A prgai tavasz - Husz Jnos (13)
Prgai tavasz
Husz Jnos reformmozgalma - A keresztnyldzsek trtnete – 13. rsz
A hres angol reformtor, John Wyclif tantsai nagy hatssal voltak a cseh Husz Jnosra is. Wyclif nzeteinek csehorszgi terjedst nagyban segtettk a dinasztikus kapcsolatok – Vencel cseh kirly testvre, Anna, 1382-tl II. Richrd angol kirly felesge volt – s az ennek kapcsn gyakoriv vl angliai egyetemjrsok.
Jan Hus, azaz Husz Jnos jmd fldmvesek gyermekeknt szletett 1369-ben a csehorszgi Huszinecben. A prgai egyetemen folytatta tanulmnyait, majd 1398-ban a blcsszeti kar professzora lett, 1401-ben pedig dknn vlasztottk. 1402 s 1403 kztt az egyetem rektora volt.
Lelkszi plyja ppen ilyen sikeresen alakult. 1400-ban kerlt be a papi rendbe, 1402-ben pedig lett az vros – nagy jelentsg – Betlehem kpolnjnak prdiktora, ami ettl kezdve egy vtizeden t lelkszi mkdsnek f tere volt. Nagy hats szolglatt hamarosan olyan hrnv vezte, hogy IV. Vencel cseh kirly felesge, Zsfia kirlyn, gyntatjul vlasztotta. Ez lehetsget teremtett arra, hogy reformnzetei mind az udvarnl, mind a kirlyi csaldnl tmogatkra talljanak.
A prgai rsek, Zbynk Zajic bizalmt is lvezte ezekben az esztendkben. Az rsek ugyan jobban rtett a fegyverforgatshoz, mint a hittudomny krdseihez, kezdetben mgis tmogatta az egyhz megjtsra irnyul trekvseit. 1403-ban azzal bzta meg Huszt, hogy tjkoztassa t, brmilyen mltatlan dolgot tapasztalna az egyhzmegyben.
Husz lt a lehetsggel. Krsre az rsek hozzjrult egy hromtag vizsglbizottsg fellltshoz annak megllaptsra, hogy mi az igazsg a brandenburgi Wilsnak templomban rztt csodatev Krisztus vre-ereklyvel kapcsolatban, melyhez csodk remnyben mr egy emberlt ta hatalmas tmegek zarndokoltak nemcsak Csehorszgbl, de a tvolabbi Magyarorszgrl is. A vizsglbizottsg – Husz s kt egyetemi tanrtrsa – megllaptotta, hogy az ereklye lltlagos csodatev ereje kznsges csals s npmts. Mire az rsek zsinati hatrozattal, kitkozs terhe alatt tiltotta meg a Wilsnakba trtn zarndoklatokat, s intzkedett arrl, hogy Csehorszgban se legyen effle „csodatev” hely.
Az angol reformtor, Wyclif tanaibl Husz kezdetben csak a visszssgok brlatt vette t, s gyelt a katolikus hitttelek srtetlen megrzsre, Wycliffel ellenttben azonban nem volt hajland elvetni az tlnyegls (transsubstantiatio) dogmjt. Husz egyre inkbb elmlylt a Szentrs s Wyclif mveinek tanulmnyozsban, s kimutathatan 1407-tl kezdett a katolikus tantsoktl eltr gondolatokat megfogalmazni.
Hamarosan megromlott a viszonya az rsekkel, amit tetztek az orszgban zajl egyhzpolitikai kzdelmek s Wyclif kapcsn az egyhzon bell zajl prtharcok. Husz gye a ppa el kerlt, aki elszr 1411-ben kzstette ki t. A kirly kzbenjrsra elsimthatnak tn konfliktust azonban a vgs szaktsig vitte egy jabb esemny.
Az egykori kalzbl lett akkori ppa keresztes hadjratot hirdetett itliai ellenfele, Lszl npolyi kirly ellen. Bcst, azaz bneik bntetsnek elengedst grte mindazoknak, akik szemlyesen hadba szllnak, vagy pnzt adnak a hadjrat kltsgeire. Az 1412 mjusban Csehorszgban is kihirdetett bulla nagy felhborodst vltott ki.
A prgai egyetemen s a templomokban Husz s kveti nyltan hirdettk, hogy az effle bnbocsnatnak semmilyen bibliai alapja sincs, gy rvnytelen. A ppa bcsja csals s keresztnyellenes hazugsg, st azt is kijelentettk, hogy a ppa az Antikrisztus.
Husz hangslyozta, hogy a ppa parancsnak csak akkor kell engedelmeskedni, ha sszhangban van a Szentrssal. A helyzet odig fajult, hogy a hatsgok hrom ifjt lefejeztettek, akik hrom templomban hazugsgnak blyegeztk a bcs vsrlsra buzdt prdikcikat.
Ezt kveten jabb feljelentsek rkeztek Husz ellen a ppai udvarba. Ekkor jra nneplyesen kikzstettk s kitkoztk, s interdictum, azaz egyhzi tilalom al vetettk Husz tartzkodsi helyt, Prgt. Ennek rtelmben „igaz” keresztny ezentl nem rintkezhetett vele. Senki sem adhatott neki telt, italt, szllst, csak hozz hasonl tok terhe mellett. Ha meghal, nem rszeslhet egyhzi temetsben. A tartzkodsi helyn minden templomban be kellett szntetni az istentiszteletet. Nem szolgltathattk ki a szentsgeket, nem keresztelhettk meg az jszltteket, egyhzi szertarts nlkl temettk el a halottakat.
Ez utbbi bntetseket fleg a vele szemben ellensges papok kzremkdse rvn csaknem teljesen letbe tudtk lptetni. Ezrt a mg mindig mellette ll kirlyi udvar tancsra az egyre fokozd feszltsg enyhtse rdekben 1412 decemberben elhagyta Prgt.
Knyszer tvozsa pp ellenkez hatssal jrt, mint amit ellensgei remltek. Eddig ugyanis fleg Prgban nyert meg tmegeket az evanglium szmra, az elkvetkez msfl vben ugyanez vidken is lejtszdott. gy Prga mellett szmos j kzpontja keletkezett a mozgalomnak. Az igehirdetsek mellett Husz igen sokat rt. Ekkor szletett f mve, a Tractus de ecclesia (rtekezs az egyhzrl).
Luxemburgi Zsigmond, a kegyetlen ldzsek f irnytja.
Husz tantsai szerint az egyhz a kivlasztottak kzssge. E kivlasztst emberi hatrozatok nem msthatjk meg, gy kikzstssel sem lehet kizrni senkit az egyhzbl, mg kevsb az dvssgbl. Jzus Krisztus egyhza a ksziklra plt, s ez a kszikla maga Jzus Krisztus. Az egyhz teht nem Pterre, hanem Krisztusra van alapozva. Pter sohasem volt az egyhz feje, mert az maga Jzus Krisztus. Pter csak els volt az apostolok kztt, s erre a hit, az alzatossg s a szeretet ernye tette mltv.
A cseh reformer azzal rvelt: ha a ppa azt kvnja, hogy Pter utdjnak tekintsk, akkor kvesse t e hrom ernyben, mert ha nem ezt teszi, akkor Antikrisztuss vlik, ellentte lesz Pternek s Krisztusnak. Ha Krisztus helytartja akar lenni, akkor kvesse t minden cselekedetben. Szolgljon a hvek fel, imdkozzon rtk, de ne akarjon uralkodni rajtuk. A ppa vilgi hatalma ugyanis nem Krisztustl, hanem Nagy Konstantin csszrtl szrmazik, s az egyhz kormnyozhat ppa s bborosok nlkl is. Egyedl Isten trvnye lehet az egyhzi tletek irnytja, s nem a ppa vagy a bborosok vlemnye. A ppa tvedhet, amiknt tvedtek a fpapok s rstudk, mikor Jzust keresztre fesztettk. A tiszta lelkiismeret pap prdiklhat a ppa vagy a pspkk tilalma ellenre is.
Husz gy vlte, hogy a szerzetessg eltrlend, hiszen a kznsges gonosztevk elbb engedelmeskednek Isten parancsolatainak, mint k. A szerzetesi let kptelenn tesz az isteni parancsolatok szerinti letre. A Hagyomny pedig, mint nem is az emberek, hanem az rdg mve, elvetend.
Husz egyik legnagyobb horderej tantsa a kt szn alatti rvacsora bibliai gyakorlathoz trtn visszatrst hirdette. Ennek rtelmben a hvk is rszeslnek az rvacsorai borbl, ami a keresztny hit szerint Jzus vrvel val termszetfeletti kzssget eredmnyez.
Zsigmond kirly nemzetkzi tekintlyt kihasznlva egyetemes zsinat sszehvsa mellett dnttt a nmetorszgi Konstanzba. A zsinat f clja az volt, hogy megszilrdtsa az egyhzkormnyzatilag, erklcsileg s a hitlet terletn is rendkvl zillt llapotba kerlt katolikus egyhzat. 1409-tl megkezddtt a nyugati egyhzszakads jabb fejezete, s mr hrom ppa lltotta magrl, hogy a rmai egyhz kizrlagos vezetje s Krisztus egyedli helytartja. Ezenkzben a klrus krben eluralkodtak a legslyosabb bnk. Nagy tmegek fordultak el a katolicizmustl, s csatlakoztak a huszitkhoz, valdensekhez, lollardokhoz. Zsigmond az egyik f feladatnak az eretneksgek felszmolst tekintette. A zsinat erklcsi viszonyait mutatja, hogy a rsztvevk ignyeinek kiszolglsra mintegy htszz prostitult rkezett a hatezer fs vrosba. A polgrok ksbb azt lltottk, hogy a zsinati atyk annyi bnnel terheltk meg vrosukat, hogy hossz vtizedek sem lesznek elgsgesek azok levezeklshez.
Husz fri prtfoginak vdelmt lvezve kapta kzhez Luxemburgi Zsigmond nmet-rmai csszr felszltst, hogy jelenjk meg az 1414. november 1-jre sszehvott egyetemes zsinaton. A csszr menlevelet lltott ki szmra, srtetlen oda- s visszautazst grve. Megrkezse utn azonban hamarosan brtnbe vetettk. Elbb egy szennyvzcsatorna melletti tmlcben tartottk, majd ms brtnbe szlltottk, lbait bilincsbe vertk, kezeit jszakra a falhoz lncoltk. Zsigmond elszr tiltakozott menlevelnek semmibevtele ellen, de hogy a zsinat meghisulst elkerlje, szemet hunyt fltte, mondvn, Isten s ember eltt nem lehet rvnyes a katolikus hit krra tett gret, ezrt sem kteles betartani egy eretneknek adott szavt.
A zsinat nem meglni, hanem megtrni akarta Huszt. Nem mrtrra volt szksgk, hanem egy megtr bnsre, akinek pldjt fel lehet majd mutatni ksbbi tvelygk meggyzshez.
Husz egszsge slyosan megrendlt a brtnben tlttt hossz hnapok alatt. Lelkierejt, tartst azonban nem tudtk sszeroppantani. Hiba prbltk rbrni tanai visszavonsra. Ezt csak abban az esetben lett volna hajland elfogadni, ha a Szentrsbl bizonytjk be tvedst. A zsinat azonban ilyen bizonytkokkal nem szolglt, hanem javthatatlan eretneknek blyegeztk. Knyveit megsemmistsre tltk, t magt pedig a papi rendtl val megfosztsa utn tadtk a vilgi hatalomnak, hogy tegye azt, amit egy eretnekkel tenni szoks. 1415. jlius 6-n a sajt knyveibl rakott mglya mellett vezettk el a veszthelyre, ahol nemsokra maga is a lngok martalkv lett. Hamvait a Rajnba szrtk.
Husz kivgzse hatalmas felhborodst vltott ki Csehorszg-szerte, s mg inkbb a figyelem kzppontjba lltotta a mrtrhallt is vllal hitjt tantsait. A nemessg egyre nagyobb rsze llt a huszita mozgalom oldalra. 1415. szeptember elejn 452 cseh nemes nyilatkozatot bocstott ki, melyben kinyilvntottk, hogy Husz Jnost rtatlanul vgeztk ki, s hangslyoztk, hogy az tantsait kvet mozgalom nem eretneksg. Nhny nap mlva 55 fnemes megszervezte a Huszita Szvetsget, amely az elkvetkez vekben vdelmet jelentett a huszita mozgalom terjedse szmra a katolikus klrus elnyom trekvseivel szemben.
Prgban mind a vrosi kznp, mind az egyetemi hallgatk krben nagy npszersgnek rvendtek Husz tantsai. Szmos lelkes prdiktor jrta a vidket, ahol szintn szles krben nyitottan fogadtk az evangliumot. A hitlet mind a fvrosban, mind vidken ltvnyosan talakult. A Husz tantsait kvet btor lelkszek, dacolva a konstanzi zsinat hatrozataival, radiklisan talaktottk a mist. Anyanyelv lett az istentisztelet, bevezettk a gylekezeti neklst, s kt szn alatt rvacsorzhattak a hvek. Korbban nem tapasztalt hatalmas rdeklds mutatkozott a Biblia irnt orszgszerte. A trsadalom minden rtegbl emberek sokasga fordult a Biblia fel, tudni kvnva, hogy mi a Szentrs aktulis zenete. Tmeges volt az a kvnsg, hogy hallhassk s rtelmezzk a Biblit. Knyvnyomtats mg nem lvn, a Biblit rnokokkal msoltattk, akik alig tudtak eleget tenni a sokszorosra ntt ignyeknek.
Olyan folyamat kezdett kibontakozni, amelyre a kzpkori Eurpban addig mg nem volt plda. Egy egsz orszg kezdte a hitgyakorlatt a bibliai alapelvekhez igaztani, s ebben ppgy rszt vettek a politikailag meghatroz rtegek, a fnemessg, kznemessg s a vrosi polgrok, mint a kznp, a falusi parasztsg s a vrosi plebejusok. Az gretesen elrehalad folyamat azzal kecsegtetett, hogy ltrejhet egy eleven plda Eurpa npei szmra, hogy miknt lehet visszatrni az eltorzult vallsi tradcitl a hatkony keresztny hithez. Kszbn llt annak a lehetsge, hogy a korbbi valdens vagy lollard breds illegalitsba szortott, elszrtan mkd, titokban sszegyl kis csoportjai utn most hatalmas, szzezres tmegek szabadon meglhessk bibliai hitket. gy tnt, hogy sem bels, sem kls katonai vagy politikai er nem tudja meghistani e keresztny megjulsi mozgalom gyzelmt.
A huszitk szmra azonban risi kihvst jelentett, hogy tudjk-e kezelni az erszak alkalmazsnak krdst.
Ahogy a huszitk mindinkbb uralomra jutottak Csehorszg vallsi letben, gy tntek fel soraikban egyre tbben olyanok, akik az erszak szszli, majd alkalmazi lettek. Fokozatosan k vltak hangadkk, s kisebbsgbe kerltek az erszak elutasti. Vad, durva, st gyakran gyilkos indulatok szabadultak el, ami rendre megnyilvnult a foglyul ejtett ellenfelek kegyetlen leldssben, st mglyn val elgetsben.
Sajtos kettssg alakult ki a huszitk jelents rsznl. Mikzben hitgyakorlatukat a Biblihoz igaztottk, mgis gyakran akaratuk ellenre besodrdtak gyilkos tettek stt rnyka al.
Megjegyzend, hogy ms bredsi mozgalmak is kerltek hasonl kihvs el. Ahogy Wyclif elkezdte kikldeni tantvnyait prdiklni a np kz, 1381-ben kitrt az angol parasztfelkels, amely vallsos indoklssal is elltott durva testi erszakkal akart segteni a parasztok sorsn. A lollardok azonban nem kapcsoldtak be az esemnyekbe. Hasonl helyzet llt el, amikor az egsz Eurpt felrz lutheri breds megindulsa utn nhny vvel kitrt a nmet paraszthbor. A felkelk magt Luthert s kvetit is be akartk vonni a kzdelembe, de elhrtotta magtl ezt az utat.
A huszitk krben az indulatok els ltvnyos elszabadulsra mg 1419 nyarn, az ellenk indtott fegyveres tmadsokat jcskn megelzve kerlt sor. A prgai radiklis huszitk vezet papjnak, Jan elivskynek az egyik gyjt hang prdikcijt kveten hvei megrohantk az jvrosi vroshzt, hogy elgttelt vegyenek a katolikus tancstagokon, akik korbban a huszitk vallsgyakorlatt igyekeztek korltozni. A vroshza tornyba meneklt tizenkt tancsost a huszita fegyveresek kidobltk az ablakon (az els prgai defenesztrci). Akik nem haltak meg azonnal, azokat ott helyben agyonvertk. elivsky ennek ellenre meghatroz szemlyisge maradt a huszita mozgalomnak. Hrom vvel ksbb, 1422-ben a mrskelt tboritk fejeztettk le hveivel egytt.
A huszita irnyzatok kztt mr kezdetektl les ellenttek hzdtak. Kt f irnyzat formldott ki. Az egyik a kelyheseknek nevezett mrskelt irnyzat, a msik a tboritknak nevezett radiklis szrny. Br elvben mindkett Husz tantsait kvette, mgis a kt irnyzat alapveten klnbztt egymstl.
A kelyhesek csak azokat a reformokat voltak hajlandk elfogadni, amelyeket Husz kifejezetten hirdetett. Amit Husz nem tagadott meg a katolicizmusbl, azt k sem voltak hajlandk elvetni. Rmval szembeni kvetelseiket az gynevezett Ngy prgai cikkelyben foglaltk ssze, melyet vgs formjban 1420 mjusban fogalmaztak meg.
E nagy jelentsg dokumentum els pontja az anyanyelv igehirdetst kvetelte: „Isten igjt egsz Csehorszgban szabadon hirdethessk az r papjai” Msodik pontja a kt szn alatti rvacsora fontossgt hangslyozta: „A szentsget mindkt szn, azaz a kenyr s bor szne alatt szabadon szolgltassk ki.” Harmadik pontja az egyhzi vagyon cskkentst kvnta elrni. A negyedik pont a katolikus papsg krben elharapzott bnk megszntetst kvetelte. E ngy pont minden huszita kzs kvetelse volt.
A tboritk azonban mindennl messze tbbet szerettek volna elrni. k Husznak azt az alapvet zenett kvntk kvetni, hogy a hitelveket s hitgyakorlatot a Szentrshoz mint legfbb zsinrmrtkhez kell igaztani. A teljes biblicitst kvntk megvalstani. Ezrt kszek voltak olyan vonatkozsokban a Biblihoz igaztani hitletket, amelyekben Husz nem szaktott az addigi igeellenes egyhzi tradcival. gy pldul 1422-tl elvetettk az tlnyegls dogmjt, szksgtelennek tartottk a papok szmra a dszes miseruht, megfelelnek tekintve szmukra az nneplyes polgri ltzket.
Nagy krds volt a huszitk szmra, hogy miknt cselekedjenek, ha kls fegyveres tmads rn ket. Erre a vlaszt a prgai egyetem huszita teolgusprofesszorai adtk meg. rtekezskben kifejtettk, hogy csak a legvgs esetben, letveszly esetn megengedhet a fegyveres harc. Egybknt Krisztus ellen val lenne, ha valaki karddal terjeszten a hitet. Az ellenfelet ugyanis szeretettel s meggyzssel kell j tra vezetni. De ha az ellensg erszakkal igyekszik elpuszttani a keresztnyeket, s nincs ms lehetsg, akkor a hvek megvdsre nemcsak szabad kardot fogni, hanem ktelessg is.
Az elveket hamarosan a gyakorlatban is alkalmazni knyszerltek. 1419 augusztusban elhunyt Vencel cseh kirly. Trnjt ccse, Luxemburgi Zsigmond nmet s magyar kirly (1387–1437) rklte. A katolicizmus melletti elktelezettsge miatt nem akart kiegyezni a huszitkkal, hanem fegyveres ervel kvnta elfoglalni trnjt. 1420. mrcius 17-n a wrocawi nmet birodalmi gylsen kihirdettette V. Mrton ppa bulljt, melyben az egsz keresztnysget harcba szltotta „a wyclifi, huszita s egyb eretneksgek kigyomllsra”, teljes bnbocsnatot grve mindazoknak, akik flveszik a kereszt jelt, vagy sajt kltsgkn kldenek katont a harcba. Zsigmond kirly nem ismert knyrletet. Mr a birodalmi gyls alatt, Wrocawban mglyn gettetett el egy ismert prgai kereskedt, aki nem volt hajland megtagadni huszita meggyzdst. Mindvgig gy tett a hbor sorn kezre kerlt s hithez ragaszkod huszita papokkal s vilgiakkal egyarnt. A kirly oldaln harcol katolikus bnyavros, Kutn Hora laki pedig mintha rmket leltk volna a hadifoglyok kegyetlen legyilkolsban. Sokakat meggettek, msokat lefejeztek, a legtbbet pedig a bnyavros egyik legmlyebb aknjba tasztottk be, s ldozataik szma hamarosan ezerhatszzra emelkedett.
Zsigmond nagy tlervel indtotta meg a huszitk elleni els keresztes hadjratot, amely azonban kudarccal vgzdtt szmra. F clja a fvros elfoglalsa volt, de slyos veresget szenvedett Prga elterben mind a Vitkov-hegyi csatban, mind pedig a vysehradi tkzetben. A nagy huszita gyzelmek kivvsban dnt szerepet jtszott Jan ika (1360–1424), a huszitk legkivlbb hadvezre. ika felismerte, hogy a sokszoros tlerben lv, katonailag kpzettebb pnclos lovagokbl ll keresztesekkel szemben csak gy van eslye a gyzelemre a fegyverforgatsban gyakorlatlan parasztokbl s kzmvesekbl ll seregvel, ha megfelel harcmodort sikerl kialaktania a keresztes csapatok ellen. Ebbl szletett meg a hress vlt huszita harcmodor. Ebben kzponti szerepet kaptak a magastott deszkafallal elltott, csatban egymshoz lncolva felvonul harci szekerek, melyeket knny tbori gykkal is felszerelt, s gy ltrehozta a lovagok szmra flelmetes mozg tzert. A parasztok ltal jl ismert egyszer mezgazdasgi eszkzk, pldul a csphadar megvasalsval szintn egy egyszer, de hatkony fegyvert hozott ltre a lovagi harcmodorral szemben. Hadvezri kpessgeit mutatja, hogy azt kveten is megnyerte minden csatjt, miutn a harcokban elvesztette mindkt szemt. Megvakultan is irnytotta e gyztes csatkat a terepviszonyokrl, illetve a csapatok elhelyezkedsrl, erviszonyairl kapott folyamatos tjkoztats alapjn.
Ugyanakkor volt az, aki len jrt csapataival a gyilkos kegyetlenkedsekben. Ricany bevtele utn az elfogott kilenc katolikus papot tadta parittysainak, akik azokat bezrtk egy falusi viskba, majd rjuk gyjtva elevenen gettk el ket. Rbi elfoglalsa utn ika ht papot s szerzetest gettetett meg, s mg tbb ms helyen is hasonlan cselekedett.
Engesztelhetetlen gyllettel fordult a tboritk egyik legkivlbb papja, Martinek Huska ellen. E fiatal lelksz sokkal biblikusabb hitre trekedett, mint a meglehetsen konzervatv huszita felfogs ika. Klnsen Martinek rvacsorval kapcsolatos llspontja vltott ki hatalmas indulatokat. A tboritk kztt ugyanis elszr hirdette Wyclifhez hasonlan, hogy a misben nem trtnik tlnyegls. Ha nincs tlnyegls, akkor az ostya csupn egy lettelen trgy marad, s ezrt teljes cltveszts az eltte trtn trdhajts, ami bibliai alapon csak blvnyimdsnak nevezhet. Mivel elvetette az tlnyegls dogmjt, ezrt nem tartotta szksgesnek, hogy az ldozskor az ostyt az emberek szjba helyezze, hanem a kezkbe adta, ami szintn megbocsthatatlan szentsgtrsnek minslt a konzervatv huszitk szemben.
Vgl 1421 nyarn, mikzben egyik lelksztrsval szlfldjre, Morvaorszgba igyekezett, egy mrskelt huszita lovag fogsgba vetette mindkettjket. Verssel s rbeszlssel igyekeztek rbrni ket meggyzdsk feladsra, mindhiba. Mr nyolc hete snyldtek tmlckben, amikor ika vette kezbe gyket. Azt kvetelte, hogy szlltsk ket Prgba, s mindenki okulsra kztren gessk el mindkettjket mglyn. ika annak ellenre tette ezt, hogy msodik szemnek elvesztse miatt ppen Prgban kellett gygykezeltetnie magt. Mgis Martinek nyilvnos meggettetse volt szmra az egyik legfbb krds. A prgai kelyhes huszita tancsosok a kznp Martinek irnti szimptija miatt nem akartk ket a fvrosba hozatni, inkbb hhrt kldtek a vidki brtnkbe, aki kegyetlenl megknozta ket, majd hordba szegeztetve mindkettjket mglyn gettk meg.
A huszitk kztt foly dz bels harcok kzepette Zsigmond kirly 1421–1431 kztt mg tovbbi ngy keresztes hadjratot vezetett a huszitizmus kiirtsra, de mindegyikben slyos veresget szenvedett. A legltvnyosabb kudarc az utols hadjratban rte Domalicnl 1431 nyarn. Hatalmas erkkel vonult fel a keresztes had. Ott volt szmos nmet fejedelem s sok ms elkel r is a csapataival. A ppai kldtt, Julin bboros is velk tartott teljes dszltzkben. A sereg mr felllt csatarendbe, amikor huszita harci szekerek zrgst hallottk. Rmlet lett rr a csapatokon, s anlkl, hogy lttak volna egyetlen huszitt is, megindult a fejvesztett menekls. gy ennek a hadjratnak is dicstelen vge lett.
Miutn nyilvnvalv vlt, hogy a huszitkat katonai ervel nem lehet legyzni, a katolikus egyhz a bels megoszts fegyvert vetette be ellenk.
A mrskelt huszitknak felajnlottk, hogy amennyiben a Ngy prgai cikkelyre vonatkozan kszek elfogadni jelents megszortsokat, akkor Rma megengedi szmukra, hogy szabadon gyakorolhassk a kelyhes vallst. A kelyhesek 1433-ban elfogadtk a katolikus ajnlatot. Ennek rtelmben az els prgai cikkely pldul gy egszlt ki: „Isten igjt egsz Csehorszgban szabadon hirdethessk az r papjai pspki engedllyel.” Az gy elnyert vallsgyakorlat birtokban a kelyhesek sszefogtak a katolikusokkal, s 1434 mjusban Lipanynl egy ldkl csatban megsemmistettk a tboritk seregt.
A kelyhesek azonban nem sokig rlhettek a katolikusok ltal meggrt szabad vallsgyakorlatnak. A ppa mr 1462-ben felszltotta a kelyhes kirlyt, Podjebrd Gyrgyt, hogy egsz orszgval trjen vissza a katolikus egyhzba. Mikor Podjebrd a hrom vtizeddel korbbi megegyezsre hivatkozott, a ppa kitkozta, alattvalit feloldotta az engedelmessg ktelezettsge all, majd a magyar kirlyt, Hunyadi Mtyst kldte keresztes seregek ln a kelyhesek katonai sztzzsra.
(A szerz trtnsz.) (Folytatjuk.)
Mgis vllalta a mglyt
Prgai Jeromos, Husz egyik leghsgesebb munkatrsa 1415 prilisban indult Konstanzba, hogy a zsinat eltt segtsen bebizonytani szeretett professzora rtatlansgt. Azonban letartztattk, s bilincsbe verve vittk a vros egyik tmlcbe. rteslve Husz szrny kivgzsrl, kihallgati r tudtk venni, hogy tagadja meg huszita nzeteit. Nem sokkal ksbb azonban megbnta s visszavonta ezt a kicsikart nyilatkozatot. Ekkor mr btran vllalta huszita meggyzdst, s a kvetkezket adta rsba: „Tagadom, hogy Husz Jnost joggal tltk volna el! Ha korbban elfogadtam ezt, lelkiismeretem ellen cselekedtem. Tantsa igaz volt s szent, mint az lete is, s n szilrdan kitartok mellette.
Visszavonom a Husz Jnos nzeteit s vlemnyt megtagad nyilatkozatomat. Ami pedig Wyclif knyveit illeti, ezeket mindennl helyesebbnek s igazabbnak tartom.
Amikor megtagadtam Husz Jnos tantst, nem meggyzdsbl tettem. Flelembl. Rettegtem a tztl.”
Ngy nappal ksbb, 1416. mjus 30-n Prgai Jeromost mint eretneket gettk el a mglyn.
|