A flhold hborja (9)
A flhold hborja
A Kzel-Kelet meghdtsa – A keresztnyldzsek trtnete (9.)
A keresztnysg trtnetnek legnagyobb kls kihvsa elzmnyek nlkl, robbansszeren jelent meg a 7. szzad els harmadban. A konfliktus kzel 1400 ve tart, annak ellenre, hogy voltak olyan tmeneti idszakok, amikor a nylt szembenlls sznetelt. Nyugaton sokan gy tartjk, hogy a judaizmus, a keresztnysg s az iszlm lnyegben ugyanannak a kinyilatkoztatsnak a klnbz formi.
Az iszlm azonban kezdettl fogva azt vallja, hogy a Mohamed ltal kapott termszetfeletti kijelents, amelyet a Korn tartalmaz, nem egyfajta vallsi evolci eredmnye, ami kiegszti s pontostja a korbbi megnyilatkozsokat, hanem rkkval, isteni eredet s vltozhatatlan. Mikzben az iszlm civilizci az elmlt vszzadokban szmos rtket mutatott fel, az iszlm hit megmaradt hdt s kizrlagossgra trekv vallsnak. Taln nem vletlenl, hiszen az iszlm sz jelentse - meghdolni, alvetni - maga is ilyen viszonyra utal.
A keleti hdtk (perzsk, szlvok s avarok), valamint a bels vitk s vres konfliktusok - amelyekkel sorozatunk elz rszeiben rszletesen foglalkoztunk - a 7. szzad elejre slyosan meggyengtettk a keresztny vilgot. A korabeli feljegyzsek szerint a bajokat tovbb mlytette, hogy a hborsgok, jrvnyok s termszeti csapsok (fldrengsek s radsok) kvetkeztben a Kzel-Kelet trsge, a keresztnysg szlfldje s eredeti bzisa szinte elnptelenedett.
A kor legersebb politikai hatalma, a Keletrmai Birodalom olyan vlsgban volt, hogy amikor Hrakleiosz csszr i. sz. 610-ben trnra lpett, azt fontolgatta, hogy Biznc helyett ttelepl Karthgba. szakrl, a Balkn fell ugyanis a szlvok szrazfldn egszen Athnig nyomultak, tengeren pedig Krtt is elrtk. Nyomukban a Duntl szakra megtelepedett avarok rabl portyi gyengtettk tovbb a birodalmat.
Kelet fell pedig a perzsa hdts jabb hullma sprt vgig a trsgen. A perzsa nagykirly elbb 613-ban dnt veresget mrt Bizncra Antiokheia mellett, majd egy ven bell meghdtotta a szintn keresztny rmnyorszgot, a szriai Damaszkuszt, az anatliai Tarzoszt, mg vgl 614-ben Jeruzslem is elesett. A katonai veresget tetzte, hogy a perzsa seregek felgyjtottk a Szent Sr bazilikt s magukkal hurcoltk az Igazi Szent Keresztet, amelyet a biznciak Jzus keresztfjnak tartottak, tovbb szmztk a keresztny klrust a vrosbl. (A kelet-rmai csszrok jrartelmeztk s t is ptettk a Szent Vrost. Mikzben a rmaiak ltal lerombolt zsid templom helyt szemtleraknak hasznltk, a hajdani szently kveit felhasznlva hatalmas keresztny templomokat ptettek Jeruzslemben. A Szent Sr baziliknak s a Mria tiszteletre emelt jtemplomnak a teolgiai zenete az volt, hogy Isten a zsidsgot teljesen s vglegesen elvetette, s helybe a keresztnysget lltotta. A perzsa hdts eltt nhny vtizeddel a nagy templompt csszr, Justinianus magabiztosan kijelentette: „Fellmltalak, Salamon!")
A perzsk nem lltak meg a Szentfldn. szakra hatolva megostromoltk Konstantinpolyt, dlen pedig elfoglaltk Egyiptomot is. A kivl hadvezri kpessggel rendelkez Hrakleiosz azonban fordtani tudott: elbb bkt kttt az avarokkal, majd seregvel megindult kelet fel. Visszahdtotta a Kaukzus vidkt s rmnyorszgot, majd 627-ben Ninive mellett dnt veresget mrt a perzskra. Ezzel megnylt az t dl fel is. A csszr 630-ban jra elfoglalta Jeruzslemet s az Aranykapun t diadalmenetben vonult be a vrosba, az idkzben visszaszerzett Igazi Keresztet hordozva.
A remete vlasztottja
Hrekleiosz diadala rvid letnek bizonyult. Mikzben a perzskkal hborzott, az Arbiai-flszigeten megszletett az j vilghdt valls, az iszlm. 610-ben - Hrakleiosz trnra lpsnek az vben - a mekkai szlets Mohamed bin Abdullah - a kuraisi Hasemita kln tagja - a Dzsabal Nur (a Fny-hegye) egyik barlangjban megkapta a Korn els kinyilatkoztatst, amelyet a kvetkez huszonkt vben szmos tovbbi ltoms kvetett.
A kereskedelmi utak mentn fekv Arbia ekkoriban vallsi szempontbl kplkeny helynek szmtott. A jemeni hegyek lbnl dsgazdag keresztny keresked csaldok ltek, akiket a 6. szzadban kmletlenl legyztt egy arab uralkod, Dhu Nuwas. A politeista, blvnyimd arab fejedelem ezt kveten ttrt a judaizmusra, amit a flszigeten l zsid kzssgektl tanult. Ezutn Dl-Arbia gazdag vidkein a keresztny hatalmaktl fggetlen „dvidi kirlysgot" hozott ltre. Ez a fordulat sem tartott sokig, mert Dhu Nuwast vgl az etipiai uralkod, a keresztny Atsbeha kirly legyzte.
Ebben a folyamatosan vltoz krnyezetben, egy tehets keresked csald gyermekeknt szletett meg i. sz. 570 krl Mohamed. Szlvrosa, Mekka, fontos vallsi kzpont volt. A helyi szently, a Ka'aba a legklnbzbb trzsek blvnyainak adott otthont. Egyes forrsok szerint 360 szobor volt az pletben, kztk - a trsgre jellemz rugalmassggal - egy Etipibl szrmaz szentkp is, amely a Szent Szzet brzolta a gyermek Jzussal. A zarndokkzpont virgzott, mivel vente egy hnapos szent bkt hirdetett. Ez id alatt a karavnok zavartalanul haladhattak t a flszigeten, mikzben lerttk tiszteletket a mekkai blvnyok eltt.
A bkeidszakot azonban rendszeresen hbork szaktottk meg a helyi trzsek kztt. A fiatal Mohamed - aki hat-ves korra teljes rvasgra jutott, s rokonai neveltek fel - is rszt vett kt helyi hborban, amelyet nemzetsge, a kuraisi s a rivlis Hawazin trzs vvott. Mr tapasztalt harcos s sikeres keresked volt, amikor lete negyvenves korban vratlan fordulatot vett. Csaldja a ksbbi iszlm legendk szerint kzvetlenl brahmig vezette magt vissza, a ptrirka elsszltt fin, Izmelen keresztl. Mekka kzel fekszik a Mina-hegyhez is, ahol az iszlm hagyomny szerint Isten azt krte brahmtl, hogy ldozza fel a fit, Izmaelt- nem pedig Izskot, ahogyan az a Bibliban szerepel -, m ezt az utols pillanatban Gbriel angyal megakadlyozta. A Korn szerint (2:127) Mekka volt az a vros, ahol brahm s Izmael az Istentl kapott tmutats szerint jjptette az imds Szent Hzt, a Ka'abt, amelyet eredetileg mg dm emelt.
Mohamedet gyerekkora ta lnken foglalkoztattk a vallsi krdsek. A hagyomny szerint egyszer nevelszleivel utazott, amikor a mekkai karavn tallkozott egy Bahira nev szriai remetvel, aki vendgl ltta az utazkat. A 9-10 ves Mohamedet a tevknl hagytk, hogy rizze azokat. A remete azonban ragaszkodott ahhoz, hogy a karavn minden tagja jjjn el hozz. Amikor Mohamed megrkezett, a hagyomny szerint Bahira ltomst kapott arrl, hogy a fi prfta lesz. A remete meghagyta a nevelszlknek, hogy rizzk Mohamedet a zsidktl s a biznciaktl. Azt lltotta, hogy Mohamed eljvetelrl mr az „eredeti, hamistatlan evangliumok" is szltak, de a ksbbi keresztnyek megvltoztattk ezeket, s kitrltk a Mohamedre vonatkoz rszeket. (Az iszlm ma is azt vallja, hogy a zsidk s a keresztnyek eltorztottk az - s jszvetsgi rsokat, amelyeket a Korn lltott helyre.) Keresztny szerzk, kztk Damaszkuszi Jnos az esemnyrl azt rtk, hogy Bahira arinus eretnek volt s tle merthette Mohamed a bibliai knyvekkel kapcsolatos eretnek tantsait.
Mohamed huszont vesen megnslt, egy negyven ves tehets zvegyasszonyt vett el. Br tovbbra is sokat utazott, egyre tbbet vonult flre magnyosan elmlkedni. 610-ben egy ilyen alkalommal a Hira-hegysghez tartoz Dzsabal Nur egyik barlangjban ltomsok leptk meg, amelyekben egy Gbriel (Dzsibril) arkangyalknt bemutatkoz szellemi lny kijelentseket adott t Mohamednek. A ltomsok rendszertelen idkznknt folytatdtak, elbb Mekkban, majd Medinban, egszen Mohamed 632-ben bekvetkezett hallig. A kijelentseket csak vtizedekkel ksbb, 660 utn foglaltk ssze egyetlen knyvben, a Kornban.
Harc mindvgig
Mohamed azt lltotta, hogy rajta keresztl az egyetlen Isten, Allah adott egy utols, vgleges s vltozhatatlan kijelentst nmagrl. A mekkaiak eltt nem volt ismeretlen Allah neve: a blvnyistenek kztt kiemelt tisztelet vezte, mint a vilg teremtjt s azt, aki az est adja a fldre. Mohamed szerint a muzulmn hvknek az utols tlet eltt egyetlen feladatuk maradt, meghdoltatni a vilgot Allah uralma alatt.
Az iszlm kezdettl fogva apokaliptikus valls, amely akkor ri el cljt, ha az egsz vilg - nknt vagy ervel - kvetjv vlik. (Az utols idkrl, Jzus visszajvetelrl, az antikrisztusrl s a vgs katonai konfliktusrl szl iszlm tantsokkal s hagyomnnyal, amelyek erteljesen meghatrozzk a mai vallsi-kulturlis konfliktusokat, sorozatunk egy ksbbi rszben foglalkozunk.)
Ez a meggyzs eleinte nagyon nehezen ment, mivel a politeista mekkai elit nem fogadta el Mohamed felszltst a blvnyimds feladsra, st ldzni kezdtk az j hit kvetit. Mohamed ezrt 622-ben fegyveres harcosokbl ll kvetivel kivonult a medinai ozisba. (Ez az esemny, a hidzsra lett az iszlm idszmts kezdete.) Az j vallsalapt lete ettl kezdve szinte sznet nlkli hborsggal telt a rivlis trzsek s az vdelmket lvez karavnok ellen. A clt Mohamed gy fogalmazta meg kveti szmra: „Harcoljatok, mg megsznik az ldzs s a valls egyedl Allah lesz." (Korn 2,190)
A szent hbor - a dzsihd - fogalmt tbb rtelemben hasznlja a Korn. Az elmlyltebb (bens vagy ms nven nagyobb dzsihd) a hittrts s nfegyelmezs nem erszakos formit jelenti, mg a kls vagy kisebb dzsihd a fegyveres harcot Allah gyrt. Bernard Lewis vilghr orientalista szerint a mekkai idszakban szletett versekben - amikor Mohamed mg egy kisebbsgi csoport vezetje volt - a dzsihd fknt morlis trekvst jelentett. A ksbbi fejezetekben, amikor a prfta a katonai gyzelmeket kveten Medinban az j llam feje s katonai vezetje lett, a sz egyre inkbb gyakorlati tartalommal telt meg. „A katonai jelents sok esetben egyrtelm - rja Lewis. - J plda erre a Korn 4. szra 95. verse: »Allah a javaikkal s szemlykkel hadakozkat egy fokkal magasabbra emelte az otthon lknl. Allah minden (hvnek) meggrte a legjobbat. m az (Allah tjn) hadakozkat nagyobb fizetsggel tntette ki az otthonmaradkkal szemben.« Napjainkban egyes muszlimok, klnsen azok, akik a klvilghoz intzik mondandjukat, a dzsihd ktelezettsgt spiritulis s morlis rtelemben magyarzzk. A korai iszlm tekintlyek tlnyom tbbsge azonban a Korn idevg passzusait, a kommentrokat s a prfta hagyomnyait idzve katonai rtelemben beszl a dzsihdrl."
Adfizets hdolattal
Az iszlm jog szerint a dzsihd vallsi ktelessg a muzulmnok szmra a hitetlenek s a hitehagyottak ellen. A Korn felszlt arra, hogy „Harcoljatok azok ellen - azok kztt, akiknek az rs adatott -, akik nem hisznek Allahban s a Vgs Napban ... mindaddig, amg megadjk a jtettrt jr dzsizjt". (Korn 9,29)
A vallsrt folytatott harc (mudzsahada - ebbl szrmazik az iszlm harcosokra hasznlt mudzsahed kifejezs) mindaddig feladata a muzulmnoknak, amg a vilg kt rszre oszlik. Az egyik, „az iszlm hza" (dr al-iszlm), amelyet muzulmnok kormnyoznak s amelyben muszlim jogrend uralkodik, valamint a „hbor hza" (dr al-harb), a vilg tbbi rsze, amelyben mg mindig hitetlenek laknak s uralkodnak.
Az iszlm hdiszok (a hagyomnyok, valamint a prftnak tulajdontott cselekedetek s kijelentsek) a Korn alapjn hrom lehetsget knlnak fel a hitetlenek szmra. Vagy elfogadjk az iszlmot, vagy megfizetik a nem muszlimokra kirtt s alvetettsget elismer fejadt, a dzsizjt. Azoknak, akik a dzsizjt lerttk, gyelnik kellett arra, hogy a pnzt megfelel hdolattal, a felemelt tenyerkn nyjtsk t, gy, hogy kezeik soha ne kerljenek az sszeget tvev muzulmn kezei fl. Ha erre sem hajlandk, akkor Allah nevben hbort indthatnak ellenk. (Lsd keretes rsunkban)
Harc Jeruzslemrt
Mohamed alig nyolc vvel a Medinba trtnt kivonulsa utn gyztesen trt vissza Mekkba. A mekkai vezets ekkor mr jformn harc nlkl megadta magt. Mohamed trsaival egytt megtiszttotta a Ka'abt a blvnyoktl. Kt vvel ksbb az iszlm prftja meghalt, de trsai s utdai kt nemzedk alatt a trtnelem egyik legnagyobb hdtst hajtottk vgre. Mohamed nemcsak vallst, hanem birodalmat (kaliftust) is alaptott. A vallsnak s a politikai hatalomnak ez az egysge azta is az iszlm alapvet jellemzje s clkitzse maradt.
Mekka meghdtsa 630-ban trtnetesen egybeesett Hrakleiosz csszr diadalmas jeruzslemi bevonulsval. A biznci uralkod nem sokig rezhette magt egyeduralkodnak. Hamarosan zenetet kapott az Arbiai-flsziget j uraitl. Peter Brown trtnsz Az eurpai keresztnysg kialakulsa cm, nhny ve megjelent nagyszabs knyvben egy rmny krnikst idz, aki ezt jegyezte fel:
„Kvetek tjn ezt zentk a grgk csszrnak (Hrakleiosznak): »Isten e fldet sapinknak, brahmnak s az utdainak adta rkjogon. Mi brahm gyermekei vagyunk. pp elg ideig birtokolttok a mi fldnket. Adjtok ht vissza szpszervel, s akkor nem rohanjuk le orszgotokat. Ha nem gy tesztek, kamatostul vesszk vissza azt, amitl megfosztottatok bennnket.«
Hrakleioszt lltlag nem lepte meg az zenet, mivel gy vlte, hogy Jeruzslem visszafoglalsval megkezddtt az apokaliptikus idszak. Arra szmtott, hogy birodalmt katonai tmads ri a „dl strai" fell, amelyet egy olyan np indt, amely a csszr szerint tmenet „a nappal s az jszaka kztt, se nem napfny, se nem sttsg... ezt a npet nem vilgtja meg Krisztus fnye, de nem merl al a blvnyimds jszakjban sem".
Az „alkonyat vallsa" a Mohamed utni kt kalifa idejn nhny v alatt kiszortotta a biznciakat Szribl s Palesztinbl. Omr al-Hattab kalifa 634-ben elfoglalta Jeruzslemet. Dore Gold izraeli diplomata-trtnsz hamarosan magyarul is megjelen Harc Jeruzslemrt cm knyvben gy r errl az esemnyrl:
„Abu Dzsafar bin Dzsarir al-Tabari hres muszlim trtnetr feljegyezte, hogy Omr - akirl tbb beszmol is azt lltja, hogy szndkosan egyszer teveszr ruhban lpett be Jeruzslembe - izgatottan vrta, hogy lthassa a Templomhegyet, s megkereshesse azt a helyet, ahol egykoron Dvid imdkozott. Teofansz biznci krniks szerint Omr »kvetelte, hogy vigyk el oda, ahol korbban Salamon Temploma llt«. ...
A keresztny szerzk beszmolnak arrl, hogy Omr vgigltogatta a jeruzslemi templomokat, kztk a Szent Sr bazilikt, de nem imdkozott egyikben sem. Szphroniosz jeruzslemi ptrirka taln maga is btortotta Omrt, hogy menjen fel a Templomhegyre, ugyanis a keresztny kzssg ebben az idben semmifle vallsi jelentsget nem tulajdontott a helynek."
Omr kalifa elszr fbl pttetett egy szerny mecsetet a Templomhegy dli sarkn, amelyrl egy Arculf nev keresztny zarndok, aki 680-ban Jeruzslembe ltogatott, a kvetkezket rta: „hosszks plet, amit [a muszlimok] fggleges deszkkbl s hatalmas gerendkbl tkoltak ssze valamifle romos maradvnyok fl". A zarndok gy hallotta, hogy akr hromezer ember is befr az pletbe.
A hres aranykupols Sziklamecset, amit gyakran tvesen „Omr mecsetnek" is neveznek, csak vtizedekkel ksbb plt. Ktsgtelen azonban, hogy tbb vszzados sznet utn Omr jra szent helly tette a Templomhegyet, habr az iszlmon bell ebben az idben mg nem alakult ki egyrtelm llspont a tekintetben, hogy a zsid Szentek Szentje egykori terlete szentnek szmt-e s megklnbztetett tisztelettel kell-e viseltetni irnta. (Dore Gold felhvja a figyelmet arra, hogy mg a Biblia tbb mint 700 alkalommal emlti Jeruzslemet, a vros neve nem szerepel a Kornban. Csak a „tvoli mecsetre" vonatkoz kzvetett utalst rtelmeztk vszzadokkal ksbb gy, hogy Mohamed Jeruzslembe rkezett a nevezetes „jszakai utazsa" sorn, s a Templomhegy falnl, a mai Siratfalnl kttte ki szrnyas lovt, a burkot, majd miutn imdkozott, felvgtatott a mennybe.)
A ptrirka alkuja
Mint emltettk, a biznci uralom alatt a Templomhegy szemtdombb vlt, mikzben a Jeruzslemben foly nagyszabs ptkezseik a vros ms terletein zajlottak. Egy Eutkhiosz nev keresztny trtnetr, aki a kilencedik szzadban tevkenykedett, arrl szmolt be, hogy a biznciak elhanyagoltk „a szikla helyt s annak krnykt". Tovbb megjegyzi, hogy a rmaiak trmelkkel bortottk be a kvet, amely felett „hatalmas szemthalom magasodott". Eutkhiosz lerja, hogy Omr levetette a kpenyt, s telerakta a sajt kezvel kisott szemttel. Ezt ltva, a tbbi muzulmn is kvette a kalifa pldjt, s elkezdtk sszeszedni a Templomhegyen felhalmozott szemetet. Ksbbi muzulmn feljegyzsek azt lltottk, hogy Omr arra knyszertette a keresztnyeket, hogy k takartsk el a szemetet, amit hagytak felgylni a Templomhegyen.
A Szphroniosz ptrirka s Omr kztti vitakrdsek egyike a Jeruzslemben l zsidk jvbeni sttusa volt. gy tnik, Omr elszr engedett Szphroniosz krsnek, hogy tovbbra is tiltsk ki a zsidkat Jeruzslembl s krnykrl, sszhangban a Hadrianus ltala hozott rendeletekkel, amelyeket Konstantin s utdai is rvnyben tartottak. Ha ugyanis ez volt az ra annak, hogy a biznciak bksen feladjk Jeruzslemet, akkor Omr szmra kezdetben volt rtelme a kvetels teljestsnek.
A megllapodst Omr mg a Jeruzslem megadst rgzt vgs felttelek kz is bevette egy olyan dokumentum keretben, amely az „Omr szerzdse" nevet kapta. A kalifa ebben garantlta a vrosban lk biztonsgt, hozztve: „templomaikat nem sajttjuk ki, hogy palotkat ptsnk bellk, s le sem romboljuk azokat; sem a templomokat, sem a hozzjuk tartoz pleteket nem bntjuk s ugyanez igaz a keresztjeikre s egyb javaikra is". Egy kiegszt cikkely pedig kimondta: „Vallsi krdsekben semmifle knyszert nem alkalmazunk velk szemben." Hogy Szphroniosznak a zsidk Jeruzslembe val visszatrsvel kapcsolatos aggodalmait eloszlassa, az „Omr szerzdse" azt is kimondta, hogy „egyetlen zsidnak sem engedtetik meg, hogy velk egytt Jeruzslemben ljen".
Tekerg kgy
Az iszlmnak a keresztnyek irnti viszonylagos - s a zsidkkal szembeni megosztst szolgl - trelmi idszaka nem tartott sokig. Mohamed halla utn alig tbb mint tven vvel Abd al-Malik kalifa mr kizrlagos iszlm birodalmat ptett, amely ekkorra Karthagtl Kzp-zsiig s a tvoli Pandzsbig tartott.
Mohamed a legendk szerint halla eltt arra figyelmeztette kvetit, hogy az iszlm egyetlen hdtsa sincs biztonsgban addig, mg Konstantinpolyt s a Keletrmai Birodalom kzponti terleteit el nem foglaltk. „Egy-kt csaps mg, s Perzsia megsznik ltezni. De a Rum (a keleti rmaiak) a tenger s a sziklk npe... jaj, k ellensgeink lesznek az idk vgezetig."
Az iszlm alaptja gy rezte, hogy amg fennll a keresztny hatalom, az iszlm brmikor visszaszorulhat az Arbiai-flszigetre: „Az iszlm idegenknt rkezett minden vidkre, s brmikor jra idegenn vlhat; gy hzdik vissza (Mekka s Medina kr) mint a vackra tekered kgy" - idzi Peter Brown a Mohamednek tulajdontott figyelmeztetst.
Al-Malik 692-ben hozzltott a Sziklamecset felptshez Jeruzslemben a Templomhegyen, a teremts kszikljnak tartott szikla felett, ahol a bibliai lers szerint brahm felldozni kszlt Izskot, s amelyen egykor a frigylda llt Salamon templomban. Az j mecset egyrtelm jelkp volt, mivel jval a Constantinus ltal ptett Szent Sr bazilika kupolja fl magasodott. A Sziklamecset belsejben - a mai napig lthat - legfontosabb arab nyelv feliratok nyltan tagadjk a keresztnysg legfontosabb kijelentseit. „Dicssg Istennek, aki nem nemzett fiat, s akinek nincs trsa." Egy hasonl mondat gy szl: „ Isten, az egyetlen rkkval. Nem nemz, st, nem is nemzettk, senki nem egyenrang vele". A feliratok nmelyike a Kornbl vett teljes versidzet, mint pldul ez: „Ti, rs birtokosai (vagyis a Szentrst birtokl keresztnyek)! Ne lpjtek tl a hatrt a ti vallsotokban... Jzus, Mria fia (csupn) kldtte Allahnak... (Allahnak) hogyan is lehetne gyermeke!... Az (igazi) valls Allah szemben az iszlm". (Korn 4,171 s 3,19). Vannak azonban a feliratok kztt teljesen j kelet szvegek is, amelyek szintn a keresztnyeknek szl zenetek. A legerteljesebb feliratokat rztblkra vsve a Sziklamecset keleti s dli kapuja fl helyeztk el: „Isten Egysge, s Mohamed prftasga az igazsg", illetve „Jzus fi mivolta s a Szenthromsg hazugsg". A bels falfeliratok azzal a felszltssal rnek vget, hogy a Knyv Npe trjen t az iszlmra.
Bagdadi kalifk
Az iszlm birodalom megalapti meggyzdssel hittk, hogy hdtsaiknak spiritulis zenete van. Egy arab muzulmn gy rt errl egy helyi keresztny remetnek: „Az, hogy Isten minden npet s hitet az uralmunk al hajtott, azt mutatja, hogy szeret bennnket s rmt leli a mi hitnkben."
A muzulmn seregek a 8. szzad elejre elfoglaltk Andalzit, megdntttk a dlnyugat-eurpai vizigt birodalmat, keletre pedig egsz Indiig eljutottak. Az iszlm birodalom els kzpontjai a szriai Damaszkusz, az egyiptomi, Kair kzelben fekv Fustat, valamint kt dl-iraki vros, Bszra s Kufa voltak. Ez utbbiak helyt hamarosan egy jonnan ptett fnyes vros, a Tigris foly partjn magasl Bagdad vette t mint a kaliftus szkhelye.
gy tnt, hogy az egsz vilg az j hdtk lbe hull: 717-ben a muzulmn hadiflotta mr Konstantinpoly eltt llt, amikor meglltottk. Nyugaton pedig Martell Kroly frank uralkod mrt veresget hatalmas tkzetben egy portyz muzulmn seregre, amely ppen Szent Mrton tours-i srjt kszlt kifosztani Prizstl nem messze. A keresztny gyzelmek nyomn egy idre - legalbbis nyugati irnyba - megtorpant a nagy hdts. Mg tbb mint 700 vet kellett vrni arra, hogy az iszlm hdts jabb hullma bevegye Bizncot, mikzben tmeneti idre a Szentfld is visszakerlt keresztny uralom al.
HARCIAS SZAVAK
Dzsihdra felszlt versek a Kornbl s a hdiszokbl
„(A zsidk s a keresztnyek) Õk azok, akiket Allah megtkozott. Akit pedig Allah megtkozott, annak nem fogsz tallni segtõt.” – Korn 4,52.
„Akik fegyvert fognak Allah s a kldtte ellen … azoknak az a jutalma, hogy megletnek, vagy keresztre feszttetnek, vagy egymssal ellenttesen a kezk s a lbuk levgatik, vagy elûzetnek a fldrõl.” – Korn 5,33.
„Ti hvõk! Ne kssetek testvrbartsgot zsidkkal s keresztnyekkel … Allah nem vezeti az igaz tra a bûns npet.” – Korn 5,51.
„ … ljtek meg a pognyokat, ahol csak fllelitek õket! Fogjtok el õket! Ostromoljtok meg õket! lltsatok nekik csapdt az sszes leshelyrõl.” – Korn 9,5.
„s ne engedelmeskedj a hitetleneknek s harcolj ezzel ellenk kemnyen tusakodva!” – Korn 25,52.
„Amikor sszetallkoztok a hitetlenekkel, akkor vgjtok el a nyakukat!” – Korn 47,4.
„ prfta! Szllj harcba a hitetlenek s a kpmutatk ellen s lgy kemny velk szemben! A gyehenna lesz a lakhelyk.” – Korn 66,9.
Nhny tovbbi idzet a hdiszokbl:
• Egy tharcolt nappal s egy tharcolt jszaka a vgvidken jobb, mint egy tbjtlt s timdkozott hnap.
• A hangya cspse jobban fj egy vrtannak, mint a fegyver ttte seb, ez ugyanis dvsebb szmra, mint az des, hideg vz egy forr, nyri napon.
• Aki anlkl hal meg, hogy rszt vett volna egy hadjratban, valamikppen hitetlensgben hal meg.
• Tanuljatok meg lõni, mert a clpont s az jsz kzti tr egyike a Paradicsom kertjeinek.
• A Paradicsom a kardotok rnykban van.
(A Korn-idzetek forrsa Simon Rbert magyar nyelvû – a legszlesebb krben elfogadott – fordtsa. Korn, Helikon kiad, 1987; A hdiszokbl kzlt rszeket Bernard Lewis idzi Az iszlm vlsga cmû knyvben. Eurpa, 2004)
Rabszolgk a Holt-tengernl
A kiszsiai Khalkdnbl szrmaz tuds, Sznai Anasztasziosz azok kztt a keresztny foglyok kztt tevkenykedett, akiket arab uraik a Holt-tenger gyilkos aszfalt- s ktrnymezõin dolgoztattak. Olyan enciklopdikus gyûjtemnyt lltott ssze a szmukra, amellyel a hitket akarta erõsteni. Anasztasziosz jl ismerte a muzulmnokat. Azzal is tisztban volt, hogy keresztnyekbõl is lettek muzulmnok, s sokan az iszlmot csupn a kresztnysg rtalmatlan vltozatnak tekintettk. Pontosan ezeket az embereket akarta figyelmeztetni, amikor gy rt nekik: „A Jeruzslemben lõ istenflõ keresztnyek jnek vadjn hallottk azoknak a dmonoknak a kiltozst, akik a Templomhegyet megtiszttottk a romoktl, segdkezve szvetsgeseiknek, a szaracnoknak, hogy elõksztsk a terepet Abd al-Malik gbekilt szentsgtrse, a Sziklamecset szmra”. A tuds hozztette, hogy kt keresztny tengersz mg Mekkba is elltogatott, ahol jszaka egy szrnyalakot lttak feljnni a fldbõl, „aki felfalta a Ka’aba krl felldozott tevk s kecskk hst”. (idzi Peter Brown: Az eurpai keresztnysg kialakulsa. Atlantisz, 2004.)
(folytatjuk)
|