hitdk
Fmen
 
Interaktv
 
Tikva
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek

Hetek
HIT Rdi
ATV
Hrek Izraelbl
Vigyz-blog 
Bornemisza: TER 

 
Keresztnyldzsek
Keresztnyldzsek : Biblia-kritikusok

Biblia-kritikusok


A Biblia kritikja

Akik mtosznak vltk a Szentrst

„Az evangliumok megrsnak idejn mg tbb ezer szemtan letben volt azok kzl, akik lttk Jzus csodatetteit, s hallottk tantst" - rja 2012-re szl jvi zenetben Billy Graham. A 93 ves vilghr evanglista emlkeztet arra, hogy a kortrsak nyilvnvalan tiltakoztak volna, ha a beszmolk kitallt esemnyeket tartalmaztak volna - m nem tettk. Az jszvetsg szerzi kln is fontosnak tartottk, hogy hiteles szerzknt jegyezzk rsaikat. „Mert nem mesterklt mesket kvetve ismertettk meg veletek a mi Urunk, Jzus Krisztus hatalmt s eljvetelt; hanem mint akik szemtani voltunk az nagysgnak" - rta Pter apostol. Lukcs pedig utal arra, hogy „sokan kezdtk megrni" Jzus trtnett, ezrt maga „eleitl fogva mindennek szorgalmasan vgre jrt". A Jzusrl szl beszmolkat tbb kori kls forrs is megersti. 1500 vvel ksbb mgis, mikzben Eurpban a trsadalomban a felvilgosods, a vallsi letben pedig a protestantizmus hullmai ostromoltk a kzpkori tekintlyuralom bstyit, a Biblia szvege is j megvilgtsba kerlt.

BibliaRotterdami Erasmus (1466-1536), aki katolikus szerzetesknt hevesen brlta a rmai egyhz szellemi s politikai hatalmt, humanista tudsknt pedig a felvilgosods eszmit ksztette el, beszerezte a keleti katolikus egyhztl az jszvetsg akkoriban elrhet grg nyelv szvegvltozatait, s azok alapjn megksrelte helyrelltani az eredeti szveget, fggetlentve magt a rmai tanthivatal llspontjtl s a hivatalos latin fordtstl, a Vulgattl. Ezzel megalaptotta a modern szvegkritika tudomnyt, grg jszvetsg-kiadsa (a Textus Receptus, azaz „elfogadott szveg") pedig valamennyi protestns bibliafordts alapjv lett (Kroli, King James stb.).

A Biblia szvegkritikja

Kezdetben a szvegkritika alapveten a Biblia irnyban „jindulat" tudomny volt. Clja nem a hit vagy a Szentrs tekintlynek lerombolsa volt, hanem ppen ellenkezleg: a rengeteg kzirat kztti klnbsgek, klnbz msolsi vagy egyb eredet hibk kiszrse, s az eredeti szveg minl pontosabb helyrelltsa. A cl rdekben Erasmus a rmai katolikus egyhzban hivatalosan elfogadott s tbbszr tdolgozott, javtott latin fordts mg igyekezett hatolni, hiszen az eredeti apostoli iratok grgl rdtak. tvizsglva a szmra elrhet, beszerezhet sszes grg kziratot, megksrelte az eltrsek okait feltrni, s a hibs vltozatokat kiszrve a lehet legmegbzhatbb, legeredetibb szveget helyrelltani.

Erasmus nyomdokain a protestns egyhzak, majd - jelents ellenllst lekzdve, jval ksbb - a katolikusok is mindmig buzg mveli lettek a szvegkritika tudomnynak. Ennek sorn jval szlesebb krben kutattk fel az sszes (kzel tezer) korai jszvetsgi grg kziratos msolatot s azok korai fordtsait, gy az Erasmusnl sokkal szlesebb kr sszehasonltst vgezhettek el. A tudsok kialaktottk elmleti mdszereiket a klnbz szvegvltozatok osztlyozsra, csoportostsra, egymssal val kapcsolataik feltrsra, koruk pontos megllaptsra, a hibk kiszrsre. A Biblia szvegt Eurpban egszen eddig a rmai katolikus hagyomny rktette tovbb latin fordtsban, ekkortl azonban a protestns egyetemek teolgusai a „szent hagyomnnyal" szembeni kritikai kzdelmkben - mely a protestantizmusnak Luthertl fogva amgy is f hitvallsa volt - minden rszletkrdst fellvizsglat al vontak, s elutastottk a rmai tanthivatal tekintlyre alapul rveit az eredeti szvegre vonatkozan is. „Sola Scriptura" - „csak az rs", hangzott a szent hagyomnnyal szembeni lutheri program. Igen m, de mi az rs, ha annak kzirataiban is eltrsek tallhatk? Ezzel a krdssel szembesltek a bett akkurtusan, legpontosabban szolglni kvn, fknt nmet reformtorok.

A termszettudomnyos vilgnzet

Ezzel a mig tart kutatssal egyidejleg a Biblia elbeszlsei egy msik oldalrl is kritikai vizsglat al kerltek: a felvilgosods sorn kialakul modern termszet- s trtnelemtudomny ellenrzse al.

A kzpkor felbomlsa sorn a termszettudomnyok fejldst politikai s gazdasgi rdekek is erteljesen sztnztk. A gyarmatostsok a hajzs, s ezzel a matematika, csillagszat s technika lland fejlesztst ignyeltk. A feudlis rendi bklykbl gazdasgilag is kitrni igyekv polgrok, azaz a kereskedk s vrosi kzmvesek rdeke szintn a minl ersebb zleti (matematikai) s technikai fejlds volt. Ezrt mr a renesznsz kortl fogva a katolikus skolasztikus egyetemeken vgz ifj tudsok pnzgyi s szellemi szempontbl egyarnt nagyon motivltak lettek a termszettudomnyos s matematikai kutatsokra, ami ezeknek a diszciplnknak a rohamos fejldst eredmnyezte. A filozfusok ebben az idszakban leginkbb azzal foglalkoztak, hogy mik a biztosan igaz ismeret felttelei, mert ez llt a kor termszettudomnyos rdekldsnek kzppontjban. A katolikus kzpkorra jellemz babons gondolkodsmdtl s tekintlyelv hagyomnytisztelettl ppgy igyekeztek megtiszttani a tudomnyokat, mint minden ms, bizonytalan, nem ellenrizhet informcitl vagy elmlettl.

Ez a trekvs vgl a termszettudomnyos gondolkodsmd kialakulst eredmnyezte, amely mig uralja a nyugati civilizcit, st az egsz vilg feletti hegemnia fel tart. Ennek alapelve, hogy tudomnyosan az tekinthet igaznak s megbzhatnak, ami minden egszsges felntt ember szmra egyformn belthat, megrthet, bizonythat. Minden egszsges felntt ember rendelkezik az ismeretszerzs kt kpessgvel: az t rzkszerv nyjtotta tapasztalattal s a logikus gondolkods kpessgvel, melynek segtsgvel a tapasztalatokbl tovbbi kvetkeztetseket tud levonni. Az gy kapott felismersek akkor megbzhatak a technikai alkalmazs szmra, ha a tapasztalat mindig visszaigazolja ket, s ha logikailag kiszmthatak (hiszen klnben nem pthetk megbzhatan mkd gpek ezek alapjn). Ezrt a termszettudomnyos megismers alapkritriumai ezek lettek: ami igaz, az a termszetben megfigyelhet, ksrletileg igazolhat, s logikailag ellentmondsmentes rendszerbe foglalhat.

E minden egszsges felntt ember kpessgeit alapul vev felttelek kz azonban nemcsak a babonk nem frnek be, hanem a hit sem. Ugyanis maga az jszvetsg is megfogalmazza, hogy „nem mindenki a hit",1 Jzus pedig megklnbzteti tantvnyait, akiknek „megadatott, hogy megrthessk a mennyek orszgnak titkait" a kvlllktl, akik ezeket nem rthetik meg.2 A hit kpessgvel teht az jszvetsg szerint sem rendelkezik mindenki, ezrt a hit lnyegnl fogva nem pthet be a termszettudomnyos gondolkodsmdba.

Ez a vilgnzet gy nem tudott mit kezdeni a csodkkal sem. Rvid ton meg is tagadta ket.

A Biblia trtneti kritikja

A termszettudomnyos vilgnzet hamarosan tvette az uralmat a felvilgosult trtnelemtudomny felett is. A korbbi, katolikus hagyomny- s tekintlytiszteletre pl trtnelemszemllet helyt szintn tvette a trtnelem minden tnynek valdisgt ellenrz tudomnyos kutati hozzlls. Ennek sorn a trtnelmi esemnyekrl beszmol rsos forrsok hitelessge, elbeszlseik tnyszersgnek ellenrzse kerlt a fkuszba. Minden rsos trtneti forrst alapos sszehasonlt vizsglat, kritika al vontak, semmit sem fogadtak el tbb ellenrizetlenl.

A szekulris trtnettudsok ennek jegyben a Biblit nem hitleti, nem is teolgiai, szent mknt kezdtk kezelni, hanem egy lehetsges rsos trtneti forrsgyjtemnyknt, s meghirdettk, hogy ezt is al kell rendelni az sszes tbbi rott forrshoz hasonlan az alapos vizsglatnak, sszehasonltani a tbbi korabeli forrssal, valamint a rgszet eredmnyeivel; s ki kell szrni belle a tbbi forrs ltal al nem tmasztott informcikat. ppgy, mint a termszettudsok, a trtnszek is kizrtk a nem minden ember szmra belthat rveket, azaz a hitet is. Ezzel fggetlentettk a Biblia trtnelmi tanulmnyozst a hitbl szrmaz lltsoktl: azaz attl is, hogy a Biblia Isten kinyilatkoztatsa, s ezrt tvedhetetlen. A trtnszek a kinyilatkoztatott trtnelmi tnyeket is alrendeltk a minden ember szmra elrhet kpessgek, azaz a tapasztalat s a logikus gondolkods ellenrzsnek, s amit ezek alapjn nem tudtak igazolni, azt elvetettk. Ez rvidesen a Szentrsban tallhat csodaelbeszlsek teljes tagadshoz vezetett.

Spinoza panteista bibliakritikja

Az amszterdami zsid csaldba szletett Baruch (keresztny nevn: Benedictus) Spinoza (1632-1677), a felvilgosods egyik legmeghatrozbb filozfusa szintn a termszettudomny robbansszer fejldsnek igzetben alkotta meg teljes vilgmagyarzatra ignyt tart filozfiai rendszert. Ennek lnyege az volt, hogy Isten ktfle mdon vlik rzkelhetv, tapasztalhatv: a kiterjeds s a gondolat vilgban, vagyis az anyagi valsg,

a Teremts mvben s a gondolatban, az ember fogalmainak birodalmban. Spinoza szerint e kett gykere egy, vagyis az anyagi vilg s az rtelem vilga egyarnt maga az egyetlen Isten. Az anyagi vilg maga Isten (panteizmus), az anyagi vilgnak az rtelem ltal felismert trvnyszersgei (a matematika s a termszettudomny trvnyei) pedig magnak Istennek a bels trvnyei. Vagyis Isten nem ll a vilg fltt, a vilgon kvl, hanem csak a vilgban ltezik. Kvetkezskpp Isten nem kpes fellbrlni vagy felfggeszteni a termszet trvnyeit, hiszen azok sajt bels trvnyei is, gy soha nem helyezi magt azok flbe. Spinoza szerint teht csodk nincsenek, s nem is lehetsgesek.

Az amszterdami filozfus ezzel a termszettudomnyos vilgnzet felfogst merszen a vilgegyetem s Isten lnyegv s kereteiv terjesztette ki. Teolgiai-politikai tanulmny3 cm mvvel gyakorlatilag alaptja meg a modern bibliakritikt. Mivel panteista vilgnzete eleve nem tri meg a csodknak mg a lehetsgt sem, risi bibliai, rabbinikus, nyelvi s tudomnyos felkszltsgt teljesen annak szolglatba lltja, hogy kimutassa: a bibliai csodatrtnetek nem hitelesek, hanem csak az kori ember sajtos fogalmazs- s gondolkodsmdjnak termkei. Spinoza nem utastja el a Biblia egszt, hanem azt lltja, hogy a Szentrs erklcsi tmutatsai az igazn lnyegesek s megtartandk, a csodaelbeszlseknek azonban csak eszmei-szellemi tanulsgt kell megrteni, de nem szabad elhinni ket trtneti tnyekknt. Br nem kifejezetten emiatt, de Spinozt az amszterdami zsid hitkzsg tokkal kikzstette: „vgassk le Izrael trzsrl" - szlt az irat, knyveit pedig betiltottk.

Tmads a termszetfltti ellen

A felvilgosodsra jellemz msik kt vilgnzet, a deizmus s az ateizmus hasonlkpp kizrta a csodk lehetsgt. Az ateizmus - mely, ha nem prosul okkultizmussal, akkor a leggyakrabban kz a kzben jr a materializmussal - tagadva Isten ltt, termszetesen azt is tagadja, hogy beavatkozhatna a vilg menetbe. A deizmus ezzel szemben elfogadja Isten ltezst, st a Teremts mvt is, de azt lltja, hogy a Teremtskor a Mindenhat az anyagi vilgot sajt termszeti trvnyszersgekkel ltta el, s az ezutn mr magtl mkdik, e bels trvnyeinek megfelelen, kls beavatkozs nlkl. Isten a Teremts utn tbb nem nyl a vilghoz, s a termszet trvnyeit nem hborgatja - csodk teht nincsenek. A deizmus ppgy kedvezett a kor lcsapatt kpez termszettudsoknak, mint Spinoza panteizmusa vagy az ateizmus, hiszen a termszettudomnyos kutats annl megbzhatbbnak s kiszmthatbbnak tnik, minl kevsb „engedjk meg" brkinek is - magnak Istennek is - a beavatkozst a termszet bels trvnyeibe.

A deizmus sajtos keresztny vltozata volt ugyanebben az idszakban a protestns szesszacionista teolgia, amely szerint a bibliai idkben mg voltak csodk, de az apostoli kor elmltval ezek megszntek (cessation, megszns). A luthernus s klvinista teolgusok ezzel az elmlettel igyekeztek fellkerekedni az vken is tlgyrz protestns mozgalmak ltaluk „rajongsnak" minstett karizmatikus s misztikus lendletn. Ezek az irnyzatok ugyanis a bibliai csodakorszakok megismtldst vrtk s sztnztk - mikzben a luthernusok s a klvinistk mg a kzpkori katolicizmus baboni s a renesznsz ta ersen terjed okkultizmus mgikus praktiki ellen hadakoztak. A ktfle csodahit sszemosdott a teolgiailag mvelt reformtor tantk szeme eltt - s gyakran a valsgban is -, ezrt a hivatalos klasszikus protestantizmus fokozatosan elhatrolta magt a bibliai csodk keresstl ppgy, mint a babonktl s az okkultizmustl. Ez a szesszacionista teolgia kapra jtt a vilgi deista, panteista s ateista filozfusoknak s termszettudsoknak is, gy Eurpban ltalnos kzmeg-egyezss vlt a csodk lehetsgnek tagadsa.

A kor nagy gondolkodi kzl egyedl a teista Leibniz ragaszkodott tovbbra is a csodk lthez. Nem vletlen, hogy az ateista Voltaire gnyos tmadsnak clpontjv tette a nmet filozfust Candide cm mvben, Pangloss mester alakjban.

A bibliakritika fejldse

A korszak sszes fent jellemzett, mlyrehat vilgnzeti vltozsnak eredje egy irnyba mutatott: egy Isten beavatkozsaitl fggetlentett vilgfelfogsra. Ezzel sszhangban az eurpai protestns s humanista egyetemeken egszen a huszadik szzadig a Biblin vgzett szvegkritika s trtneti kritika lelkes mvelse vlt uralkodv, azaz a Szentrs kutatst alrendeltk a termszettudomnyos kritriumoknak. Mindkt tudomnyg ugyanis ezen elvek alapjn mkdik. De mint fentebb lthattuk, a termszettudomny eleve kizrja a hitet a kutatsbl, mert az nem minden ember szmra belthat. gy az a kptelen helyzet llt el, hogy a Biblia szvegnek a kezelsbl s elemzsbl mg a teolgusok is kizrtk a hitet, abbli buzgsgukban, hogy a Biblit minden ember szmra elfogadhatv tegyk.

A szvegkritikusok, agglyosan igyekezve kiszrni mindent a Biblia szvegbl, amit vlemnyk szerint a kziratok nem tmasztottak al kell szmban s kritriumaik szerint kell biztonsggal, ltrehoztak tbb, ersen lecsupasztott, szegnyes szvegvltozatot (br ezek is altmasztjk a hit minden igazsgt); ekzben azonban tulajdonkppen az egsz szveg tekintlyt megrendtettk, s elvileg megkrdjelezhetv tettk, jllehet az tezer kzirat a hatalmas mennyisghez kpest viszonylag kevs eltrst mutat. A trtneti kritika gyakorli pedig alrendeltk a Szentrs elbeszlseit a rendkvl tredkes s korltozott mennyisg rgszeti s rsos lelet tansgnak, csak azt fogadva el, amit Biblin kvli forrsok is megerstettek. Tekintve, hogy az korbl fennmaradt leletek arnyai krlbell ahhoz hasonlthatk, mintha egy bonyolult virgoskertet brzol, ezerdarabos puzzle kpt hromszz darab alapjn prblnnk meg rekonstrulni, ez a hozzlls a Biblia trtneteinek legnagyobb rszt ktsgbe vonta. Ehhez hozzjrult, hogy a modern vilgnzetnek val megfelelsi knyszer vagy igny miatt a csodatrtneteket eleve gyanakvssal kezeltk vagy ki is zrtk, akkor is, ha azokat semmilyen kls trtneti forrs nem cfolta.

A Biblia „mitolgitlantsnak" programja

Ez az - Eurpban mra egyeduralomra szert tev - irnyzat a cscspontjt a huszadik szzadban Rudolf Karl Bultmann (1884-1976) nagy tekintly nmet luthernus teolgus munkssgban rte el, aki azt lltotta, hogy az jszvetsg alapjn csak abban lehetnk trtnetileg bizonyosak, hogy Krisztust megfesztettk - feltmadsban mr nem -, s ez szerinte elegend is a keresztny hit alapjul. Bultmann vilgnzete nem a Biblia vilgnzetn, hanem fknt Martin Heidegger filozfijn alapult, gy a Szentrs rtelmezst rendelte al ennek, s nem fordtva. 1941-ben jelent meg jszvetsg s Mitolgia - Az jszvetsg zenete demitologizlsnak problmja4  cm mve. llspontja szerint a Biblit sszhangba kell hozni a modern emberisg felfogsval, mert klnben az nem tudja megszltani, elrni a modern, termszettudomnyos vilgnzet embereket. Vagyis szndka szerint evangelizcis ktelessgknt fogalmazta meg nzeteit. Meghirdette a Szentrs demitologizlsnak programjt, amely abbl indul ki, hogy a bibliai csodatrtnetek, illetve maga a termszetfltti kinyilatkoztats (pldul a jv prftai elrejelzse) csak mtoszok, amelyektl meg kell tiszttani a Biblit, hogy annak erklcsi mondanivalja megmaradhasson a mai emberek szmra. Nzete szerint nem az elbeszlsek trtneti hitelessge a fontos (mert az tbbnyire nincs is), hanem csak az zenetk (krgma). A csodkat vagy profetikus jvbeltst tartalmaz rszleteket mind ksbbi, nem eredeti betoldsokknt rtelmezte (jllehet ezt semmifle trtneti bizonytkkal nem lehet altmasztani), amelyeket le kell „hmozni" a trtnetek magvt kpez erklcsi-szellemi igazsgokrl.

Bultmann hatsa 1948 utn fokozatosan vilgmretv szlesedett a trtnelmi protestns egyhzak teolgiin, s br sokan vitatkoznak vele, mra az nzetei hatrozzk meg a „trtnelmi keresztnysg" bibliartelmezst.

A kritika kritikja

Alapos vallsfilozfiai elemzsnek alvetve mindezt, azt mondhatjuk, hogy a modern eurpai teolgia az elmlt ngy vszzadban alrendelte a hitet a termszettudomnyos vilgnzetnek, ahelyett, hogy a kettt egyenrang flknt lesen tkztette volna. Mivel azonban a termszettudomnyos felfogs lnyege, hogy minden ember szmra belthat, termszetes igazsgokat ismerjen fel; a hit viszont lnyegnl fogva „nem mindenki", s termszetfltti ismereteket kzvett, a kett e jelen vilgkorszakban - azaz mindaddig, amg a hit igazsgai nem vlnak minden ember szmra ktsgbevonhatatlan megtapasztalss - nem hozhat kzs nevezre. A kt vilgnzet jelenleg nem bkthet ki teljesen, s minden olyan trekvs, amely sszhangot llt kzttk, zrzavarhoz, cssztatsokhoz s tvedsekhez vezet, s mindkettt eltorztja. Sokkal vilgosabb, pontosabb s realisztikusabb gondolkodst tesz lehetv, ha beismerjk a kett sszeegyeztethetetlensgt. Ha pedig a hitet mg al is rendeljk a termszettudomnyos vilgnzetnek, akkor a Biblia teljesen felbomlik a keznkben, mint egy pulver, amibl folyamatosan hzzuk ki a szlat.

Ez a krds azonban nem tudomnyos ismeret, hanem dnts krdse. A megtrsre hasznlt grg metanoia sz a gondolkodsmd, felfogs talaktst, megvltoztatst jelenti, mg a hber t'sv megfordulst, visszafordulst. Ha egy hv gy dnt, hogy megtr, akkor vilgfelfogst tudatosan a Biblia vilgnzethez igaztja, ha kell, elfordulva kornak vilgnzettl. Ennek sorn a hit alapjn fell fogja brlni a termszettudomnyos vilgnzet olyan elemeit, amelyek azt - alaptalanul - egyetemes vilgmagyarzatt akarjk tenni. Inkbb vllalja az sszetkzst a korszak uralkod s divatos elmleteivel, mint hogy feladja a Szentrs hitelessgt, igazsgait, a csodk lehetsgt s valsgt. A termszettudomnyos vilgnzet helye a tudomnyos kutats keretei kztt van, s ott teljesen helynval is, mindenre kiterjed vilgrtelmezsre azonban lehetsgeinl fogva sem alkalmas. Ez Isten Igjnek a feladata, a hit ltal. (A szerz filozfus, teolgus.)

Lbjegyzet

1 Pl apostolnak a thesszalonikaiakhoz rt els levele 3:2.

2 Mt evangliuma 13:11.

3 Benedictus Spinoza: Teolgiai-politikai tanulmny. Budapest, 2002, Osiris Kiad.

4 Rudolf Bultmann: Neues Testament und Mythologie. Das Problem der Entmythologisierung der neutestamentlichen Verndigung. In Kerygma und Mythos I. Hamburg, 1967, Hrsg. H.W. Bartsch, 17. oldal.

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
 
Naptr
2024. Oktber
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Hirdetsek
 
Idjrs

Idjrs elrejelzs

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
Archvum
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.