hitdk
Fmen
 
Interaktv
 
Tikva
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek

Hetek
HIT Rdi
ATV
Hrek Izraelbl
Vigyz-blog 
Bornemisza: TER 

 
Keresztnyldzsek
Keresztnyldzsek : Ikonhbor (7)

Ikonhbor (7)


Ikonhbor

Hogyan harcolt Biznc a kpellenes hvkkel? – Keresztnyldzsek trtnete (7.)

A Biznci Birodalom terletn 726 s 843 kztt zajl ikonellenes mozgalom nagy ttje az volt, hogy sikerl-e visszafordtani a keresztnysget a bibliai hitfelfogshoz a kptisztelet krdsben, vagy pedig egy bibliaellenes tradci uralja le a keresztny vilgot. Szzmillik ksõbbi hitgyakorlata fggtt e harc kimeneteltõl. A hossz kzdelem arra is rvilgtott, hogy a bibliai igazsgok helyrelltsnak vajon az llamhatalmi erõ-e a legmegfelelõbb eszkze.

Bizanc726 nyarn megdbbent termszeti katasztrfa hrei rztk meg a biznci kzvlemnyt. A birodalom egyik nevezetes szigetnl, az gei-tengeri Thrnl (ma Santorini) hatalmas erej vz alatti vulknrobbans trtnt. A kiml lvafolyam nyomn a sziget krl forrott a tenger, a kirepl tajtkkvek Krta szigetig s Kis-zsia nyugati partjaiig szrdtak szt. Sokan int jelnek tekintettk a hborg elemeket, annl inkbb, mivel nemcsak termszeti erk rzkdtattk a birodalmat.
Csaknem egy vszzad ta slyos katonai kudarcok s hatalmas terleti vesztesgek sjtottk szinte folyamatosan Bizncot. Mr 636-ban elszenvedtk els katasztroflis veresgket a feltartztathatatlan radatknt a birodalomra zdul muszlim seregektl. Hamarosan elveszett Mezopotmia, Szria s Egyiptom. 674-ben mr a fvrost tmadta az arab flotta, s Biznc fldkzi-tengeri hegemnija vget rt. A szzad vgn avarok s szlvok znlttk el a birodalom balkni terleteit. Mindezek nyomn Biznc lnyegben a grglakta terletekre zsugorodott ssze. A htszzas vek elejn jabb arab tmadsok rzkdtattk a maradk birodalmat. Konstantinpoly  717–718-as muszlim ostromakor csak az j csszr, III. Le (717–741) katonai gyessgnek, illetve a grgtz alkalmazsnak volt ksznhet, hogy nem esett el a fvros.
III. Le s a birodalom vezetinek j rsze szerint ez a hossz ideje tart csapssorozat szoros sszefggsben llt az Isten beszdtl elfordult vallsi gyakorlattal. A bajok egyik f szellemi forrsnak a kpkultuszt, az ikonok birodalomszerte elterjedt imdst tekintettk, hiszen az nyilvnvalan ellentmondott a Biblia egyrtelm kptilalmnak, amit a Tzparancsolat msodik parancsolata is rgztett. Meggyzdsk szerint ahhoz, hogy a birodalom sikeres tudjon lenni katonailag, klpolitikailag, gazdasgilag, s laki bkben gyarapodhassanak, elengedhetetlenl szksges Isten termszetfltti segtsge. Ezrt elsrend llami rdeknek tekintettk, hogy a hitgyakorlat megreformlsval jbl visszaszerezzk az isteni tmogatst.
III. Le csszr teht elhatrozta, hogy a birodalmat meg fogja tiszttani a szentkpektl. 726-tl kezdte meg gyakorlati lpseit az ikonok kultusza ellen. Parancsra eltvoltottk a csszri palota bronzkapuja fltt magasod Krisztus-ikont, s egy egyszer keresztbrzolssal helyettestettk. Ezzel prhuzamosan a kzfelfogst is igyekezett befolysolni. Fleg a npgylseket hasznlta fel a szentkpek elleni rvek hangoztatsra.
A birodalom laki krben egybknt korntsem volt ltalnos az ikontisztelet. Jelents terleteken, pldul Kis-zsiban inkbb a hagyomnyos ikonellenessg volt jellemz. Szmos korbbi ikontisztel pedig a katonai kudarcok nyomn brndult ki s fordult szembe a segteni kptelen szentkpekkel. Jellemz pldja volt ennek a kpellenes hangulatnak, hogy 726-ban, amikor a muszlim csapatok mr Nicet ostromoltk, az egyik biznci katona kvel doblta meg a korbban nagy tiszteletben ll Mria-ikont.

A Tzparancsolat trsa

A keresztnysg els hrom vszzadban mg nem lteztek szentkpek, ikonok. Vitn fell llt, hogy minden olyan hitgyakorlat, melyben a kpmsok szerepet kapnak, a pogny valls kategrijba tartozik. Egyrtelm volt az is, hogy ha valaki tnyleges keresztny akar lenni, szaktania kell a kpek tiszteletvel. A 300 krl tartott elvirai zsinat hatrozottan tiltotta a kpek templomi alkalmazst. A korai keresztny kpzmvszet brzolsai eleve nem is vallsi tisztelet cljbl kszltek, s gyakran jelkpeket hasznltak, mint pldul Krisztus brzolsra a j psztor vagy az Isten brnya allegorikus alakjt.
A kpekhez val viszonyban a 4. szzad els feltl, a konstantini fordulat utn kezddtt meg a vltozs. Az llamhatalmi tmogatssal fokozatosan uralmi pozciba kerl formlis keresztnysg ugyanis meglehetsen engedkeny volt pogny vallsi elemek egyhzi alkalmazsa irnt. gy a vallsgyakorlatban egyre nagyobb teret kezdett hdtani a kpek hasznlata, egyelre minden elvi indokls nlkl.
A Szentrs annyira egyrtelmen kizrta a kptiszteletet, hogy a teolgusok j rsze tovbbra is elutastotta a kpek kultuszt. Amikor pldul Constantia, Nagy Konstantin nvre Jeruzslembe ltogatott, s vallsi buzgsgbl egy Krisztus-kpet krt Kaiszariai Euszebiusztl, Caesarea pspktl, a neves trtnsztl, azt vlaszolta, hogy az igazi hithez nem mlt egy festett, fldi Krisztus-kpms, hiszen a feltmadott Krisztus mr megdicslt testben van, s t nem a fizikai szemnkkel kell keresni, hanem a bensnkkel, a szvnkkel kell szemllni.
A hres egyhzatya, szalamiszi Epiphanius is fellpett a kpeknek mindenfajta vallsi alkalmazsval szemben. Nemcsak a szentkpek tisztelett utastotta el, hanem a templomok dsztsre szolgl alkalmazsukat is. Azzal rvelt, hogy ha keresztny emberek kpekhez fordulnak hitk tmogatsra, ez azzal a veszllyel jr, hogy ismt visszatrhetnek a pogny gondolkodsmdhoz s a pogny vallsgyakorlathoz.
A kzpkor legnagyobb hats katolikus teolgusnak, Szent gostonnak az llsfoglalsa az 5. szzad elejn mr sajtos kettssget mutatott. A korai keresztnysghez hasonlan rvelsben igyekezett a Biblit alkalmazni zsinrmrtkl. Ezrt a kpkultuszt nem prtolta, hanem azt rta, hogy „azok, akik Krisztust s apostolait nem a szent knyvekben keresik, hanem falra festett kpekben, megrdemlik, hogy vtkezzenek”. Vlemnye szerint „az ilyen emberek tvedsbe esnek, ha gondolataikat kpek mintjra alaktjk”.
Ugyanakkor ppen goston volt az, aki a kortrsak szmra nehezen rthet megfontolsbl a Tzparancsolatot radiklisan tszerkesztette, ami csak nhny vszzaddal ksbb, a kpkultusz uralkodv vlsval nyerte el valdi rtelmt. goston, szaktva a Tzparancsolat beosztsnak akkor mr ngy vszzados keresztny hagyomnyval s a tbb mint msfl vezredes zsid tradcijval, az els parancsolatot („Ne legyenek nked idegen isteneid”) sszevonta a msodik parancsolattal („Ne csinlj magadnak faragott kpet, ne imdd s ne tiszteld azokat”). Az ily mdon kilencre cskkent parancsolatok szmt a tizedik parancsolat sajtos kettbontsval lltotta helyre. Eljrsa igencsak furcsa volt, mivel a Mzes msodik knyve 20. rszben szerepl tizedik parancsolat kzps rszt kiemelte, s azt tette meg kilencedik parancsolatnak, a tbbi rszt pedig meghagyta tizedik parancsolatnak. E ltszlag rthetetlen tszerkesztsnek a majdani kptisztelet szempontjbl az lett az rtelme, hogy goston a vallsos clra szolgl kpek ksztsnek s tiszteletnek hatrozott tilalmt mint nll parancsolatot megszntette, s beolvasztotta az els parancsolat msodik felv. A kptisztelet ltalnoss vlsval a hosszra nylt els parancsolatnak ezt a tartalmilag knyelmetlenn vlt msodik felt a klrus fokozatosan elhagyta. Ez a magyarzata annak, hogy mindmig egyetlen katolikus s pravoszlv hittanknyv vagy katekizmus ltal tantott Tzparancsolat sem tartalmazza a msodik parancsolatot, mg az els parancsolat rszeknt sem.
A kptisztelet krdsben az egsz kzpkorra vonatkozan nagy jelentsg volt Nagy Szent Gergely ppa (590–604) llsfoglalsa, melyet Serenushoz, Marseille pspkhez rt leveleiben fejtett ki. E pspk azzal hvta fel magra a ppa figyelmt, hogy vallsos kpeket semmistett meg, mivel azokat a helyi gylekezet tbb tagja imd hdolatban rszestette. Gergely ppa a leveleiben eltlte a szentkpek imdst, de a pspkt is elmarasztalta azok megsemmistsrt. A ppa szerint ugyanis a vallsi kpeknek helye van a keresztny istentiszteletben. Vlemnye szerint a templomi kpek „az rstudatlanok Biblija”.

Festk s mirha


GergelyAz ikonok ksztse s tisztelete a Rmai Birodalom keleti terletein a 4. szzadtl szoros sszefggsben llt a keresztny mrtrok s szentek ersd kultuszval. Nsszai Szent Gergely az egyik mrtrrl szl beszdben arrl szmolt be a 4. szzad msodik felben, hogy a mrtr srja krl mr fellltottk annak kpeit, s a szent kzbenjrst krtk. A kpkultusz tovbbi ersdst mutatja, hogy pldul a kt orvos szent, Kozma s Damjn csodatteleirl sszelltott gyjtemnyben mr pozitv kicsengssel szerepel az az eset, amikor egy asszony a kt szentet brzol ikonrl lekapart egy kis festket, s vzbe keverve megitta, hogy ezltal meggygyuljon.
506-ban Philippikosz csszr mr egy Krisztus-ikonnal vezette seregt a csatba. Heraclius csszr is Krisztus-ikonnal vonult hadba a perzsk ellen.
Az tszzas vek msodik feltl megszaporodott a csodatevnek tekintett ikonok szma. Ezek kz tartozott a Szozopoliszban rztt Mria-ikon, amely arrl volt nevezetes, hogy drga illatszert, mirht permetezett magbl. A 613-ban elhunyt Szent Theodornak a nem sokkal halla utn rt letrajza is tartalmazza, hogy amikor megllt ez eltt az ikon eltt, akkor csak gy zporozott r a sok mirha.

„Nem emberkz csinlta” ikonok

Feltntek a csods eredetnek tartott, gynevezett „nem emberi kz ltal ksztett” (akheiropoieta) ikonok, amelyekkel a szentkpek isteni eredett is bizonytani kvntk. Ezek egyik leghresebbike az Edesszban rztt, Mandylionnak nevezett szvetdarab volt, amelyen egy frfi arcvonsait lehetett ltni. Krisztus-kpmsnak tartottk, mivel a legendja szerint Jzus egy alkalommal a megmosott arct ebbe a szvetbe trlte bele, s ezt kpms helyett elkldte Edessza kirlynak. Lddban egy csods eredetnek tartott Mria-ikont tiszteltek, melyrl azt lltottk, hogy egy lthatatlan kz festette az oszlopra. Napjainkban az egyik ilyen, csods eredetnek mondott ikont a ppa vatikni magnkpolnjban rzik.
III. Le csszr 730-ban kiadott rendelete, amely megtiltotta az ikonok ksztst, s elrendelte azok eltvoltst s megsemmistst, tbb oldalrl is kemny ellenllsba tkztt. Az elhzd kzdelemben a kptisztelet elutastit „ikonoklasztknak”, kprombolknak hvtk, az ikonok kultusznak vdelmezi pedig „ikonoduloszoknak”, az ikonok rabszolginak neveztk magukat.
III. Leval szembefordult a klrus egy rsze. A papsg vlemnye ugyanis lesen megoszlott a kpek krdsben. Egy rszk az ikontisztelet elsznt hve volt, lkn a biznci egyhzszervezet fejvel, Germanosz konstantinpolyi ptrirkval (715–730), aki a korbbi vekben igyekezett mindent elkvetni az ikonok tisztelete rdekben. Fellpett azok ellen a biznci fpapok ellen, akik elutastottk az ikonok kultuszt. Ez a felfogs fknt Kis-zsiban, Anatlia nyugati rszn volt ltalnos. A szentkpellenes irnyzat vezeti Konsztantinosz, Nikoleia pspke s Thmasz, Klaudiopolisz pspke voltak. Germanosz levlben rtta meg ket, majd eljrst indtott nikoleiai Konsztantinosz ellen. A csszr azonban vdelmbe vette a Germanosz ltal ldztteket, s 730 janurjban az ltala sszehvott birodalmi tancskozs megfosztotta Germanoszt ptrirkai mltsgtl.
A szerzetesek nagy rsze is kemnyen ellenllt a csszr kpellenes trekvseinek. Kzjk tartozott III. Le f teolgiai ellenfele, Damaszkuszi Jnos (675 k.–749), az ikontisztelk egyik vezet ideolgusa. Arab szrmazs volt, s apja rkbe lpve hossz ideig a muzulmn kalifa adhivatalnokaknt dolgozott. Mg e megbzatsa idejn, 730 krl rta meg egyik legismertebb mvt, Beszd a szentkpekrl cmmel. Ezt kveten lett a szintn mohamedn fennhatsg terleten lv, Jeruzslemtl nem messze fekv Szabbasz monostor szerzetese. Innen folytatta harct az ikonok tiszteletrt.
Nehz feladatra vllalkozott, amikor meggyz rveket igyekezett felhozni a szentkpek tisztelete mellett, mivel a Szentrs pontosan az ellenkezjt tantotta annak, amit Jnos bizonytani akart. maga is knytelen volt elismerni, hogy a Biblia nem tmasztja al mondandjt. Ez azonban a legkevsb sem aggasztotta, mondvn, hogy szmos olyan elem van az egyhzi vallsgyakorlatban, amely nlklzi a bibliai altmasztst, de mivel mindezek egy meglv hagyomnyrendszerben gykereznek, a szent tradci biztostja az rvnyessgket. Gondosan felptett logikai rvelssel kvnta elfogadtatni a szentkpek tisztelett. Kiindulpontja az a bibliai tny volt, hogy a Megvlt, azaz Jzus, az rkkval Krisztus megtesteslse. Logikai prhuzama szerint a Krisztust brzol ikonok nem msok, mint Krisztusnak a festett kp anyagaiban megtesteslt formi. Teht az ikonok egy fontos keresztny igazsgnak, Krisztus megtesteslsnek a hirdeti. Ezrt, aki fellp az ikonok tisztelete ellen, az a keresztny vallst tmadja meg. Vlemnye szerint ugyanezt az rvelst ki lehet terjeszteni a Mria-ikonokra is, mivel neki is fontos szerepe volt Krisztus megtesteslsben. Damaszkuszi Jnos azt is hangslyozta, hogy a kpms s az eredeti hasonlsga rvn relatv azonossg jn ltre a szentkp s az brzolt szent kztt. gy az ikon, ha korltozott formban is, rendelkezik az brzolt szemly termszetfeletti erejvel, illetve ernyeivel, s a kp ezt tudja kzvetteni az emberek szmra. Ezrt szerinte azok, akik tiltjk az ikonok ksztst, a keresztnyeket meg akarjk fosztani a szentekkel val kzssg ldsaitl.
Rma is, amely ekkor a Biznci Birodalom fennhatsga al tartozott, lnk ellenllst tanstott III. Le intzkedseivel szemben. Mr II. Gergely ppa (715–731) eltlte Germanosz ptrirka lettelt. III. Gergely ppa pedig 731-ben zsinatot hvott ssze Rmban, amely elvetette a csszr szentkpellenes intzkedseit. A ppasg szmra annyira fontos volt a kptisztelet, hogy nem riadt vissza a nylt konfliktustl sem azzal a Biznccal, amelynek katonai tmogatsra get szksge lett volna a Rmt fenyeget longobrd tmadsokkal szemben. St a ppk a szentkpek kultuszrt kszek voltak szmottev hatalmi s anyagi vesztesgeket is elszenvedni. III. Le ugyanis, bntetsl a kprombol rendelkezseivel val szembeforduls miatt, a ppasgot megfosztotta Szicliban s Calabriban lev birtokaitl, tovbb a ppai joghatsgot is jelentsen cskkentette azzal, hogy Rmtl a konstantinpolyi patriarchtushoz csatolta a szicliai, illricumi s krtai egyhzakat.
A ppk azonban mindezek dacra tovbbra is kitartottak a kptisztelet mellett. Ekkorra a szentkpek kultusza Rmban mr ers tradcikkal rendelkezett, s a vallsgyakorlat szerves rszt alkotta. A laterni Krisztus-ikont „nem emberi kz alkotta” (akheiropoieta) csodatev szentkpnek tartottk, melyet a vros oltalmaz zszljv tettek. Az ikonok a krmenetek elengedhetetlen tartozkai voltak. A Mria mennybemenetelnek nnepre kialaktott krmenet szertartsa szinte csemegnek szmtott az ikontisztelk szmra. E napon (augusztus 15.) ugyanis minden vben a laterni Krisztus-ikont krmenetben vittk el a Santa Maria Maggiore templomhoz, hogy tallkozzon az ott rztt Mria-ikonnal, amelyet Lukcs evanglista alkotsnak hittek.
III. Le a jelentkeny ellenerk dacra is kitartan folytatta kzdelmt az ikontisztelet visszaszortsa rdekben. Halla utn fia, V. Konstantin (741–775) kvette a trnon. Tbb mint negyedszzados uralma alatt a kprombol mozgalom hevessge ersdtt. Ikontisztel ellenfelei annyira gylltk, hogy egy trgr ragadvnynvvel illettk, melyet mindmig hasznlnak is r. (A Khopronmosz sz jelentse legenyhbb fordtsban: „emberi rlkrl elnevezett”.)
V. Konstantin tovbbra is fenntartotta az ikonok ksztsnek s hasznlatnak tilalmt, illetve trekedett megsemmistskre. Az llamhatalmi tilts mellett teolgiai tren is bizonytani kvnta a kpkultusz tarthatatlansgt. A krdssel kapcsolatos vlemnyt a Vizsgldsok cm tanulmnygyjtemnyben fejtette ki, amelyben sszefoglalta az ikontisztelet elleni rveket. Az egyrtelm bibliai cfolatok mellett azt is hangslyozza, hogy a mvszet eszkzei eleve nem alkalmasak arra, hogy egy brzolt szemlynek a termszetflttivel kapcsolatos bels rtkeit, lnyegi tulajdonsgait brzoljk. Klnsen kiltstalan az ilyen vllalkozs pldul a Megvltval kapcsolatban, aki egyszerre rendelkezik isteni s emberi termszettel. Az ikonok kultuszn tlmenen Konstantin elvetette Mria s a szentek kzbenjrsnak dogmjt s az ereklyk kultuszt is.
754-ben a csszr egy birodalmi zsinatot hvott ssze Konstantinpoly klvrosba, Hiereiba, ahol 338 pspk gylt ssze. Konstantin maga is rszt vett a teolgiai vitkban. A zsinat eltlte az ikontiszteletet, hiszen „nincs olyan ima, amely szentt tehetn ket. Ezrt ppolyan rtktelenek, mint amilyennek a mvsz alkotta ket”. Kitkozst mondtak ki az ikontisztelet f teolgusa, Damaszkuszi Jnos ellen. A legslyosabb bntetsek terhe alatt megtiltottk a szentkpek ksztst.
A szerzetesek egy rsze azonban tovbbra is ellenllt a rendelkezseknek. Kzlk tbbeket kivgeztetett Konstantin. Rma is folytatta az ellenllst. 669-ben zsinaton tltk el a Hiereiban szletett hatrozatokat.
A kprombol mozgalom folytatdott V. Konstantin finak, IV. Lenak (775–780) az uralkodsa alatt is, br sokkal visszafogottabb formban. Ez fknt felesgnek, az athni szrmazs Eirnnek a hatst mutatta, aki mr titokban ekkor is ikontisztel volt.
A birodalmi vallspolitika IV. Le halla utn vett les fordulatot. Ekkor Let kiskor fia, VI. Konstantin kvette a trnon, de helyette rgensknt anyja uralkodott. Eirn mint meggyzdses kptisztel hozzkezdett az ikonok kultusznak helyrelltshoz. Tmogatkat gyjttt maga kr, s 786-ban birodalmi zsinatot hvott ssze Konstantinpolyba a kptisztelet helyrelltsra. A hadsereg krben azonban tovbbra is olyan erteljes volt a kpellenessg, hogy maga a csszri rezred vetett vget a kptisztel zsinatnak. A megjelen katonk sztkergettk a rsztvevket.

A vakt csszrnõ zsinata


Eirn azonnal cselekedett. sszevonta a hozz h csapatokat, feloszlatta az rezredet, s 787-ben a zsinatot thelyezte Niceba, az els egyetemes zsinat egykori helysznre. A most mr zavartalanul lsez kldttek rvnytelentettk a 754-es hiereiai zsinat hatrozatait, s visszalltottk az ikontiszteletet. Megjegyzend, hogy az egsz folyamatot veznyl Eirn egyni kegyessgt kevss erstette az ikontisztelet buzg helyrelltsa. Amikor ugyanis fia, VI. Konstantin nagykor lett, Eirnnek t kellett volna adnia a hatalmat Konstantin szmra, de ebbe nem akart belenyugodni. A hatalom megtartsa rdekben 797-ben elfogatta, majd megvakttatta huszonhat ves fit, hogy gy tegye alkalmatlann az uralkodsra. Ezt kveten mint csszrn t vig llt a birodalom ln. Miutn egy katonatiszti sszeeskvs letasztotta trnjrl, szmztk, s Leszbosz szigetn fejezte be plyafutst. Az ortodox egyhz ksbb szentt avatta.

A kptisztelet nyugati elutastsa

Az Eirn ltal sszehvott II. niceai zsinaton a ppa kvetei is jelen voltak, elfogadtk a hatrozatokat, s Rma fpapja a VII. egyetemes zsinatknt ismerte el ezt az egyhzi gylst.
A ppa a zsinat hatrozatait megkldte a frank birodalom uralkodjnak, Nagy Krolynak s udvarnak. Nagy meglepetsre azonban nem beleegyez egyet-rts, hanem hatalmas felhborods lett a fogadtatsa. Rmnak szembeslnie kellett azzal a tnnyel, hogy Eurpa nyugati terletein, fknt a frank birodalomban a kpek egyelre csak nagyon korltozott szerepet jtszanak a vallsi letben. A kibontakoz vitban Nagy Kroly egyik vezet teolgusa, Theodulf, Orleans pspke megrta a frank teolgia els rendszerezett sszefoglalst, a Karoling Knyveket (Libri Carolini). Jelentsgt mutatja, hogy Nagy Kroly nevben kszlt hozz elsz, s nemcsak az uralkod, hanem a vezet frank teolgusok, mint pldul a neves Alkuin is teljes tmogatsrl biztostotta a benne megfogalmazott llsfoglalst.
A mvszeti brzolsoknak csak nagyon korltozott szerepet tulajdontottak a hitlet tern, mivel „Istent nem a lthat vagy ember alkotta dolgokban kell keresni, hanem a szvben. Nem a testi szemekkel, hanem a szvnek a szemeivel kell keresni t”.
A Karoling Knyvek az rs elsbbsgt hangslyoztk a kpekkel szemben: „Nem a kpek hordozzk az igazsgot, hanem az rs.” (Megjegyzend, hogy ennek az lltsnak a gyakorlati megjelentsre olyan klns kpek is kszltek, amelyek csak szavakbl llnak.) A Karoling Knyvekkel sszhangban szlettek meg a Nagy Kroly ltal 794-ben Frankfurtba sszehvott birodalmi zsinat hatrozatai, melyek eltltk a II. niceai zsinat kptisztel rendelkezseit.
811-ben a kptisztel biznczi csszr, Nikphorosz slyos veresget szenvedett a bolgroktl. t magt elfogtk s kivgeztk. A bolgr Krum kn Konstantinpoly ellen vonult seregvel. A katonasg s kznp a kptiszteletet fokozni akar j csszr ellen fordult, s 813-ban egy ikonellenes hadvezr kerlt hatalomra V. Le nven. A bolgr veszly elhrtsa utn 815-ben j ptrirkt nevezett ki, majd zsinatot hvott ssze Konstantinpolyba, amely visszalltotta a 754-es hiereiai zsinat kprombol hatrozatait. Az j rendszer viszonylagos npszersget lvezett. Ellenzknek f vezralakjai a 815-ben tisztsgbl elmozdtott kptisztel ptrirka, Nikphorosz s az egy idre szmzetsbe knyszerlt Theodrosz Sztuditsz apt volt. k rsaikkal sokat tettek az jabb kptisztel fordulat elksztsrt.

Az ikonok rabszolgi

E fordulat vgrehajtsban dnt szerepet jtszott a 842-ben elhunyt kprombol Theophilosz csszr zvegye, Theodra, aki rgensknt uralkodott hromves kisfia, III. Mikhl csszr helyett. Ezt a helyzetet kihasznlva zsinatot hvott ssze Konstantinpolyba. Ezen 843. mrcius 11-n helyrelltottk a II. niceai zsinat kptisztel rendelkezseit. Ekkor vezettk be az ortodoxia nnept, melyet mindmig minden vben megnnepelnek az „ikonrombolk s minden ms eretnekek fltti gyzelem” nnepeknt. Ezutn az ikonok elutastsa a legslyosabb eretneksgnek minslt, s kpviselit kmletlenl ldztk.
A kptisztelk gyzelmvel az ortodox vallst s az ikontiszteletet vgrvnyesen egybelncoltk. Az ortodox teo-lgusok azt lltottk, hogy az kptiszteletk nem blvnyimds, mert nem blvnyokat (eidola) tisztelnek, hanem kpeket (eikon). Hangslyoztk, hogy e kpeket k nem imdjk (latreia), hanem csak tisztelik (proszknszisz). Ez az rvels azonban nem vette figyelembe, hogy a Tzparancsolatnak a Septuagintban szerepl mrvad grg fordtsa a kultikus  kpekre vonatkozan nemcsak a latreit, hanem a proszknsziszt is a leghatrozottabban tiltja. Az is megfontoland, hogy a msodik parancsolat eredeti hber szavai egyrtelmen kimondjk a kpmsokra vonatkozan, hogy „ne hajolj meg elttk, s ne szolgld azokat”. Ugyanakkor az ortodox vallsgyakorlatban az ikonok eltt a meghajls legteljesebb formjt, a proszknsziszt, azaz a teljes leborulst gyakoroljk. A szolglat krdst illeten a kptisztelk mr a kprombols korban is ikonodulosznak, azaz az ikonok rabszolginak neveztk magukat, s ezt az odaad szolglatot tbbek kztt az ikonok hordozsval, cskolgatsval, nekik szl gyertyagyjtsokkal fejezik ki mindmig. (A szerz trtnsz)

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
 
Naptr
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Hirdetsek
 
Idjrs

Idjrs elrejelzs

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
Archvum
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.