ki Magyarorszgra Marchiai Jakab szemlyben. Ez az szak-itliai szlets szerzetes a ferences rend szigor ghoz, az gynevezett obszervns irnyzathoz tartozott, amely klns hangslyt tett a hittrtsre. Fknt az eretneknek blyegzett mozgalmak tagjait, a zsidkat s a grgkeletieket igyekeztek ttrteni katolikus hitre. Jakabot a ppa mr 1426-ban itliai eretnekek, valamint a csehorszgi huszitk trtsvel bzta meg. Mkdst kiterjesztette a Nmet-rmai Csszrsgra s Lengyelorszgra is.
1432-ben az obszervnsok boszniai rendtartomnyban folytatta tevkenysgt az ottani eretnekek s grgkeletiek ttrst szorgalmazva. 1435-tl lett a rendtartomny vezetje. Majd miutn IV. Jen pptl is megkapta a szksges felhatalmazsokat, 1436 elejtl megkezdte inkviztori mkdst Magyarorszgon. Az orszg terletnek csaknem felt kitev keleti s dli egyhzmegyk fpapjai hvtk segtsgl a nagy mreteket lttt huszita mozgalom elfojtsra. Ngy vig tart viharos mkdse sorn 1436 s 1439 kztt vgigjrta a kalocsai rseksg, a boszniai, szermi, csandi, vradi s erdlyi pspksgek terleteit. Klnbz mdszerekkel trekedett rbrni a huszitkat hitk megtagadsra, fenyegetsekkel, brtnnel, birtokok elkobzsval. Akik kitartan ragaszkodtak hitkhz, azokat mglyra kldte. St az elhunytakat is kisatta srjukbl, s mglyra vetette maradvnyaikat, ha rjuk bizonyult, hogy Husz Jnos kveti voltak.
A Marchiai Jakab ltal ksztett sszegzs szerint mintegy huszontezer huszitt vezetett vissza a katolikus egyhzba. Megjegyzend, hogy ezek a knyszer hatsa alatt szletett visszatrsek korntsem jelentettek mindig tnyleges eredmnyeket. Jl mutatja ezt, hogy amikor kt esztendei sznet utn 1439-ben jra visszatrt a huszitizmus hazai fellegvrnak szmt dli terletre, a Szermsgbe, addigra a kt vvel korbban katolizltak tbbsge ismt visszatrt a huszitizmushoz. Arrl is rteslt, hogy a kzvlemny teljes megvetssel fordult azok ellen, akik az inkviztori munkjt segtettk. St voltak, akiket brsgok el is hurcoltak. A kirlyntl szerzett parancslevelet, mely kimondta, hogy ezentl senkit se lehessen brsg el lltani azok miatt a cselekedetei miatt, amelyekkel az inkvizcis eljrsokat segtettk.
Marchiai Jakab a magyarorszgi huszitizmus legfbb kzpontjban Kamoncban kialakult helyzetet tartotta a legaggasztbbnak. Itt nemcsak a rekatolizltak trtek vissza a huszitizmushoz, hanem mg csatlakoztak is hozzjuk, tbbek kztt egy krnykbeli
vroska plbnosa, jlaky Blint is. Marchiai Jakab Kamoncban fellltotta inkvizcis trvnyszkt, hogy megflemltse a huszitizmus hveit. Azt a hrom vrosi polgrt, akik ragaszkodtak huszita hitkhz, tadta a helyi brnak, hogy sjtsa ket elrettent bntetssel. A huszita elveket vall plbnost pedig a br tmlcbe vetettk. A hrom polgrt mr clpkhz is ktztk, hogy mglyn hamvadjanak el, amikor zavargsok trtek ki a vrosban. Ennek lre egy helyi szabmester llt, aki kivont karddal kergette el a brt, s eloldozta a tzhallra tlteket. Majd az ket tmogat sokasggal egytt a br hzhoz vonultak, s kiszabadtottk a bebrtnztt jlaky Blint plbnost.
A vrhat bossz ell a vros lakinak jelents rsze egy jszaka a Dunn elmeneklt a szomszdos romn vajdasgba, Havasalfldre, majd onnan a huszitk egyik f menedkhelyre, Moldvba. Az itt uralkod Sndor vajda ugyanis vdelmet biztostott a hozz meneklt huszitknak, s nem volt hajland kiadni ket a magyar uralkodnak. Marchiai Jakab 1439-ben befejezte magyarorszgi mkdst, s sszelltotta beszmoljt. Ebben 67 ttelben sorolta fel az ltala nagy buzgalommal ldztt huszita tantsokat. Ezek vizsglata nyomn egyrtelm, hogy a Marchiai Jakab ltal kpviselt s nem csekly erszakkal terjesztett vallsi felfogst bibliai alapon csak slyos eretneksgnek lehet minsteni. Mgis 1726-ban t a katolikus egyhz a szentek sorba emelte.

A Moldvba meneklt magyar huszitk nevhez fzdik az els ismert magyar bibliafordts, a Huszita Biblia elksztse. Erre az egyrtelm bizonytkot Szalkai Balzs obszervns ferences rendfnk korabeli krnikja szolgltatja. Szalkai jl tjkozott volt, hiszen t rendeltk Marchiai Jakab mell, hogy segtse annak munkjt. Krnikja az 1439-es v ldzsei kapcsn a kvetkezket rja: „Akkoron Tams s Blint, nmely eszels emberekkel s asszonyllatokkal sszebeszlvn, jnek idejn megszktek s Moldvba mentek, ahol ama kt pap a mondott eretneksget tovbb terjesztvn, mind a kt szvetsg rsait magyar nyelvre fordtottk.”
E fordts mg nem a hber s grg eredetibl, hanem a latin nyelv Vulgatbl kszlt, s 1439-ben fejeztk be. Szalkai az ltala is kzbe vett huszita fordts egyedlll sajtossgt abban jellte meg, hogy a latin „Spiritus Sanctus” kifejezst „Szent Szellet”-nek fordtottk. Ez a fordts volt az els megoldsi ksrlete annak a fontos fordtsi krdsnek, hogy az jszvetsg pneuma szavt (latinul Spiritus Sanctus), amely egyszerre jelent ’szelet’ s ’szellemet’, hogyan lehet a legjobban visszaadni magyar nyelven. A napjainkig tart vitban tbben a Szent Llek kifejezst vlasztottk (br a llek a grg pszich s a latin anima szavak magyar megfelelje), msok a Szent Szellem kifejezst tartjk pontosnak. Ezrt is rdekes a Huszita Biblia Szent Szellet fordtsa.
Napjainkra nem maradt fenn a teljes Huszita Biblia, de hrom olyan rszfordts ismert a 15. szzad derekrl, melyek mindegyike a Szent Szellet kifejezst hasznlja. Az egyik a Mncheni kdex. Ezt Nmeti Gyrgy msolta, s kziratnak utols soraiban feljegyezte, hogy a msolst 1466-ban fejezte be Moldvnak Tatros nev vrosban. E telepls faluv zsugorodva mindmig megvan az erdlyi hatrnl, az Ojtozi-szoros Moldva fel es bejratnl. A Bcsi kdex s az Apor- kdex is riz rszleteket a Huszita Biblibl. E fordts szmos klti megoldst tartalmaz. gy pldul a zsoltrosnak azokat a szavait, amelyeket a mai Kroli-fordts gy ad vissza: „A folyvizek zgnak, a folyvizek hullmokat hnynak”, a Huszita Biblia gy fordtotta: „Felemeltk a folyk, Uram, felemeltk a folyk szavokat, felemeltk a folyk habokat.”
Az 1440-es vektl a huszitk elleni kzdelemhez jelents segtsget nyjtott Hunyadi Jnos erdlyi vajda, ksbb kormnyz. Hunyadinak nagy szerepe volt az inkvizciban len jr obszervns ferencesek nagyarny magyarorszgi trnyersben. Az tmogatsval alaptottk a csksomlyi kolostorukat, amely a moldvai s szkelyfldi huszitk elleni kzdelemnek volt a kzponti bzisa (lsd keretes rsunkat). Hunyadi mindvgig szoros kapcsolatokat tartott fenn az obszervnsokkal. hvta Magyarorszgra egyik meghatroz alakjukat, Kapisztrn Jnost is, aki arrl volt ismert, hogy ppoly kmletlenl ldzte a zsidkat, mint a huszitkat.

Hunyadi Mtys folytatta apja huszitaellenes politikjt. Mgis 1457-ben csehorszgi fogsgbl val kiszabadulsa s hatalmi helyzetnek megszilrdtsa rdekben ksz volt dinasztikus hzassgot ktni a mrskelt huszita cseh uralkod Podjebrd Gyrgy lnyval, Podjebrd Katalinnal. Mivel a bzeli zsinat jvhagyta a kelyhes hitgyakorlatot Csehorszgban, ezrt e hzassg egyhzpolitikailag nem jelentett problmt.
1462-ben azonban II. Pius ppa felszltotta Podjebrdot, hogy orszgval egytt trjen vissza a katolikus egyhzba. A cseh kvetek hiba igyekeztek bizonygatni, hogy az 1433-as bzeli zsinat „hivatalos vallsknt” engedlyezte a kelyhes hitgyakorlatot, a ppa semmisnek nyilvntotta a bzeli zsinat hatrozatait. Az j ppa, II. Pl 1465-ben egyhzi trvnyszk el idztette Gyrgyt, majd alattvalit feloldotta a ktelez engedelmessg all. 1466 vgn
II. Pl eretneknek nyilvntotta s kikzstette Gyrgyt, megfosztotta minden jogtl, s jlag engedetlensgre szltotta fel irnta az alattvalit.
A ppa keresztes hadjratot hirdetett Csehorszg ellen, de annak vezetst egyetlen uralkod sem vllalta. Mtys azonban, akinek egyik clja a cseh trn megszerzse volt, ksz volt a keresztes hadak lre llni. Tmadst 1468-ban indtotta meg az „eretnekek” ellen. Br a kvetkez vben Olmtzben cseh kirlly koronztatta magt, e cmt soha nem sikerlt rvnyestenie. Az elhamarkodott koronzs miatt hborba keveredett a cseh trnra szintn ignyt tart IV. Kzmr lengyel kirllyal. Radsul Podjebrd Gyrgy 1471-es hallt kveten a cseh rendek a lengyel kirly fit, Ulszlt vlasztottk cseh kirlly. Az vekig elhzd, hatalmas kltsgeket felemszt hbork a cseh trnrt vgeredmnyben kudarcot jelentettek Magyarorszg szmra.
Mathias_RexMtys a klssgekkel is hangslyozni kvnta katolikus hithsgt. Ezrt gykeresen megvltoztatta a magyar pnzek rmekpt. A hadjrat megindtsnak vtl Madonna-kpet veretett a pnzekre, amelyet hamarosan koronval brzoltak, s megjelent a krirat is: Patrona Hungariae. Mindez egyrtelmen mutatta, hogy nem a bibliai Mrit kvntk brzolni. A Mtys ltal bevezetett madonns remkp azonban nagyon szvsnak bizonyult, mivel egszen a huszadik szzad kzepig, Szlasi Ferenc uralmnak vgig megszaktatlanul megmaradt. Mg a reformtus erdlyi fejedelmek sem szaktottak vele, annak ellenre, hogy az ellenreformtor Pzmny Pter sokat gnyoldott rajta, mondvn, hogy mirt vdoljk ket blvnyimdssal a protestnsok, ha ersznyeikben s ldikikban k is a Madonna kpeit gyjtgetik.
Mikzben Mtys a huszitk elleni hborkban igazhit keresztnyknt igyekezett belltani sajt szemlyt, a valsgban tbb terleten is a bibliai keresztnysggel sszeegyeztethetetlen magatarts jellemezte. Ilyen volt pldul a szexulis erklcstelensggel kapcsolatos felfogsa. Semmi kivetnivalt nem ltott abban, hogy trvnytelen gyermeke szletett, st ezt a fit akarta az egsz orszg uralkodjv megvlasztatni.
Mindent that okkultizmusa is lesen szemben llt a bibliai rtkrenddel. Gyermekkori nevelje, a vradi pspki szkrl az esztergomi rseksgre emelked Vitz Jnos aktv okkultista volt. Rla jegyezte meg a kortrs Galeotto Marzio: „Az asztrolginak pedig annyira hve volt, hogy a csillagszati naptrt mindig magval hordta, s semmit sem cselekedett, amg a csillagokat meg nem krdezte.”
Annak ellenre, hogy a Biblia a leghatrozottabban tiltja a jvendmondst, csillagjslst s varzslst, Mtys hres Corvina knyvtrnak polcain szmos ezoterikus knyv sorakozott. St a knyvtr mennyezett is horoszkp bortotta. Udvarban szmos mgust s jvendmondt foglalkoztatott. Kzlk az egyik leghresebb a lengyel szrmazs Ilkus Mrton volt, aki kt vtizeden t volt Mtys udvari csillagjsa. 1463–64-ben a bolognai egyetemen tantott csillagjslst, majd a mr emltett II. Pl ppa udvari csillagjsa lett. (Nagyon beszdes a korszak erklcsi viszonyaira nzve, ahogyan Janus Pannonius verselt errl az okkultizmusnak hdol II. Plrl: „Szentnek nem tudlak, de atynak mondani tudlak, / Mert hisz ltom a lnyt, Pl, akinek atyja te vagy.”)
Ilyen elzmnyek utn Ilkus Mrton 1467-tl mkdtt Magyarorszgon, elbb Pozsonyban, majd Budn. A kirly vele jelltette ki a frissen alaptott pozsonyi egyetem megnyitsnak napjt, horoszkp segtsgvel. Mtys a budai Nagyboldogasszony-templom plbnosv s vci prpostt nevezte ki kedvelt udvari asztrolgust.

 

(A szerz trtnsz.) (Folytatjuk.)


A magyar huszitk hitttelei

Marchiai Jakab ferences inkviztor rsos beszmoljban 67 pontban foglalta ssze a magyarorszgi huszitk fbb hitelveit, melyek ldzst legfbb feladatnak
tekintette.
Mint rta: „Ezek a ttelek, melyeket talltam s irtottam az r segtsgvel Magyar-, Szkely- s Erdlyorszgban:
1. Hogy mindenkinek mindkt szn alatt kell ldoznia [azaz a kenyrrel s borral trtn kt szn alatti rvacsort].
7. Hogy Szz Mria a tbbi szentekkel nem segthetnek minket, csak maga az Isten.
12. Hogy nem kell tisztelnnk a kpeket, mert rdg van azokban az ember megcsfolsra, mert ha szamarat kergetnek a tznek, elkerli azt, de a feszlet a fatuskn elg.
13. Hogy nem kell brzolnunk sem a feszletet, sem a keresztet.
14. Hogy nem szksges keresztet vetnnk.
15. Hogy nem kell tisztelnnk az ereklyket, mert azokat kapzsisgbl talltk ki.
21. Hogy a szentelt olaj s az utols kenet meg a szentelt vz nem r semmit.
22. Hogy a keresztel kt emberi tallmny, mert Krisztus
a folyban kereszteltetett meg.
27. Hogy a halottakrt tett felajnlsok nem hasznlnak.
28. Hogy a szpen lefestett Szz Mria olyan akr a szajha.
29. Hogy nincs tisztttz.
32. Hogy lefestik a ppt, amint mist mond, s az rdg ministrl neki, krltte meg dmonok vannak.
33. Hogy a kitkozstl nem kell flni, figyelembe sem kell venni, mert mg ember megtkoz – Isten megld.
34. Hogy a pspk felesgl vehet szzet, a szerzetessg
s kanonoksg pedig az rdg tallmnya.
38. Hogy a fpapok, akik kitkozzk az Isten npt, az rdg s az antikrisztus tagjai.
40. Hogy Krisztus ggs helytartja (azaz a ppa) nem mlt arra sem, hogy akr egy gyermek elljrja legyen.
61. Hogy Krisztus trvnye elegend az dvssgre, az emberek ltal kitallt trvnyek nlkl.
62. Hogy a kptisztelk blvnyimdk.”


Csksomly s a hunyadiak

1439-ben a magyarorszgi huszitk jelents csoportjai az inkvizci ldzsei ell Moldvba menekltek. Ezt kveten a huszitk ldzsben len jr obszervns ferencesek egyik f gondja az volt, hogy miknt lehetne megakadlyozni e huszitkat abban, hogy hitket terjeszteni tudjk az erdlyiek krben. A ferenceseknek Hunyadi Jnos sietett segtsgre, aki 1441-tl volt erdlyi vajda. Tmogatsval telepedtek le nem messze a moldvai hatrtl, Cskszereda szomszdsgban, Csksomlyn, s kezdtk pteni kolostorukat s templomukat. Csksomly addig csak egy helyi jelentsg ni istensg kultuszhelye volt, akit „Babba Mri”-nak neveztek. Kultusza napjainkig tart, ugyanakkor a ht v alatt elkszlt templomot 1448-ban hivatalosan Sarls Boldogasszony tiszteletre szenteltk fl, s megkezddtt kiptse orszgos kultuszkzpontt.
Csksomlyt a ferencesek egyrszt egy olyan bzisnak szntk, ahonnan misszikat lehet indtani a moldvai huszitk katolikus hitre trtsnek cljbl. Ennek elsegtse rdekben a ferences vezetk sorra elnyertk a pptl az inkviztori felhatalmazst Moldva terletre. Ugyanakkor Csksomlyt egyfajta szellemi falknt is kvntk alkalmazni a moldvai huszitkkal szemben, hogy semmiss tegyk, kioltsk azok hatst Erdlyben, illetve Magyarorszgon.
Tovbbra is fontos feladatnak tekintettk a huszitizmus felszmolst a
Szkelyfldn, amiben Csksomlynak mint trtkzpontnak kiemelt szerepet szntak. A ppa az 1440-es vekben a magyar ferencesek vezetjt ppai biztosnak nevezte ki nemcsak Moldvba, hanem az Erdly keleti feln lv ht szkely szk terletre. A ppa felhatalmazta e vikriust arra, hogy a katolikusnak visszatrtett huszitkat megkeresztelje, illetve feloldozza. Ez egyben azt is jelezte, hogy a Szkelyfldn tovbbra is szmottev volt a huszitk jelenlte.A huszitk ldzsben Magyarorszgon a ferences rend jtszotta a vezet szerepet. A rend a katolikus egyhz szorongatott helyzetben szletett a 13. szzad elejn, azzal a cllal, hogy a katolicizmustl elszakad irnyzatokkal szemben megszilrdtsa a katolikus egyhz helyzett s visszatrtse a hivatalos egyhz ltal elvesztett tmegeket. A rendalapt, Assisi Ferenc (1182–1226) egyik meghatroz lmnye az volt, amikor egy festett Krisztus-kp eltt imdkozva hangot hallott, amely felszltotta, hogy az egyhzat meg kell mentenie.


A ferences rend s az inkvizci

 

Mikzben az bredsi mozgalmak a kvetend mintkat s szellemi erejket is alapveten a Szentrsbl mertettk, addig Ferenc gy hozta ltre rendjt, hogy br szmos termszetfltti lmny befolysolta, ezek egyike sem llt sszefggsben a Szentrssal, s lnyegben minden bibliai inspirci nlkl alaktotta ki mozgalmt.
Tbben a ferences rend mkdst kzpkori egyhzi reformmozgalomknt igyekeznek belltani. A tnyek azonban ezt nem tmasztjk al. Ferenc a vgrendeletben a kvetkezkre szltotta fel kvetit: „mindig engedelmessget tanstsanak az anyaszentegyhz elljri s papjai irnt”, msutt pedig azt krte: „takarjtok el a papok hibit, ptoljtok fogyatkossgaikat, viseljtek el szmtalan tkletlensgket”.
Vannak, akik az evangliumi szegnysg hirdetjt ltjk Ferenc szemlyben. Ezzel szemben a Biblitl lesen eltrve egy rnnek a tisztelett s kvetst hirdette. St, a nevt is megadta ennek az rnnek: Szegnysg. Miknt vgrendeletben is utastotta kvetit, hogy „Mindig szeressk s tiszteljk rnnket, a Szegnysget.”
Ferenc vgletesen gyllte a fizikai testt. Legendja szerint egy alkalommal, amikor dmonok gytrst rezte, ezt parancsolta nekik: „Brminek megttelre kaptatok hatalmat Urunktl, abban, hogy testemnek rtsatok, tegytek meg, mivel a ltez legnagyobb ellensgem a tulajdon testem.” s amikor betegsgek sora tmadta a testt, a kvetkezt krte imjban: „Szzszor annyit adj mg”. Szmos betegsge mellett egyiptomi utazst kveten fokozd fnyrzkenysgben szenvedett. Egy id utn mr a legkisebb fny is elviselhetetlen fjdalmat okozott neki, s csak a teljes sttben volt fjdalommentes.
A ferences rend elszr szban nyert megerstst III. Ince pptl 1210-ben, majd III. Honorius hagyta jv 1223-ban a rend megalaptst. A magyar rendtartomny 1232-ben alakult meg.
A ferencesek a domonkos renddel egytt mr kezdetektl bekapcsoldtak az inkvizci munkjba. IX. Gergely 1231-tl bzta meg ket az eretnekek felkutatsval. Szmos rettegett inkviztor kerlt ki soraik kzl. A 15. szzad els felben a huszitk visszatrtst tekintettk egyik legfbb feladatuknak.
A korszak egyik legtevkenyebb inkviztora Kapisztrn Jnos (1386–1456) volt. Tbb vtizedes itliai mkds utn 1451-ben ppai felhatalmazssal rkezett Kzp-Eurpba, hogy harcoljon a katolicizmus trhdtsrt. Mint rta: „Csehorszgba akarok menni, hogy kirtsam ott a szrny eretneksget, mely az egsz orszgot megfertzi.” Szndkt azonban nem tudta akadlytalanul vghezvinni, mivel az 1433-as bzeli megegyezs a kelyhesek s a katolikus zsinat kztt gtat szabott az erszak alkalmazsnak. A ppa arra trekedett, hogy a mrskelt huszitkat levlassza a radiklisokrl, ezrt a kelyhesekkel nem kvnta megrontani a viszonyt. gy amikor Kapisztrn csehorszgi krtja sorn rendkvl les hangon prdiklt a huszitk ellen, a ppai kvet felszltotta, hogy mrskelje indulatait. Sokkal kemnyebben lphetett fel a zsidk ellen. Kortrsai Kapisztrnt a zsidk ostornak is neveztk. Wroclawban 1453 nyarn a kirly megbzsbl nagy pert folytatott le a helyi zsid kzssg ellen a katolikus oltriszentsg meggyalzsnak vdjval. A lnyegben koncepcis per eredmnyeknt tbbeket knhalllal vgeztek ki, msok pedig vlaszthattak a keresztelmedence s a mglya kztt.
Kapisztrn 1455 tavaszn rkezett Magyarorszgra. Egyik f clja az orszgban tovbbra is meglv huszitizmus felszmolsa volt. A trk veszly miatt azonban hamarosan hozz kellett ltnia a keresztes had toborzshoz.

 

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
 
Naptr
2025. Janur
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Hirdetsek
 
Idjrs

Idjrs elrejelzs

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
Archvum
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.