hitdk
Fmen
 
Interaktv
 
Tikva
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek

Hetek
HIT Rdi
ATV
Hrek Izraelbl
Vigyz-blog 
Bornemisza: TER 

 
Keresztnyldzsek
Keresztnyldzsek : Az jvilg ldzttjei (Amerika) (29)

Az jvilg ldzttjei (Amerika) (29)


Az jvilg ldzttjei

Amerika harcai a vallsszabadsgrt s a rabszolgasg ellen

szak-Amerika els telepesei, a zarndokok vallsi ldztets miatt tvoztak Eurpbl, s a brit kolnik fiatal npt a felvilgosods eszmi nem vonzottk. Tlsgosan lekttte ket a meglhetsrt val kzdelem, nem is maradt idejk filozfiai spekulcikra. Azonban a lassanknt nll nemzeti identitsra bred s a fggetlensgrt Anglival is konfrontlni ksz gyarmati kzssg lre olyan emberek lltak, akikre hatott a 18. szzad deista racionalizmusa.

Thomas Jefferson, Benjamin Franklin, George Washington, John Adams s James Madison tbb-kevsb valamennyien az eurpai felvilgosods produktumai voltak. Szmukra Isten akaratt az sszel megrthet termszeti trvnyek trtk fel, s nem a bibliai kijelents. Terminolgijukban Istenre olyan kifejezsekkel utaltak, amelyek nmagukban nem lltak szemben a Biblival – „Nagy ptmester”, „az univerzum Kormnyzja”, „minden j Legfbb Sztosztja”, „Legfbb Lny” stb. Ugyanakkor klnsen isteni mivoltnak sszefggsben kerltk Jzus Krisztus nevnek emltst, egyszer s tiszta szavait filozfiai tanokkal kevertk, tantsainak csupn erklcsi rtket tulajdontottak. Washington, Amerika leend els elnke s Benjamin Franklin szabadkmvesek voltak; a mai napig vita trgya, hogy milyen mrtk s termszet szerepk volt a trsasg mkdsben.
Csakhogy a franciaorszgi llapotokkal szemben Amerikban a bibliai hitnek kiterjedt bzisa volt. Lehetetlen volt figyelmen kvl hagyni az 1735-tl mintegy hsz ven t zajl Els Nagy breds tmeghatst. Radsul olyan befolysos szemly is akadt az breds vezeti kztt, aki pontosan tisztban volt a locke-i gondolatok trsadalmi kvetkezmnyeivel. Jonathan Edwardsot, az intellektulis zsenit mr tizenhrom vesen megragadtk John Locke rsai a Yale Egyetemen. Azonban egyetemi veiben egy erteljes szellemi tls nyomn megtrsre jutott, majd psztor lett. Szolglatt gyakran ksrtk a Szent Szellem fizikai s rzelmi megnyilvnulsai. Edwards emellett meggyz rtekezsek sorozatban igyekezett kimutatni a felvilgosods gondolatrendszernek bels ellentmondsait.

Hazafiak kontra kirlyhek

Amerikban teht a forradalmi elit soraibl nem hinyozhattak a „hdpt” szemlyisgek. Benjamin Franklin barti kapcsolatot polt az Els Nagy breds motorjval, George Whitefield evanglistval, prdikciit is sokszorostotta. Az egybknt ateista Thomas Paine pedig Jzan rtelem cm bestsellerben a valls kignyolst flretve prdikcis retorikval hatott az olvaskra. Az eredmny nem maradt el, klnsen a szeparatista hagyomnyokkal rendelkez felekezetekbl sok patrita prdiktor – anlkl, hogy szrevette volna – Locke nyomn ( rt az uralkod s a np kztti, nknyes hatalomgyakorls esetn felbonthat trsadalmi szerzdsrl) hvk tmegeinek hirdette, hogy a keresztnyeknek ktelessgk szembeszllni a politikai zsarnoksggal.
Amerikban a politikai szabadsg-idel vgl is sszefondott az breds kpviselte szellemi szabadsggal, gyakran egyenlsgjelet is tettek a politikai meggyzds s a Krisztus irnti hsg kz (ez persze a britek oldaln is megesett). Ez az egyes felekezetek kztt jfajta feszltsgekhez, st a keresztnyldzs sajtsgos eseteihez vezetett. Az j-angliai baptistk s presbiterinusok patritk voltak, Pennsylvania kvkerei s anabaptisti pacifistk. Sok nmet bevndorl semleges kvnt maradni, msok viszont harcba szlltak a fggetlensgrt. Dlen az angliknok tmrtettk az elszakadst ellenz lojalistkat. A metodistk Wesley hatsra elleneztk a hbort, aki mindenfle forradalmat eltlt (ennek ellenre az elszakads utn is sikeresek maradtak, st a 19. szzadban a legnagyobb felekezett vltak Amerikban, mert a vidki lakossg vallsi szksgleteit k elgtettk ki a leghatkonyabban).
elnokok
Az alaptk genercija
Azokat, akik lelkiismereti meggyzdsbl nem rtettek egyet az anyaorszgtl val elszakadssal, mindenfle slyos inzultusban rszestettk. A szls szabadsga rjuk nem vonatkozott, nyomdikat sszetrtk. Gyakran igen fjdalmas s letket veszlyeztet mdokon alztk meg, pldul olvadt szurokkal bekentk s tollban meghempergettk ket. (Lojalistk kivgzsben „tntette ki” magt Charles Lynch, az njellt br, akinek nevbl a lincsels sz szrmazik.) Polgrjogukat megvontk, ingatlanaikat lefoglaltk. A legtbben Kanadba menekltek vagy visszakltztek Angliba, akadtak viszont, akik fegyvert is fogtak a kirly, III. Gyrgy oldaln.
A hazafias rzlet prdiktorok mr akkor is bnrl drgtek a szszkrl, ha valaki semleges maradt, s a pacifistknak is a „kirlyprtiakhoz” hasonl megalztatsokat kellett trnik. A pennsylvaniai hatsgok 1777 augusztusban a kvker William Penn alaptotta llambl negyven hittrst deportltk. (Megjegyzend, hogy sajt llamukon bell mr korbban elvesztettk vezet szerepket, mert az angol–francia gyarmathbor [1756–63] idejn nem voltak hajlandk sem katonskodni, sem ilyen clra adt fizetni.) Megesett, hogy kvker hvk pp egy olyan helyen tartottak istentiszteletet, amely hamarosan csatatrr vlt, s akkor sem voltak hajlandk abbahagyni, amikor mr tombolt a harc krlttk. A pacifistk gyakran krhzakban vllaltak szolglatot, de a hazafiakat az is dhtette, hogy a brit sebeslteket is ellttk.
A kvkerek s az angliknok krben a hbor ltal teremtett helyzet szakadsokat is okozott. A hazafiakkal tart angliknok, pldul, akik nem voltak hajlandak az Imdsgosknyv rendelkezsei szerint cselekedni (ez ugyanis elrta az anglikn egyhz fejnek szmt uralkod ellensgei elleni imt), megalaptottk az Egyeslt llamok Episzkoplis Egyhzt.

breds a prrin

A Vadnyugatot benpest bevndorlknak „nem volt j sajtjuk”: erszakoskod, iszkos, kromkod, szerencsejtkos, szombatront s hamisan eskdz, istentelen fickkknt tartottk ket szmon. E „vadak” krben (Kentuckyban, 1798-ban) indult az az esemnysorozat, amit a Msodik Nagy bredsknt tartanak szmon az egyhztrtnszek.
Egy r-skt szrmazs presbiterinus lelksz, James McGready prdikcii kzben a hallgatsgon ltvnyos rzelmi-fizikai megnyilvnulsok lettek rr: zokogni, kiablni kezdtek, leestek, vonaglottak vagy rkon t halottknt hevertek a rnkhz padljn, s a legdurvbb lelk bnsk kzl sokan knnyek kztt trtek meg. Miutn az esemnyeknek hre ment, szzak, ezrek rkeztek a helysznre, s tbb napig tart istentisztelet-sorozatok vettk kezdetket, az amerikai trtnelem els, ksbb nagy hagyomnyra szert tev „storos sszejvetelei”. Volt olyan, hogy Kentucky lakossgnak kzel tizede jelen volt.
A puritn gyker, mereven s szigoran klvinista presbiterinus felekezet nem volt felkszlve az esemnyek feldolgozsra. A keleti partvidk „konszolidlt” egyhzi vezeti gyanakodva nztk a nyugati hatrvidk e meglehetsen zajos bredst. A Yale-en s a Princetonon vgzett klerikusok a klvini eleve elrendels tant szegeztk szembe az breds zszlvivivel: gyis csak az Istentl kivlasztott kevesek dvzlhetnek, az emberek megnyersre irnyul erfesztseknek teht semmi rtelme. A szellemi megnyilvnulsokat kritizltk, lenztk, a nyugati prdiktorokat rstudatlanoknak minstettk. Nmely lelkszt ki is zrtak, msok nknt vltak ki a presbiterinusoktl. Az breds egy jabb hullma a baptistkhoz kzeltette a benne szolglkat, hiszen a felnttkori vzkeresztsg jelentsgt kezdtk jonnan felfedezni k is.
Az jonnan megtrt hvk gondozsban a presbiterinus-kongregacionalista felekezetnl jval hatkonyabbnak bizonyultak a laikusok szolglatra fokozottan pt metodistk, akik a fggetlensgi hbort kveten nllsodtak Amerikban. Taln kevsb kpzett, de annl elszntabb kerleti lovasaik rendszeresen benyargalsztk egy-egy krzet lakossgt, bibliai zenetekkel erstve lelkket. (Egy korabeli monds szerint „olyan hideg van, hogy csak a kerleti lovasok mennek ki ilyenkor”.)
1821-ben, huszonkilenc vesen trt meg egy fiatal, praxist hamarosan felad gyvd, Charles Grandison Finney. Szemlyben egyeslt a nyugati prrik megtapasztalsokban gazdag s a keleti partvidk intellektulisan kimveltebb keresztnysge. Sikert nem csak a megtrtek sokasga jelezte: szolglatt az er olyan hatalmas megnyilvnulsai ksrtk, mint annak idejn a vadnyugati bredst. Ezek miatt sok tmadst is kapott: minl sikeresebb lett, annl tbbet. Holott sokak szerint inkbb szemlyisgvel hatott, s nem az ltal, amit mondott. Szolglatnak egy angol tanja szerint: „Nem prdikl, hanem csak elmagyarzza azt, amirl msok prdiklnak.” Hallgatsgnak heves szellemi- s rzelmi megnyilvnulsain tl sok kritikt kapott amiatt, hogy hlgyeket is engedett nyilvnosan imdkozni (klvinista krkben ez nagy botrnyknek szmtott), s hogy szent erszakossggal, cltudatosan igyekezett a hallgatsgt Krisztus melletti dntsbe belevinni. Finney hatsa – miknt az 1830 utn lassan lecseng Msodik Nagy breds – tllte kort: szolglata nyomn az breds fogalma polgrjogot nyert az amerikaiak vallsrl val gondolkodsban.

Nem mindenki a szabadsg

Finney
Charles Grandison Finney
„Hol a teremts si jogai/E nvhez ’ember!’ advk rkl -/Kivve aki feketn szletett,/Mert azt baromnak tartjk e dicsk”. Vrsmarty Amerikrl szl sorai sajnos igazak voltak, egszen 1865-ig. Az „alapt atyk” (kzlk tbben maguk is rabszolgatartk) mg gy gondoltk, hogy a rabszolgasg, a „klnleges intzmny” hamarosan magtl el fog halni – ekkor mg dlen is tbbnyire szksges rossznak fogtk fel. Az Alkotmny lehetv tette a rabszolgatartst, mivel a dli llamokra szksge volt a fiatal Uninak. A trtnelem nem Jeffersonk vrakozsnak megfelelen alakult: az angol ipari forradalom ltal megnvelt, gyapot irnti kereslet inkbb megerstette s kiterjesztette a legolcsbb munkaer alkalmazst a dli llamokban. Az szakiak azonban sorra eltrltk sajt terletkn a rabszolgatartst.
Az embertelen intzmnnyel szembeni tiltakozst elszr kvkerek vllaltk, 1688-as germantowni deklarcijuk a vilgtrtnelem els ilyen jelleg nyilatkozata. Nem vletlen, hogy a Biblia betin tllt, a szellemi szabadsgra rzkeny kvkerek a ksbbiekben is len jrtak a rabszolgasg elleni kzdelemben. Utbb mind a Nagy breds prdiktorai, mind a baptista s a metodista szolglk szt emeltek ellene. (A rabszolgasgot nyltan eltl John Wesley tantvnya, Wilberforce volt az, aki elrte, hogy Angliban 1833-ban vgleg el is trltk a rabszolgasgot – ennek hre az USA-ban is hatott.)

Az elnyomottak neke

A 19. szzad elejre azonban elcsendesedett a lelkszek hangja, s noha igyekeztek a gyakorlatot szeldteni, soraikban megtrtk a rabszolgk tulajdonosait is – vagy beletrdve a szomor realitsba, vagy maguk is osztva az eltleteket.
Az egyszer vagyontrgynak tekintett fekete rabszolgknak fizikai elnyomatsukon kvl a szellemi letk korltozsval is szembe kellett nznik. Pedig tbbsgk a 19. szzadban mr keresztny hv volt: megtrtsk a Nagy breds idejn kezddtt, s dacra annak, hogy tulajdonosaik egyszer vadllatoknak tartottk ket, a fogkonynak bizonyul feketk fknt baptista s metodista misszik ltal tmegesen fordultak Megvltjuk fel.
A fehrek gylekezeteiben azonban elklntve kellett lnik, s a nekik szl zenetek tbbnyire az uraiknak val engedelmessgrl szltak. Sajt soraikbl tmadt, sokszor rstudatlan, de annl karizmatikusabb prdiktoraikat csak akkor hallgathattk, ha titokban gyltek ssze boztosokban, mocsarakban, kockztatva, hogy leleplezdsk esetn ktszz korbcsts vrja ket. Csak ilyen viszonyok kztt nyilvnulhatott meg a szabadsg irnti vgyuk, krlmnyeik ellenre is lelkes s buzg hitknek sokszor eksztatikus kifejezse. Az a fajta, rzelmileg teltett, odaad, mlyen tlt hit volt ez, amelynek a spiritulkat is ksznhetjk.
Helyzetket tovbb rontotta, hogy a ltomsaira hivatkoz rabszolga, Nat Turner vezetsvel Virginiban vres lzads trt ki (1831), s ennek leverse utn mr a rabszolgk rni-olvasni tantsa is bntetend lett.

A rabszolgasg s a Biblia

Felszabadtott, szakra kerlt feketk mr a 18. szzadban is fogalmaztak meg kezdetben alzatos, majd egyre szenvedlyesebb hang petcikat a helyzet ellen, mindvgig ragaszkodva a bibliai kphasznlathoz s az innen mertett rvekhez. Kpmutatsnak neveztk, hogy mikzben a fehrek a 68. zsoltrt imdkozzk („Szerecsenorszg hamar kinyjtja kezeit Istenhez”), az Afrikbl szrmazkat szolgasgban tartjk.
A Biblia keletkezsnek idejn a rabszolgasg l intzmny volt, s gy termszetszerleg nem tiltja azt. Ennek nyilvnval kijelentst elvrni teljesen trtnetietlen megkzelts lenne. Az Ige termszetesen nem is szorgalmazza a rabszolgatartst, hanem azzal mint ltezvel szmol – a rabszolgatartk ellenrveikben ki is hasznltk a tilts hinyt. A ngerek alacsonyabbrendsgvel operl dli rvekkel szemben azonban hatsosan lehetett szembeszegezni, hogy „Isten az emberi nemzetsget egy vrbl teremtette” (Apcsel 17:26), hogy minden embert „a maga kpre s hasonlatossgra teremtett” (1Mz 1:26-27), s hogy brmely nemzetbl szrmaz ember lehet Isten eltt kedves az istenflelme ltal (Apcsel 10:34-35). s ha a Biblia betin tlltva szrevesszk az elveket, mris nehz megindokolni, hogyan hozhat sszhangba a rabszolgatarts a „szeresd felebartodat, mint nmagadat” (3Mz 19:18; Mt 22:39; Jak 2:8) maga Jzus ltal kinyilatkoztatott s msodik legfontosabbnak minstett parancsolatval.
A hzassgi elvls esetn is nyilvnvalv vlik egy elv: noha a mzesi trvnyek lehetv tettk, a vls Jzus szavai szerint mgsem Isten tkletes akarata szerint val volt, s Mzes is csak „szvetek kemnysge miatt engedte meg” (Mt 19:8). Joggal tehet fel a krds: vajon nem ez-e a helyzet a rabszolgasggal is? Radsul Mzes trvnyei emberiessgi okokra visszavezetheten ersen korltoztk a rabszolgasgot. Isten szvetsgi npnek trtnete azzal kezddik, hogy az r kiszabadtja az egyiptomi rabszolgasgbl, s erre a ksbbiekben emlkezteti is ket. A feketknek „volt fle a hallsra”, a megalzottakat felemel Isten szavait nem felttlen gy rtettk, ahogy rabtartik szerettk volna.
A Biblin tlmenen a petcik ri a magntulajdont vdelmez Alkotmnnyal szemben gyakran hivatkoztak a Fggetlensgi Nyilatkozatra is: „Magtl rtetdnek tartjuk azokat az igazsgokat, hogy minden ember egyenlknt teremtetett…”

A felszabadtk ldztetse

Charles Finney mindvgig hangslyozta, hogy a megtrt keresztny hitnek a gyakorlatban is meg kell nyilvnulnia hagyomnyos, emberbarti rtelemben vett j cselekedetekben. A Msodik Nagy bredst kveten mozgalmak sokasga jelent meg: hol az alkoholizmus ellen, hol a vasrnapi iskolkrt, hol a szombat jobb megtartsrt alakultak szervezetek.
Az sem vletlen, hogy Finney tantvnyai jutottak elszr arra a kvetkeztetsre, hogy az amerikaiak megtrsnek f akadlya egy specilis nemzeti bn, amely sok egyb bnnek is forrsa. A nemzet alkotmnya, illetve az llami trvnyek ltal vdelmezett rabszolgasg nemcsak a vilg ms npeivel val egybevetsben szmt az amerikaiak becsletn esett szgyenfoltnak, hanem a nemzet szmra fenntartott isteni ldsnak is f akadlya.
A korbbi rabszolgasg-ellenes megnyilvnulsokkal szemben az jonnan kialakul abolicionista mozgalomban (a sz az ’eltrlni’ jelents abolish kifejezsbl ered) j elem, hogy a rabszolgasg azonnali, krptls nlkli eltrlsrt szlltak skra. Hangslyozottan keresztny mozgalom volt ez, szletsben is fontos szerepet jtszott egy teolgiai szeminriumon megrendezett, tizennyolc napig tart, imasszejvetelekkel srn megtzdelt vita a dikokkal – ennek eredmnyeknt jutottak a rsztvevk a fenti, radiklis llspontra. Az Amerikai Rabszolgasg-ellenes Trsulat Alapt Nyilatkozata (1833) egybknt hangslyozza a bks szndkot: a „ne tegynk gonoszt, hogy j szrmazzk belle”, illetve „a gonoszt jval gyzd meg” bibliai elve alapjn. Ugyancsak leszgeztk, hogy tevkenysgk nem a rabszolgk fel irnyul, azaz nem kvnnak lztani.
Az els veket a morlis nyomsgyakorls, a rbeszls jellemezte. A kampnyok megszervezsben sokat szmtottak a korbbi veknek a Msodik Nagy bredshez kapcsold mozgalmakban, misszikban szerzett tapasztalatai. Brosrk nyomtatsa s terjesztse, helyi trsasgok szervezse, misszionriusok kpzse s kikldse, tmeggylsek szervezse s mg sok ms sszetevje volt kampnyaiknak. rvelskben a bibliai cittumok mellett hivatkoztak trtnelmi 
alakokra, (Hannibl, Augustinus, Alexandre Dumas), akik – szerintk – fekete brek voltak. rtelmes, volt rabszolgk nyilvnossg el lltsval pedig l ellenpldt is tudtak szolgltatni az „alacsonyabb kpessg nger” sztereotpiival szemben.
fuggetlensegi_nyilatkozat
A Fggetlensgi Nyilatkozat.
Tevkenysgk elkpeszt mrtk ellenllsba tkztt. A rabszolgasgnak s a rabszolga-kereskedelemnek a fvrosbl val kitiltsrt folytatott 1835-s petcikampnyuk az gynevezett szjpecek-trvny (1836) elfogadshoz vezetett. (Ennek rtelmben a Kongresszus kijelentette, hogy nem foglalkozik a rabszolgasgra vonatkoz petcikkal.) Postakampnyuk, mely kifejezetten a dli rabszolgatartkat, s – elkerlend a lzts vdjt – nem a rabszolgkat clozta, annyit rt el, hogy a dli llamok feljogostottk postamestereiket az abolicionista brosrk kivtelre s megsemmistsre. 1836-ban Jackson elnk ves zenetben nem mulasztotta el a postakampny pocskondizst, s srgette a Kongresszust, hogy hozzon ltre az abolicionista irodalomnak az egsz llamok terletrl val kitiltst lehetv tev trvnyt. Garrisonra, az egyik vezralakra Georgia trvnyhozsa tezer dollros vrdjat tztt ki. szakon az ellenfeleik, akik ltalban a helyi elitet jelentettk, arctalan, hatalomhes, kotnyelesked, a tvolbl szervezked gykrtelen kvlllknak rtk le ket, s utcai zavargsokat szerveztek ellenk (nhny spontn megmozduls is volt). 1837-ben az abolicionistknak mrtrjuk is lett: Illinoisban a kivl Elijah P. Lovejoyt a feldhdtt tmeg meggyilkolta.
De nem hiba vllaltk a szenvedseket. Tboruk sok esetben pont a zavargsok hatsra szaporodott. A harcnak azonban ra volt: a rabszolgakrds mentn szinte minden amerikai felekezet kettszakadt, s a mozgalmon bell is kialakult a bibliai vilgnzettl elszakad, kiss az anarchizmusba hajl irnyzat is – a kt szrny szervezetileg is klnvlt.
Az abolicionistk szvs munkjnak volt ksznhet, hogy szakon lassan-lassan megvltozott a kzvlekeds (volt ebben szerepe egy presbiterinus prdiktor lnynak, Harriet Beecher Stowe-nak is, azltal, hogy 1852-ben megjelentette a Tams btya kunyhjt). Tlk ered az elv, hogy a hvknek egy slyos visszssg (klnsen a faji megklnbztets) ellen ktelessgk kzdeni a trsadalom befolysolsa rvn. Nem az abolicionistk hibja volt, hogy a rabszolgasg eltrlst vgl nem az mozgalmuk hozta el: a ngymilli fekete rabszolga sorsa vgl a polgrhbor (1861–65) harcterein dlt el. Lincoln elnk rendelete (1862) felszabadtotta az llamok terletn l rabszolgkat, az szakiak gyzelme utn pedig az Alkotmny XIII. kiegsztse (1865) eltrlte s megtiltotta a rabszolgatartst.
Az jkori rabszolgasg vgvel nemcsak az llamok, hanem az egsz emberi trtnelem egyik legszgyenletesebb epizdjnak vgre kerlt pont. (Folytatjuk.)

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
 
Naptr
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Hirdetsek
 
Idjrs

Idjrs elrejelzs

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
Archvum
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.