A 14. szzad utols vtizedeiben jabb jelents eurpai keresztny reformmozgalom bontakozott ki, ezttal Angliban, amelynek kezdemnyezje John Wyclif oxfordi teolgiaprofesszor volt. Wyclif clul tzte ki az egyhzi let bibliai alapokra helyezst, a hitgyakorlat s a hitelvek Szentrshoz igaztst s a bibliai ltsmd, rtkrend szles kr terjesztst.
John Wyclif (ms rsmd szerint Wyciffe, 1330 k.–1384) az oxfordi egyetemen tanult, papp szenteltk, majd az 1360-as vektl Oxfordban tantott arisztotelszi filozfit s logikt. rdekldse hamarosan a teolgia fel fordult, melynek doktora lett, s egyre nagyobb kedvvel tanulmnyozta a Biblit. Felismerte, hogy kilt ellentt van az jszvetsgi egyhz s sajt kornak katolikus egyhza kztt. Mint pap s teolgiaprofesszor sokrt tapasztalatokkal rendelkezett az angliai egyhzi llapotokrl s hamarosan a ppasg romlottsgrl is szemlyesen gyzdhetett meg. III. Edward kirly ugyanis 1374-ben kinevezte annak a bizottsgnak a tagjv, amely Brugesben a ppasg kveteivel folytatott trgyalsokat a Rma ltal Anglival szemben tmasztott anyagi kvetelsekrl. A heteken t foly megbeszlsek sorn megismerte a ppasg mrtktelen pnzhsgt, ami rszben az avignoni fogsg idejt l ppasg j helyzetbl is kvetkezett.
Ppai adszedk
A francia kirlyok fggsbe kerlt ppasg 1309-tl ttette szkhelyt is a francia hatr melletti Avignonba. Az itliai fldbirtokaitl s ezzel addigi legfbb bevteli forrsaitl tvol kerlt ppasgnak j jvedelmekre volt szksge, melyeket a klnfle cmeken szedett pnzjradkokbl kvntak biztostani. Az egyhzi adk legklnbzbb formit vezettk be, s szigoran gyeltek behajtsukra is.
1365 tavaszn V. Orbn ppa egyszerre 96 rseket, pspkt, aptot kzstett ki a katolikus egyhzbl, hogy gy rbrja ket az elmaradt sszegek befizetsre. Beszedettk a ppai tizedet s az gynevezett pterfillreket, pnzt kveteltek a fpapi tisztsgekbe trtn beiktatsokrt, s maguknak kveteltk a betltetlen pspksgek jvedelmeit.
Rma jelents sszeget kvetelt Anglitl azon a cmen is, hogy az orszg a ppasg hbres llama volt, ami vi ezer mrka ezst ad fizetsvel jrt egytt. (Fldnlkli Jnos 1213-ban slyos ppai nyomsra knyszerlt az orszgot a ppasg hbresv tenni.) Rma hbri jogignye Anglia fltt arra is felhvta a figyelmet, hogy a ppasg gyakran igyekezett beavatkozni az egyes llamok politikai viszonyaiba a sajt uralma kiptse rdekben. Ez azonban nemegyszer ers ellenllsba tkztt, mint pldul Magyarorszgon is. (Lsd keretes rsunkat a budai polgrokrl.)
1376-ban III. Edward sszehvta az gynevezett J Parlamentet, mellyel egyik f clja Rma angliai befolysnak visszaszortsa volt. Ennek sorn kikrte Wyclif vlemnyt, hogy az angol korona jogosan tartja-e vissza a ppasg ltal az orszgtl kvetelt hatalmas pnzsszegeket. Wyclif vlasza hatrozott igen volt. Eurpa ms orszgaiban is flmerlt ez a krds. Magyarorszgon pldul a kirly szintn visszatartotta a ppai pnzkvetelsek egy rszt. (Lsd keretes rsunkat.)
A helytartk ellen
A Wyclif-biblia az els teljes angol nyelv bibliafordts.
Wyclif a katolikus egyhzat s Rmt brl rsai nyomn pspkk, szerzetesek, fleg bencsek, goston-rendiek s domonkosok, valamint a ppai udvar is engesztelhetetlen ellensgeiv vltak a hitjt teolgusnak. Egyik f ellenfele, William Courtenay londoni pspk mr 1377 elejn beidzte a canterburyi rsek el, de a londoni kznp zavargsa meghistotta ezt az eljrst. Ugyanebben az vben XI. Gergely ppa Wyclif 18 ttelt tlte el. Kvetelte Wyclif letartztatst s vizsglat cljbl a ppai udvarba kldst. azonban a trnrks Fekete Hercegnek, John of Gauntnak, valamint az Oxfordi Egyetemnek a vdelmt lvezte, gy a letartztats elmaradt, csakgy mint a vizsglat, mivel a ppa mr a kvetkez vben meghalt.
Wyclif az egyhzrl szl tantst a Biblibl igyekezett levezetni. Hangslyozta, hogy hatalmas eltrs van az igaz egyhz s a lthat katolikus egyhz kztt, s szerinte az igaz egyhzhoz tartozs mutatja nem a formlis egyhztagsg, hanem a bibliai hitbl szrmaz cselekedetek s a Biblival sszhangba hozott letmd, letvezets.
Elutastotta a katolikus egyhzi hierarchit, mondvn, hogy abban szmos olyan tisztsg van, amely nem szerepel sem a Bibliban, s nem ltezett a korai egyhzban sem. Hangslyozta, hogy a katolikus papszentels s az egyhzi pozci nmagban senkit sem tesz alkalmass az egyhzi szolglatra. Hirdette az egyetemes papsg elvt, s azt tartotta, hogy egy laikus is ellthat mindenfle egyhzi szolglatot, ha betlti a szellemi s erklcsi feltteleket.
A papsg legfbb feladatnak a Szentrs zenetnek hirdetst, a prdiklst tekintette. Ezt tartotta a tnyleges papsg legfbb mutatjnak. Elfogadhatatlannak tartotta, hogy a hivatalos papsg alig trdtt az evanglium hirdetsvel, mikzben az embereknek ktelezen ket kellett hallgatniuk. A prdikcik sznvonalt igen alacsonynak tartotta, hiszen a papok nagy rsze tbbnyire csak nhny prdikcis mintaknyv alapjn lltotta ssze beszdeit. Cljuk gy legfeljebb a hallgatsg figyelmnek lektse volt, mintsem a hitpts, hiszen az egyik mintaknyvben a kvetkez pletes prdikcicmek voltak olvashatak: „A majom s a mogyor”, tovbb „Hogyan vezetett nyomra egy kutya?”. Wyclif vlemnye szerint azonban, aki nem prdiklja az Igt, az kizrja magt a tnyleges papsg krbl.
Az angol teolgus tbb okbl elvetette a ppasg intzmnyt is. Egyrszt, mivel ilyen cm nem szerepel a Bibliban, s azrt is, mert csupn trtnelmi kpzdmnynek tartotta a hivatalt. Hangslyozta, hogy a ppa csak Nagy Konstantintl kezdden kapott kiemelt szerepet, s korbban Rma pspknek a joghatsga nem terjedt ki egyetlen ms pspksgre sem. Azt lltotta, hogy az egyhznak egyetlen feje van, Jzus Krisztus. Amikor a ppa az helyt kvnja megszerezni mint „Krisztus helytartja” akkor Ellenkrisztusknt, azaz Antikrisztusknt lp fel.
Wyclif tz ismrvet sorolt fel, amelyek alapjn a ppk antikrisztusi szemlyeknek tekinthetk. Ezek kz tartozott, hogy megrontottk a krisztusi tantsokat, valamint, hogy a Szentrssal szembenll egyhzi trvnyeket s dogmkat fogadtattak el. Wyclif tagadta a ppasg hatalmi ignyeinek altmasztsra szolgl azon katolikus tantst, mely szerint minden ppa Pter apostol szellemi utda s rkse. Azt is hangslyozta, hogy Jzus Krisztus – s nem elssorban Pter apostol, ahogy azt Rma szintn hatalmi szempontbl igyekezett magyarzni – az egyhz valdi ksziklja, amelyre plnie kell.
Az 1378-ban bekvetkezett nyugati egyhzszakads tovbbi rveket adott Wyclif szmra a ppai hatalom elutastsra. Amikor a kt ellenppa, VI. Orbn s VII. Kelemen egyarnt nmagt tekintette az egyedli ppnak, egymst klcsnsen kitkoztk, st Orbn hbort hirdetett a msik ppa ellen. Wyclif ekkor megjegyezte: „Hogyan merszeli Krisztus keresztjnek a jelt, amely a bke, kegyelem s jsg zloga, a zszlajra tzni s keresztnyeket egyms legyilkolsra buzdtani, e kt hamis pap?”
„A laikusok jtkszere”
Az 1370-es vektl Wyclif egyre inkbb elmlylt a Biblia tanulmnyozsban. Ennek eredmnyeknt szmra minden teolgiai krdsben a Szentrs lett az els szm s abszolt tekintly. Ez erteljes szaktst jelentett a rmai katolikus felfogssal, amely a Szentrssal teljesen egyenrang szerepet biztostott az egyhzi hagyomnynak.
Wyclif azonban ppen bibliai alapon vetette vizsglat al a sok vszzados egyhzi tradcit, s semmit nem tartott elfogadhatnak, ami szemben llt a Szentrs kijelentseivel. Mivel a Biblit tekintette a keresztny hit legfbb zsinrmrtknek, ezrt azt kvnta, hogy a Szentrs ismerettl addig elzrt emberek minl szlesebb kre ismerhesse meg Isten zenett. Ezrt ksz volt aktvan cselekedni, s hozzkezdett a Biblia angol nyelvre fordtshoz.
gy szletett meg az 1380-as vekben az els teljes angol bibliafordts, a Wyclif-biblia. E nagyszabs munkba tantvnyai kzl is tbbeket bevont.
Wyclif kezdemnyezse nyomn valjban kt angol bibliafordts is lett. Ez a kt fordts mg nem az eredeti hber s grg szvegbl kszlt, hanem a latin nyelv Vulgata alapjn, gy akaratlanul is tartalmazza a Jeromos ltal ksztett Vulgata szmos hibjt s slyos flrefordtsait is.
Az els, amely 1382 tjkra kszlt el, kis mret kiadvny volt. Az egyik fennmaradt pldny tansga szerint az szvetsget Wyclif tantvnya s munkatrsa, Nicholas Hereford ksztette, az jszvetsg fordtjt azonban nem nevezte meg. Ez a fordts annyira bet szerint kvette a latin szveget, hogy nehezen volt olvashat s nem vlt npszerv. Napjainkra mintegy harminc pldny ismert belle.
A msik fordts csak tbb mint egy vtizeddel ksbb, 1396-ra kszlt el. Fordtja, John Purvey Wyclif bartja s titkra volt. E fordts szvege mr sokkal grdlkenyebb. Szlesebb kr elterjedst jelzi, hogy napjainkra mintegy szznegyven pldny maradt fenn belle.
A katolikus egyhz vezeti lesen elleneztk az angol nyelv Biblit. Az egyik korabeli katolikus szerz gy foglalta ssze az egyhzi llspontot: „Krisztus az evangliumot a papsgnak s az egyhz doktorainak adta, hogy azok tovbbadjk a laikusoknak. A Biblia lefordtsval Wyclif a tmegek s a laikusok tulajdonv, nyilvnoss, kznsgess, st mg az olvasni tud nk szmra is elrhetv tette. gy az evanglium gyngyeit a disznk el vetette. A papsg kincse a laikusok jtkszerv vlt.”
Wyclif ers bibliai elktelezettsgbl fakadt az, hogy szmos katolikus tantst elutastott. A Szentrssal szemben llnak tlte s elvetette a kpek, szobrok, ereklyk kultuszt, a szentek segtsgl hvst, a bcskat, zarndoklatokat, a halottakrt mondott imkat, a brmlst, a flbegynst, a ktelez papi ntlensget (clibtust) s a tisztttzrl szl tantst. Elfogadhatatlannak tlte a szerzetessget, mert vlemnye szerint a Biblival szemben ll vallsgyakorlatot s letformt kzvett az emberek fel.
Wyclif 1379-re fogalmazta meg nagyhats tantst a misre vonatkozan. Ebben tagadta az tlnyegls dogmjt, amelyet 1215-ben a IV. laterni egyetemes zsinaton tettek ktelez rvny hitttell a katolikus egyhzban. Wyclif meggyzdse szerint azonban a mise sorn az ostya s a bor nem vltozik t Jzus Krisztus valsgos testv s vrv. Az ostya s a bor lnyege, szubsztancija az tlnyegts szertartsa utn is ugyanaz marad: lettelen ostya s bor. Jzus Krisztus szellemi mdon van jelen az rvacsorban, melynek csak kzvettje az ostya s a bor. Rma szmra ez a tants megbocsthatatlannak bizonyult. Az elkvetkez vekben Wyclifnek ez a ttele kerlt a tmadsok kzppontjba. Eddig a katolikus egyhzzal s a ppasggal folytatott valamennyi les konfliktusban mindig szmthatott a kirlyi udvar s az Oxfordi Egyetem hathats tmogatsra. Az tlnyegls dogmjnak tagadsa nyomn azonban fordulat llt be. Mind az udvar, mind az egyetem kihtrlt a hitjt vdelmbl, s szabad utat engedtek ellensgei haragjnak. A heves tmadsok miatt 1381-ben el kellett hagynia Oxfordot, s a flrees lutterworth-i plbnira vonult vissza, melynek javadalmt mg 1374-ben kapta a kirlytl. Itt minden energijt az rsra sszpontostotta, s jelents mvek sora szletett letnek htralv veiben.
A „Fldrengs zsinat”
1382-ben az akkor mr canterburyi rsekk ellpett William Courtenay zsinatot hvott ssze Wyclif ellen Londonban. Itt 24 ttelt tltk el. Az egyhzi tancskozs idejn azonban fldlkseket szleltek, melyet Wyclif hvei gy fogtak fel, hogy mg a termszet is tiltakozik az istentelen hatrozatok ellen. A gyls pedig elnyerte a „Fldrengs zsinat” elnevezst.
Br Wyclifet sokan s hevesen tmadtk tantsai miatt, letben mgsem sjtottk sem kikzstssel (exkommunikci), sem egyhzi nagy tokkal (anatma). Csak tbb mint hrom vtizeddel halla utn, az 1415-s konstanzi zsinaton nyilvntottk eretneknek. Vgl 1428-ban mr fldi maradvnyait sem hagytk a srban nyugodni, hanem kisattk s mglyn gettettk el, majd testnek hamujt a kzeli folyba szrtk. Br az inkvizci minden munkjt megsemmistsre tlte, mgis 435 teljes vagy tredkes rsa maradt fenn.
A lollard mozgalom
Wyclif 1381-tl vndorprdiktorokat kldtt ki az evanglium prdiklsra. Ebbl bontakozott ki a lollard mozgalom, amely Anglia-szerte elterjedt, s a kegyetlen ldzsek ellenre tovbb lt a reformciig, s beolvadt annak mozgalmba.
A lollardok alapveten Wyclif tantsait kpviseltk, br szmos zenett a ksbbiekben hatrozottabban s erteljesebben fogalmaztk meg. F cljuk a bibliai ltsmd, rtkrend s letvezets npszerstse volt. A bibliakzpont egyhzi let megteremtshez elengedhetetlennek tartottk a Szentrssal szemben ll egyhzi tradcival trtn szaktst.
Mr 1382-tl, a Wyclifre zdul tmadsokkal prhuzamosan megindult a lollardok ldzse. A canterburyi rsek az oxfordi lollard csoport sztzzst tartotta els szm feladatnak. Az orszg vezet egyeteme ekkor mr teljesen lollard hats alatt llt. Ez az intzmny kpezte az orszg majdani vezet rtegnek tekintlyes rszt.
Az rsek zsinatot hvott ssze, amely eltlte Wyclifnek s kvetinek a tantsait. Eltiltotta ket a prdiklstl s elveik npszerststl. Vgl klnbz egyhzi bntetsek kiszabsval meghtrlsra knyszertettk az oxfordi lollard csoport fbb kpviselit, akik megtagadtk elveiket. A csoport vezetje Nicholas Hereford, Wyclif kzeli munkatrsa s kiemelked tantvnya azonban nem volt hajland erre. VI. Orbn pphoz fellebbezett, st el is utazott Rmba, azonban ott is eltltk, s letfogytiglani brtnt kapott.
letplyjban azonban mg tovbbi fordulatok kvetkeztek. Hrom v elteltvel egy ppaellenes rmai npflkels kiszabadtotta brtnbl, visszatrt Angliba, s jra prdiklni kezdett. Hamarosan letartztattk s tadtk a canterburyi rseknek. tlete szigor vrfogsg lett, melyet a saltwoodi vr egyik celljban kellett letltenie. Hereford itt vgl megtrt. Kiszabadulsa fejben nemcsak megtagadta elveit, hanem ksz volt szembefordulni a lollard mozgalommal, s ldzv vlni. Hamarosan az eretneksg gyanjba keveredettek teolgiai inkviztora lett, s kmletlenl tmadta a lollard mozgalom kpviselit. Cserbe jelents karriert futhatott be a katolikus egyhzban.
A mglyrl is prdikltak
William Swinderbynek Leicester vezet lollard prdiktornak plyja viszont azt mutatta, hogy a kmletlen ldzsek kzepette miknt lehetett az lett s szabadsgt megrizve mindvgig prdiklni az evangliumot. Az 1380-as vek elejre tette Leicestert az egyik kiemelked lollard kzpontt. 1382 tavaszn a lincolni pspk, akinek a vros a joghatsga al tartozott, eltiltotta Swinderbyt a prdiklstl, s az egyhzmegyei hatsgok el idzte. azonban gyet sem vetve erre, tovbb folytatta a prdiklst. Mivel a vros katolikus templomai zrva voltak eltte, szabadtren hirdette az Igt hatalmas tmegeknek. lvezte a vros vilgi vezetinek a szimptijt is, akik semmit sem tettek elnmtsra. Vgl azonban meg kellett jelennie a pspki hatsgok eltt, ahol tantsai visszavonsra knyszerlt, melyet nagy nyilvnossg eltt is meg kellett ismtelnie.
Swinderby kiszabadulva a hatsg kezbl Coventrybe ment, az itteni ldzs nyomn azonban knytelen volt tovbb meneklni Wales irnyba, a Worcesteri pspksg terletre. 1387-re azonban itt is magra vonta a helyi pspk figyelmt, aki eltiltotta t a prdikcitl. Innen tmeneklt a herefordi egyhzmegybe, de a kvetkez vben a herefordi sheriff mr arra kapott parancsot, hogy tartztassa le t. Az ellene felhozott f vdak az engedly nlkli prdikls s az rvacsora kiszolgltatsa voltak. A letartztats azonban elmaradt s a herefordi pspk csak 1391 nyarn idzte be, hogy vlaszoljon az ellene felhozott vdakra. Swinderby megjelent a brsg eltt, de csak azrt, hogy rsban megfogalmazott vlaszt tnyjtsa, s utna vratlanul tvozott. Vgl a pspk egyhzi tkot, anatmt mondott ki r. Soha nem tudtk elfogni, s lete vgig folytatta a prdiklst.
A lollardok ldzst a hatsgok egyre mdszeresebb tettk. Mr 1382-tl mind szorosabb egyttmkds figyelhet meg az egyhzi s vilgi hatsgok kztt.
1382-ben az uralkod megbzta a kirlyi tisztviselket, hogy fpapi kezdemnyezsre elfogjk s bebrtnzzk az engedly nlkl prdikl lollardokat. A letartztatottakat mindaddig fogsgban lehetett tartani, amg nem igazoltk magukat az egyhzi hatsgok eltt.
1388-ban a kirly felszltotta a canterburyi rseket s a pspkket, hogy fokozzk a kzdelmet az eretnekek s az eretnek iratok ellen. Ennek nyomn minden grfsgban inkviztorokat neveztek ki e feladat elltsra. Brtnbntets s vagyonelkobzs terhe alatt mindenkinek be kellett szolgltatnia a birtokban lv lollard iratokat.
1401-ben a parlament trvnyt adott ki az eretnekek tzhalllal trtn bntetsrl. Ez volt az els ilyen rendelkezs az angol trtnelemben. A trvny hatlya al estek mindazok, akik vtkesnek talltattak eretneksg bnben, vagy tulajdonukban tartottak eretnek rsmveket, s nem voltak hajlandk megtagadni eretnek nzeteiket. A trvny els ldozata William Sawtrey volt, akit mr 1399-ben letartztattak s brsg el lltottak eretneksg vdjval. Kiszabadulsa rdekben ksz volt nyilvnossg eltt megtagadni nzeteit. 1401-ben azonban Londonba ment, s mint felszentelt pap a fvrosban folytatta lollard prdikciit. Amikor jra letartztattk s egyhzi brsg el lltottk, Sawtrey kitartott lollard elvei mellett, s nem volt hajland megtagadni hitt, ezrt a frissen kibocstott trvny rtelmben tzhallra tltk, s nyilvnosan kivgeztk.
A tzhallt elrendel trvny els vilgi ldozata John Badby volt, egy eveshami szabmester. sem volt hajland megtagadni lollard hitt annak ellenre sem, hogy a trgyalsn jelen lv walesi herceg mindenron r akarta brni erre.
Az ldzs tovbbi erstsre adott alkalmat, hogy 1414-ben a lollardok egy csoportja fegyveres felkelst ksrelt meg az elkel Oldcastle vezetsvel. (Shakespeare rla mintzta Falstaffe alakjt.) A kirly hamar leverte a lzadst, a vezetket kivgeztk, az sszel parlament pedig trvnyt hozott, amely ettl kezdve valamennyi kirlyi tisztvisel hivatali feladataknt rta el mindenfajta eretneksg elfojtst. Ezt a ktelezettsgket hivatali eskjkbe is belefoglaltk.
1416-ban a canterburyi rsek az eretnekek felkutatsra ktvente tartand vizitcis krutat rt el minden esperessg terletn.
Az egyhzi s vilgi hatsgok rszrl a lollardok ellen nagy buzgsggal kiptett ldzrendszer azonban nem tudta felszmolni a mozgalmat, s br rejtettebb mdon, de tovbb folyt az evanglium hirdetse Anglia-szerte.
A budai polgrok kitkozzk a ppt
1301-ben, az rpd-hz kihalst kveten VIII. Bonifc ppa a sajt jelltjnek trnra juttatsval kvnta megersteni pozcijt Magyarorszgon. A ppai jellt, Kroly Rbert azonban csak nagyon csekly bels tmogatssal rendelkezett. A tbbsg a cseh ellenkirlyt, Vencelt tmogatta. Mellette llt a fvros, Buda is. Kroly Rbert hiba ksrelte meg fegyveres ervel elfoglalni a hn hajtott vrost, katoninak vres fejjel kellett visszavonulniuk a falak all. Ekkor a ppa lpett akciba. Hogy jelltje szmra kiknyszertse a fvros tadst, egyhzi bntetst helyezett kiltsba a vros polgrai szmra. Miutn k erre sem voltak hajlandk megnyitni kapuikat, VIII. Bonifc egyhzi tilalom al vetette a vrost, azaz az egyhzi cselekmnyeknek sznetelnik kellett. A polgrokat azonban ez nem rettentette meg. Polgrmesterk, Petermann br jvhagysval sszegyltek, s a fvros vezet lelksznek, Lajos papnak a vezetsvel k kzstettk ki a ppt.
Kroly Rbert s a ppai tized
Magyarorszgrl mr az rpd-kortl kezdden klnbz jogcmeken jelents sszegek vndoroltak a ppai kincstrba. Ilyenek voltak tbbek kztt a pterfillrek, ami a lakossgtl orszgosan beszedett ad volt a ppasg anyagi cljaira, tovbb a fpapi tisztsgek betltse utn jr sszegek, valamint a ppai tized. A ppai tizedet a szentfldi keresztes hadjratok tmogatsa cmn III. Ince ppa rendelte el 1199-ben. Az orszgok papsgnak s szerzetessgnek jvedelmeire vetettk ki. Kezdetben a jvedelmek negyvened rszt szedtk be, majd a hnyadot megnveltk huszadra. 1274-tl pedig mr az egyhzi jvedelmek tizedt gyjtttk be. A ppai tized szedse az eredeti jogcm, a szentfldi harcok megsznte utn is tovbb folytatdott. Az Anjou-korban elszr 1308–11 kztt szedtk a ppai tizedet. A Budai Krnika a tizedszedst elrendel V. Kelemen pprl s az sszegek felhasznlsrl a kvetkezket rta: a tengerentli hadjratra „nagy blcsen roppant pnzsszeget gyjtetett, de nem lttuk, hogy valami valban trtnt volna annyi kincsen”.
1317 s 1320 kztt jra ppai adszedk jrtk be az orszgot, s ismt jelents sszegekkel tvoztak. 1331-ben megint megjelentek a ppai adszedk. Kroly Rbert a fpapsg s alspapsg egyttes tmogatsval tiltakozott az adkivets ellen, de vgl hossz diplomciai egyeztetsek utn hozzjrult az sszegek beszedshez. Az uralkod azonban ragaszkodott hozz, hogy a begylt pnz egyharmadt nem vihetik ki az orszgbl. Az adszedk tz ven keresztl folytattk munkjukat. Ettl kezdden a ppai tized egyharmadt sem Kroly Rbert, sem fia, Nagy Lajos nem engedte kivinni Magyarorszgrl.
(A szerz trtnsz.) (Folytatjuk.)