„Gyztl, Galileai!”: lltlag ezekkel a szavakkal bcszott az lettl Julianus csszr, aki az aposztata, vagyis hitehagyott nven vonult be a trtnelembe. volt az utols keresztnyldz pogny uralkod a Rmai Birodalomban. Br ekkorra a keresztnysg mr csaknem fl vszzada egyenjogv vlt a pogny vallsokkal, Julianus bvben volt a muncinak, mikor a keresztnysg ellen tmadt, mivel a rmai csszrsg fennllsnak els hrom vszzada alatt mindent megtett annak rdekben, hogy vagy rmagostul kiirtsa, vagy legalbba maga kpre tformlva felrlje s beolvassza a keresztnysget. Mg az elbbi trekvsben kudarcot vallott, az utbbit sikerre vitte.
Jean-Lon Grome: A keresztny mrtrok utols imja (1883)
„A klnfle vallsos kultuszokat, amelyek a Rmai Birodalomban rvnyesltek, a np egyformn igaznak; a filozfusok egyformn hamisnak; az llam tisztsgviseli egyformn hasznosnak tartottk." Edward Gibbon ebben a szentencizus tmrsg mondatban foglalta ssze a rmai llam s a klnfle vallsok kapcsolatnak lnyegt. Lnyegben igaz teht az a megllapts, hogy a Rmai Birodalomban vallsszabadsg volt. Ennek hatrait azonban az llammal val egyttmkdsi kszsg jellte ki. Az a valls, amelyik ksz volt hasonulni a grg-rmai istenvilghoz, elfogadta a csszr szemlynek istentst, ezenkvl nem gyakorolt embertelen szertartsokat (mint a punok vagy a druidk), szabadon mkdhetett. E felttelek teljestse all egyedl a zsidsg kapott felmentst. A zsid valls lnyegnl fogva nem asszimilldhatott sem a grg-rmai llamvallshoz, sem a csszrkultuszhoz - ez nmaga felszmolst jelentette volna. Iulius Caesar alatt azonban egy trkeny egyezsg jtt ltre a rmaiak s a zsidk kztt, amely vszzadokra biztostotta szmukra is a vallsszabadsgot, s ezrt mindssze annyit vrtak el tlk, hogy a jeruzslemi Templomban ldozatot mutassanak be a csszrrt, s imdkozzanak az uralkod dvrt. Mirt volt „trkeny" ez az egyezsg? Mert hiba erstette meg maga Augustus, a principtus megalaptja is a zsid valls klnjogait, rendszeresen akadtak olyan uralkodk, akik egyoldalan felrgtk az egyezsget. Pldul a hibbant Caligula, aki elhatrozta, hogy gigantikus szobrt felllttatja a jeruzslemi Templomban.
Az els szm kzellensgek
A Jzus hallt s feltmadst kvet rvid fl vszzadban a keresztnysg a Rmai Birodalom minden sarkba eljutott. Ez ezrt is megdbbent, mivel Jzus Krisztus megvlt kereszthallnak s feltmadsnak zenete minden szempontbl htrnyosnak szmtott a rmai vilgban: Jzus zsidknt lt s szenvedett Iudaeban, ami egyltaln nem hangzott jl az antiszemita eltletekkel terhes grg-rmai kultrban; (rtatlanul) eltlt bnzknt fesztettk keresztre, ami a rabszolgk szmra kiszabhat legslyosabb bntetsforma volt; s testben tmadt fel, ami nemcsak a jzan sszel s emberi tapasztalattal ellenkezett, de egyetlen addigi filozfiai rendszer tantsban sem szerepelt. A korai keresztnyek s az llam viszonyt csak egyetlen szval jellemezhetjk: s ez a tisztelet. Az jszvetsg nem tesz klnbsget „j" s „rossz" csszr kztt, hanem egyszeren kijelenti: „Minden llek engedelmeskedjk a fels hatalmassgoknak; mert nincsen hatalmassg, hanem csak Istentl: s amely hatalmassgok vannak, az Istentl rendeltettek."
A hatalom eleinte nem is foglalkozott a zsidsgbl kivlt keresztny felekezettel. A Korinthoszban szkel rmai helytart, Gallio, helyesen utastotta el a helyi zsidk krvnyt, akik bevdoltk eltte Plt, mivel a rmai llam nem avatkozhatott be egy elismert vallsfelekezet bels gyeibe: „[H]a tantsrl, nevekrl s a ti trvnyetekrl van krds, ti magatok lsstok, mert n ezekben br nem akarok lenni."
A zsidsg s keresztnysg teljes elklnlse - ami egyesek szerint mr az els szzad vgre, de legksbb a msodik szzad kzepre vgbement - nemcsak szellemi trst okozott az Egyhzban, hanem egy nagyon fontos jogi kvetkezmnye is volt. A keresztnysg ugyanis - nll vallsfelekezett vlva - kikerlt a zsid valls szmra biztostott „vderny" all. Az j valls abban a furcsa helyzetben tallta magt, hogy noha egszen i. sz. 250-ig senki nem tiltotta be mkdst, idrl idre heves ldzst folytattak ellene. Pedig ms vdat nem tudtak ellene felhozni, mint hogy ltezik. A 3. szzadi egyhzatya, Tertullianus gy summzta az ellenk indtott hajsza indtkt: „Ez a kzdelem a Nv ellen folyik." A rmai llam „els szm kzellensgeiv" kikiltott keresztnyek ellen olyan nevetsges vdakat hoztak fel, mint hogy istentiszteleteik utn vrfertz, orgiasztikus lakomkat rendeznek; annak eltte gyermekeket gyilkolnak le, s vrket megisszk; a keresztny felesgek parznk s vrfertzk; a keresztnyek szamrfejet imdnak, stb. Ezeket a soha senki ltal be nem bizonytott rgalmakat nemcsak a kor „celebjei" (olyan rk, mint Lukianosz; olyan filozfusok, mint Kelszosz vagy Prophriosz) terjesztettk, hanem hivatalosan jvhagyott pamfletek formjban ktelez iskolai tananyagg is tettk (pl. Septimius Severus idejn).
„Nr fklyi"
Kora renesznsz kori fresk Pter apostol keresztrefesztsrl. Titkos gynkk s nvtelen feljelentsek tjn sem tudtak kztrvnyes bnket krelni a keresztnyek ellen.
Rma els uralkod dinasztija a Iulius-Claudiusok volt. Kzlk hrmat az jszvetsg is megemlt: Jzus Krisztus az Augustus ltal kiadott sszersi rendelet kvetkeztben szletett meg Betlehemben; Keresztel Jnos - s kzvetve Jzus - nyilvnos szolglata Tiberius uralkodsnak idejre esett; Claudius pedig kizte a zsidkat Rmbl. Arra, hogy a keresztnysg mr Tiberius idejn megjelent Rmban, egy rmai trtnetr megjegyzsbl kvetkeztethetnk, aki azt rta, hogy a csszr a „Chrestus felbujtsra szntelen zavarg zsidkat" kizte a vrosbl. Kutatk csaknem egynteten valljk, hogy itt a Krisztusrl bizonysgot tev keresztnyekrl van sz, akik - mint az Apostolok cselekedeteiben is lthatjuk - rendszerint felbortottk a zsinagga nyugalmt abban a vrosban, ahol megjelentek. Ebben a korai idszakban - Jzus halla s feltmadsa utn t-tz vvel - a rmai llamhatalom mg nem tett klnbsget a zsidk s keresztnyek kztt: a Rmbl val kizets mindkt csoportot egyformn sjtotta.
Nem gy Nr korban, akit - rdekes mdon - nem emlt meg az jszvetsg. (Ugyangy hallgat a fent emltett Caligulrl is, akit a senatus - Nrhoz hasonlan - szintn „emlkezeteltrlsre" tlt.) Az els vallsldzs, amely csak a keresztnysg kvetit s nem a zsidkat rintette, Nrtl indult ki. Ennek elzmnye volt a nagy rmai tzvsz, amely 64 jliusban t s fl napon t tombolt, s a vros tizenngy krzetbl mindssze ngyet hagyott rintetlenl. (Azt az elterjedt pletykt, hogy a tzet maga Nr okozta, sohasem sikerlt bizonytani.) Tacitus, aki csaknem hatvan vvel ksbb rta le az esemnyeket vknyveiben, azt is megrktette, hogy Nr az ekkor mr mindenki ltal jl ismert keresztnyekre igyekezett a gyant terelni. (A szveget lsd a keretben.) A magukat keresztnynek vall embereket, s azokat, akiket ezzel a vddal feljelentettek, vrosszerte sszefogdostk, majd Nr sajt kertjeiben keresztre fesztve, szurokkal lentve s meggyjtva vgeztette ki ket. A hagyomny szerint ugyanebben az ldzsben lelte hallt a „pognyok apostola", Pl, akit a vroson kvl lefejeztek; valamint a „krlmetlkeds apostola", Pter, akit a Circus Maximusban - sajt krsre - fejjel lefel fesztettek keresztre. Figyelemre mlt, hogy Tacitus szerint a 60-as vek kzepre mr Rmban is „hatalmas sokasg" vlt hvv, br nem valszn, hogy ezek a trsadalom kzp- vagy fels rtegeibl szrmaztak, mivel a keresztrefeszts bntetst rmai polgrokkal szemben nem lehetett alkalmazni.
A trtnszek sokig azt hittk, hogy Nr egy ltalnos ldzsi rendeletet (institutum Neronianum) is kiadott, de erre semmifle bizonytk nem kerlt el eddig. A csszr pldjt azonban sokfel kvethettk a neki alrendelt magisztrtusok.
Levl a keresztnyekrl
jabb fl vszzad elteltvel a keresztnysg mr annyira megersdtt, hogy az ifjabb Plinius, a Fekete-tenger dli partjn fekv Bithnia tartomny gazdasgi gyeinek felgyelje, gy rt rluk Traianus csszrnak, szemlyes bartjnak: „Mindenfle kor, mindenfle trsadalmi osztlybeli emberek, frfiak s nk vegyest, igen sokan kerltek s kerlnek vd al. Nemcsak a vrosokban, hanem a falvakban s a tanykon is elharapdzott ennek a babonasgnak a raglya." A rmai trtnelemben nem rtak mg levelet, amelynek ekkora hatsa lett volna az utkorra. Hogy mirt? Mint az az idzett mondatokbl is kitnik, Plinius vd al helyezte a bithniai keresztnyeket. Csakhogy ez nem volt egyszer dolog, mivel a rmai jog szerint szabad emberek ellen csak gy lehet trvnyszki eljrst folytatni, ha vdat is emelnek ellenk. De milyen vdat lehetett felhozni a keresztnyek ellen? Nos, ez mg a csrcsavaros jogi gyletekben jrtas Plinius szmra sem kis fejtrst okozott: „[V]ajon magt a keresztny nevet kell-e bntetni, akkor is, ha az illet semmi bnt sem kvetett el, vagy pedig a keresztny nvhez hozztapad bnket?" Plinius termszetesen tudatban volt annak, hogy a trvny csak a trvnybe tkz cselekedeteket bntetheti. Ilyeneket azonban nem tallt, hiszen a keresztnysg nem volt betiltva, maguk a keresztnyek pedig - mint maga mondja - „eskvel ktelezik magukat, nem m valami gaztettre, hanem arra, hogy nem lopnak, nem rabolnak, nem kvetnek el hzassgtrst, nem szegik meg eskjket, a rjuk bzott lett kiadst felszlts esetn nem tagadjk meg". Plinius mg titkos gynkk s nvtelen feljelentsek segtsgvel sem tudott kztrvnyes bnket a keresztnyekre bizonytani. Vgl mint „titkos trsasgot" tiltotta be sszejveteleiket. Mindezekrl rszletesen beszmolt Traianusnak, aki vlaszlevelben jvhagyta bartja intzkedseit, de szmos krdst nyitva hagyott. (Lsd a keretes szveget.) Megdbbent tny, hogy a keresztnyeket ldz magisztrtusok (kormnyzk, polgrmesterek) mg a 3. szzadban is Plinius s Traianus idzett levelre hivatkoztak, mikor eljrst indtottak a keresztnyek ellen.
A keresztnysg a rmai jogban addig ismeretlen kategria lett: mg a kztrvnyes bnzket azrt tltk el, amit a mltban cselekedtek, a keresztnyekre a vd idpontjban vallott hitk miatt vrt slyos bntets, amit az utols pillanatig elkerlhettek annak nyilvnos megtagadsval. A ksbb mrtrsgot szenvedett Jusztinosz els hitvdelmi iratt 155 krl rta Antoninus Pius csszrhoz. Mvben annak a meggyzdsnek adott hangot, hogy helytll vdat senki sem hozhat fel a keresztnyek ellen, mivel bncselekmny elkvetse nem terheli ket. Brik legfbb bnnek magt a keresztny nevet tekintik, pedig - Jusztinosz itt egy grg szjtkkal lt - a khrisztosz (Krisztus) hasonlt a khrsztoszhoz, ami „hasznosat" jelent, s valban: a keresztnyek a lgynek sem rtanak. „A keresztnyek kztt is vannak bnsk" - hangoztattk vdlik. Jusztinosz erre azt vlaszolja: vizsgljk meg a vdlottak lett, s ha felhozhat valami ellenk, mint bnst tljk el ket, ne pedig mint keresztnyeket; ha pedig felmentik, akkor mint keresztnyt mentsk fel, aki nem kvetett el bncselekmnyt. „Nem a csszrban hisznek, hanem ms kirlysgot vrnak a fldn" - hangzott a vd. Csakhogy ezt a kirlysgot nem emberek hozzk ltre, vlaszolja erre Jusztinosz, hanem a Mennybl fog a Fldre leszllni. Ha a keresztnyek egy fldi kirlysgban remnykednnek, jobban fltenk az letket, s harcolnnak rte. gy viszont a biztos hallbntets ellenre is kszek megvallani hitket.
Az escsodtl a nagy ldzsig
A keresztnyek elleni ldzsek mg az gynevezett „j csszrok" idejn is tovbb folytak. A hrneves filozfus, Marcus Aurelius csszr pldul abban a tvhitben lt, hogy a keresztnyek mer dacbl vllaljk a mrtrhallt: „Micsoda pomps llek az, amely ksz, ha kell, a testtl elvlni: akr megsemmislni, akr sztporladni, akr megmaradni. De ez a kszsg szemlyes meggyzdsbl fakadjon; nem pedig, mint a keresztnyeknl, puszta ellenllsbl" - rja az Elmlkedsekben. A Rmai Birodalomban sokfle baj ttte fel a fejt ebben az idben: fldrengsek, radsok, pestisjrvny s a barbr npek betrse tizedelte a lakossgot. A csapsok miatt elkeseredett hangulatban gyakran hangzott el a kilts: „Oroszlnok el a keresztnyeket!" s a helytartk tettk a dolgukat: 166-ban a hitvd Jusztinoszt Rmban, 167-ben Polkarposz pspkt Szmirnban, 177-ben pedig Blandint s trsait Lyonban vgeztk ki az amfitetrum porondjn, egyszeren azrt, mert nem akartak ldozatot bemutatni a csszr szobra eltt.
Pedig a keresztny hit erejrl maga Marcus Aurelius is meggyzdhetett. Tbb forrs is beszmol arrl, hogy a csszr hadserege 172-ben a markomannok s a kvdok ellen folytatott hadjratot, valahol messzi szakon, a mai Csehorszg terletn. Egy alkalommal legijt krlfogtk a barbrok, s mivel mr rgen kifogytak a vzbl, felmerlt bennk a megads gondolata. Ekkor azonban a keresztny katonk imjra es zdult le az gbl, s a csapat kimeneklt a csapdbl. Keresztny szerzk szerint a csszr levlben ksznte meg krisztushv katoninak az „escsodt", amit Rmban fellltott oszlopn is megrktett.
A rmai llam s a keresztny egyhz kztt zajl ktlhzsnak vgl egy pannniai szlets csszr, Decius vetett vget azzal, hogy elrendelte a keresztnysgnek az egsz Rmai Birodalomra kiterjed ltalnos ldzst. Jzus Krisztus kvetit a hatsgok eltt arra knyszertette, hogy ldozatot mutassanak be az llam isteneinek s a csszrnak. Ha ezt megtagadtk, hallbntetssel sjtottk ket. Akik elvgeztk az ldozatot, tank ltal hitelestett bizonytvnyt kaptak rla. (Ezek az gynevezett Decius-igazolvnyok, vagy libelli Deciani, amelyekbl tbb tucat kerlt el Egyiptomban.) E nlkl a papr nlkl semmifle hivatali llst nem lehetett betlteni a Rmai Birodalomban! Nhnyan nem brtk a nyomst, s ldozatot mutattak be (ezeket neveztk ksbb az egyhzban lapsiknak, vagyis „elcsszottaknak"); msok elmenekltek (mint Karthg pspke, Cyprianus); de hitkrt szmosan a knhallt is vllaltk, ami nagy szimptit vltott ki a pognyok krben, s gy vgs soron az egyhz az ldzs folytn is tovbb ersdtt.
A Rmai Birodalom i. sz. 235-284 kz es fl vszzadt hagyomnyosan a vlsg kornak tekintjk. Gyors egymsutnban hsz-huszont csszr kvette egymst, ami tlagosan minden msodik vagy harmadik vben j csszr beiktatst jelentette. Kett kivtelvel valamennyit meggyilkoltk, vagy csatban haltak meg. A pnz elrtktelenedett, az adk az egekbe szktek, az ruforgalom szinte megsznt, ltalnos ltbizonytalansg lett rr. Ebben a helyzetben vezetett be egy minden terletre kiterjed llamreformot
Diocletianus csszr, akinek nevhez a „nagy ldzs" elrendelse is fzdik. 297-ben egyik trscsszrnak, a pogny hit Galeriusnak srgetsre arra szltotta fel a keresztny tisztviselket, hogy vagy ldozzanak a pogny isteneknek, vagy hagyjk ott llsukat. Mivel ez a rendelet nem rte el a kvnt hatst, Diocletianus megindtotta a nylt ldzst. 303. februr 23-n leromboltatta a nicomediai templomot, s elgette az abban tallt szent knyveket.
A kvetkez napon pedig az albbi rendeletet tette kzz: „A keresztny templomok romboltassanak le, a szent knyvek semmisttessenek meg, s keresztny istentisztelet tbb ne tartassk; a keresztnyek, akik hitkhz ragaszkodnak, llsaiktl megfosztandk; tovbb a hitkhz ragaszkod keresztnyek vesztsk el polgrjogukat; a keresztny szabadonbocstottak adassanak el rabszolgknak, a keresztny rabszolgk pedig sohasem szabadulhatnak fel; s vgl: vallatskor a keresztnyeket knpadra is szabad vonni." De mg ez sem rte el a kvnt hatst.
Diocletianus ekkor azt rendelte el, hogy a helyi magisztrtusok a keresztnyeket rvid ton kertsk kzre, s minden kitallhat mdon knyszertsk ket arra, hogy a pogny isteneknek ldozzanak. lltlag csak Nicomediban hszezer ember lelte hallt az ldzsben. A kt msik trscsszr: Galerius s Maximianus lelkesen kvettk Diocletianus pldjt, s ezrvel vgeztettk ki a keresztnyeket; de harmadikuk, Constantius Chlorus mrskelte az ldzs hevt tartomnyaiban, s csak nhny templomot romboltatott le. Keleten mg javban folyt az ldzs, mikor a slyosan megbetegedett Diocletianus 305. mjus 1-n vratlanul lemondott, majd visszavonult szlfldjre, Salonae vrosba (ma Split, Horvtorszg), ahol gynyr palott emelt magnak, s a kertszkeds rmeinek lt. A csszr mg meglte rendszernek bukst, melyet tbbszrs felszlts dacra sem volt hajland megmenteni, st mg azt is eltrte, hogy a hltlan Constantius az szobrait is ledntesse. 313 nyarn Salonaeban ngyilkossgot kvetett el. Az ldzseknek vgl Constantinus s Licinius 313-ban kiadott milni rendelete (lsd keretes szvegnket) vetett vget, amely valamennyi vallst egyenjogv tett a Rmai Birodalomban. (A szerz trtnsz.)