A Biznci Birodalom terletn 726 s 843 kztt zajl ikonellenes mozgalom nagy ttje az volt, hogy sikerl-e visszafordtani a keresztnysget a bibliai hitfelfogshoz a kptisztelet krdsben, vagy pedig egy bibliaellenes tradci uralja le a keresztny vilgot. Szzmillik ksõbbi hitgyakorlata fggtt e harc kimeneteltõl. A hossz kzdelem arra is rvilgtott, hogy a bibliai igazsgok helyrelltsnak vajon az llamhatalmi erõ-e a legmegfelelõbb eszkze.
726 nyarn megdbbent termszeti katasztrfa hrei rztk meg a biznci kzvlemnyt. A birodalom egyik nevezetes szigetnl, az gei-tengeri Thrnl (ma Santorini) hatalmas erej vz alatti vulknrobbans trtnt. A kiml lvafolyam nyomn a sziget krl forrott a tenger, a kirepl tajtkkvek Krta szigetig s Kis-zsia nyugati partjaiig szrdtak szt. Sokan int jelnek tekintettk a hborg elemeket, annl inkbb, mivel nemcsak termszeti erk rzkdtattk a birodalmat.
Csaknem egy vszzad ta slyos katonai kudarcok s hatalmas terleti vesztesgek sjtottk szinte folyamatosan Bizncot. Mr 636-ban elszenvedtk els katasztroflis veresgket a feltartztathatatlan radatknt a birodalomra zdul muszlim seregektl. Hamarosan elveszett Mezopotmia, Szria s Egyiptom. 674-ben mr a fvrost tmadta az arab flotta, s Biznc fldkzi-tengeri hegemnija vget rt. A szzad vgn avarok s szlvok znlttk el a birodalom balkni terleteit. Mindezek nyomn Biznc lnyegben a grglakta terletekre zsugorodott ssze. A htszzas vek elejn jabb arab tmadsok rzkdtattk a maradk birodalmat. Konstantinpoly 717–718-as muszlim ostromakor csak az j csszr, III. Le (717–741) katonai gyessgnek, illetve a grgtz alkalmazsnak volt ksznhet, hogy nem esett el a fvros.
III. Le s a birodalom vezetinek j rsze szerint ez a hossz ideje tart csapssorozat szoros sszefggsben llt az Isten beszdtl elfordult vallsi gyakorlattal. A bajok egyik f szellemi forrsnak a kpkultuszt, az ikonok birodalomszerte elterjedt imdst tekintettk, hiszen az nyilvnvalan ellentmondott a Biblia egyrtelm kptilalmnak, amit a Tzparancsolat msodik parancsolata is rgztett. Meggyzdsk szerint ahhoz, hogy a birodalom sikeres tudjon lenni katonailag, klpolitikailag, gazdasgilag, s laki bkben gyarapodhassanak, elengedhetetlenl szksges Isten termszetfltti segtsge. Ezrt elsrend llami rdeknek tekintettk, hogy a hitgyakorlat megreformlsval jbl visszaszerezzk az isteni tmogatst.
III. Le csszr teht elhatrozta, hogy a birodalmat meg fogja tiszttani a szentkpektl. 726-tl kezdte meg gyakorlati lpseit az ikonok kultusza ellen. Parancsra eltvoltottk a csszri palota bronzkapuja fltt magasod Krisztus-ikont, s egy egyszer keresztbrzolssal helyettestettk. Ezzel prhuzamosan a kzfelfogst is igyekezett befolysolni. Fleg a npgylseket hasznlta fel a szentkpek elleni rvek hangoztatsra.
A birodalom laki krben egybknt korntsem volt ltalnos az ikontisztelet. Jelents terleteken, pldul Kis-zsiban inkbb a hagyomnyos ikonellenessg volt jellemz. Szmos korbbi ikontisztel pedig a katonai kudarcok nyomn brndult ki s fordult szembe a segteni kptelen szentkpekkel. Jellemz pldja volt ennek a kpellenes hangulatnak, hogy 726-ban, amikor a muszlim csapatok mr Nicet ostromoltk, az egyik biznci katona kvel doblta meg a korbban nagy tiszteletben ll Mria-ikont.
A Tzparancsolat trsa
A keresztnysg els hrom vszzadban mg nem lteztek szentkpek, ikonok. Vitn fell llt, hogy minden olyan hitgyakorlat, melyben a kpmsok szerepet kapnak, a pogny valls kategrijba tartozik. Egyrtelm volt az is, hogy ha valaki tnyleges keresztny akar lenni, szaktania kell a kpek tiszteletvel. A 300 krl tartott elvirai zsinat hatrozottan tiltotta a kpek templomi alkalmazst. A korai keresztny kpzmvszet brzolsai eleve nem is vallsi tisztelet cljbl kszltek, s gyakran jelkpeket hasznltak, mint pldul Krisztus brzolsra a j psztor vagy az Isten brnya allegorikus alakjt.
A kpekhez val viszonyban a 4. szzad els feltl, a konstantini fordulat utn kezddtt meg a vltozs. Az llamhatalmi tmogatssal fokozatosan uralmi pozciba kerl formlis keresztnysg ugyanis meglehetsen engedkeny volt pogny vallsi elemek egyhzi alkalmazsa irnt. gy a vallsgyakorlatban egyre nagyobb teret kezdett hdtani a kpek hasznlata, egyelre minden elvi indokls nlkl.
A Szentrs annyira egyrtelmen kizrta a kptiszteletet, hogy a teolgusok j rsze tovbbra is elutastotta a kpek kultuszt. Amikor pldul Constantia, Nagy Konstantin nvre Jeruzslembe ltogatott, s vallsi buzgsgbl egy Krisztus-kpet krt Kaiszariai Euszebiusztl, Caesarea pspktl, a neves trtnsztl, azt vlaszolta, hogy az igazi hithez nem mlt egy festett, fldi Krisztus-kpms, hiszen a feltmadott Krisztus mr megdicslt testben van, s t nem a fizikai szemnkkel kell keresni, hanem a bensnkkel, a szvnkkel kell szemllni.
A hres egyhzatya, szalamiszi Epiphanius is fellpett a kpeknek mindenfajta vallsi alkalmazsval szemben. Nemcsak a szentkpek tisztelett utastotta el, hanem a templomok dsztsre szolgl alkalmazsukat is. Azzal rvelt, hogy ha keresztny emberek kpekhez fordulnak hitk tmogatsra, ez azzal a veszllyel jr, hogy ismt visszatrhetnek a pogny gondolkodsmdhoz s a pogny vallsgyakorlathoz.
A kzpkor legnagyobb hats katolikus teolgusnak, Szent gostonnak az llsfoglalsa az 5. szzad elejn mr sajtos kettssget mutatott. A korai keresztnysghez hasonlan rvelsben igyekezett a Biblit alkalmazni zsinrmrtkl. Ezrt a kpkultuszt nem prtolta, hanem azt rta, hogy „azok, akik Krisztust s apostolait nem a szent knyvekben keresik, hanem falra festett kpekben, megrdemlik, hogy vtkezzenek”. Vlemnye szerint „az ilyen emberek tvedsbe esnek, ha gondolataikat kpek mintjra alaktjk”.
Ugyanakkor ppen goston volt az, aki a kortrsak szmra nehezen rthet megfontolsbl a Tzparancsolatot radiklisan tszerkesztette, ami csak nhny vszzaddal ksbb, a kpkultusz uralkodv vlsval nyerte el valdi rtelmt. goston, szaktva a Tzparancsolat beosztsnak akkor mr ngy vszzados keresztny hagyomnyval s a tbb mint msfl vezredes zsid tradcijval, az els parancsolatot („Ne legyenek nked idegen isteneid”) sszevonta a msodik parancsolattal („Ne csinlj magadnak faragott kpet, ne imdd s ne tiszteld azokat”). Az ily mdon kilencre cskkent parancsolatok szmt a tizedik parancsolat sajtos kettbontsval lltotta helyre. Eljrsa igencsak furcsa volt, mivel a Mzes msodik knyve 20. rszben szerepl tizedik parancsolat kzps rszt kiemelte, s azt tette meg kilencedik parancsolatnak, a tbbi rszt pedig meghagyta tizedik parancsolatnak. E ltszlag rthetetlen tszerkesztsnek a majdani kptisztelet szempontjbl az lett az rtelme, hogy goston a vallsos clra szolgl kpek ksztsnek s tiszteletnek hatrozott tilalmt mint nll parancsolatot megszntette, s beolvasztotta az els parancsolat msodik felv. A kptisztelet ltalnoss vlsval a hosszra nylt els parancsolatnak ezt a tartalmilag knyelmetlenn vlt msodik felt a klrus fokozatosan elhagyta. Ez a magyarzata annak, hogy mindmig egyetlen katolikus s pravoszlv hittanknyv vagy katekizmus ltal tantott Tzparancsolat sem tartalmazza a msodik parancsolatot, mg az els parancsolat rszeknt sem.
A kptisztelet krdsben az egsz kzpkorra vonatkozan nagy jelentsg volt Nagy Szent Gergely ppa (590–604) llsfoglalsa, melyet Serenushoz, Marseille pspkhez rt leveleiben fejtett ki. E pspk azzal hvta fel magra a ppa figyelmt, hogy vallsos kpeket semmistett meg, mivel azokat a helyi gylekezet tbb tagja imd hdolatban rszestette. Gergely ppa a leveleiben eltlte a szentkpek imdst, de a pspkt is elmarasztalta azok megsemmistsrt. A ppa szerint ugyanis a vallsi kpeknek helye van a keresztny istentiszteletben. Vlemnye szerint a templomi kpek „az rstudatlanok Biblija”.
Festk s mirha
Az ikonok ksztse s tisztelete a Rmai Birodalom keleti terletein a 4. szzadtl szoros sszefggsben llt a keresztny mrtrok s szentek ersd kultuszval. Nsszai Szent Gergely az egyik mrtrrl szl beszdben arrl szmolt be a 4. szzad msodik felben, hogy a mrtr srja krl mr fellltottk annak kpeit, s a szent kzbenjrst krtk. A kpkultusz tovbbi ersdst mutatja, hogy pldul a kt orvos szent, Kozma s Damjn csodatteleirl sszelltott gyjtemnyben mr pozitv kicsengssel szerepel az az eset, amikor egy asszony a kt szentet brzol ikonrl lekapart egy kis festket, s vzbe keverve megitta, hogy ezltal meggygyuljon.
506-ban Philippikosz csszr mr egy Krisztus-ikonnal vezette seregt a csatba. Heraclius csszr is Krisztus-ikonnal vonult hadba a perzsk ellen.
Az tszzas vek msodik feltl megszaporodott a csodatevnek tekintett ikonok szma. Ezek kz tartozott a Szozopoliszban rztt Mria-ikon, amely arrl volt nevezetes, hogy drga illatszert, mirht permetezett magbl. A 613-ban elhunyt Szent Theodornak a nem sokkal halla utn rt letrajza is tartalmazza, hogy amikor megllt ez eltt az ikon eltt, akkor csak gy zporozott r a sok mirha.
„Nem emberkz csinlta” ikonok
Feltntek a csods eredetnek tartott, gynevezett „nem emberi kz ltal ksztett” (akheiropoieta) ikonok, amelyekkel a szentkpek isteni eredett is bizonytani kvntk. Ezek egyik leghresebbike az Edesszban rztt, Mandylionnak nevezett szvetdarab volt, amelyen egy frfi arcvonsait lehetett ltni. Krisztus-kpmsnak tartottk, mivel a legendja szerint Jzus egy alkalommal a megmosott arct ebbe a szvetbe trlte bele, s ezt kpms helyett elkldte Edessza kirlynak. Lddban egy csods eredetnek tartott Mria-ikont tiszteltek, melyrl azt lltottk, hogy egy lthatatlan kz festette az oszlopra. Napjainkban az egyik ilyen, csods eredetnek mondott ikont a ppa vatikni magnkpolnjban rzik.
III. Le csszr 730-ban kiadott rendelete, amely megtiltotta az ikonok ksztst, s elrendelte azok eltvoltst s megsemmistst, tbb oldalrl is kemny ellenllsba tkztt. Az elhzd kzdelemben a kptisztelet elutastit „ikonoklasztknak”, kprombolknak hvtk, az ikonok kultusznak vdelmezi pedig „ikonoduloszoknak”, az ikonok rabszolginak neveztk magukat.
III. Leval szembefordult a klrus egy rsze. A papsg vlemnye ugyanis lesen megoszlott a kpek krdsben. Egy rszk az ikontisztelet elsznt hve volt, lkn a biznci egyhzszervezet fejvel, Germanosz konstantinpolyi ptrirkval (715–730), aki a korbbi vekben igyekezett mindent elkvetni az ikonok tisztelete rdekben. Fellpett azok ellen a biznci fpapok ellen, akik elutastottk az ikonok kultuszt. Ez a felfogs fknt Kis-zsiban, Anatlia nyugati rszn volt ltalnos. A szentkpellenes irnyzat vezeti Konsztantinosz, Nikoleia pspke s Thmasz, Klaudiopolisz pspke voltak. Germanosz levlben rtta meg ket, majd eljrst indtott nikoleiai Konsztantinosz ellen. A csszr azonban vdelmbe vette a Germanosz ltal ldztteket, s 730 janurjban az ltala sszehvott birodalmi tancskozs megfosztotta Germanoszt ptrirkai mltsgtl.
A szerzetesek nagy rsze is kemnyen ellenllt a csszr kpellenes trekvseinek. Kzjk tartozott III. Le f teolgiai ellenfele, Damaszkuszi Jnos (675 k.–749), az ikontisztelk egyik vezet ideolgusa. Arab szrmazs volt, s apja rkbe lpve hossz ideig a muzulmn kalifa adhivatalnokaknt dolgozott. Mg e megbzatsa idejn, 730 krl rta meg egyik legismertebb mvt, Beszd a szentkpekrl cmmel. Ezt kveten lett a szintn mohamedn fennhatsg terleten lv, Jeruzslemtl nem messze fekv Szabbasz monostor szerzetese. Innen folytatta harct az ikonok tiszteletrt.
Nehz feladatra vllalkozott, amikor meggyz rveket igyekezett felhozni a szentkpek tisztelete mellett, mivel a Szentrs pontosan az ellenkezjt tantotta annak, amit Jnos bizonytani akart. maga is knytelen volt elismerni, hogy a Biblia nem tmasztja al mondandjt. Ez azonban a legkevsb sem aggasztotta, mondvn, hogy szmos olyan elem van az egyhzi vallsgyakorlatban, amely nlklzi a bibliai altmasztst, de mivel mindezek egy meglv hagyomnyrendszerben gykereznek, a szent tradci biztostja az rvnyessgket. Gondosan felptett logikai rvelssel kvnta elfogadtatni a szentkpek tisztelett. Kiindulpontja az a bibliai tny volt, hogy a Megvlt, azaz Jzus, az rkkval Krisztus megtesteslse. Logikai prhuzama szerint a Krisztust brzol ikonok nem msok, mint Krisztusnak a festett kp anyagaiban megtesteslt formi. Teht az ikonok egy fontos keresztny igazsgnak, Krisztus megtesteslsnek a hirdeti. Ezrt, aki fellp az ikonok tisztelete ellen, az a keresztny vallst tmadja meg. Vlemnye szerint ugyanezt az rvelst ki lehet terjeszteni a Mria-ikonokra is, mivel neki is fontos szerepe volt Krisztus megtesteslsben. Damaszkuszi Jnos azt is hangslyozta, hogy a kpms s az eredeti hasonlsga rvn relatv azonossg jn ltre a szentkp s az brzolt szent kztt. gy az ikon, ha korltozott formban is, rendelkezik az brzolt szemly termszetfeletti erejvel, illetve ernyeivel, s a kp ezt tudja kzvetteni az emberek szmra. Ezrt szerinte azok, akik tiltjk az ikonok ksztst, a keresztnyeket meg akarjk fosztani a szentekkel val kzssg ldsaitl.
Rma is, amely ekkor a Biznci Birodalom fennhatsga al tartozott, lnk ellenllst tanstott III. Le intzkedseivel szemben. Mr II. Gergely ppa (715–731) eltlte Germanosz ptrirka lettelt. III. Gergely ppa pedig 731-ben zsinatot hvott ssze Rmban, amely elvetette a csszr szentkpellenes intzkedseit. A ppasg szmra annyira fontos volt a kptisztelet, hogy nem riadt vissza a nylt konfliktustl sem azzal a Biznccal, amelynek katonai tmogatsra get szksge lett volna a Rmt fenyeget longobrd tmadsokkal szemben. St a ppk a szentkpek kultuszrt kszek voltak szmottev hatalmi s anyagi vesztesgeket is elszenvedni. III. Le ugyanis, bntetsl a kprombol rendelkezseivel val szembeforduls miatt, a ppasgot megfosztotta Szicliban s Calabriban lev birtokaitl, tovbb a ppai joghatsgot is jelentsen cskkentette azzal, hogy Rmtl a konstantinpolyi patriarchtushoz csatolta a szicliai, illricumi s krtai egyhzakat.
A ppk azonban mindezek dacra tovbbra is kitartottak a kptisztelet mellett. Ekkorra a szentkpek kultusza Rmban mr ers tradcikkal rendelkezett, s a vallsgyakorlat szerves rszt alkotta. A laterni Krisztus-ikont „nem emberi kz alkotta” (akheiropoieta) csodatev szentkpnek tartottk, melyet a vros oltalmaz zszljv tettek. Az ikonok a krmenetek elengedhetetlen tartozkai voltak. A Mria mennybemenetelnek nnepre kialaktott krmenet szertartsa szinte csemegnek szmtott az ikontisztelk szmra. E napon (augusztus 15.) ugyanis minden vben a laterni Krisztus-ikont krmenetben vittk el a Santa Maria Maggiore templomhoz, hogy tallkozzon az ott rztt Mria-ikonnal, amelyet Lukcs evanglista alkotsnak hittek.
III. Le a jelentkeny ellenerk dacra is kitartan folytatta kzdelmt az ikontisztelet visszaszortsa rdekben. Halla utn fia, V. Konstantin (741–775) kvette a trnon. Tbb mint negyedszzados uralma alatt a kprombol mozgalom hevessge ersdtt. Ikontisztel ellenfelei annyira gylltk, hogy egy trgr ragadvnynvvel illettk, melyet mindmig hasznlnak is r. (A Khopronmosz sz jelentse legenyhbb fordtsban: „emberi rlkrl elnevezett”.)
V. Konstantin tovbbra is fenntartotta az ikonok ksztsnek s hasznlatnak tilalmt, illetve trekedett megsemmistskre. Az llamhatalmi tilts mellett teolgiai tren is bizonytani kvnta a kpkultusz tarthatatlansgt. A krdssel kapcsolatos vlemnyt a Vizsgldsok cm tanulmnygyjtemnyben fejtette ki, amelyben sszefoglalta az ikontisztelet elleni rveket. Az egyrtelm bibliai cfolatok mellett azt is hangslyozza, hogy a mvszet eszkzei eleve nem alkalmasak arra, hogy egy brzolt szemlynek a termszetflttivel kapcsolatos bels rtkeit, lnyegi tulajdonsgait brzoljk. Klnsen kiltstalan az ilyen vllalkozs pldul a Megvltval kapcsolatban, aki egyszerre rendelkezik isteni s emberi termszettel. Az ikonok kultuszn tlmenen Konstantin elvetette Mria s a szentek kzbenjrsnak dogmjt s az ereklyk kultuszt is.
754-ben a csszr egy birodalmi zsinatot hvott ssze Konstantinpoly klvrosba, Hiereiba, ahol 338 pspk gylt ssze. Konstantin maga is rszt vett a teolgiai vitkban. A zsinat eltlte az ikontiszteletet, hiszen „nincs olyan ima, amely szentt tehetn ket. Ezrt ppolyan rtktelenek, mint amilyennek a mvsz alkotta ket”. Kitkozst mondtak ki az ikontisztelet f teolgusa, Damaszkuszi Jnos ellen. A legslyosabb bntetsek terhe alatt megtiltottk a szentkpek ksztst.
A szerzetesek egy rsze azonban tovbbra is ellenllt a rendelkezseknek. Kzlk tbbeket kivgeztetett Konstantin. Rma is folytatta az ellenllst. 669-ben zsinaton tltk el a Hiereiban szletett hatrozatokat.
A kprombol mozgalom folytatdott V. Konstantin finak, IV. Lenak (775–780) az uralkodsa alatt is, br sokkal visszafogottabb formban. Ez fknt felesgnek, az athni szrmazs Eirnnek a hatst mutatta, aki mr titokban ekkor is ikontisztel volt.
A birodalmi vallspolitika IV. Le halla utn vett les fordulatot. Ekkor Let kiskor fia, VI. Konstantin kvette a trnon, de helyette rgensknt anyja uralkodott. Eirn mint meggyzdses kptisztel hozzkezdett az ikonok kultusznak helyrelltshoz. Tmogatkat gyjttt maga kr, s 786-ban birodalmi zsinatot hvott ssze Konstantinpolyba a kptisztelet helyrelltsra. A hadsereg krben azonban tovbbra is olyan erteljes volt a kpellenessg, hogy maga a csszri rezred vetett vget a kptisztel zsinatnak. A megjelen katonk sztkergettk a rsztvevket.
A vakt csszrnõ zsinata
Eirn azonnal cselekedett. sszevonta a hozz h csapatokat, feloszlatta az rezredet, s 787-ben a zsinatot thelyezte Niceba, az els egyetemes zsinat egykori helysznre. A most mr zavartalanul lsez kldttek rvnytelentettk a 754-es hiereiai zsinat hatrozatait, s visszalltottk az ikontiszteletet. Megjegyzend, hogy az egsz folyamatot veznyl Eirn egyni kegyessgt kevss erstette az ikontisztelet buzg helyrelltsa. Amikor ugyanis fia, VI. Konstantin nagykor lett, Eirnnek t kellett volna adnia a hatalmat Konstantin szmra, de ebbe nem akart belenyugodni. A hatalom megtartsa rdekben 797-ben elfogatta, majd megvakttatta huszonhat ves fit, hogy gy tegye alkalmatlann az uralkodsra. Ezt kveten mint csszrn t vig llt a birodalom ln. Miutn egy katonatiszti sszeeskvs letasztotta trnjrl, szmztk, s Leszbosz szigetn fejezte be plyafutst. Az ortodox egyhz ksbb szentt avatta.
A kptisztelet nyugati elutastsa
Az Eirn ltal sszehvott II. niceai zsinaton a ppa kvetei is jelen voltak, elfogadtk a hatrozatokat, s Rma fpapja a VII. egyetemes zsinatknt ismerte el ezt az egyhzi gylst.
A ppa a zsinat hatrozatait megkldte a frank birodalom uralkodjnak, Nagy Krolynak s udvarnak. Nagy meglepetsre azonban nem beleegyez egyet-rts, hanem hatalmas felhborods lett a fogadtatsa. Rmnak szembeslnie kellett azzal a tnnyel, hogy Eurpa nyugati terletein, fknt a frank birodalomban a kpek egyelre csak nagyon korltozott szerepet jtszanak a vallsi letben. A kibontakoz vitban Nagy Kroly egyik vezet teolgusa, Theodulf, Orleans pspke megrta a frank teolgia els rendszerezett sszefoglalst, a Karoling Knyveket (Libri Carolini). Jelentsgt mutatja, hogy Nagy Kroly nevben kszlt hozz elsz, s nemcsak az uralkod, hanem a vezet frank teolgusok, mint pldul a neves Alkuin is teljes tmogatsrl biztostotta a benne megfogalmazott llsfoglalst.
A mvszeti brzolsoknak csak nagyon korltozott szerepet tulajdontottak a hitlet tern, mivel „Istent nem a lthat vagy ember alkotta dolgokban kell keresni, hanem a szvben. Nem a testi szemekkel, hanem a szvnek a szemeivel kell keresni t”.
A Karoling Knyvek az rs elsbbsgt hangslyoztk a kpekkel szemben: „Nem a kpek hordozzk az igazsgot, hanem az rs.” (Megjegyzend, hogy ennek az lltsnak a gyakorlati megjelentsre olyan klns kpek is kszltek, amelyek csak szavakbl llnak.) A Karoling Knyvekkel sszhangban szlettek meg a Nagy Kroly ltal 794-ben Frankfurtba sszehvott birodalmi zsinat hatrozatai, melyek eltltk a II. niceai zsinat kptisztel rendelkezseit.
811-ben a kptisztel biznczi csszr, Nikphorosz slyos veresget szenvedett a bolgroktl. t magt elfogtk s kivgeztk. A bolgr Krum kn Konstantinpoly ellen vonult seregvel. A katonasg s kznp a kptiszteletet fokozni akar j csszr ellen fordult, s 813-ban egy ikonellenes hadvezr kerlt hatalomra V. Le nven. A bolgr veszly elhrtsa utn 815-ben j ptrirkt nevezett ki, majd zsinatot hvott ssze Konstantinpolyba, amely visszalltotta a 754-es hiereiai zsinat kprombol hatrozatait. Az j rendszer viszonylagos npszersget lvezett. Ellenzknek f vezralakjai a 815-ben tisztsgbl elmozdtott kptisztel ptrirka, Nikphorosz s az egy idre szmzetsbe knyszerlt Theodrosz Sztuditsz apt volt. k rsaikkal sokat tettek az jabb kptisztel fordulat elksztsrt.
Az ikonok rabszolgi
E fordulat vgrehajtsban dnt szerepet jtszott a 842-ben elhunyt kprombol Theophilosz csszr zvegye, Theodra, aki rgensknt uralkodott hromves kisfia, III. Mikhl csszr helyett. Ezt a helyzetet kihasznlva zsinatot hvott ssze Konstantinpolyba. Ezen 843. mrcius 11-n helyrelltottk a II. niceai zsinat kptisztel rendelkezseit. Ekkor vezettk be az ortodoxia nnept, melyet mindmig minden vben megnnepelnek az „ikonrombolk s minden ms eretnekek fltti gyzelem” nnepeknt. Ezutn az ikonok elutastsa a legslyosabb eretneksgnek minslt, s kpviselit kmletlenl ldztk.
A kptisztelk gyzelmvel az ortodox vallst s az ikontiszteletet vgrvnyesen egybelncoltk. Az ortodox teo-lgusok azt lltottk, hogy az kptiszteletk nem blvnyimds, mert nem blvnyokat (eidola) tisztelnek, hanem kpeket (eikon). Hangslyoztk, hogy e kpeket k nem imdjk (latreia), hanem csak tisztelik (proszknszisz). Ez az rvels azonban nem vette figyelembe, hogy a Tzparancsolatnak a Septuagintban szerepl mrvad grg fordtsa a kultikus kpekre vonatkozan nemcsak a latreit, hanem a proszknsziszt is a leghatrozottabban tiltja. Az is megfontoland, hogy a msodik parancsolat eredeti hber szavai egyrtelmen kimondjk a kpmsokra vonatkozan, hogy „ne hajolj meg elttk, s ne szolgld azokat”. Ugyanakkor az ortodox vallsgyakorlatban az ikonok eltt a meghajls legteljesebb formjt, a proszknsziszt, azaz a teljes leborulst gyakoroljk. A szolglat krdst illeten a kptisztelk mr a kprombols korban is ikonodulosznak, azaz az ikonok rabszolginak neveztk magukat, s ezt az odaad szolglatot tbbek kztt az ikonok hordozsval, cskolgatsval, nekik szl gyertyagyjtsokkal fejezik ki mindmig. (A szerz trtnsz)