hitdk
Fmen
 
Interaktv
 
Tikva
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek

Hetek
HIT Rdi
ATV
Hrek Izraelbl
Vigyz-blog 
Bornemisza: TER 

 
Keresztnyldzsek
Keresztnyldzsek : Marx, Nietzsche, Freud

Marx, Nietzsche, Freud


Hrmas hallugrs a semmibe

A keresztnyldzsek trtnete (29. rsz)

Amikor Eurpban nyilvnvalv vlt a hagyomnyos „trtnelmi" keresztnysg csdje a 19. szzadban, hrom rendkvl radiklis gondolkod ksrelte meg szinte egyszerre a vgleges s teljes szaktst a zsid-keresztny kinyilatkoztatssal: Marx, Nietzsche s Freud. Kvetik egy vszzaddal ksbb a kinyilatkoztats kt npe, a zsidk s a keresztnyek ldzsnek soha nem ltott szellemi, intellektulis s politikai mlysgeit rtk el.

Mint cikksorozatunk elz rszeiben bemutattuk, a kzpkori katolikus feudlis llam elnyom rendszerre kt irnybl rkezett vlasz a 16. szzadban: keresztny oldalrl a hit reformerei, a vilgiak rszrl pedig a felvilgosods hirdeti igyekeztek lerzni magukrl s Eurprl a flrertett keresztnysg szabadsg- s emberellenes rezsimjeit. Mindkt mozgalom felems volt: szmtalan pozitvumuk mellett rengeteg, azta hibsnak bizonyult megoldst is beptettek az j, polgri Eurpba. A protestnsok nagy tmegei ppgy elidegenedtek a valdi keresztny megjuls folytatstl, mint eldeik, akik ellen harcoltak; a felvilgosods hrnkeinek jelents rsze pedig kifejezetten keresztnyelleness vlt. A hivatalos teolgiban is egyre nagyobb teret hdtott a bibliakritika, a tlzott racionalizmus s a csodk tagadsa; a tudomnyban pedig mindent eluralt a termszettudomnyos gondolkodsmd materializmusa. A katolikus llamegyhz ellen indult harc fokozatosan Isten teljes kiszortsa fel tereblyesedett: Eurpa a frdvzzel egytt a gyereket is elkezdte kinteni. A 19. szzadban Darwin evolcis elmlete az llnyek ltrejttt is termszetes folyamatokra vezette vissza, gy Isten mintegy „flslegess vlt" a teremtsben (Hadzenet a hitnek. Hetek, 2011. augusztus 5.). Mindezek a tendencik s maga Darwin hrom nagy kaliber gondolkodt ihletett arra majdnem egy idben, hogy az evolci elmlett az emberre, a trsadalomra s a llekre is tovbbfejlesztve megksreljenek vgleg leszmolni a Mindenhatval.

A hit, az erklcs, a tulajdon s a csald megsemmistse

Karl Marx (1818-1883) gondolatrendszernek lnyege az volt, hogy az emberi trsadalom mkdst ppgy teljes egszben anyagi okokra s trvnyekre igyekezett visszavezetni, ahogy a darwinizmus s a materialista termszettudomny szerint valjban is a puszta anyagbl alakult ki. Ezt kombinlta Hegel filozfiai dialektikjval, amely azt tantotta, hogy minden fejlds, vltozs s mozgs ellenttek kzdelmbl jn ltre; amibl az is kvetkezik, hogy nincs j rossz nlkl, hanem el kell fogadni mindkettt a fejlds rdekben, gy vgs soron a rossz is j. Marx szerint az emberi trsadalmak azrt vltak igazsgtalann, mert az anyagi meglhetsrt folytatott kzdelemben az ersebbek mindig elnyomtk a gyengbbeket. (Ez a szocildarwinizmus alapttele, miszerint mindig a „legrtermettebbek lik tl".) Ezrt egyetlen valls, erklcs vagy vilgnzet sem igaz valjban, hanem az anyagi rdekek kivetlse csupn a tudatban: az elnyom osztlyok vallsa, erklcse s vilgnzete az elnyoms fenntartst szolgl hazugsgok gyjtemnye; az elnyomottak pedig az anyagi rdekeiket, kzdelmeiket szolgl hamis tudat. Marx szerint magt a trsadalmat kell gy megvltoztatni, hogy ezek az ellenttek megsznjenek, s akkor vgleg megsznik majd minden valls s filozfia: ez lesz a kommunizmus. Marx szilrdan hitte, hogy v az utols s egyben befejez vilgnzet, mely igazsgt gyakorlati megvalsulsban fogja beteljesteni.

„A valls annak az embernek az ntudata s nrzete, aki mg nem szerezte meg nmagt, vagy ismt elvesztette... Az llam, a trsadalom teremti a vallst, egy visszjra fordtott vilgtudatot... A valls ennek a vilgnak ltalnos elmlete, enciklopdikus sszefoglalsa, npszer formba nttt logikja, spiritualista becsletgye, lelkesedse, erklcsi szentestse, nneplyes kiegsztse, ltalnos vigasztal s igazol alapja... A valls a np piuma. A vallst mint a np illuzrikus boldogsgt megszntetni annyi, mint a np valsgos boldogsgt keresni." (Marx: A hegeli jogfilozfia kritikjhoz.)

Marx gazdasgpolitikai fejtegetsei szerint a polgri kapitalizmus teszi a legszlssgesebb a gazdagok s szegnyek kztti ellenttet. gy ez a leggonoszabb rendszer, de egyben a legalkalmasabb is arra, hogy elvezessen a vgs, kommunista vilgforradalomhoz. s ezen a ponton magasztalja fel Marx - a jakobinusok nyomn - a forradalmi erszak s a proletrdiktatra jogossgt. Hiszen ha minden valls, erklcs s filozfia - kztk a Tzparancsolat s a Biblia is! - pusztn az ember anyagi rdekeinek megideologizlsa, s egyik sem igaz, akkor szabad lni s rabolni annak rdekben, hogy vgl megteremtsk az igazsgos trsadalmat. Ezrt az elnyomott munksosztlynak jogban ll meglni, kiirtani s kirabolni mindazokat, akik rdekeikkel (s vallsukkal, erklcskkel) akadlyozzk a kommunizmus megvalsulst. Marx a leghatrozottabban lltotta, hogy erszak s diktatra nlkl nem lehet az igazsgos trsadalmat megvalstani; s mlyen lenzte azokat, akik bks ton igyekeztek ezt elrni. Tantsa szerint elszr egy vilgmret erszakos forradalomnak, majd egy szigor proletrdiktatrnak kell kvetkeznie. Ennek sorn erszakkal teljesen t kell nevelni a kvetkez genercikat az ateista, kommunista vilgnzetre, s aztn lehet tlpni az j vilgba. Ehhez szerinte minden vallst, hitet s egyhzat, minden erklcstant, st magt a csald intzmnyt is meg kell szntetni (mivel az is az elnyoms intzmnye), s minden tulajdont kzss kell tenni.

„A mennyet eljtszottam"

Marx szmra nem volt ismeretlen a valls. Apai nagyapja Trierben, anyai nagyapja pedig Hollandiban volt rabbi (csakgy, mint felmeni kzl tbben is). Karl Marx apja, Hirschel Marx, a kzposztlyhoz tartoz szlsgazda azonban gy tlte meg, hogy zsid vallsa akadlya a tovbbi trsadalmi felemelkedsnek, ezrt nem sokkal Karl szletse eltt kikeresztelkedett, s luthernus lett. Karl Marx zsidsgt ksbb nyltan is megtagadta, s szmos rsban antiszemita kirohansokat tett, gazdasgi rvekkel vegytve: „A pnz Izrael fltn szeret istene, aki eltt nem lehetett ms isten... A zsidk istene elvilgiasodott, vilgistenn vlt." Szerinte a zsidsg a felels a gazdasgi kizskmnyols elterjedsrt, mivel korrumplta a keresztnyeket is - a protestantizmus szerepe vitathatatlan volt a kapitalizmus kialakulsban -, s meggyzte ket arrl, hogy nincs ms hivatsuk idelenn, mint „gazdagabb lenni szomszdaiknl". Marx szerint a „pnz-zsid korunk egyetemes antiszocilis eleme lett". De volt, amikor ennl is durvbban fogalmazott: „Lassalle [francia zsid munksmozgalmi vezet], miknt fejformja s a hajzata is bizonytja, azoktl a ngerektl szrmazik, akik csatlakoztak Mzeshez az Egyiptombl val kivonulskor (hacsak az anyja vagy az apai nagyanyja nem szrte ssze a levet egy niggerrel). Nos, a zsidsgnak s a germnsgnak effle egyeslse a ngerszer alapszubsztancival szksgkppen fura produktumot hoz ltre" - rta Marx bartjnak, Engelsnek 1862. jlius 30-n kldtt levelben.

Marx letmve tlnyomrszt msok mveinek kritikus, gyakran szlssgesen durva kommentrjaibl ll. A leghresebb, neki tulajdontott mondsokat szinte mind msoktl vette. Egyik fontos ihletje Jean-Paul Marat, a francia forradalom radiklis jsgrja (A gyllet kultusza. Hetek, 2011. jlius 15.) rta pldul elszr azt, hogy „a munksoknak nincs hazjuk", s hogy „a proletrok nem veszthetnek mst, mint a lncaikat". Msik hres mondsa, miszerint „a valls a np piuma" a forradalom egy msik hrhedt alakjtl, a szexulis perverzikat npszerst mveirl elhreslt francia Sade mrkitl szrmazik.

Marx ugyanakkor a zsidk s a keresztnyek remnysgt - Isten igazsgos orszgnak eljvetelt - igyekezett „istentelenteni", s egy emberi apokalipszissel megvalstani. nmagt tekintette fszereplnek ebben a forradalomban: „Semmi vagyok, s mindennek kell lennem" - rta, kvetinek pedig a Kommunista Kiltvnyban azt grte: „A proletrok a forradalomban csak a lncaikat veszthetik. Cserbe egy egsz vilgot nyerhetnek." (Br ez utbbi mondat sem tle, hanem kortrstl, Karl Schapper nmet szocialista munksvezettl szrmazott.)

Az ifj Marx korai mvei kzl sok elveszett, a fennmaradtak alapjn azonban kitapinthat radiklis eszminek fogantatsa: „A mennyet eljtszottam, tudom nagyon jl. Lelkem, mely egyszer igaz volt Istenhez, a pokolra vlasztatott" - rja egyik kltemnyben. Oulanen cm verses tragdijhoz Goethe Faustja adta a mintt. Ebben is idzi egyik kedvelt mondst, Mefiszt szavait, miszerint: „Minden szlet: elpuszttst rdeml." A vad nekek cmmel megjelent verseiben szintn az emberisg irnti megvets s pesszimizmus kszn vissza, s megjelennek benne az ngyilkossgi paktumok s a fausti alkuk kpei. „A pokoli prk felemelkednek s betltik az agyat, amg rlt nem leszek s a szvem teljesen megvltozik. / Ltod e kardot? A sttsg fejedelme adta el nekem. rtem lktet az id s adja a jeleit. S n egyre merszebben jrom a halltncot" - rta Marx A jtkos cm kltemnyben. „Le vagyunk lncolva, sszezzva, resen, ijedten, / rkre ide vagyunk lncolva a lt mrvnytmbjhez - rta ms helyen az ifj Marx - ...Egy hideg isten majmai vagyunk." maga, Isten szjba adva a szt, ezt mondja: „Szrny tkokat fogok szrni az emberisgre"; s legtbb versbl kitnik, hogy meg volt arrl gyzdve: a vilg ltalnos vlsg s sszeomls fel halad. Marx ksbb is elszeretettel hasznlt apokaliptikus kpeket rsaiban, amikor a kommunista forradalomrl vizionlt. A nmet ideolgia cm mvnek els vzlatba beiktatott egy rszt, amely ersen emlkeztet verseire: az „tlet napjrl" szl, „amelynek hajnalprja g vrosok visszfnye lesz az gen, amikor a »mennyei harmnik« kzt a Marseillaise s a Carmagnole dallama zeng majd az elmaradhatatlan gydrgssel egytt, s a guillotine veri hozz a taktust..." Nem vletlen, hogy Marx kveti szmra nem a hideg gazdasgi rvelsek, hanem az izz kiltvnyok jelentettk a legnagyobb sztnzst a trsadalom brmi ron megvalstott talaktsban.

Marx sorst meghatrozta, hogy nzetei miatt lete jelents rszben csaldjval egytt folyamatos kltzsekre knyszerlt, s az is, hogy szinte mindenkivel sszetztt, akivel kapcsolatban llt, hacsak az illet teljesen be nem hdolt neki. Egyik nagy ellenfele, Bruno Bauer fivre mg verset is rt rla: „A stt trieri fick tajtkzik, / Kezt gonoszul klbe szortva gy bmbl szntelen, / Mintha tzezer rdg cibln a hajt." Egy orosz emigrns jellemzsben beszmolt „sr, fekete srnyrl, szrs kezrl s rosszul sszegombolt csszrkabtjrl", elmondta, hogy nincs modora, hogy „bszke, s kiss lenz mindenkit", valamint „metsz, fmes hangja jl illik azokhoz a radiklis nzetekhez s vlemnyekhez, amiket szntelenl ont emberekrl s dolgokrl", s minden, amit mondott, „kellemetlenl hatott". Forradalmrtrsa, Karl Heinzen pedig portrjban azt rja, hogy Marx „apr, vad, rosszindulat szembl idnknt gonosz lng csapott ki; szavajrsa pedig ez volt: »Meg foglak semmisteni.«"

„Karl Marxnak nagyobb hatsa volt mind az esemnyekre, mind az emberek gondolkodsra, mint a modern idk brmely ms entellekteljnek" - rja a Marxrl szl esszjben Paul Johnson brit trtnsz. „...azt a szemlyi diktatrt, amelyet magnak sznt, hrom legjelentsebb kvetje, Lenin, Sztlin s Mao Ce-tung - akik ebben hith marxistk voltak - megvalstotta, az emberisget illeten belthatatlan kvetkezmnyekkel."

A rszvt megsemmistse

NietzscheFriedrich Nietzsche (1844-1900) gondolkodsa rengeteg rokonsgot mutat a kommunizmus atyjval, de karakternl fogva sok mindenben eltr kvetkeztetsekre jutott. Egyik f ihletje neki is Darwin, akinek evolcis elmlett kiterjesztette az emberisgre s a trsadalomra is. Ebbl kvetkezen egyrszt egy evolcis ugrs kzeli bekvetkeztt hirdette meg egy j faj, az „emberfeletti ember" (bermensch) irnyban; msrszt a jelenlegi emberi trtnelem f mozgatrugjaknt a hatalom akarst jellte meg, s az uralomra termett, ers embert idealizlja. is termszetesnek, elfogadhatnak s elfogadandnak tekintette, hogy az emberi ltet ppgy a „fittest-elv", az ersebbnek a gyengbb elpuszttsa rn elrt fennmaradsa kell hogy irnytsa, mint az evolcit.

Marxhoz hasonlan gy ltta, hogy a valls az emberfeletti ember szemszgbl nzve mer hazugsg, a rszvt pedig - amely a vallsok egyik alapja - a tmegmorllal val megalkuvs, ami tnkreteszi az ers embert, mert alkalmatlann teszi magasabb cljainak elrsre. Leghresebb mondata, mely Vidm tudomny cm mvben gy szl: „Isten meghalt! s mi ltk meg t!", a Lu-ther-fle bibliafordts stlusban megrt Imgyen szla Zarathustrban mr gy folytatdik: „...az emberrel val egytt-szenvedse lte meg az Istent." Miutn kignyolja a Biblia Istent, kzli, hogy „halla" az ember evolcis ugrsnak kedvez: „me azonban ez az Isten halott! Fensbbrend emberek, ez az Isten vala legnagyobb veszedelmetek. Mita srban nyugszik, csak azta tmadtatok fl ujra. Csak most j a Nagy Dl, csak most lesz a fennsbbrend ember - r! (...) Nosza! Rajta! Fennsbbrend emberek! Csak most vajudott az emberisg jvjnek hegye. Isten halott: me azt akarjuk mi - hogy az emberfltti ember ljen."

Nietzsche szerint a rszvttl, szeretettl mentes, uralkodsra termett, isteni, emberfltti emberr vls evolcis ugrshoz szksges, hogy az ember teljes mrtkben megszabaduljon a zsid-keresztny kinyilatkoztats ltal adott minden rtktl. Az emberisg eltorzulsrt, elgyenglsrt a rszvten, szereteten alapul erklcs, az isteni parancsok s tilalmak felelsek elssorban: Mzes, hogy azokat a zsid npnek adta, s Pl, hogy az egsz vilgon elterjesztette. Az emberfeletti ember voltakppen egy termszetes, spogny llapotba kell hogy visszatrjen, ahol tllp a j s a rossz erklcsi kategriin (Tl jn s rosszon). Ehhez azonban a lelkiismeretben teljesen fel kell szmolni a bibliai eredet gykereket, kztk a Tzparancsolat tilalmait s minden egyb bibliai tmutatst. Egy helyen azt tantja, hogy a legnagyobb s „utols nehzkeds", ami az embert visszatartja az emberfelettiv vlstl, az az dvssg, az rk let remnysge, illetve a krhozattl val flelem, ezrt jra el kell fogadni a pogny vallsokra jellemz „rk visszatrs" eszmjt, mely szerint az ember jra meg jra visszatr, s sohasem szabadul ki valamifle rk boldogsgra (Nietzsche lltsa szerint ennek elfogadsval vlik emberfelettiv az ember - vagyis az dvssg lehetsgnek teljes elutastsval).

Amit teht Marx politikai filozfiaknt a trsadalom egszre nzve hirdetett meg cselekvsi tervknt tudomnyos nyelvezettel, azt Nietzsche az ember bels, szellemi letre nzve kvetelte klti kpeket hasznlva: a teljes hittelentst, istentelentst s erklcstelentst. Termszetesen mindketten azt lltottk, hogy ezt valamifle magasabb igazsgossg rdekben teszik, de kzelebbrl megnzve ez a magasabb igazsg a materializmus, az evolucionizmus s az let kegyetlensgnek teljes elfogadst jelenti csupn. „Minket, j eurpaiakat mi tesz klnbb a nacionalistknl? Elszr is: ateistk s immoralistk vagyunk, de elszr mg tmogatjuk a vallst s a csorda-sztn erklcseit: ezekkel ugyanis egy olyan emberfajtt ksztenek el, amelyik egyszer majd a mi keznkbe esik, amely a mi keznket fogja kvnni" - rja A hatalom akarsban.

Nietzsche tiszteli ltalban hangslyozzk, hogy tantsait nem sz szerint kell rteni, s ezrt csak korltozottan felels az eszmit gyakorlatba ltet ncizmus bneirt. Ktsgtelen, hogy a ncik bizonyos mrtkig „lebuttottk" Nietzsche gondolatait, de az is bizonyos, hogy lnyegben az filozfijt kvntk megvalstani. Kevss kzismert, hogy az SS - amely legalbb annyira egy nietzscheinus valls is volt, mint fegyveres testlet - tagjai tbbek kztt azrt puszttottk a zsidkat olyan klnleges kegyetlensggel, ahogyan, mert ennek sorn nemcsak a Biblit s az erklcsi trvnyt gnjeiben hordoz npet akartk az utols csecsemig megsemmisteni, hanem sajt lelkiismeretkben a rossztl val viszolygst is (kikpzskhz tartozott, hogy vgig egytt gyakoroltak egy kutyaklykkel, akit a vgn meg kellett lnik, hogy a ktds s a rszvt rzst megszntessk magukban), hogy emberfeletti emberr vlhassanak.

Nietzsche gymlcse

Mlyen elgondolkodtat, hogy Nietzsche protestns lelkszcsaldba szletett. A kiemelkeden j intellektulis kpessgekkel rendelkez ifj a keresztnysgtl huszonves korban kezd eltvolodni, mikzben antik tanulmnyokat folytat, a rgi germn pogny llapotot felmagasztal romantikus kltszettel foglalkozik, Wagnert hallgat, s Schopenhauert olvas, aki a gyarmatokrl Eurpa fel visszaraml keleti filozfik eszmerendszert igyekszik egyesteni a nyugati filozfival. Legfbb rve a keresztnysggel szemben a hvk kpmutatsa.

Sokat foglalkozik a frfi-n kapcsolattal, de a nkkel szemben nagyon ambivalens a viszonya, mert a ni nemet a rszvt, vagyis a gyengesg, a nihilizmus megtestestjnek ltja. „Nhz mgy? Vigyl magaddal korbcsot" - tancsolja. Egyre radiklisabban r, de f mve, a Zarathustra megrsa utn (1885) betegsge egyre jobban eluralkodik rajta, ekkor rja mr a Tl jn s rosszon s Az Antikrisztus cm mvt.

Vgl mentlisan teljesen sszeomlott (1889). Tbolyult leveleket rt bartaihoz s ismeretlenekhez egyarnt, amelyeket Dionszosz, illetve a Megfesztett nven rt al, egy egyetemi professzori llst pedig azzal utastott vissza, hogy istenknt nehz lenne azt elltnia. Tovbbi tizenkt vnyi teljes szellemi elborultsga alatt desanyja, majd hga gondozta, mg vgl a szifilisz kvetkeztben fellp bnuls vgzett vele.

Mindezek ellenre hatsa a nyugati gondolkodsban rendkvl nagy. „...Az a tny, hogy naprl napra mind srbben tallkozunk nietzschei elemekkel korunk gondolkodsban, arra knyszert, hogy szembe nzznk e krdsnek: mit jelent Nietzsche a mai filozfinak... Nem hrthatjuk el magunktl a krdst... mert valakinek filozfiatrtneti jelentsgt nem gondolatainak formja, hanem hatkonysga dnti el..." (Mtrai Lszl). Nietzsche rtktagadsa nemcsak a ncizmust, hanem az 1960-as vek beatnemzedkt, a New Age-et s ezeken keresztl a mai liberlis demokrcik gondolkodsmdjt is mlyen meghatrozza.

„Vgyom, teht vagyok"

Ez Sigmund Freud (1856-1939) hitvallsa, az elz kt „nyugati prfta" harmadik szellemi ikertestvre, a pszichoanalzis atyja, aki szintn Darwin „kpnyegbl bjt ki". Az ember llati eredetnek tanbl is kvetkezetesen levonta a konklzit, amely ksrtetiesen hasonlt Marx s Nietzsche kvetkeztetsre, csakhogy nem a trsadalom- s egzisztencilfilozfia, hanem a llektan terletn. E szerint az emberi llek termszetesen nem ms, mint az emberben lv anyagi, biolgiai erk magasabb szint megnyilvnulsa csupn. Ezrt a llek ltrehozja, kt legalapvetbb, uralkod ereje: a ltfenntarts s a fajfenntarts sztne, azaz kt, tisztn anyagi, biolgiai, testi, llati eredet tnyez; s minden tovbbi lelki mkds (rzelmek, gondolkods, akarat stb.) valamikpp erre a kettre vezethet vissza, ennek a kettnek bonyolultabb megnyilvnulsai csak. Mivel azonban trsadalomban lnk, a tbbiekkel val kontaktusban korltoz tnyezk lpnek letbe e kett gtlstalan kilsvel szemben, ez pedig - fknt a nevels ltal - a „felettes n" kialakulshoz vezet a llekben, amely szembeszegl a ltfenntarts s fajfenntarts sztneivel, s korltozni igyekszik azokat. E „felettes n" megnyilvnulsa, termke tulajdonkppen Freud szerint az erklcs, a valls s a tbbi hasonl civilizcis tnyez. Jl lthat ennek az alapgondolatnak a kzeli rokonsga Marx s Nietzsche felfogsval.

FreudA felettes n e korltoz tevkenysge sorn teht knytelen szembeszeglni a ltfenntart s szexulis sztnnel, ezek azonban igen ersek; ezrt a felettes n (amely persze vgs soron maga is e kett termke) igyekszik kiszortani a trsadalom szmra elfogadhatatlan megnyilvnulsaikat a tudatbl, s az gynevezett „tudatalattiba" szmzni, mgpedig az „elfojts" mechanizmusa ltal. A tudatalattiban lv tartalmakat - mint a nevbl is kvetkezik - a tudat nem tudja (nem akarja tudni), gy tartja kordban; azonban a biolgiai sztnk annyira ersek, hogy gy - Freud szerint - risi feszltsgek halmozdnak fl „odalent", amelyek egyes esetekben pszichikai vagy egyenesen fizikai megbetegedsekhez vezetnek. Ezeket a korbban hipnzissal foglalkoz Freud az elfojtott tudattartalmak felszabadtsval ltta orvosolhatnak - ehhez azonban a felettes n kontrolljt fel kell fggeszteni, ami egytt jr az illet erklcsi vilgkpnek szndkos fellaztsval vagy feloldsval; mindennek a mlyn pedig termszetesen annak elfogadsa ll, hogy alapveten llatok vagyunk.

Az asszimilns zsid, vallst maga is elhagy Freud llektani elmlett vilgnzetknt is megfogalmazta. Vlemnye szerint a valls s a filozfia nem ms, mint a neurzis (lelkibetegsg) egyfajta teoretizlsa, elmleti igazolsa. Az let rtelmre irnyul krdsek Freud szerint mr eleve a betegsg jelei. Errl szl rsaiban (Totem s tabu, Mzes stb.) a vallsok keletkezst az elfojtsra vezeti vissza. Pldul a keresztnysget, az szvetsget felvlt jszvetsget, az Atya Isten s a Fi viszonyt s a mzesi Trvny felfggesztst megprblja a figyermeknek az apjval szembeni fggetlensgi harcra, rejtett gylletre, st az dipusz-komplexusra visszavezetni, amely szerint a fi szerelmes az anyjba, s emiatt apja ellensgv vlik; de mivel ezt nmaga eltt sem vallhatja be, elfojtja, majd fellzad apja ellen. Vlemnye szerint a vallsgyakorlattal igyekeznek az emberek elkerlni a neurzis kitrst, de ezzel sajt gyermekkorukat (infantilizmusukat) hosszabbtjk meg egy letre; mert egy illzival igyekeznek elkerlni a neurzist, melynek htterben szinte mindig az elfojtott szexualits ll.

Ktsgtelenl el kell ismerni, hogy a bigott, hatalmi katolicizmustl uralt Habsburg-fvrosban, Bcsben, ahol Freud lt, valban szmos pszichs problma okozja lehetett a tlzott vagy eltorzult vallsossg, s a vidm lgkr csaldbl szrmaz Freud diagnzisai nha helyesek, terpii nha eredmnyesek lehettek.

Ennek ellenre azonban az egyedi diagnzisok kiterjesztse a hit egszre nyilvnvalan ugyanarrl a trl fakad, s ugyanolyan kvetkeztetsekhez vezetett, mint Marx s Nietzsche esetben, s hatsa is hasonlan erteljes a nyugati civilizciban. A pszichoanalitikus iskola is mlyen befolysolja a modern ember gondolkodsmdjt, szinte teljes mrtkben uralja a mdit, a nevelstudomnyt - jval mlyebben ma mr, mint a biblikus szemllet. rdekes, hogy korunkban a pszicholgusok igen jelents rsze mr Freuddal ellenkez irnyban gondolkodik: a mai embereknek inkbb a felettes n meggyenglsbl szrmaznak a pszicholgiai problmik, semmint tlzottan ers voltbl; s szmos pszicholgus szerint inkbb a rgi j erklcsi gtlsokat kellene visszapteni az emberekbe ahhoz, hogy egszsgesek tudjanak maradni.

Szinkronugrs

A hrom bemutatott „nyugati prfta" gondolkodsmdjnak id- s trbeli egybeesse s gondolati egysge nyilvnval: a zsid-keresztny kinyilatkoztats erklcsi rendszernek, ember- s vilgkpnek radiklis felszmolsa. Tantsuk megdbbenten nagy s nagyon erteljesen keresztnyellenes hatssal van a Nyugat s ezen keresztl az egsz vilg gondolkodsmdjra. Nemcsak a kommunizmus s ncizmus rmuralma ksznhet nekik, hanem az a „tolerns megvets" is, amely a modern demokrcikban az elktelezett keresztnyeket vilgnzetk miatt ma is krlveszi. Ez utbbiaknak pedig azon is rdemes elgondolkozniuk, hogy a korbbi „keresztny Eurpnak" milyen hibi vezethettek hitk e szlssgesen heves elutastshoz.

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
 
Naptr
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Hirdetsek
 
Idjrs

Idjrs elrejelzs

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
Archvum
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.