hitdk
Fmen
 
Interaktv
 
Tikva
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek

Hetek
HIT Rdi
ATV
Hrek Izraelbl
Vigyz-blog 
Bornemisza: TER 

 
Keresztnyldzsek
Keresztnyldzsek : Keresztesek a dzsihd ellen (10)

Keresztesek a dzsihd ellen (10)


Keresztesek a dzsihd ellen

Harc a Szent-fldrt - A keresztnyldzsek trtnete (10.)

A trtnelem egyik legtbbet tanulmnyozott, m manapsg a politikai korrektsg ltal sokszor flrertelmezett idõszaka a keresztes hbork korszaka. Az eurpai keresztnysg tbb vszzados halogats utn a tizenegyedik szzad vgn megksrelte – tmeneti sikerrel – visszaszerezni az iszlm uralma all Jeruzslemet s azt a trsget, ahol a hitk megszletett. A keresztes llamoknak ksznhetõen a hdt dzsihd kzel kt vszzadon t nem rte el Eurpt.

Morvay Pter

keresztesek.Br Konstantinpoly elfoglalst sikerlt megakadlyozni, a muzulmn hdoltsg alatt ll terleteken a keresztnyek helyzete a nyolcadik szzad elejn egyre rosszabbra fordult. A Sziklamecsetet felpt al-Malik fia, al-Vald kalifa (705–715) emelte Jeruzslemben az al-Aksza mecsetet a Templomhegy dli szegletben, s a fennhatsga al tartoz jelents keresztny imahzak nmelyikt is mecsett alakttatta. A damaszkuszi Keresztel Szent Jnos-katedrlisbl alaktotta pldul ki a hres Omajjd mecsetet. A mai Libanon terletn tallhat Baalbekben ll egyik templom kupoljt is eltvolttatta, s a jeruzslemi al-Aksza mecsethez hasznlta fel. Az j imahzak ptsnek tilalma is az Omajjd kaliftus idejn lpett letbe, klnsen II. Omr ideje alatt (717–720). Mindez nagyban klnbztt az els Omr kalifa hozzllstl, aki – mint korbban emltettk – mg csak nem is imdkozott a Szent Sr-bazilikban, ugyanis nem akarta, hogy emiatt a muzulmnok ksbbi genercii az iszlm szent helyv tegyk azt.
Az iszlmban sokig nem is alakult ki egysges llspont Jeruzslemmel kapcsolatban. A damaszkuszi szkhely Omajjd kaliftus veresge a nyolcadik szzad kzepn, amelynek a helybe a bagdadi szkhely abbszid kaliftus lpett, trtkelte Jeruzslem sttuszt – rja Dore Gold Harc Jeruzslemrt cm knyvben. Az Omajjd kalifk rendszeresen elltogattak Jeruzslembe, s palotkat pttettek maguknak a Szent Vrosban. m a tvolabb l abbszida kalifk fokozatosan elvesztettk rdekldsket Jeruzslem irnt. A legnagyobb abbszida kalifa, Hrn ar-Rsid (786–809) minden msodik vben teljestette a hadzsot Mekkba, s rendszeresen tartzkodott Szriban is a biznciak ellen folytatott hborja miatt. Arra viszont soha nem vette a fradsgot, hogy elutazzon Jeruzslembe. Fia, al-Mamn (813–833) szintn tartzkodott attl, hogy valaha is felkeresse a Szent Vrost. A ksbbiekben is jellemz volt az, hogy amikor az iszlm eredeti kzpontjait – az Arab-flszigetet, vagyis Mekkt s Medint – ural kalifa lett az iszlm vezetje, Jeruzslem jelentsge cskkent, mivel rivlis clpontot jelentett a zarndokok szmra. Ugyangy fordtva, amikor a bagdadi szkhely kalifk trtek elre, k jra „felfedeztk” Jeruzslemet, s szorgalmaztk a vrosba trtn muzulmn zarndoklatot, hogy ezzel is cskkentsk Mekka s Medina vonzerejt.

j hdtk a Szentfldn

Az iszlm hatalmi harcok idnknt hoztak ugyan nmi javulst a keresztnyek szmra, de az ldzs mindig visszatrt. A nyolcadik szzad elejn hatvan, a kis-zsiai Frgibl rkezett keresztny zarndokot keresztre fesztettek. Ugyanebben az idben a czreai muszlim kormnyz elfogatott egy ikniumi zarndokcsoportot. Kmkeds vdjval kivgeztette ket, kivve azt a nhnyat, akik hajlandk voltak ttrni az iszlm hitre.
A Szentfld j urai pnzt kveteltek a keresztnyektl az thaladsrt s a Jeruzslembe trtn belpsrt. Azzal fenyegettk ket, hogy kifosztjk a szent vros templomait, ha nem teljestik kvetelsket. A htszzas vek vgn tovbb romlott a keresztnyek helyzete. A jeruzslemi muzulmn vezet betiltotta a keresztek hasznlatt a vrosban, jelentsen megemelte a keresztnyekre kirtt fejadt (dzsizja), s megtiltotta a keresztny hit tantst. Mg a szlk sem beszlhettek Jzusrl a gyermekeiknek.
Az intzkedsek clja a Szentfldn l keresztnyek teljes alvetsnek kiknyszertse volt. 772-ben al-Manszur kalifa elrendelte, hogy a Jeruzslemben l keresztnyek s zsidk kezre megklnbztet jegyet pecsteljenek. (A szicliai szaracn kormnyz pedig 887-ben ktelezte a keresztnyeket, hogy disznt forml szvetdarabot hordjanak a ruhjukon, a zsidk pedig szamr formjt. Ez utbbi jval megelzte a kzpkori ppk ltal elrendelt megklnbztet szgyenfoltot.) 789-ben nyilvnosan lefejeztek egy szerzetest, aki muzulmnbl lett keresztny. A kivgzs utn kifosztottk a betlehemi Szent Theozdiusz kolostort, ahol szmos tovbbi szerzetest megltek. A trsgben szmos ms kolostort hasonl sors rt. Az ldzs miatt a Kzel-Keletrl keresztnyek tmegei menekltek el Konstantinpolyba s a Keletrmai Csszrsg ms vrosaiba.
A tizedik szzadra a helyzet elviselhetetlenn vlt. 937-ben a jeruzslemi muzulmnok virgvasrnap mszrlst kezdtek, kifosztottk s leromboltk a Klvria-templomot, valamint a Feltmads-templomt.
A keresztnyek elleni ldztetsekre vlaszul a biznciak megksreltk visszafoglalni a korbban elvesztett terletek egy rszt. A 960-as vekben sikerlt felszabadtaniuk Krtt, Cilcit, Ciprust, st mg Szria egy rszt is, s biznci kzbe kerlt Antikhia vrosa.
Az iszlm teolgia szerint az egyszer meghdtott terletek rkre az „iszlm hzhoz” (dr al-iszlm) tartoznak, ezrt vallsi ktelessgnek tekintettk azok visszafoglalst. A bagdadi kalifa 974-ben dzsihdot hirdetett a biznciak ellen. A felhvsra mg Kzp-zsibl is rkeztek muzulmn harcosok a prfta zszlaja al. A dzsihd csak rszleges eredmnyeket rt el, gy 1001-ben a kt fl tz vre szl tmeneti fegyversznetet (hudna) kttt egymssal. A megllapods azonban alig hrom v utn felbomlott, amikor al-Hakim kalifa elrendelte, hogy az uralma al tartoz terleteken gessk el az sszes keresztet, s romboljk le a templomokat. Al-Hakim knyrtelen fellpsn a kortrsak megdbbentek, mivel tudtk rla, hogy anyja keresztny, kt nagybtyja pedig ptrirka. A kalifa azonban megtagadta csaldjt, s kettztt ervel fordult azok hite ellen, de a zsidsgot sem kmlte. Tz v alatt tbb mint harmincezer templomot romboltak le, mikzben szmtalan keresztny trt t az iszlmra, hogy valamikppen mentse az lett.
Rvid, tmeneti javuls utn j hdtk rkeztek kelet fell a Szentfldre. A kzp-zsiai szeldzsuk trkk az iszlm fanatizmust s erszakos uralmat kpviseltk. Miutn egy nagy csatban legyztk a biznciakat s foglyul ejtettk Romanosz Diogensz csszrt, megnylt elttk az t Kis-zsiba. Hamarosan elfoglaltk Antikhit s Jeruzslemet is. Megtiltottk a keresztnyeknek az thaladst a szeldzsuk terleteken, s azt is, hogy zarndokok lpjenek be Jeruzslembe.
Biznc – amely egykor hatalmas terleteket birtokolt Dl-Itliban, szak-Afrikban, a Kzel-Keleten s Arbiban – ekkorra mr alig volt nagyobb, mint a mai Grgorszg. Kzben radsul megtrtnt a nagy egyhzszakads is, amely mai napig tart rvnnyel elszaktotta egymstl a keresztnysg nyugati s keleti irnyzatt. (A komoly ldzsekkel jr vita az elsbbsgrl szlt. Rma ekkorra egyrtelmen magnak ignyelte a keresztnysg vezet szerept, amelyet a konstantinpolyi ptrirka tlttt be. Klcsns kikzstsek utn 1054-ben a nyugati s a keleti keresztnysg dogmatikus, teolgiai, nyelvi, politikai s fldrajzi rtelemben is kt nagy rszre szakadt.) Nhny vtizeddel ksbb gy tnt, hogy a magra maradt keleti birodalom sorsa megpecsteldtt. A fenyeget vgzet lttn azonban az 1081-ben trnra lp biznci csszr, I. Alexiosz Komnnosz fejet hajtott. A biznci uralkod, lenyelve bszkesgt, segtsgrt fordult a kitkozott, eretneknek tekintett pphoz a szeldzsuk dzsihddal szemben.
II. Orbn ppa megrtette a helyzet komolysgt, s meghirdette a mozgstst a keresztnysg vdelmre. 1095-ben a clermonti zsinaton bejelentette, hogy ha nem veszik fel a harcot a trkkkel s arabokkal szemben, „az Istenben hvk ellen mg szlesebb krben indulhat ldzs”. A ppa beszdben elsorolta, hogy milyen srelmek rtk a keresztny orszgokat, hvket s zarndokokat a meghdtott terleteken. „Jeruzslem hatrbl s Konstantinpoly vrosbl gyszos hrek jutottak a fleinkbe. A perzsk kirlysgbl egy np indult ki, tkozott fajta, akik teljesen elidegenedtek Istentl, egy »szilaj s makacs nemzedk, olyan nemzedk, amelynek szve nem volt szilrd, s lelke sem volt h Isten irnt«. Ez erszakkal elfoglalta a keresztnyek fldjt, s elnptelentette kard s tz ltal. A foglyok egy rszt sajt orszgukba hurcoltk, sokat kzlk kegyetlen knzsokkal megltek. Elpuszttottk az oltrokat, miutn tiszttalansgukkal megfertztk azokat… (A grg keresztnyek) kirlyi vrosa, amely a fld kzepn fekszik, Krisztus ellensgeinek a fogsgba kerlt, s olyanok uralkodnak rajta, akik nem ismerik Istent.”
A ppa drmai szavakkal ecsetelte a Szent Sr-bazilika feldlst, s a zarndokutak elzrst, majd felszltott minden eurpai keresztnyt, hogy induljanak meg a felszabadt hborra.
A kzkelet felfogssal szemben a keresztesek clja nem a hdts volt, hanem a hitk szabad gyakorlsa, amelyet az iszlm uralom ellehetetlentett. Ellenfeleik sem bks muzulmnok, hanem erszakos s fanatikus keleti hdtk voltak. A keresztesek nem rabolni s nem trteni indultak. II. Orbn ppa gretet tett Bizncnak, hogy a keresztesek ltal felszabadtott fldeket tadja a csszrnak. A lovagok mindenket pnzz tettk, hogy felvehessk a keresztet s eljussanak Jeruzslembe. A clermonti zsinaton egy sz sem esett arrl, hogy a muzulmnokat a keresztnysgre kell trteni. (Csak szz vvel ksbb rkeztek ferences szerzetesek trt szndkkal a Szentfldre, ami radsul meglehetsen sikertelennek is bizonyult.) Ltvnyos pldja ennek az, hogy a keresztes uralkodk – a vros korbbi uraitl eltren – egy ujjal sem nyltak a jeruzslemi Templomhegyen ll muzulmn mecsetekhez.

Vres kezek

A kezdeti hadi sikerek nyomn ltrejtt keresztes kirlysgok s fejedelemsgek nllak voltak, s az ott l muzulmnok az esetek nagy tbbsgben bkben lhettek, szabadon gyakorolhattk a vallsukat, j mecseteket pthettek s sajt vallsi trvnyeik szerint intzhettk gyeiket. A keresztes uralom alatt nem kellett sem a zsidknak, sem a muszlimoknak megklnbztet ltzetet viselnik. (Ezzel nagyobb szabadsgot biztostottak, mint az eurpai keresztny uralkodk a ms valls alattvaliknak.) Mindez les ellenttben llt a muzulmn gyakorlattal, ahol az alvets iszlm vallsi parancs volt.
Ibn Dzsubair mr krniks azt jegyezte fel napljba, amikor 1180 krl tnak indult Mekka fel, hogy a muzulmnok ltalban szvesebben lnek a keresztes uralom alatt ll fldeken, mintsem muszlim fennhatsg alatt, mivel ezek az orszgok rendezettebbek s jobban igazgatottak voltak. „Amikor elindultunk Tibninbl (Trosz kzelbl), rendezett falvak s ltetvnyek hossz sorn t vezetett az utunk. Ezek laki mind muzulmnok voltak, de bkben ltek a frankokkal (keresztesekkel) – Allah vja meg ket a ksrtsektl! A lakhelyeik mind sajt tulajdonukban lltak, s javaikat zavartalanul birtokolhattk. Szriban a frank uralom alatt ll fldeken mind ez volt a rend: a fldbirtokok s a falvak a muzulmnok kezben maradtak. Sokuk szvbe ktsg frkztt, amikor sorsukat sszehasonltottk testvreikvel, akik muzulmn terleten ltek. Mg azok hittrsaik igazsgtalansgaitl szenvedtek, a frankok egyenl bnsmddal tltek” – rta a muszlim krniks. Mindez gykeresen ms kpet fest, mint amilyen hrben a keresztesek manapsg llnak. A hadjratok nem az eurpai gyarmatosts korai pldi voltak. Br a hbork sorn trtntek slyos atrocitsok (mindkt oldalon), a keresztesek clja nem a vlogats nlkli mszrls volt. Ez all Jeruzslem meghdtsa s lakik lemszrlsa 1099-ben vres kivtel volt, mg akkor is, ha a trtnszek irrelis tlzsnak tartjk a muzulmn beszmolkat arrl, hogy a keresztes hdtk bokig, st trdig gzoltak az ldozatok vrben.
Br egyik atrocits semmikppen nem igazolja a msikat, a muzulmnok tbbszr is vlogats nlkl lemszroltk a kereszteseket. 1148-ban Aleppo keresztnyei estek ldozatul a dzsihdnak. 1268-ban a mameluk szultn gy emlkeztette VI. Bohemond kirlyt arra, hogy mit tett nem sokkal korbban Antikhiban a keresztnyekkel: „Ltnod kellett volna, hogyan zztuk ssze a keresztjeiteket a templomaitokban, hogyan szrtuk szt a hamis testamentumotok lapjait s a ptrirkitok csontjait. Ltnod kellett volna azt, hogyan tapostk meg a muzulmnok azokat a helyeket, ahol misiteket nnepelttek, vgtk el a szerzetesek, papok s diaknusok torkt az oltrokon… embereiteket tzzel gettk meg, palotitok felismerhetetlen romokk vltak, katedrlisaitok elpusztultak.”
Mg a bkeszeret, mvelt muzulmn uralkodk pldakpnek – egyfajta korai multikulturlis hsnek – tekintett Szaladin kezhez is vr tapad. Igaz, hogy amikor 1187-ben csapatai visszafoglaltk Jeruzslemet, utastsba adta, hogy kmljk meg a keresztnyeket, nhny hnappal korbban a hattini csatban szerzett gyzelme utn elrendelte minden keresztny lemszrlst. Szaladin titkra, Imad ad-Din feljegyezte, hogy a kurd szrmazs uralkod a Korn parancsra hivatkozva rendelte el a keresztesek lefejezst. („Amikor sszetallkoztok a hitetlenekkel a csatamezn, vgjtok el a torkukat!” – Korn 47:4) Szmos muzulmn tant, szfi s aszkta volt a krnyezetben, akik mind knyrgtek Szaladinnak, hogy a foglyok kzl legalbb egyet lefejezhessenek kardjukkal. Szaladin fnyes tekintettel trnjn lve kegyesen megengedte nekik…
Az uralkod ms alkalommal szemlyesen hajtotta vgre az tletet, pldul eskdt ellensgn, Chatilloni Rajnldon, akit Szaladin maga fejezett le.
A keresztes hadjratok csak tmeneti sikereket hoztak. Az els s az utols (hetedik) hadjrat kztt alig tbb mint 150 v telt el. Az utols elhagyatott keresztes vrosok 1291-ben estek el. Ami ez utn kvetkezett, rmutat azonban arra, hogy mi lett volna Eurpval, ha a keresztesek nem vvjk meg a harcot a Szentfldn. A kzel-keleti llamok feltartztattk a muzulmn hdtkat, mikzben Nyugat- s Kzp-Eurpa – kztk a Magyar Kirlysg – megersdtt. Keletrl olyan ptszeti tuds s gazdasgi ismeretek birtokba jutott Eurpa, amelyek fordulatot hoztak, s rvid id alatt felvirgoztattk a Nyugatot. Ez a haladk ksbb, a nagy oszmn hdt hadjratok idejn sorsdntnek bizonyult.
Biznc sorsa azonban a keresztes llamok sszeomlsa utn beteljesedett: hossz szorongats utn 1453-ban elesett Konstantinpoly. A muzulmn hdtk vrengzsrl feljegyeztk, hogy vlogats nlkl vgtk el frfiak, nk s gyermekek torkt. Kifosztottk a templomokat s kolostorokat. II. Mehmet oszmn szultn a mszrlst kveten megparancsolta egy muzulmn tudsnak, hogy lljon ki a Hagia Sophia katedrlis – amely ezer ven t a keresztnysg leghresebb temploma volt – pulpitusra, s hirdesse ki onnan, hogy nincs isten, csak Allah, s Mohamed az prftja. Ezt kveten a katedrlist mecsett alaktottk, csakgy, mint a tbbi konstantinpolyi szentlyt. Keresztnyek millii vltak dhimmikk, megalzott alattvalkk, msokat rabszolgnak adtak el, s sokan mrtrokk lettek.
A dzsihd eltt jra megnylt az t. A hdts eredmnyeknt Nndorfehrvr Dar-ul-Dzsihad nven az Oszmn Birodalom vgvra lett, de a hdtk elfoglaltk Budt, s megostromoltk – sikertelenl – Bcset is.
„A kzpkori arab kalifk, majd ksbb a perzsa s trk dinasztik idejn az iszlm birodalom volt a vilg leggazdagabb, leghatalmasabb, legkreatvabb s legfelvilgosultabb trsge, s a kzpkor tlnyom rszben a keresztnysg defenzvba szorult. (…) Aztn bekvetkezett a nagy fordulat. Bcs msodik, 1683-as trk ostroma teljes kudarccal vgzdtt, s fejvesztett visszavonulsba torkollott – ami egszen j tapasztalat volt az oszmn seregek szmra” – rja Bernard Lewis neves orientalista Az iszlm vlsga cm knyvben. Eurpa megszabadult, m kzben az oszmn dzsihd vszzadokra meghatrozta az tjba kerl nemzetek sorst.

Keretes rsunk:

Templomokbl istllk
A trkk ltalban mlysgesen lenztk s megvetettk a keresztnyeket, akiket hitetlennek, hamis hitûeknek blyegeztek. IV. Mehmed szultn pokolra val hitetleneknek nevezte a keresztnyeket. Muszlim meggyõzõds szerint, ha egy keresztny meghal, azonnal a pokolba kerl.
Mivel a hdtsokat a „szent hbor”, a dzsihd sikernek tekintettk, ezrt a meghdtott terleteken a muszlim hit gyõzelmt minden mdon demonstrlni kvntk.
Az addigi templomok kzl a jelentõsebbeket elvettk, s dzsmiv alaktottk, vagy ms profn clra hasznostottk. Budn egyedl a Mria Magdolna-templomot hagytk meg a keresztnyek kezn, azt is csak kzsen hasznlhattk a katolikusok s protestnsok, gy, hogy hasznlati djat kellett fizetnik a trknek.
A Mtys-templomot mecsett alaktottk t. Az avatsi nnepsgrõl a kortrs trk krniks, Dsellzde gy szmolt be: „Az emltett napon az egsz muszlim hadsereg srt rmben, azrt, hogy mg a tegnapi napon ama templom a hitetlensg festmnyeivel volt tele, ma mr a paradicsomhoz hasonl dzsmiv alakult t, s a Korn olvastatott benne.”
A budai Szent Gyrgy-templomnak csak egyik rszt alaktottk t dzsmiv, a msik rsze fegyverraktrnak szolglt, a Szent Mikls-templomot pedig minden bizonnyal istllknt hasznltk. Szkesfehrvron ngy dzsmi magasodott, melyek kzl a legdszesebb az egykori koronztemplom volt. Komrom elfoglalsa kapcsn is azt jegyezte fel a trk krniks, hogy „a balgahitûek templomai s a bartok kolostorai mecsetekk s az igaz hit kivlsgainak medreszeiv (iskoliv) alakttattak”.
A trkk nem egyformn viszonyultak a keresztny felekezetekhez. Legelutastbbak a rmai katolicizmus fel voltak, rszben annak a Habsburgokhoz s a ppasghoz fûzõdõ politikai elktelezettsge miatt, rszben mert a kpek s szobrok hasznlata miatt blvnyimdknak is tartottk õket. A katolikus kzen maradt szegedi ferences templomrl pldul ezt rtk: „krhozatos rdgk fszkl szolgl fertelmes templomuk”. E templomot az egyik pasa s emberei csak arra rdemestettk, hogy a fõoltr gyertyjnak lngjnl gyjtottk meg a pipjukat.
Abban, hogy a hdoltsgi lakossg nem vlt az iszlm kvetõjv, az egyik fontos tnyezõ a reformci dinamikus terjedse volt, amely hatrozott szembenllst kpviselt az iszlm ellen. Luther, aki 1525-tõl nagy fontossgot tulajdontott a trk elleni harc krdsnek, a kvetkezõket rta: „Mindhallig kzdk a trkk s a trkk istene ellen.”
Katolikus oldalrl is az iszlm ellen mozgstottak. A nagy hitvitz Pzmny Pter kln mûvet jelentetett meg A Mahomet vallsa hamissgrul cmmel.
Az oszmn hbors kegyetlensg egyik elsõ ltvnyos megnyilvnulsra mr kzvetlenl a mohcsi csata utn sor kerlt. A mohcsi skon tboroz Szulejmn kt nappal az tkzet utn megparancsolta, hogy valamennyi lve kzre kerlt magyar hadifoglyot vigyenek a szultni tancs,
a dvn el, ahol õ aranytrnusn trnolt. Majd parancsot adott, hogy a mintegy ktezer fogoly mindegyiknek ott, nyilvnosan vegyk a fejt.
A nagy vrhbork idõszakt 1568-ban lezr drinpolyi bke korntsem jelentette a bke bekszntt, csak a nagyszabs hadjratok idõleges sznetelst kt vtizedre. A portyk, lesvetsek, rajtatsek, rablsok, getsek tovbbra is szakadatlanul folytak. A neves reformtor, Bornemisza Pter mint kortrs, szemtan a kvetkezõket rta 1573-ban
a trkk puszttsrl s kegyetlenkedseirõl: „Ki mondhatja meg, minemû iszony rettenetessgek legyenek azoknak, akiknek pogny trkk, avagy tatrok, felesgket, lenyt elviszik, avagy elõttk levgjk, s õ magukat vashegedõvel, hsggel, istrngolssal s fagyos vz-ntzssel, ostorozssal, nyzssal, csigzssal, fogvonssal, szssal s egyb iszonysggal knozzk.”
1593-tl azonban minden addiginl puszttbb msfl vtized kvetkezett, a 15 ves hbor idõszaka. Ekkor ismt hatalmas seregek vonultak szerte az orszg terletn, a Habsburg orszgrszen ppgy, mint Erdlyben s a hdoltsgban. Radsul mind a trk, mind a Habsburg-kormnyzat az orszgban teleltette nagyszm katonasgt, a lakossg hzaiba elszllsolva. A fizetetlen katonk a lakossg kirablsbl ltek, ami a harci cselekmnyektõl kevsb sjtott terleteken is slyos puszttst s szinte teljes kifosztst eredmnyezett. Klnsen hrhedtek voltak a krmi tatrok, akiket ksõbb mltn minõstettek „a pusztts virtuzainak”. A korabeli sszersok szerint a hbor msfl vtizede alatt az orszg hatalmas terletein a hzak mintegy ktharmada-hromnegyede pusztult el. (Az sszehasonlts kedvrt: a msodik vilghbor kegyetlen ostromt killt Budapesten a laksoknak „csak” a huszonht szzalka vlt rszben vagy egszen lakhatatlann.)
A 15 ves hbort lezr bkt kvetõen a tallan „hbors bkeveknek” nevezett vtizedek vltakoztak a nagy hadjratok esztendeivel. A kltõ Zrnyi Mikls ezrt joggal nevezhette a tizenhetedik szzadot „a magyar romls szzadnak”. Az addigi pusztulst a trk kiûzst eredmnyezõ felszabadt hbork jabb msfl vtizede fokozta katasztrofliss. Ennek nyomn az orszg kzpsõ s dli terletein a npsûrûsg riasztan alacsonny vlt. Bks megyben pldul egy ngyzetkilomterre mindssze egyetlen hz jutott. (Kulcsr rpd)

Gyermektrts erõszakkal
Az Oszmn Birodalom egyik legkegyetlenebb intzmnye a gyermekad (devsirme) rendszere volt. Ennek keretben vente mintegy 3500-4000 fiatal fit szaktottak el szleiktõl. A gyermekad kifejezetten a meghdtott keresztny lakossgot sjtotta. Elsõsorban a szultni elitalakulat, a janicsrok utnptlst volt hivatva biztostani. Hatkonyan tudtk felhasznlni õket azoknak a npeknek az elnyomsra, amelyekbõl kiszaktottk õket.
Miknt egy idõs janicsr 1606-ban megfogalmazta: „A hitetlenek gyermekeinek sszegyûjtse azrt hasznos, mert amint ttrnek az iszlmra, vallsi buzgalom jelentkezik nluk, rokonaik s hozztartozik ellensgv vlnak.” A gyermekad szedsekor a 10 s 20 v kztti fiknak kellett megjelennie a karhatalmi ksrettel rkezõ biztosok elõtt, akik kivlogattk kzlk a szmukra legmegfelelõbbeket. Az 1606-bl szrmaz Janicsrok trvnyei cmû munka a fõbb szempontok kztt emlti, hogy „papok s j szrmazs hitetlenek fiait vigyk el”, illetve, hogy „kzepes termetû fikat szedjenek ssze”.
Azokat az apkat, aki megprbltk elrejteni gyermekket, vagy a felszltsra nem adtk elõ, elrettentsl nemegyszer sajt hzuk elõtt akasztottk fel. Arra is volt plda, hogy az elkeseredett lakossg meglte a szultni gyermekszedõket pldul Albniban s Epiruszban, sõt 1580-ban Hercegovinban fegyveres felkels robbant ki a gyermekad miatt. Ezeket az ellenllsi ksrleteket azonban vresen megtoroltk.
A csaldjuktl elszaktott fiatalokra hossz klvria vrt. 100-200 fõs csapatokban gyalog hajtottk le õket Isztambulba. Itt mindnyjukat a mohamedn szoksoknak megfelelõen krlmetltk. Ezt kvetõen meg kellett tagadniuk addigi vallsukat, s az iszlm hitvalls elmondsra knyszertettk õket. Ezutn nhnyukat a szultni palotaiskolkba rendeltk, hogy llami tisztsgviselõket neveljenek belõlk.
A tbbsget fejenknt egy aranyrt anatliai s rumliai muszlim parasztoknak adtk el rabszolgaknt, hogy nluk jl megtanuljanak trkl, megerõsdjenek az iszlm hitben, s hozzszokjanak a testi szenvedsek elviselshez, amirõl j gazdik gyakori versekkel s szûks fejadagok segtsgvel gondoskodtak.
Ez az „elõkpzs” ht-nyolc ven t tartott, majd visszavittk õket Isztambulba. Akik idõkzben megrokkantak, megõrltek, vagy ms betegsg miatt vltak alkalmatlann a katonai szolglatra, azok II. Bajezid szultn (1481–1512) ta a ltminimumot biztost napi kt akcse nyugdjban rszesltek. A tbbiek janicsrjoncknt katonai kikpzsben rszesltek, majd felvtelt nyertek a szultni dinasztia „karjnak s szrnynak” tekintett janicsrok kz. Az lland fegyveres szolglatban ll janicsroknak tilos volt megnõslni, ez vezetett a kzttk gyakori homoszexualitshoz. A kiregedett janicsrok tbbnyire egyedl s szegnyen fejeztk be letket.
A trk hatsgok a magyaroktl s horvtoktl nem szedtek gyermekadt. A hivatalos indokls szerint ugyanis „belõlk sosem lesznek hithû muszlimok”. (Kulcsr rpd)

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
 
Naptr
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Hirdetsek
 
Idjrs

Idjrs elrejelzs

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
Archvum
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.