Jzus nem ltatta kvetit illzikkal, amikor elbk trta, hogy elktelezett hveit, tantvnyait milyen fogadtats vrja sajt krnyezetk s kortrsaik rszrl, ha teljestik kldetsket. Azonban az is tvol llt tle, hogy mindezzel az nsajnlatra vagy a vallsos szenvelgsre adjon tantvnyainak okot. Hiszen fontosnak tartotta hangslyozni, hogy bizonysgtevi akkor lesznek maradktalanul boldogok fldi plyafutsuk sorn, ha az igazsg miatti ldztetst s meghurcoltatst, vgs soron akr a vrtanhallt is emelt fvel, st rmmel vllaljk, ha az let gy hozza.
Szmrna romjai a mai Izmirben (Trkorszg)
Amikor elszr kldte ki tizenkt apostolt az evanglium hirdetsre, szinte programszeren vzolta fel elttk nemcsak szemlyes szolglatuk, de az elkvetkez hrom vszzad egyhztrtnetnek esemnyeit, amelyek profetikusnak bizonyultak a ksbbi korok keresztnyei szmra is. „Ltjtok, gy kldelek el benneteket, mint brnyokat a farkasok kz… Vigyzzatok az emberekkel, mert brsgoknak adnak majd t, s gylekezeteikben megkorbcsolnak; fejedelmek s kirlyok el visznek benneteket miattam, hogy tanbizonysgul (azaz: mrtrokul) legyetek nekik s a ms nemzetekhez tartozknak… Mindenki eltt gylletesek lesztek az n nevem miatt – de aki mindvgig kitart, az megmenekl… s ne fljetek azoktl, akik a testet meglik, de a lelket nem tudjk meglni: inkbb azt fljtek, aki a testet is, s a lelket is a krhozatra tudja vetni a gyehennban… gy ht mindazokat, akik meg fognak vallani engem az emberek eltt, n is megvallom majd Atym eltt, aki a mennyekben van. De aki meg fog tagadni engem az emberek eltt, azt n is megtagadom majd Atym eltt, aki a mennyekben van.” (Mt evangliuma 10. fejezet)
A Mester s apostolai megpecsteltk e szavak valsgt sajt tetteikkel s ldozatukkal, de ugyanez elmondhat a msodik s a harmadik szzad hitvallirl s vrtanirl is, akik hol hosszabb, hol rvidebb ideig ldzseket szenvedtek el a rmai llam kpviselitl.
A korszakbl szmos beszmol, vrtanakta, szenvedstrtnet maradt fenn, amelyeknek egy rszt trtnetileg hitelesnek tekintik, ms rszk viszont nyilvnvalan olyan kiegsztseket, sznezst nyert az vszzadok sorn, amelyek mr a ksbbi mrtr- s szentkultusz ideolgiai megalapozst szolgljk. A kvetkezkben a hiteles trtneteket rekonstrulva prblunk rvid betekintst adni e forrong korszak hitvall keresztnyeinek hsies kzdelmeibe.
„Azt vrd, ami az idn tl van”
A msodik szzad elejn a szriai Antiochia gylekezetnek vezetjt, Ignatioszt a rmaiak elfogtk, brsgi trgyalsra s tlethozatalra Rmba hurcoltk. Ignatiosz tkzben leveleket rt tbb ltala ismert gylekezetnek, s az egyikben gy vallott Rmba val deportlsrl: „Szritl Rmig, szrazon s vzen, jjel s nappal vadllatokkal kzdk, tz leoprdhoz ktzve, azaz egy katonai osztaghoz;
a jtkonysgra ezek csak rosszabbakk vlnak. Srtseik kzepette mg inkbb tantvnny vlok, de nem ezrt igazulok meg… Isten gabonja vagyok, akit a vadllatok fogai rlnek meg, hogy Krisztus tiszta kenyernek bizonyuljak.”
A vrtansga eltt ll Ignatiosz Polkarposzra, a szmrnai gylekezet vezetjre bzta sajt gylekezett, az antiochiait is. Polkarposz, a Szmrna vrosban mkd nagy befolys s npes gylekezet vezetje ekkor – a msodik szzad tzes veiben – frfikornak derekn jrt, mintegy negyvenves volt. A kivgzse eltt ll Ignatiosz szemlyes zenetet is kldtt Polkarposznak, levelben ezt rta: „Azt vrd, ami az idn tl van, az idtlent, a lthatatlant, aki rtnk lthatv vlt… aki rtnk szenvedett s minden mdon trt.” Polkarposz ezutn mg hossz vtizedekig, kzel tven ven keresztl vezette a szmrnai gylekezetet, melynek lre psztornak korbban mg Jnos apostol lltotta.
Szmrna (a kpen fent), a kor egyik krlbell ktszzezer lakos vilgvrosa a mai trk Izmir vros terletn tallhat. A kiktvros, ahol egyes felttelezsek szerint Homrosz is szletett, Efeszosz s Pergamon kztt fekdt, s az gei-tenger kkve volt. A hres fldrajztuds Sztrabn Gegraphika cm mvben egsz Kis-zsia legszebb vrosaknt mutatta be. A vrosban kiemelked iskolk, frdk, knyvtr, stadion s gmnaszion jrultak hozz a lakk testi-lelki jlthez.
Az evanglium terjedse Szmrnban valsznleg Pl apostol tevkenysgnek kvetkeztben indult el, s minden bizonnyal Jnos apostol is tbbszr idztt a vrosban.
Polkarposz keresztny szlk gyermeknek szletett, anyanyelveknt a grgt beszlte, s fiatalemberknt Jnos apostol krhez tartozott. maga jegyezte fel, hogy egy alkalommal Efeszoszban egytt mentek frdbe Jnossal. A beszmolk Polkarposzt egynteten gy mutatjk be, mint aki aktvan gyakorolta hitt, gylekezetrt, a vrosiak megtrsrt s az egsz egyhz sorsrt gyakran imdkozott. Szava sokat szmtott a gylekezetek kztti vitk eldntsben, kapcsolatot tartott a krnyez gylekezetek mellett a filippi, a rmai s az antiochiai kzssgekkel is. Az zsia provinciban mkd gylekezetek gyakran fordultak tancsrt a szmrnai psztorhoz, egy idben tekintlye a tartomny tbbi gylekezetre is kiterjedt. Bszkk voltak r, akik tallkoztak vele, s kivltsgnak tartottk, hogy vele lehettek. A rnk maradt forrsok szeld, szerny s trelmes embernek mutatjk be. Trelme s szeldsge ellenre hatrozottan, ha kellett kemnyen vdelmezte az evangliumi igazsgokat. A hit beszdnek, valamint a hvknek a megvdse rdekben az eretnekekkel szemben nylt konfliktusokat is vllalt. Egy alkalommal, amikor Rmban jrva Markinnal, a msodik szzad kzepnek legnagyobb hats, antikrisztusi s antiszemita eretnekvezrvel tallkozott, s az megkrdezte tle, hogy megismeri-e, Polkarposz azt vlaszolta: „Hogyne ismernlek meg, Stn elsszltte!” lete sorn mind Markin tantvnyai, mind ms gnosztikus mesterek kveti kzl sokakat megtrtett az evangliumhoz, folyamatos szellemi s intellektulis harcban llva velk; soha nem hagyta magt az apostoloktl rszben szemlyesen hallott, rszben rsaik olvassa ltal megismert igazsgtl eltrteni. Tevkenysgnek azrt is rendkvli a jelentsge, mert nemcsak prdikcii sorn hirdette s rnk maradt levelben idzte az evangliumokat, az Apostolok cselekedetei knyvt s az apostolok leveleit, hanem arra is gondolt, hogy ezeket az rsokat csorbtatlanul s vltoztats nlkl adja t a kvetkez genercinak, tantvnyainak, akik kzl a legismertebb Irenaeus, a galliai Lugdunum (ma Lyon) gylekezetnek ksbbi psztora. A msodik szzadban, amikor a keresztnysg s a gnoszticizmus kztti harcnak s vitnak a legfontosabb trgya s ttje az volt, hogy kik tekinthetk Jzus hiteles taninak: az apostolok s a szemtank vagy pedig azok a korai gnosztikusok, akik titkos s a nyilvnossg ell elzrt ezoterikus szellemi ismereteikre hivatkoztak, Polkarposz felismerte, hogy a sikert az eredeti jszvetsgi rsokhoz val teljes hsg s ezek hamistatlan tovbbadsa hozhatja meg a keresztnyeknek. Meggyzdssel rvelt amellett, hogy az apostolok s a prftk ltal megmutatott mdon kell Istent szolglni, s ehhez az rksghez nem szabad hozztenni vagy elvenni belle. Sajt igehirdetst s rsait nem tartotta egyenrtknek a Szent Szellem ltal ihletett, ksbb kanonikuss vlt iratokkal, hanem maga helyett Jzus szavaira s az apostolok igehirdetsre irnytotta hallgatsgnak s olvasinak figyelmt.
Polkarposznak a filippi gylekezethez rt levelbl kiderl, hogy elssorban nem a fldi plyafuts sorn elrhet clokat tztt maga el, hanem a feltmads remnysgben kvnt lni. „Nem hoztunk magunkkal semmit a vilgra, s nem is fogunk innen elvinni magunkkal semmit”, idzte Pl apostolt, s a vagyonszerzs cljnl elbbre valnak tartotta az adakozst, a fsvnysg helyett a jszvsget. Tisztban volt azzal, hogy Jzus kvetse teljes, hallra sznt elktelezettsget kvn; arra is fel volt kszlve, hogy a hit megvallsa ldzsek elszenvedsvel s vgs esetben a vrtansg vllalsval jrhat egytt.
Polkarposz vrtansga
Szp kort lt meg; valsznleg idszmtsunk szerint 167-ben, amikor mintegy kilencvenves volt, Szmrnban kegyetlen s vres keresztnyldzs vette kezdett. Az elfogott keresztnyek kzl az egyik a nyilvnos kihallgatson megttte a prokonzult. A tmeg bosszt akart, s Polkarposz nevt ordtoztk. Segti arra krtk, hogy ne maradjon a vrosban, ezrt nhny napot a kzelben, egy vidki birtokon tlttt. Rmai ldzi egy knvallatsnak kitett keresztny vallomsa alapjn indultak keressre, bvhelyt pedig verssel szedtk ki egyik szolgjbl. Elhurcoltk a vros stadionjba. tkzben elkel rmai ismerskkel tallkozott, akik megprbltk rbeszlni arra, hogy tagadja meg Jzust, s ismerje el egyedli urnak a Caesart. Amikor ezt nem tette meg, sszevertk, ekkor eltrtt a lba. A stadionba este rkeztek meg vele, olyan idben, amikor a napi vres ltvnyossgok vgeztvel a tmeg mg nem oszlott szt, de az llatviadal, amelyben gylekezetnek tbb tagjt a vadllatok szttptk, mr lezrult. A feldhdtt tmeg a nevt vlttte. Mieltt mglyn meggettk volna, a jelen lv prokonzul jra megprblta rvenni arra, hogy tagadja meg Krisztust. Erre nem volt hajland.
A nzreti Jzus az evangliumok szerint hitvall tantvnyainak azt tancsolta, hogy amikor tadjk ket a vdliknak, ne aggdjanak, hogyan vagy mit beszljenek vdekezsl, mert abban az rban a Szent Szellem adja majd szjukba a szavakat. Polkarposz utols szavaival, amiket a prokonzulhoz s a tmeghez intzett, meg akarta gyzni hallgatit, hogy fogadjk el az evangliumot. Mieltt a mglyt meggyjtottk a kikilt a stadion tmegbe ordtotta kivgzsnek okt: „Polkarposz megvallotta, hogy keresztny!”
Hatvan vvel korbban a Patmosz szigetn tlttt szmzetse utn, teht a Jelensek knyvnek megrst kveten, Jnos apostol utoljra jrt Szmrnban. Polkarposz akkor szemlyesen Jnostl is hallhatta, hogy Jzus az let koronjt grte a Jelensek knyvben a szmrnai keresztnyeknek, ha hek maradnak hozz mindhallig, s ezt: „aki gyz, annak nem rt a msodik hall”.
A lyoni vrtank s a Szent Szellem
Marcus Aurelius lovasszobra. A „filozfuscsszr” ltal 177-ben elrendelt pogromban a Rhne vlgyben l nagyon sok keresztny vrt adta hitvallsrt.
Polkarposz egyik leghresebb tantvnya, a szintn szmrnai szrmazs Irenaeus, miutn Kis-zsibl Rmba, majd Galliba teleplt, az ottani Lugdunum (a mai Lyon) s Vienne keresztnyeinek ldztetseirl beszmol levelet juttatott el a rmai gylekezethez. A levlben tllk tanvallomsai olvashatk arrl a mszrlsrl, amelyet Marcus Aurelius, a „filozfuscsszr” rendelt el 177-ben. A pogromban nemcsak vezetjk, az aggastyn Potheinosz, hanem a Rhne vlgyben l nagyon sok keresztny is vrt adta hitvallsrt.
Ez a beszmol klnsen annak fnyben rdekes, hogy a galliai keresztnyeknek trtnelmi okokbl szoros kapcsolata volt a kis-zsiai s gy a phrgiai keresztnyekkel is. Phrgiban ekkortjt vette kezdett egy olyan mozgalom, amely nagy hangslyt helyezett a Jzus ltal Vdgyvdnek (Parakltosz) nevezett Szent Szellem szemlyre s munkjra, a kzvetlen inspircira s a prftlsra. Magukat „j prfcinak” hvtk, az egyhztrtnet-rsban vezetjkrl, Montanusrl montanistknak nevezik ket. Noha a konszolidld katolikus nagyegyhz legtbb vezetje a montanizmust elutastotta, s eretneksgnek blyegezte egyes szlssgesnek tekintett jellemzi miatt, trtnelmi tny, hogy ennek ellenre a birodalom szmos terletn mg vszzadokig virgz kzssgeik voltak. Pldul Thateirban csaknem szz ven t az egyhz minden tagja kivtel nlkl montanista maradt.
„A feliratok azt mutatjk, hogy a montanistk katolikus testvreiknl jval kevsb voltak megalkuvk, hogy nyltan megvallottk hitket a vilg eltt. A harmadik szzadbl gyakorlatilag csak Kzp-Phrgibl, a montanizmus vdbstyjbl maradtak fenn kimondottan keresztny srfeliratok; ezeken gyakran szerepel a mersz »keresztnyek a keresztnyeknek« formula. E korszak keresztny srjain ms helytt semleges szvegeket hasznltak” – rja Henry Chadwick, a korai egyhz egyik tekintlyes szakrtje.
A beszmol szhasznlatbl gy tnik, hogy a lugdunumi (lyoni) keresztny hitvallkra is hatssal lehetett ez a mozgalom, st nem kizrt, hogy nmelyek kzlk a karizmatikus montanistkhoz tartoztak.
Az els szvegrszletbl kiderl, hogy a lyoni keresztnyeknek tbbek kztt a vallstalansg, az ateizmus vdjval szemben kellett megvdeni magukat: „Vettius Epagathust… Isten nagy buzgalma tlttte el, forrt a Szellemtl… s a testvrek vdelmben el akarta mondani, hogy kztnk nincs sem istentelensg, sem vallstalansg… A keresztnyek parakltosznak (prtfogjnak) neveztk, mert magban hordozta a Parakltoszt, a Szellemet… Ezt a Szellemet a szeretet teljessge ltal mutatta meg, mert rmt lelte abban, hogy testvrei vdelmben lett is odaadja. Krisztus igazi tantvnya volt.”
Ezutn a szveg rtr egy trkeny szolgllny, Blandina hitvallsnak ismertetsre: „Mi mindnyjan fltnk, hogy Blandina a harc folyamn nem lesz kpes r, hogy nyltan letegye a hitvallst testi gyengesge miatt. Olyan er tlttte azonban el, hogy azok, akik egymst felvltva mindenfle mdon reggeltl estig knoztk, kifradtak s elcsggedtek, s bevallottk, hogy veresget szenvedtek, s tbb semmit nem tudnak vele tenni; s csodlkoztak, hogy mg letben maradt, hiszen egsz teste darabokra volt tpve s hasogatva, s tansgot tettek rla, hogy egyetlen knzsi md is elg lett volna ahhoz, hogy kilehelje lelkt, nemhogy mg ilyen sokfle s ennyi… Blandina a keresztnyeket erklcstelensggel vdolknak ezt mondta: »Keresztny vagyok, s mi semmifle gonoszt nem tesznk.«”
A tbbiek btor hitvallsa mg a kezdetben tagadkban is fordulatot eredmnyezett, s vdekezni kezdtek a rgalmak ellen, a kvetkez rszletben ppen a gyermekek felldozsnak s megevsnek vdja ellen: „Biblisz, azoknak egyike, akik megtagadtk hitket… a knzs kzepette szre trt, s mintha mly lombl ocsdott volna fel…, az ellenkezt vlaszolta a rgalmazknak: »Hogy ehetnnek mr gyermekeket az ilyen emberek, akiknek mg rtelmetlen llatok vrt sem szabad megennik?« s attl kezdve keresztnynek vallotta magt, s a vrtank sorba kerlt.”
Rusticus praefectus, a pogrom vezetje, Potheniosznak, az aggastyn kor pspknek sem kegyelmezett: „Potheinosz… mr kilencven vnl is idsebb volt, testileg egszen gyenge volt, s br alig tudott llegezni eme testi gyengesg miatt, de a Szellem lendlete megerstette… A kormnyznak arra a krdsre, hogy ki a keresztnyek Istene, azt vlaszolta: »Ha mlt vagy r, meg fogod tudni.« Erre kmletlenl bntak vele, s sokfle csapst szenvedett el… Mr alig llegzett, amikor brtnbe vetettk, s kt nap mlva meghalt.”
Ezutn rtr a beszmol egy Alexandrosz nev, lthatan karizmatikus szemly krl trtntek ismertetsre: „Amikor kihallgattk ket, egy bizonyos Alexandrosz, phrg szrmazs frfi, foglalkozst tekintve pedig orvos, aki hossz veken t lt Galliban, s majdnem mindenki ismerte Isten irnti szeretete s szinte beszde miatt – mert nem volt hjval az apostoli adomnynak –, megllt a bri emelvny eltt, jel-adssal biztatta ket a hit megvallsra, a krlllknak pedig gy tnt, hogy a brsgot szlsi fjdalmak gytrik… Amikor a kormnyz el lltottk, s megkrdezte, hogy ki , Alexandrosz pedig azt felelte, hogy keresztny, a kormnyz haragjban a vadllatok el vettette. Msnap Attalosszal egytt lpett a kzdtrre… Miutn az amfitetrumban tallhat sszes knzeszkzt kiprbltk rajtuk, s hatalmas kzdelmet lltak ki, vgl is megltk ket. Alexandrosz nem shajtott, egy hangot sem szlt, hanem szvben Istennel beszlt. Attalosz, amikor a vastrnra ltettk, s krlnyaldostk a lngok, latinul gy szlt a tmeghez, mikzben sl testnek szaga felszllt: »me, ez az emberevs, amit ti csinltok, de mi sem embert nem esznk, sem ms gonosz dolgot nem mvelnk!«”
A karthgi mrtrok
Nhny vtizeddel ksbb, 202-203 tjn az szak-afrikai Karthg keresztnyeinek is szembe kellett nzni a hitvalls vagy tagads krdsvel Septimius Severus csszr uralkodsa alatt. Az elkel rmai asszony, Vivia Perpetua, a rabszolgan Felicitas s szmos ms keresztny a brtnben vrtk kihallgatsukat, majd ezutn bekvetkez kegyetlen vrtanhallukat, amint ezt a rluk elnevezett szenvedstrtnet tartalmazza. Valsznleg hozzjuk rta a kor legkivlbb latin nyelv keresztny rja, a szintn karthgi Tertullianus Ints a vrtankhoz cm mvben a kvetkez btort sorokat: „Ha ugyanis meggondoljuk, hogy maga a vilg mg inkbb brtn, gy talljuk, hogy ti inkbb kijttetek a brtnbl, semmint bementetek a brtnbe… Slyosabb bilincseket rak fel a vilg, melyek az emberek lelkt szorongatjk. Rosszabb tiszttalansgokat lehel a vilg, amelyek embereket gynyrkdtetnek. Vgl tbb bns van a vilgban, mgpedig az egyetemes emberi nem. Vgl is az tlet nem a prokonzult, hanem Istent illeti. Ezrt ti, ldottak, taln gy tekintitek magatokat, mint akiket a brtnbl a megrzbe vittek t. Stt van, de ti vagytok a vilgossg. Bilincsekben vagytok, de Istennek mr megoldoztak titeket. Szorongat ott a lgkr, de ti des illat vagytok. A brt vrjk az eltltek, de ti vagytok, akik a brk fltt tlni fognak.” (Folytatjuk.)