hitdk
Fmen
 
Interaktv
 
Tikva
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek

Hetek
HIT Rdi
ATV
Hrek Izraelbl
Vigyz-blog 
Bornemisza: TER 

 
Keresztnyldzsek
Keresztnyldzsek : Vrtank s hitvallk (5)

Vrtank s hitvallk (5)


Halhatatlanok

Vrtank s hitvallk a msodik szzadban

A keresztnyldzsek trtnete (5.):

Jzus nem ltatta kvetit illzikkal, amikor elbk trta, hogy elktelezett hveit, tantvnyait milyen fogadtats vrja sajt krnyezetk s kortrsaik rszrl, ha teljestik kldetsket. Azonban az is tvol llt tle, hogy mindezzel az nsajnlatra vagy a vallsos szenvelgsre adjon tantvnyainak okot. Hiszen fontosnak tartotta hangslyozni, hogy bizonysgtevi akkor lesznek maradktalanul boldogok fldi plyafutsuk sorn, ha az igazsg miatti ldztetst s meghurcoltatst, vgs soron akr a vrtanhallt is emelt fvel, st rmmel vllaljk, ha az let gy hozza.

Amikor elszr kldte ki tizenkt apostolt az evanglium hirdetsre, szinte programszeren vzolta fel elttk nemcsak szemlyes szolglatuk, de az elkvetkez hrom vszzad egyhztrtnetnek esemnyeit, amelyek profetikusnak bizonyultak a ksbbi korok keresztnyei szmra is. „Ltjtok, gy kldelek el benneteket, mint brnyokat a farkasok kz… Vigyzzatok az emberekkel, mert brsgoknak adnak majd t, s gylekezeteikben megkorbcsolnak; fejedelmek s kirlyok el visznek benneteket miattam, hogy tanbizonysgul (azaz: mrtrokul) legyetek nekik s a ms nemzetekhez tartozknak…  Mindenki eltt gylletesek lesztek az n nevem miatt – de aki mindvgig kitart, az megmenekl… s ne fljetek azoktl, akik a testet meglik, de a lelket nem tudjk meglni: inkbb azt fljtek, aki a testet is, s a lelket is a krhozatra tudja vetni a gyehennban… gy ht mindazokat, akik meg fognak vallani engem az emberek eltt, n is megvallom majd Atym eltt, aki a mennyekben van. De aki meg fog tagadni engem az emberek eltt, azt n is megtagadom majd Atym eltt, aki a mennyekben van.” (Mt evangliuma 10. fejezet)
A Mester s apostolai megpecsteltk e szavak valsgt sajt tetteikkel s ldozatukkal, de ugyanez elmondhat a msodik s a harmadik szzad hitvallirl s vrtanirl is, akik hol hosszabb, hol rvidebb ideig ldzseket szenvedtek el a rmai llam kpviselitl.
A korszakbl szmos beszmol, vrtanakta, szenvedstrtnet maradt fenn, amelyeknek egy rszt trtnetileg hitelesnek tekintik, ms rszk viszont nyilvnvalan olyan kiegsztseket, sznezst nyert az vszzadok sorn, amelyek mr a ksbbi mrtr- s szentkultusz ideolgiai megalapozst szolgljk. A kvetkezkben a hiteles trtneteket rekonstrulva prblunk rvid betekintst adni e forrong korszak hitvall keresztnyeinek hsies kzdelmeibe.

„Azt vrd, ami az idn tl van”

A msodik szzad elejn a szriai Antiochia gylekezetnek vezetjt, Ignatioszt a rmaiak elfogtk, brsgi trgyalsra s tlethozatalra Rmba hurcoltk. Ignatiosz tkzben leveleket rt tbb ltala ismert gylekezetnek, s az egyikben gy vallott Rmba val deportlsrl: „Szritl Rmig, szrazon s vzen, jjel s nappal vadllatokkal kzdk, tz leoprdhoz ktzve, azaz egy katonai osztaghoz;
a jtkonysgra ezek csak rosszabbakk vlnak. Srtseik kzepette mg inkbb tantvnny vlok, de nem ezrt igazulok meg… Isten gabonja vagyok, akit a vadllatok fogai rlnek meg, hogy Krisztus tiszta kenyernek bizonyuljak.”
A vrtansga eltt ll Ignatiosz Polkarposzra, a szmrnai gylekezet vezetjre bzta sajt gylekezett, az antiochiait is. Polkarposz, a Szmrna vrosban mkd nagy befolys s npes gylekezet vezetje ekkor – a msodik szzad tzes veiben – frfikornak derekn jrt, mintegy negyvenves volt. A kivgzse eltt ll Ignatiosz szemlyes zenetet is kldtt Polkarposznak, levelben ezt rta: „Azt vrd, ami az idn tl van, az idtlent, a lthatatlant, aki rtnk lthatv vlt… aki rtnk szenvedett s minden mdon trt.” Polkarposz ezutn mg hossz vtizedekig, kzel tven ven keresztl vezette a szmrnai gylekezetet, melynek lre psztornak korbban mg Jnos apostol lltotta. 
Szmrna (a kpen fent), a kor egyik krlbell ktszzezer lakos vilgvrosa a mai trk Izmir vros terletn tallhat. A kiktvros, ahol egyes felttelezsek szerint Homrosz is szletett, Efeszosz s Pergamon kztt fekdt, s az gei-tenger kkve volt. A hres fldrajztuds Sztrabn Gegraphika cm mvben egsz Kis-zsia legszebb vrosaknt mutatta be. A vrosban kiemelked iskolk, frdk, knyvtr, stadion s gmnaszion jrultak hozz a lakk testi-lelki jlthez.  
Az evanglium terjedse Szmrnban valsznleg Pl apostol tevkenysgnek kvetkeztben indult el, s minden bizonnyal Jnos apostol is tbbszr idztt a vrosban.
Polkarposz keresztny szlk gyermeknek szletett, anyanyelveknt a grgt beszlte, s fiatalemberknt Jnos apostol krhez tartozott. maga jegyezte fel, hogy egy alkalommal Efeszoszban egytt mentek frdbe Jnossal. A beszmolk Polkarposzt egynteten gy mutatjk be, mint aki aktvan gyakorolta hitt, gylekezetrt, a vrosiak megtrsrt s az egsz egyhz sorsrt gyakran imdkozott. Szava sokat szmtott a gylekezetek kztti vitk eldntsben, kapcsolatot tartott a krnyez gylekezetek mellett a filippi, a rmai s az antiochiai kzssgekkel is. Az zsia provinciban mkd gylekezetek gyakran fordultak tancsrt a szmrnai psztorhoz, egy idben tekintlye a tartomny tbbi gylekezetre is kiterjedt. Bszkk voltak r, akik tallkoztak vele, s kivltsgnak tartottk, hogy vele lehettek. A rnk maradt forrsok szeld, szerny s trelmes embernek mutatjk be. Trelme s szeldsge ellenre hatrozottan, ha kellett kemnyen vdelmezte az evangliumi igazsgokat. A hit beszdnek, valamint a hvknek a megvdse rdekben az eretnekekkel szemben nylt konfliktusokat is vllalt. Egy alkalommal, amikor Rmban jrva Markinnal, a msodik szzad kzepnek legnagyobb hats, antikrisztusi s antiszemita eretnekvezrvel tallkozott, s az megkrdezte tle, hogy megismeri-e, Polkarposz azt vlaszolta: „Hogyne ismernlek meg, Stn elsszltte!” lete sorn mind Markin tantvnyai, mind ms gnosztikus mesterek kveti kzl sokakat megtrtett az evangliumhoz, folyamatos szellemi s intellektulis harcban llva velk; soha nem hagyta magt az apostoloktl rszben szemlyesen hallott, rszben rsaik olvassa ltal megismert igazsgtl eltrteni. Tevkenysgnek azrt is rendkvli a jelentsge, mert nemcsak prdikcii sorn hirdette s rnk maradt levelben idzte az evangliumokat, az Apostolok cselekedetei knyvt s az apostolok leveleit, hanem arra is gondolt, hogy ezeket az rsokat csorbtatlanul s vltoztats nlkl adja t a kvetkez genercinak, tantvnyainak, akik kzl a legismertebb Irenaeus, a galliai Lugdunum (ma Lyon) gylekezetnek ksbbi psztora. A msodik szzadban, amikor a keresztnysg s a gnoszticizmus kztti harcnak s vitnak a legfontosabb trgya s ttje az volt, hogy kik tekinthetk Jzus hiteles taninak: az apostolok s a szemtank vagy pedig azok a korai gnosztikusok, akik titkos s a nyilvnossg ell elzrt ezoterikus szellemi ismereteikre hivatkoztak, Polkarposz felismerte, hogy a sikert az eredeti jszvetsgi rsokhoz val teljes hsg s ezek hamistatlan tovbbadsa hozhatja meg a keresztnyeknek. Meggyzdssel rvelt amellett, hogy az apostolok s a prftk ltal megmutatott mdon kell Istent szolglni, s ehhez az rksghez nem szabad hozztenni vagy elvenni belle. Sajt igehirdetst s rsait nem tartotta egyenrtknek a Szent Szellem ltal ihletett, ksbb kanonikuss vlt iratokkal, hanem maga helyett Jzus szavaira s az apostolok igehirdetsre irnytotta hallgatsgnak s olvasinak figyelmt.
Polkarposznak a filippi gylekezethez rt levelbl kiderl, hogy elssorban nem a fldi plyafuts sorn elrhet clokat tztt maga el, hanem a feltmads remnysgben kvnt lni. „Nem hoztunk magunkkal semmit a vilgra, s nem is fogunk innen elvinni magunkkal semmit”, idzte Pl apostolt, s a vagyonszerzs cljnl elbbre valnak tartotta az adakozst, a fsvnysg helyett a jszvsget. Tisztban volt azzal, hogy Jzus kvetse teljes, hallra sznt elktelezettsget kvn; arra is fel volt kszlve, hogy a hit megvallsa ldzsek elszenvedsvel s vgs esetben a vrtansg vllalsval jrhat egytt.

Polkarposz vrtansga

Szp kort lt meg; valsznleg idszmtsunk szerint 167-ben, amikor mintegy kilencvenves volt, Szmrnban kegyetlen s vres keresztnyldzs vette kezdett. Az elfogott keresztnyek kzl az egyik a nyilvnos kihallgatson  megttte a prokonzult. A tmeg bosszt akart, s Polkarposz nevt ordtoztk. Segti arra krtk, hogy ne maradjon a vrosban, ezrt nhny napot a kzelben, egy vidki birtokon tlttt. Rmai ldzi egy knvallatsnak kitett keresztny vallomsa alapjn indultak keressre, bvhelyt pedig verssel szedtk ki egyik szolgjbl. Elhurcoltk a vros stadionjba. tkzben elkel rmai ismerskkel tallkozott, akik megprbltk rbeszlni arra, hogy tagadja meg Jzust, s ismerje el egyedli urnak a Caesart. Amikor ezt nem tette meg, sszevertk, ekkor eltrtt a lba. A stadionba este rkeztek meg vele, olyan idben, amikor a napi vres ltvnyossgok vgeztvel a tmeg mg nem oszlott szt, de az llatviadal, amelyben gylekezetnek tbb tagjt a vadllatok szttptk, mr lezrult. A feldhdtt tmeg a nevt vlttte. Mieltt mglyn meggettk volna, a jelen lv prokonzul jra megprblta rvenni arra, hogy tagadja meg Krisztust. Erre nem volt hajland.
A nzreti Jzus az evangliumok szerint hitvall tantvnyainak azt tancsolta, hogy amikor tadjk ket a vdliknak, ne aggdjanak, hogyan vagy mit beszljenek vdekezsl, mert abban az rban a Szent Szellem adja majd szjukba a szavakat. Polkarposz utols szavaival, amiket a prokonzulhoz s a tmeghez intzett, meg akarta gyzni hallgatit, hogy fogadjk el az evangliumot. Mieltt a mglyt meggyjtottk a kikilt a stadion tmegbe ordtotta kivgzsnek okt: „Polkarposz megvallotta, hogy keresztny!”
Hatvan vvel korbban a Patmosz szigetn tlttt szmzetse utn, teht a Jelensek knyvnek megrst kveten, Jnos apostol utoljra jrt Szmrnban. Polkarposz akkor szemlyesen Jnostl is hallhatta, hogy Jzus az let koronjt grte a Jelensek knyvben a szmrnai keresztnyeknek, ha hek maradnak hozz mindhallig, s ezt: „aki gyz, annak nem rt a msodik hall”.

A lyoni vrtank s a Szent Szellem

Marcus_Aurelius
Marcus Aurelius lovasszobra. A „filozfuscsszr” ltal 177-ben elrendelt pogromban a Rhne vlgyben l nagyon sok keresztny vrt adta hitvallsrt.
Polkarposz egyik leghresebb tantvnya, a szintn szmrnai szrmazs Irenaeus, miutn Kis-zsibl Rmba, majd Galliba teleplt, az ottani Lugdunum (a mai Lyon) s Vienne keresztnyeinek ldztetseirl beszmol levelet juttatott el a rmai gylekezethez. A levlben tllk tanvallomsai olvashatk arrl a mszrlsrl, amelyet Marcus Aurelius, a „filozfuscsszr” rendelt el 177-ben. A pogromban nemcsak vezetjk, az aggastyn Potheinosz, hanem a Rhne vlgyben l nagyon sok keresztny is vrt adta hitvallsrt.
Ez a beszmol klnsen annak fnyben rdekes, hogy a galliai keresztnyeknek trtnelmi okokbl szoros kapcsolata volt a kis-zsiai s gy a phrgiai keresztnyekkel is. Phrgiban ekkortjt vette kezdett egy olyan mozgalom, amely nagy hangslyt helyezett a Jzus ltal Vdgyvdnek (Parakltosz) nevezett Szent Szellem szemlyre s munkjra, a kzvetlen inspircira s a prftlsra. Magukat „j prfcinak” hvtk, az egyhztrtnet-rsban vezetjkrl, Montanusrl montanistknak nevezik ket. Noha a konszolidld katolikus nagyegyhz legtbb vezetje a montanizmust elutastotta, s eretneksgnek blyegezte egyes szlssgesnek tekintett jellemzi miatt, trtnelmi tny, hogy ennek ellenre a birodalom szmos terletn mg vszzadokig virgz kzssgeik voltak. Pldul Thateirban csaknem szz ven t az egyhz minden tagja kivtel nlkl montanista maradt.
„A feliratok azt mutatjk, hogy a montanistk katolikus testvreiknl jval kevsb voltak megalkuvk, hogy nyltan megvallottk hitket a vilg eltt. A harmadik szzadbl gyakorlatilag csak Kzp-Phrgibl, a montanizmus vdbstyjbl maradtak fenn kimondottan keresztny srfeliratok; ezeken gyakran szerepel a mersz »keresztnyek a keresztnyeknek« formula. E korszak keresztny srjain ms helytt semleges szvegeket hasznltak” – rja Henry Chadwick, a korai egyhz egyik tekintlyes szakrtje.
A beszmol szhasznlatbl gy tnik, hogy a lugdunumi (lyoni) keresztny hitvallkra is hatssal lehetett ez a mozgalom, st nem kizrt, hogy nmelyek kzlk a karizmatikus montanistkhoz tartoztak. 
Az els szvegrszletbl kiderl, hogy a lyoni keresztnyeknek tbbek kztt a vallstalansg, az ateizmus vdjval szemben kellett megvdeni magukat: „Vettius Epagathust… Isten nagy buzgalma tlttte el, forrt a Szellemtl… s a testvrek vdelmben el akarta mondani, hogy kztnk nincs sem istentelensg, sem vallstalansg… A keresztnyek parakltosznak (prtfogjnak) neveztk, mert magban hordozta a Parakltoszt, a Szellemet… Ezt a Szellemet a szeretet teljessge ltal mutatta meg, mert rmt lelte abban, hogy testvrei vdelmben lett is odaadja. Krisztus igazi tantvnya volt.”
Ezutn a szveg rtr egy trkeny szolgllny, Blandina hitvallsnak ismertetsre: „Mi mindnyjan fltnk, hogy Blandina a harc folyamn nem lesz kpes r, hogy nyltan letegye a hitvallst testi gyengesge miatt. Olyan er tlttte azonban el, hogy azok, akik egymst felvltva mindenfle mdon reggeltl estig knoztk, kifradtak s elcsggedtek, s bevallottk, hogy veresget szenvedtek, s tbb semmit nem tudnak vele tenni; s csodlkoztak, hogy mg letben maradt, hiszen egsz teste darabokra volt tpve s hasogatva, s tansgot tettek rla, hogy egyetlen knzsi md is elg lett volna ahhoz, hogy kilehelje lelkt, nemhogy mg ilyen sokfle s ennyi… Blandina a keresztnyeket erklcstelensggel vdolknak ezt mondta: »Keresztny vagyok, s mi semmifle gonoszt nem tesznk.«”
A tbbiek btor hitvallsa mg a kezdetben tagadkban is fordulatot eredmnyezett, s vdekezni kezdtek a rgalmak ellen, a kvetkez rszletben ppen a gyermekek felldozsnak s megevsnek vdja ellen: „Biblisz, azoknak egyike, akik megtagadtk hitket… a knzs kzepette szre trt, s mintha mly lombl ocsdott volna fel…, az ellenkezt vlaszolta a rgalmazknak: »Hogy ehetnnek mr gyermekeket az ilyen emberek, akiknek mg rtelmetlen llatok vrt sem szabad megennik?« s attl kezdve keresztnynek vallotta magt, s a vrtank sorba kerlt.”
Rusticus praefectus, a pogrom vezetje, Potheniosznak, az aggastyn kor pspknek sem kegyelmezett: „Potheinosz… mr kilencven vnl is idsebb volt, testileg egszen gyenge volt, s br alig tudott llegezni eme testi gyengesg miatt, de a Szellem lendlete megerstette… A kormnyznak arra a krdsre, hogy ki a keresztnyek Istene, azt vlaszolta: »Ha mlt vagy r, meg fogod tudni.« Erre kmletlenl bntak vele, s sokfle csapst szenvedett el… Mr alig llegzett, amikor brtnbe vetettk, s kt nap mlva meghalt.”
Ezutn rtr a beszmol egy Alexandrosz nev, lthatan karizmatikus szemly krl trtntek ismertetsre: „Amikor kihallgattk ket, egy bizonyos Alexandrosz, phrg szrmazs frfi, foglalkozst tekintve pedig orvos, aki hossz veken t lt Galliban, s majdnem mindenki ismerte Isten irnti szeretete s szinte beszde miatt – mert nem volt hjval az apostoli adomnynak –, megllt a bri emelvny eltt, jel-adssal biztatta ket a hit megvallsra, a krlllknak pedig gy tnt, hogy a brsgot szlsi fjdalmak gytrik… Amikor a kormnyz el lltottk, s megkrdezte, hogy ki , Alexandrosz pedig azt felelte, hogy keresztny, a kormnyz haragjban a vadllatok el vettette. Msnap Attalosszal egytt lpett a kzdtrre… Miutn az amfitetrumban tallhat sszes knzeszkzt kiprbltk rajtuk, s hatalmas kzdelmet lltak ki, vgl is megltk ket. Alexandrosz nem shajtott, egy hangot sem szlt, hanem szvben Istennel beszlt. Attalosz, amikor a vastrnra ltettk, s krlnyaldostk a lngok, latinul gy szlt a tmeghez, mikzben sl testnek szaga felszllt: »me, ez az emberevs, amit ti csinltok, de mi sem embert nem esznk, sem ms gonosz dolgot nem mvelnk!«”

A karthgi mrtrok

Nhny vtizeddel ksbb, 202-203 tjn az szak-afrikai Karthg keresztnyeinek is szembe kellett nzni a hitvalls vagy tagads krdsvel Septimius Severus csszr uralkodsa alatt. Az elkel rmai asszony, Vivia Perpetua, a rabszolgan Felicitas s szmos ms keresztny a brtnben vrtk kihallgatsukat, majd ezutn bekvetkez kegyetlen vrtanhallukat, amint ezt a rluk elnevezett szenvedstrtnet tartalmazza. Valsznleg hozzjuk rta a kor legkivlbb latin nyelv keresztny rja, a szintn karthgi Tertullianus Ints a vrtankhoz cm mvben a kvetkez btort sorokat:  „Ha ugyanis meggondoljuk, hogy maga a vilg mg inkbb brtn, gy talljuk, hogy ti inkbb kijttetek a brtnbl, semmint bementetek a brtnbe… Slyosabb bilincseket rak fel a vilg, melyek az emberek lelkt szorongatjk. Rosszabb tiszttalansgokat lehel a vilg, amelyek embereket gynyrkdtetnek. Vgl tbb bns van a vilgban, mgpedig az egyetemes emberi nem. Vgl is az tlet nem a prokonzult, hanem Istent illeti. Ezrt ti, ldottak, taln gy tekintitek magatokat, mint akiket a brtnbl a megrzbe vittek t. Stt van, de ti vagytok a vilgossg. Bilincsekben vagytok, de Istennek mr megoldoztak titeket. Szorongat ott a lgkr, de ti des illat vagytok. A brt vrjk az eltltek, de ti vagytok, akik a brk fltt tlni fognak.” (Folytatjuk.)

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
 
Naptr
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Hirdetsek
 
Idjrs

Idjrs elrejelzs

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
Archvum
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.