Mikzben a Szentfldn a keresztes hbork zajlottak, Eurpban tbb orszgot rint keresztny evangliumi reformmozgalom kezddtt, amivel szemben a hivatalos egyhz hamarosan kmletlenl fellpett. A dl-franciaorszgi Lyon vrosban 1173 tjn a legfbb beszdtma az volt az emberek kztt, hogy Pierre Valdes (Valdo), a vros egyik ismert polgra letben milyen hatalmas fordulat ment vgbe, miutn radiklis dntsek sort hozta meg. Sokakat megdbbentett: mirt hatrozott gy Valdo, hogy befejezi sikeres kereskedi plyafutst, s miutn gondoskodott felesgrl s kt lnyrl, mirt osztotta szt nagy vagyont a szegnyek kztt, s egsz lett mirt sznta oda az evanglium hirdetsre?
Kulcsr rpd
Valdt tbb tnyez is befolysolta e dntsek eltt. gy pldul megrzta egy kzeli bartjnak vratlan s tragikus halla, ami a fldi ltezs rendkvli trkenysgt tudatostotta benne. Ugyanakkor ers kvnsg sztnzte, hogy kzelebb juthasson Istenhez, s valsgos, l kapcsolatba kerlhessen Vele. Ezrt is ragadta meg az egyik vndorzensz neke egy korai szentrl, aki a legendja szerint a vagyonrl val lemondsval nyerte meg Isten tetszst. Valdt nem hagyta nyugodni a krds. Nagyon rdekelte, hogy mit mond minderrl a Biblia. Mivel a Szentrs ekkoriban csak latinul volt elrhet, s e nyelven nem olvasott, ezrt felfogadott kt latinul jl tud papot, akik lefordtottk szmra a Biblia jelents rszt, amit buzgn el is kezdett tanulmnyozni.
A Szentrsban val elmlyeds nyomn egy addig ismeretlen vilg nylt meg eltte, amely az lett alapveten megvltoztat dntsek meghozatalra indtotta. Az egyik legfbb szemlyes zenet az volt szmra, hogy kvesse az evangliumban szerepl gazdag ifj pldjt, akinek Jzus azt mondta: „ Ha tkletes akarsz lenni, eredj, add el a vagyonodat, s oszd ki a szegnyeknek, s kincsed lesz a mennyben, s gyere, kvess engem!” (Mt 19:21)
Valdo elhatrozta, hogy egsz lett Krisztus kvetsre fordtja. Az Istennel megtallt kzssg s az Ige tanulmnyozsa korbban soha nem tapasztalt hatalmas ert s rmt hozott az letbe. Mindez arra indtotta, hogy mindenkinek hirdesse a frissen felfedezett evangliumot. Vrosszerte egyre tbben fordultak Valdo hitelesen s ervel hirdetett zenete fel, s csatlakoztak lelkes csoportjhoz.
Az gretesen megindul mozgalom vratlanul heves ellenllsba tkztt a lyoni rsek rszrl. A fpap maga el rendelte ket, s megtiltotta nekik a prdiklst, mondvn, k csak kpzetlen laikusok. Valdk szmra rthetetlen s elfogadhatatlan volt az rseki tilts.
„Hogy kiirtassk…”
Valdo szobra Luther wormsi emlkmvn. Megmozgatta Eurpt.
ppen ekkor lsezett Rmban a III. laterni zsinat III. Sndor ppa elnkletvel. Valdo nhny kvetjvel egytt felkerekedett, hogy szemlyesen trjk gyket Rma fpapja el. Katolikus neveltetsk folytn gy gondoltk, hogy a ppa mltnyosan fog tlni, s jra hirdethetik az evangliumot. Csaldniuk kellett. A ppa teolgiailag tudatlanoknak minstve ket, megtagadta tlk a prdikls engedlyezst.
Visszatrve Lyonba mgis folytattk a prdiklst azt vallva, hogy Jzus parancsa: „hirdesstek az evangliumot minden teremtsnek” (Mrk 16:15) ersebb, mint egy rsek vagy egy ppa tiltsa. Amikor Lyon j rseke ismt megtiltotta szmukra az igehirdetst, k az apostolok szavaival vlaszoltak: „Istennek kell inkbb engedni, hogynem az embereknek”, s folytattk az evanglium hirdetst. Vlaszul az rsek 1182 krl kikzstette (exkommuniklta) a valdenseket, s kizte ket Lyonbl. Ez azonban ppen a mozgalom tovbbi terjedst segtette, mert ekkortl mr nemcsak Lyonban s krnykn voltak kvetik, hanem szerte Franciaorszgban s annak hatrain tl is, ahov csak az ldztt valdensek eljutottak.
A mozgalom szles kr terjedst ltva a ppa maghoz ragadta a kezdemnyezst. 1184-ben a veronai zsinaton III. Lucius kiadta Ad abolendam (Hogy kiirtassk…) kezdet bulljt, melyben eretnekekknt krhoztatta a valdenseket. Ettl kezdve vszzadokon t, minden esztendben a hsvt eltti cstrtkn, az gynevezett „zldcstrtkn” a ppa nneplyes keretek kztt anathmt, pusztt tkot mondott ki a valdensekre is, annak az toklistnak a keretben, melyen nv szerint szerepeltek a Rma ltal eretneknek minstett mozgalmak, csoportok s vezetk. Megkezddtt a valdensek elleni lejrat rsmvek publiklsa is.
Mivel az ldzsnek ezek az eszkzei nem tudtk sztzzni a mozgalmat, a rmai egyhz hamarosan bels szakads elsegtsvel igyekezett felszmolni ket. 1208-ban a mozgalom egyik vezetjvel, Durand de Huescval megegyeztek, hogy forduljon szembe a valdensekkel, s igyekezzen kzlk minl tbbeket elszaktani. A kiszakadt valdenseket biztostottk, hogy rjuk nzve vge lesz minden addigi ldzsnek, sajt gylekezetet hozhatnak ltre, amely leglisan mkdhet. Huesca tbbszr is egyeztetett III. Ince ppval, aki klns prtfogsba vette ket. Ennek eredmnyeknt ltrejtt a Pauperes catholici (Katolikus szegnyek) csoportja. Ez a csoport azonban nem lte tl alaptinak hallt. Ezzel szemben a valdens mozgalom az 1200-as vek els felre szerte Nyugat-Eurpban s Kzp-Eurpban elterjedt, annak ellenre, hogy ekkor mr megkezddtt brutlis ldzsk. 1211-ben tbb mint 80 valdenst gettek el mglyn mint eretnekeket Strassburgban. Egyes vidkeken az ldzsek hosszabb-rvidebb sznetei alatt jra kiterjedt a mozgalom, gyakran egsz teleplsek valdenss lettek, st van r adat, hogy mg egy ktezer lakos kisvroska lakinak tbbsge is csatlakozott az bredshez. Az ldzsek jraindulsakor azonban nha csak az elmenekls volt az egyetlen megolds.
A megromlott egyhz
Mirt tudott ilyen szleskr visszhangot kivltani a valdens mozgalom?
Ennek egyik alapvet oka az volt, hogy a npvndorls hullmai utn Eurpa-szerte ismt llamvallss vlt katolicizmussal szemben szles nprtegek krben szmottev elgedetlensg halmozdott fel. Nem alaptalanul. A klrus krben ekkor mr szzadok ta tart mly erklcsi vlsg mutatkozott.
A szexulis erklcstelensg mr az ezredfordul eltt nagy mrtkben jelen volt a rmai egyhzban. Ezt jelzi, hogy a ppasg trtnetnek egyik tbb vtizedes szakaszt a 10. szzadban pornokrcinak (magyarul „ringyuralomnak”) nevezi az egyhztrtnet. Ekkor ugyanis mvelt s energikus prostitultakknt a ppk szereti tartottk kezkben a ppai udvar irnytst. Akaratuknak megfelelen ltettk jelltjeiket a ppai trnusra, illetve tasztottk le a szmukra nem kvnatosakat.
Aquini Szent Tams, az eretnekek hallbntetsnek ideolgusa.
Rendkvl slyos kvetkezmnyekkel jrt az is, hogy a kvetkez szzad derekn VII. Gergely ppa az egsz papsg szmra elrendelte a ktelez papi ntlensget, a clibtust. A klrus szmottev rsze emiatt nem tudott erklcsileg tisztn lni, sokan tartottak kzlk szeretket, gyasokat, szmos trvnytelen gyermek hnyatott lete is ezekbl a viszonyokbl kvetkezett.
A papsggal kapcsolatos slyos panaszokhoz nagyban hozzjrult az egyhzi tisztsgek elnyersnek eltorzult rendszere is. A fpapokat az egyes uralkodk jelltk ki, s e preltusok figyelmt gyakran a tisztsgkbl szerezhet jvedelmek s nem hitbeli krdsek ktttk le. gy trtnhetett, hogy volt fpap, aki mg a Tzparancsolatot sem tudta elmondani. Szles krben elterjedt a simnia, a papi tisztsgek pnzrt trtn adsvtele. XIX. Jnos ppa (1024–1032) pldul arrl volt nevezetes, hogy a pspki cmeket nyltan nagy sszegekrt rustotta. A tizennyolc vesen ppai trnra kerlt IX. Benedek pedig, hogy szlssgesen kicsapong, zlltt letmdjt finanszrozza, 1045-ben magt a ppai tisztsget adta el egy Johannes Gratianus nev vevnek, aki ppaknt a VI. Gergely nevet vette fel.
Eurpa-szerte a nemesi kivltsgok egyik alapvet eleme volt, hogy a fldesr nevezhette ki a plbnosokat a maga falvaiba s vrosaiba, ami szintn nem kedvezett annak, hogy megfelel emberek kerlhessenek a papi tisztsgekbe. Az 1260 krl nmet fldn, a passaui egyhzmegyben valdenseket ldz inkviztor, a Passaui Nvtelen sokat kesergett feljegyzseiben azon, hogy a katolikus klrus krben mirt ltalnos a tunya rdektelensg, kzmbssg, fsultsg, st gyakran mg a tudatlansg is. Beszmolja szerint volt olyan pap, aki annyira nemtrdm volt, hogy ldozs sorn frgektl hemzseg ostykat akart a hvk szjba helyezni. Egy msik kiss kapatos diaknus pedig a misben sajt srskorsjt hasznlta a bor tvltoztatshoz, konszekrlshoz. Ezzel szemben az inkviztor meg volt dbbenve azon, hogy az ltala ldztt valdensek milyen odaszntak az evanglium hirdetsben. Szemlyesen tudott egy olyan valdens prdiktorrl, aki tlvz idejn kpes volt tszni az Ybs folyn azrt, hogy egy illett megtrtsen.
Ki dvzthet?
Hossz vszzadok ta a valdens mozgalom volt az els bibliai breds a kzpkori Eurpban. A korbbi szzadokban csak a rmai katolicizmussal szembeni mozgalmak lteztek, mint pldul a paulicinusok, henricinusok, arnaldistk, katharok stb. Ezek kzs jellemzje volt, hogy mikzben hivatkoztak a Biblira, hitgyakorlatuk s hitelveik csupn rszlegesen pltek a Szentrsra, tovbb mindegyik irnyzatnak tbb olyan tantsa is volt, amely lesen szemben llt a Biblival.
Ezzel szemben a valdenseket az ers Biblia-kzpontsg jellemezte. Hitelveik s hitgyakorlatuk egyarnt szorosan kvette a bibliai alapelveket. Mirt minsti mgis a katolicizmus mindmig eretneknek a valdenseket? A sajtos katolikus felfogs szerint a rmai katolicizmus jelenti az egyedl dvzt egyhzat, ln a katolikus dogma szerint tvedhetetlen ppval. Ezrt szmukra a keresztny igazsg tekintetben a viszonytsi pont a katolikus egyhz, illetve a ppa s nem a Szentrs. gy teht a valdensek akkor is eretnekek, ha bibliai alapelvek kpviselete miatt trtek el a katolikus egyhztl, mert gy „az igazsg lettemnyestl” trtek el. A katolicizmusnak sikerlt a sajt eretnekfelfogst elfogadtatni a vilgi trtnetrsban is. Ezrt a szakknyvekben s tanknyvekben a mai napig azt minstik eretneknek, aki eltrt a katolikus egyhztl, s nem azt, aki eltrt a Szentrstl.
A valdensek azonban a Biblia alapjn a rmai katolicizmust a legnpesebb eretnek szektnak tekintettk. Hatrozottan hirdettk, hogy a rmai katolikus egyhz a Jelensek knyvben szerepl Nagy Parznval azonos. Azt lltottk, hogy a katolikus egyhz Nagy Konstantintl kezdden fokozatosan megromlott, s emiatt vissza kell trni az eredeti keresztny igazsgokhoz.
Hitk szmra a Biblia jelentette az abszolt zsinrmrtket. Ezrt szerte Eurpban a valdensek a katolikus egyhz sorozatos tiltsai ellenre igyekeztek anyanyelvre fordtani a Szentrst. Egyedl Franciaorszgban hat bibliafordts kszlt a valdensek krben. Mivel rszben a knyvnyomtats hinyban, rszben a szleskr analfabetizmus miatt az emberek tbbsgnek nem tudtk kezbe adni a Biblit, ezrt titkos iskolkat mkdtettek, ahol az Ige magyarzata mellett fontos szerepet kapott az Ige memorizlsa is. Mint mondtk: „Tanulj meg mindennnap csak egy szt, s egy v mlva mr hromszzat fogsz tudni, s gy jutsz elre.” Tbb inkviztor is beszmolt arrl, hogy a valdensek kztt sokan fejbl tudtk a Biblinak szmos rszt.
1260 krl a Passaui Nvtelen feljegyezte: „Hallottam s lttam egy tudatlan parasztot, aki szrl szra felmondta a Jb knyvt, s tbb olyat, akik az egsz jtestamentumot tkletesen tudtk.” A 13. szzad kzepn csak a passaui egyhzmegye terletn 41 ilyen valdens iskolrl szmolt be az inkviztor. Nagy gondot fordtottak vezetik kivlasztsra s felksztsre. Az alkalmasnak tekintett szemlyek mr fiatalon csatlakozhattak valamely prdiktorhoz, akivel egytt jrtk be a rjuk bzott gylekezeteket. A hossz s fradsgos utak sorn elmlylhetett az Ige ismerete, s bsges tapasztalatokra tehetett szert az egyhzi szolglat tern. Ez a felkszt idszak akr 10-12 vig is tarthatott. Ennek befejeztvel tekintlyes vezetk csoportja eltt kellett szmot adnia a jelltnek a szolglatra val alkalmassgrl. Vgl kzrttellel lltottk be a szolglatba, ami lland letveszlyben zajlott, hiszen az inkvizci rendszeres hajtvadszatokat tartott ellenk.
Rmtl fggetlenl
A valdensek bibliai alap egyhzkpe gykeresen eltrt a katolikus felfogstl. Vilgosan lttk az les ellenttet sajt megtisztult kzssgeik s a bnktl roskadoz hivatalos egyhz kztt. A valdensek szerint a lelkszeknek, prdiktoroknak s ms egyhzi szolglknak meg kell felelnik a bibliai szellemi s erklcsi normknak. Tagadtk, hogy a katolikus papszentels brkit is feljogostana az egyhzi szolglatra. Ahogy egy csehorszgi valdens 1337-ben a helyi gyntatpappal kapcsolatosan megfogalmazta: „Hogyan lenne kpes feloldozni engem a bnk all, amikor maga bnkben l?” Mivel gy tartottk, hogy a katolikus egyhz nem az igaz egyhz rsze, ezrt nem ismertk el maguk fltt a papok, pspkk s a ppa joghatsgt. Az ltaluk kimondott egyhzi bntetseket, mint pldul exkommunikci (kikzsts) vagy anathma (egyhzi tok), magukra nzve rvnytelennek tartottk. Nem fizettk a katolikus tizedet sem. A templomoknak semmifle szentsget nem tulajdontottak, maguk kztt csak „khzaknak” neveztk azokat.
A valdens hitelvek szinte minden lnyeges krdsben szemben lltak a katolicizmussal. Bibliai alapon elutastottk a mist, a Mria-kultuszt, a szentek kultuszt s azok segtsgl hvst.
Mivel a Bibliban nem szerepel a purgatrium (tisztttz ), ezrt nem fogadtk el annak ltezst. Vlemnyk szerint minden ember a fldi plyafutsa vgn vagy egyenesen a mennybe kerl, vagy azonnal a pokolba jut. Ha pedig nincs purgatrium, akkor nincs rtelme a halotti misknek, a halottakrt mondott imknak s knyrgseknek, valamint a purgatriumi gytrelmek cskkentst szolgl bcsknak s bcscdulknak sem. Ily mdon a bcsk elnyerst szolgl zarndoklatok s keresztes hadjratok is teljesen cltvesztett vllalkozsok. Elutastottk a ht szentsget, a katolikus nnepeket, a krmeneteket, bjti napokat, st a Miatynk kivtelvel a kttt katolikus imkat is.
Eurpa szmkivetettjei
A valdenseknek a kezdetektl fogva kegyetlen ldzssel kellett szembenznik szerte Eurpban. Mr 1192-ben II. Alfonz, Aragnia kirlya s Provance grfja elrendelte, hogy a valdenseket egsz orszgbl ki kell zni. Akik befogadjk ket, vagy meghallgatjk prdikcijukat, azokra az rulkat sjt bntetst kell kiszabni. Mindazokat az eretnekeket, akik a megadott hatrid leteltig nem hagyjk el az orszgot, trvnyen kvl llnak kell tekinteni. Javaikat brki elveheti, s minden ellenk elkvetett cselekedet rdemnek szmttatik be az uralkod eltt.
A ksbbiekben ms orszgok uralkodi is sorra bocstottak ki hasonl rendeleteket. Ezzel prhuzamosan megindult a valdensek ellen az inkvizci szrny gpezete is. Egyes inkviztorok klnsen len jrtak a kegyetlen ldzsben. A Domonkos-rendi Neuhausi Gallus plul 1335 s 1355 kztt krlbell 4400 valdenst hallgatott ki, s mintegy ktszzat kldtt kzlk mglyra. csak egy volt a szmos ldz kzl, akiknek tevkenysge nyomn gyakran csaptak fel a mglyk lngjai. Egyedl az 1315-s vben tven valdenst gettek meg Szilziban, az ausztriai Kremsben tizenhatot, St. Pltenben tizenegyet, Bcsben kettt. 1336-ban Brandenburgban tizenngyet, 1392-ben a Rajna menti Bingenben harminchatot, 1395 s 1398 kztt Stjerorszgban tbb mint szz valdenst gettek el.
A kegyetlen ldzsek ellenre a valdens mozgalom felszmolhatatlannak bizonyult Nyugat- s Kzp-Eurpa szmos terletn, st a mozgalom megrte a 16. szzadi reformcit, s csatlakozott annak szles folyamhoz.
Harc az anyanyelv biblik ellen
Az 1229-ben Toulouse-ban tartott katolikus zsinat hatrozata az anyanyelv bibliafordtsok ellen: „Megtiltjuk a laikusoknak, hogy akr az szvetsg, akr az jszvetsg brmely knyvt birtokolja. Megparancsoljuk: akiket rajtakapnak azon, hogy Szentrs van a tulajdonukban, azoknak hzai, avagy nyomorsgos kunyhi, vagy fldalatti rejtekhelyei romboltassanak le. Ezeket a szemlyeket ldzni kell, mg ha az erdkben vagy a barlangokban bujdosnak is, s szigoran meg kell bntetni ket. gyszintn azokat is, akik az ilyeneknek menedket nyjtanak.” Hasonl tiltst fogalmazott meg ksbb a tarragonai (1234) s a beziers-i (1246) zsinat, valamint tbb ppa s szmos fpap. (folytatjuk)
(A szerz trtnsz.)