hitdk
Fmen
 
Interaktv
 
Tikva
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek

Hetek
HIT Rdi
ATV
Hrek Izraelbl
Vigyz-blog 
Bornemisza: TER 

 
Keresztnyldzsek
Keresztnyldzsek : Hgr orszga volt Hungria

Hgr orszga volt Hungria


Hgr orszga volt Hungria

Magyar–zsid kapcsolatok a magyar trtnelem hajnaln

A magyarok s a zsidk kzti viszony a honfoglals eltti idkre nylik vissza, s kezdetben kifejezetten barti. A ht trzzsel karltve nyolcadikknt zsid valls kabarok is rkeznek a Krpt-medencbe. Az rpd-hzi kirlyok idejben sok zsid menekl haznkba a nyugat-eurpai pogromok ell. A magyar nemzet ugyanis csak nagyon lassan enged Rma antijudaista, zsidellenes kvetelseinek. A kt np kzti j viszony a trtnelmi (katolikus) keresztnysgnek a magyar trsadalomba val begyazdsval kezd rosszra fordulni. Az orszg tragdijhoz pedig tbbek kztt a zsidk megblyegzse s szeparcija vezet.

honfoglalasZsidk tulajdonkppen mr a rmai korban is lnek haznk terletn. Amikor i. sz. 70-ben a rmaiak leromboljk a jeruzslemi Templomot, megkezddik a nagy diaszpra, vagyis a zsidsg sztszratsa a fld minden tjra. Haznk terletnek zsid lakossgt egyrszt Rmbl rkez zsid kereskedk, hivatalnokok, iparosok, msrszt Jdea terletrl idehurcolt rabszolgk alkotjk. Ez utbbiak azzal a hrom lgival rkeznek, akiket 132 s 135 kztt a Bar Kochba-fle szabadsgharc leversre veznyelnek innt Jdeba. A zsid rabszolgkbl verbuvlt kisegtegysgek ezekkel a lgikkal trnek vissza Pannnia terletre, egszen pontosan Aquincumba (buda) s Savariba (Szombathely).

A zsidknak haznk terletn val honfoglals eltti jelenltt, zsid kzssgek mkdst leletek tanstjk. Az Intercisa nev telepls (Dunajvros/Dunapentele) maradvnyai kzt pldul egy olyan fogadalmi tblt trtak fel, melyet 222-235 tjn egy Cosmius nev vmllomsfnk (praepositus stationis) lltott Alexander

Severus csszr s anyja tiszteletre. Cosmius a tbla tansga szerint „a zsidk zsinaggjnak elnke". Aquincumbl „Egy az Isten" felirattal, menrval s arckpes dombormvel dsztett csaldi srk, Savaribl s ms rmai teleplsekrl (pldul Pcs, Dombvr) pedig menradszts lmpsok, pecstnyomk, egyb trgyak tanskodnak hajdani zsid gazdikrl. Srvron (Vas megye) egy 4. szzadra datlhat, zsidnak gondolhat temett is feltrtak. Egyes trtnszek szerint azonban az 5. szzad kzepre a nagyobb szm zsid jelenlt a barbr trzsek tmadsai miatt a trsgben megsznik.

Magyarok a kazrok kztt

A trtnelem sorn elszr 830 tjrl olvashatunk feljegyzseket a magyarokrl, akik ekkor Biznc szomszdsgban bukkannak fel. A „barbr s tlsgosan vad s hatalmas npek" - akik a biznci forrsokban ungr, hun s trk nven ismeretesek - megjelense flelmet kelt a krnyez nemzetekben. A Kazr Kagantus szomszdsgban, az els vajdjukrl elnevezett Levediban tallnak ideiglenes lakhelyet, ekkor kerlnek szoros sorskzssgbe a kazrokkal. Bborbanszletett Konstantin biznci csszr (913-959) A Birodalom kormnyzsrl cm mvben pldul azt rja, hogy a magyarok „egytt laktak a kazrokkal hrom esztendeig, s minden hborjukban egytt harcoltak".

terkepKrist Gyula szerint a magyar trzsszvetsg 840 krl feltehetleg harcok kvetkeztben kerl kazr fennhatsg al, s a kagn (a szakrlis hatalommal br egyeduralkod) - legalbb egy rszket - a birodalom keleti szleire telepti, hogy ott katonai segdnpknt funkcionljanak. Krist szerint a magyarok legalbb tz vig lnek egytt a tbbsgben zsid valls nppel. A kazrok ugyanis a 8-9. szzadban felveszik a zsid hitet. (Ms trtnszek a magyarok kazrokhoz val csatlakozst 750 tjra teszik, gy a kt np egyttlse jval nagyobb idintervallumot fed le.)

A tlnyomrszt pogny lakosokkal br Kazriba mind tbb zsid menekl a szomszdos keresztny Bizncbl, illetve az iszlm orszgokbl az erszakos trtsek ell. A kazrok fldjn ugyanis minden np szabadon gyakorolhatja vallst. A keresztny s iszlm orszgok ajnlataival szemben a kazr kagn szeretn fenntartani politikai fggetlensgt, s ez lehet zsid hitre trsnek egyik indoka.

A kazrok betrse hrom szakaszban trtnik, elszr Buln kagn (789-809) veszi fel a zsid hitet. A trtnelmi forrsok elbeszlsei szerint orszgbl eltvoltja „a blvnyimdkat s a varzslst mvelket" - itt a pogny kazr valls smnjairl lehet sz -, „s az (rkkval) oltalmaz szrnyai al" hzdik. A kagnt lmban egy angyal megjelense is a zsidk Istennek szolglatra buzdtja. Megtrse utn fembereit, majd az orszg vezet rtegt is meggyzi. Judaizlsnak hrre Bizncbl s iszlm terletrl is rkezik egy-egy kvet, hogy vallsra csbtsa. A kagn vitt rendez, s mivel mind a keresztny, mind a muszlim kvet a zsidkra hivatkozik, megmarad zsid hitben.

A 9-10. szzad forduljn mr a kazrok kzponti trzsei is judaizlnak. Ibn al-Fakh korabeli hradsa szerint „valamennyi kazr zsid, de nemrgiben vettk fl a zsid hitet", mg Ibn Fadln szerint „a kazrok s kirlyuk valamennyien zsidk". Egy Al-Mukaddaszitl szrmaz feljegyzs 985 krl Kazrirl azt rja: „szles tartomny a (Kaspi-)tenger mgtt, hitvnysg, bnat, szmtalan juh, mz s zsid (orszga)". An-Nadm 987-988 krl rt mvben pedig arrl r, hogy „a kazrok a zsid rst hasznljk", mg egy msik feljegyzs a 13. szzad elejrl megjegyzi: „Azoknak a kazroknak a nagyobb rsze, akik ezt az rst hasznljk, zsid." Simon Sebag Montefiore Jeruzslemrl rt, nemrg megjelent mvben utal r, hogy a 10. szzad kzepn a kazroknak sajt zsinaggjuk is volt a Szent Vrosban. Peter B. Golden egybknt tbbek kztt a fenti forrsok alapjn azt a feltevst is megkockztatja, hogy „a kazr zsid hit elkezdhette mr elrni az alvetett vagy szvetsges npeket is". Taln emiatt nem is nevezhet teljesen lgbl kapottnak a kvetkez, a magyarok eredetvel kapcsolatos feljegyzs: „Egybknt a magyarokrl kzismert, hogy egyetrtenek azzal a szbeszddel, st, bszklkednek is vele, hogy k a zsidktl szrmaznak." (Harigerus abbas Lobiensis / Aegidius Aureaevaliensis, kb. 1000/1250)

Honfoglals zsidkkal karltve

A magyarok mg 854 eltt kt rszre szakadnak, egyik rszk a Kazr Birodalombl kiszakadva keletre, Perzsia fel veszi tjt, msik rszk Levedi vezetsvel nyugatra, az Etelkzbe megy. A kutatk szerint Etelkz egyrszt utalhat a kazrok Itil (til) nev, a Volga-deltban fekv fvrosra, de sokkal inkbb a Leveditl nyugatra fekv, a Prut (Etel) foly Duna vagy Dnyeszter ltal bezrt kzre.

855 krl a kazr kagn kldttsget meneszt az etelkzi magyarokhoz, s nemzetk fejv lmos akkor mg kiskor fit, rpdot emeli. E gesztus elfogadsval lmos tulajdonkppen a kazrok bbfejedelmv vlik, mely ktttsgtl a 870-es vekben szabadul. Etelkzben a magyarokhoz a kazrok nemzetsgei kzl kiszakadt kabarok (kavarok) csatlakoznak szintn a 850-es vekben, s 881-ben mr egytt is harcolnak. Konstantin csszr beszmolja szerint a kabarok eredetileg hrom trzs voltak, de a magyarok egy fejedelmet tettek meg vezetjkl, s „az els trzsek rangjra emeltk ket". A magyarok 895-ben indulnak a Krpt-medencbe, s trzsek szerint foglaljk el azt. A honfoglal magyarok a Kazriban jellemz vallsszabadsg hvei, vallsi tolerancijukat pldzza, hogy keresztny, muszlim s zsid hit csoportok is rkeznek velk. Bkscsaba krnykn a honfoglalskori temetkezsi helyek kztt olyan srcsoportokat is feltrtak, melyek zsid vallsi elrsok betartsrl tanskodnak.

A 862-ben kezdd gynevezett „magyar kalandozsok" idszaka nyugati irnyba 955-ben, keleti irnyba 970-ben r vget. 963-ban XII. Jnos ppa Magyarorszgra kld egy trt pspkt, iderkezse azonban meghisul. 972 tavaszn Gza fejedelem I. Ott prtfogst kri a magyarok keresztny hitre trsnek - s gy a nyugati keresztny vilghoz val igazods szndknak - gyben. Ugyanez v msodik felben Rma megkezdi a trt munkt Magyarorszgon, elszr Gza s csaldja keresztelkedik meg. A 980 tjn Gza s neje, Sarolt frigybl megszlet Vajk - a ksbbi Istvn kirly - feltehetleg 995-ben Adalbert prgai pspk ltal veszi fel a keresztsget. Gza 997-ben meghal, fejedelmi mltsgban fia, Istvn kveti, akit vgl 1000 decemberben III. Ott nmet-rmai csszr beleegyezsvel II. Szilveszter ppa kvete tjn kirlly koronz. A magyar trtnelem kvetkez vszzadaiban, a trtnelmi (katolikus) keresztnysg meggykerezsvel egyidejleg fokozatosan romlani kezd a magyarok s a zsidk kzti addigi j viszony.

Jeruzslem s Istvn kirly

Haznkban az llamalapts, majd az rpd-hzi uralkodk idejn a mr j ideje Rmhoz igazod Nyugat-Eurphoz kpest sokkal kedvezbb a zsidsggal val kapcsolat. A kirly a Jeruzslem vrosval val kapcsolattartst is fontosnak vli. Tmogatja a Szentfldre indul zarndokokat: Magyarorszgon tvezet zarndokutat nyit Jeruzslembe, ugyanis a Szent Vros megkzeltse addig csak tengeri ton volt lehetsges. Kopasz (Glaber) Rodulf tudstsbl pldul megtudjuk, hogy „ebben az idben szinte mindenki, aki Itlibl s Gallibl Jeruzslembe, az r srjhoz vgyott menni, a hullmz tengeren t vezet megszokott tvonalat mellzni kezdte, s e kirly [Istvn] hazjn keresztl kezdett thaladni. pedig mindenkinek igen biztos tviszonyokat biztostott, s mindazokat, akikkel csak tallkozott, testvreknt fogadta, s nekik hatalmas ajndkokat adott. Ettl a kegyessgtl indttatva nemesek s kzrendek mrhetetlen tmege ment Jeruzslembe". A 11. szzad elejn pedig Berno, a reichenaui apt jegyzi meg, hogy „Istvn magyar kirly a gallokat, nmeteket s msokat, akik orszgn keresztl vndorolnak Jeruzslembe s a szentek ms helyeihez, bkezen segtette".

Istvn 1018 krl Jeruzslemben zarndokhzakat is alapt, melyek a hossz ton megfradt zarndokok elltst biztostjk. A feljegyzsek szerint „Jeruzslem vrosban szerzeteskolostort alaptott, s birtokokkal meg szlkkel gazdagtotta", valamint „az ltala pttetett jeruzslemi kolostorban is megszervezte a szerzetesnk lett".

Egy magyar zsid kirly

Istvnt 1038-ban ri utol a hall. Imre fia 1030-ban vadszat kzben lett veszti, ezrt a trnon Orseolo Pter, egyik ngi rokona kvette. Pter azonban Rma irnti hsgt kifejezend az udvarban tisztogatsokba kezd, s onnt a kevss „keresztnyeket" eltvoltja. Megszort intzkedsei, zsarnoki hozzllsa lzadst vlt ki, gy 1040-ben meneklsre knyszerl. 1041-ben Aba Smuel kveti a trnon. Az Aba nv a trk nyelvben - de a hberben is - apt jelent, eredetileg valsznleg tiszteleti nvknt funkcionlt, s ksbb vlt nemzetsgnvv. A hber eredet, a kzpkori Magyarorszgon rendkvl ritknak mondhat Smuel nv zsid vallsra utalhat. A hagyomny ugyanis kabar szrmazsnak vli, teht elkpzelhet, hogy Aba Smuel zsid vallsra trt kazr csaldbl szrmazott.

A kabar csald valsznleg a 850-es vekben csatlakozik az etelkzi magyarokhoz, a honfoglalsban is rszt vesz, s a kabarokkal egytt a Mtra tjkn telepszik le. Smuel se a kabar trzsek fl emelt trzsfk egyike lehet, gy a 990 krl szletett Smuel kabar trzsi vezetnek gondolhat. Istvn kirly hzassgi ajnlata - miszerint egyik testvrt adja neki felesgl - a kabarokat szvetsgesl kvn politikai rdekekeit szolglja. A hzassgi ajnlat azonban Smuel zsid hitnek feladst kveteli. A frigyre lps utn, 1009 krl a kabarok tmegei is a nyugati keresztnysgre trnek, a trsgben ltrejn az egri pspksg. Smuel „keresztnny" ltelt hitelestend tbb kolostort is ltest, s az orszg vezet rtegnek tagja lesz. Istvn rzkeli, hogy Smuel „keresztnysge" csupn formlis, ezrt Ptert teszi meg utdjul. Pter politikai tisztogatsai kvetkeztben Smuelt is eltvoltja az orszgot irnyt testletbl, meneklse utn azonban a femberek mgis t vlasztjk kirlyul.

Aba Smuel leszmol Pter tmogatival, visszavonja az ltala hozott trvnyeket, de Istvn szegnyek megadztatsrl szl trvnyeit is. Eldjvel szemben ugyanis az alsbb rtegeknek biztost kedvez letfeltteleket, s a pspkkre s a nemesekre adt vet ki. Gellrt pspk Smuelre utalva keseren meg is jegyzi, hogy egyesek „az egyhz erejnek s tekintlynek teljes gyengtsn fradoznak", az egyik fennmaradt forrs pedig arrl tanskodik, hogy egyhzellenessge miatt a ppa ki is kzsti. Az ltala megalzott rteg III. Henrikhez fordul segtsgrt, s a nmet uralkod magyarok ellen indtott hadjratnak kvetkeztben Aba Smuel fldi plyafutsa 1044-ben vget r. Aba Smuelt az ltala kivteles bnsmdban rszestett szegny rtegek misztikus jtevjkknt tisztelik. A Kpes Krnika megjegyzi, hogy „nhny v mlva, midn testt a srbl kistk, szemfedjt s ltzett rothadatlan s sebhelyeit begygyulva talltk, s eltemettk osztn testt tulajdon monostorban".

Korai forrsok magyar zsidkrl

Haznkban l zsidkrl elszr a 9-10. szzad tjn lebonyoltott gynevezett „kazr levlvlts" szmol be, mely a 11. szzad ta a zsid hagyomny szerves rsze. A kivl orvos, Haszdj ben Jichak ben Ezra ibn Saprut (kb. 915-kb. 970) III. Abd al Rahmn al-Nszir crdobai kalifa llamgyeinek intzje, s egyben a zsid kzssg vezetje, fminiszteri posztjbl fakadlag kapcsolatot keres a klnbz trsgekben l zsidkkal.

Elszr kt zsid tudstl, Rabbi Jda bar Mir bar Ntntl s Rabbi Joszf Hgrisztl hall a kazr zsid birodalomrl, s ezt kveten minden Andalzin tutaz csoporttl „Izrel, a szmzttek maradka fell" rdekldik. Korszn (ma szakkelet-Irn), valamint Biznc kveteitl hall bsgesebb informcikat, s azt is megtudja, hogy uralkodjuk neve Joszf, s „igen ersek s hatalmasak, seregeik s katonik idrl idre portyzni mennek". Haszdj felbtorodva a j hr hallatn kveteket keres, hogy mg tbb ismeretet gyjtsn a zsidk keleti orszgrl. Joszfnek rt levelben felvzolja a crdobai zsidsg helyzett, illetve korbbi sikertelen prblkozsait arra, hogy levlben rdekldjn a Kazr Birodalomrl.

A sikertelen ksrlet utn 953-ban I. Ott kldttsgvel egytt horvt kvetek rkeznek Crdobba, velk kt zsid: Mar Saul s Mar Joszf, akik azt mondjk: „Add t neknk a leveledet, s mi majd eljuttatjuk a gevalok [horvtok] kirlynak, aki tekintlyed miatt elkldi a Hungarinban lak zsidknak. k elkldik Ruszba [az Oroszorszgban l zsidknak], s onnan Bulgarba [a Volga menti (Nagy-) Bulgrorszgban l zsidknak], egszen addig, amg el nem jut arra a helyre, amelyet hajtottl."

Haszdj a levelet 954-ben nyjtja t a kveteknek, Joszf kimert vlasza 960 krl rkezik meg. A kagn elmesli a kazrok szrmazsnak s zsid hitre trsnek trtnett. Mint rja, „mi Jefettl s Jefet fitl, Tgarmtl szrmazunk", majd idzi azt a Szentrsbl nem altmaszthat hagyomnyt, hogy Tgarmnak (1Mzes 10:2-3, Ezkiel 38:6) tz fia van, s ezek kzl a kazrok se az egyik. A felsorolsban egybknt az Ugn/Unn a hunokra utal. A felsorols egy 953-bl szrmaz zsid mben, a Joszipponban is szerepel, mely a magyarokkal (Ungar) kapcsolatban azt is megemlti, hogy k a Duna (Danuvi, Dunij) folynl tboroznak.

A levlbl egybknt gylekezeti hzak, tanhzak plsrl, zsid vallsi irodalmat tant rabbikrl is rteslnk. A kazrok megtrsnek trtnett Jda Halvi (1075-1141) toledi orvos, filozfus s klt Szfer h-Kuzri cm filozofikus mvnek keretl hasznlja, az 1160-as vekben r brahm ibn Daud pedig a kazr zsidkrl megjegyzi: „Tallkoztunk nhny leszrmazottukkal Toledban, tudsokkal, akik arrl tjkoztattak minket, hogy joghasznlatuk megfelel a rabbinikus gyakorlatnak." A Kazr Birodalom buksa egybknt 965-969 kztt kvetkezik be, miutn Szvjatoszlv kijevi fejedelem legyzi ket. Ezt kveten beolvadnak a krnyez orosz kultrba.

A magyarok s a zsidk kzs trtnete a magyar llam megszletsnek hajnaln jabb elemekkel bvl: morva, cseh s nmet terletekrl zleti tevkenysgeik rvn rkeznek zsidk Magyarorszgra. 965-ben Ibrahim ibn Jakub keresked a turkok (magyarok) fldjrl rkezett zsid kereskedket emlt a prgai vsrokon, mg Al-Bakri 10. szzadi tudstsa szerint a magyarok (turkok) „kivltjk a muszlimokat s zsidkat, ha fogsgba esnek a szomszdos tartomnyok valamelyikben".

A 11. szzad vgtl keresztesek pogromjai ell meneklnek zsidk a trsgbe. Magyarorszgon a trtnelmi (katolikus) keresztnysg csak lassan vlik egyeduralkodv, ezrt a menekltek itt kedvezbb krlmnyekre lelnek, mint a nyugati vagy akr a kelet-eurpai orszgokban. Az rpd-hzi uralkodk els vszzadaiban Esztergomban, Szkesfehrvron, Pozsonyban s Nagyszombaton tudunk biztosan nagyobb zsid teleplsekrl, kzssgekrl, zsid iskolk ltezsrl. Magyarorszgon val jelenltkrl tbb feljegyzs, rabbinikus dnts is tanskodik, rabbikrl, vallsi tekintlyekrl azonban csak a 13. szzad els felben hallunk. A 12. szzadbl egy zsid hitre trvel - „Avrhm r, a Hungarijbl val gr" - is tallkozunk, midn a Szentrst magyarzza.

Egybknt megjegyzend, hogy a 11. szzad msodik fele ta a kzpkori rabbinikus irodalomban Magyarorszg legtbbszr mint Hgr orszga (erec Hgr) emlttetik. Hgr brahm mellkfelesge volt, akitl Jisml (Izmael), az arabok se szrmazott. A zsid irodalom valsznleg a Hgr-Hungria nevek hangzsbeli hasonlsga miatt hasznlja, de utalhat a magyarok keleti eredetre is. Egybknt a hgr (hagarnus) npnv - mely a kzpkori zsid irodalomban a magyarokra (hngr) hasznlatos - a Szentrsban is elfordul (Zsoltrok 83:7, 1Krnika 5:10,19,20; 11:38; 27:31), st a hber terminust az armi fordts tbb helytt is hungrnek fordtja. Kohn Smuel szerint, amennyiben az adott targum ksi keltezs, gy elkpzelhet, hogy a fordtk tnylegesen magyarokat rthettek alatta.

Rma rnykban

A zsidsg helyzete az rpd-hzi kirlyok alatt haznkban jnak mondhat, ksznheten annak, hogy a nemzet igyekszik megrizni szuverenitst Rmval szemben. Nyugat-Eurpban egyhzi nyomsra mr a 10. szzadtl erszakosan trtik, diszkriminljk ket, klnsen pnzgyi, kereskedelmi tren, lakhelyvlaszts tekintetben. A folyamat a kzpkori gettk kialakulshoz, valamint a zsidk kizetshez vezet. Magyarorszgon azonban a 14. szzadig nem tudunk komoly, intzmnyeslt zsidldzsrl.

I. Bla (1060-1063) ugyan a zsidk kirekesztse vgett a vsrokat orszgosan szombatra helyezi, rvidesen azonban a ht minden napjn rendeznek piacokat. Ezt kveten I. Lszl (1077-1095) s Knyves Klmn (1096-1116) trvnyeiben rzkelhet az egyhzi zsinatok hatsa. A zsidkra vonatkoz els nagyobb kr szablyozs 1092-ben, a szabolcsi zsinaton kvetkezik be. Ez a rendelkezs megtiltja a zsidknak, hogy keresztny nt vegyenek felesgl, s hogy keresztny szolgt tartsanak, valamint hogy vasrnap s keresztny nnepnapokon dolgozzanak.

1114-ben az esztergomi zsinat megtiltja, hogy keresztnyekkel dolgoztassanak, letelepedsket pedig kizrlag pspki szkhelyeken engedlyezi. Az egyhzi rendelkezs rvn kiszorulnak a fldmvelsbl, kizrlag a kereskedelem s egyb pnzgyi tevkenysgek biztosthatnak nekik meglhetst. A zsidsg a 12. szzad utols vtizedeiben mr jelents szerepet jtszik az orszg gazdasgi gyeinek intzsben.

Groteszk mdon az egyhz ltal gerjesztett folyamatra a ppai reakci a II. Andrs (1205-1235) idejn kiadott Aranybulla (1222) lesz, melynek 24. cikkelye elrja, hogy zsidk nem viselhetnek nemesi rangot, nem vehetnek rszt az llam pnzgyeinek intzsben, nem viselhetnek kzhivatalokat. A kirlynak azonban esze gban sincs a ppai kvetelmnyeket betartani, a zsid Teka kamaragrf pldul knyszer kivndorlsig a kirly pnzgyeinek teljhatalm intzje. III. Honorius ppa srelmezi a kirly engedetlensgt, a kalocsai rseknek 1225. augusztus 23-n a kvetkezt rja: „Elnz magatartsotokat illeten csodlkozunk: helye van ugyanis veletek szemben a csodlkozsnak s a kikzstsnek is, annak alapjn, amit jllehet a toledi zsinaton [i. sz. 589] hatrozatknt rgztettek, ksbb pedig ltalnosan megjtottak - tudniillik hogy Krisztus kromlja ne kerljn llami hivatalba, mivel flttbb botrnyos, hogy ilyenek gyakoroljanak hatalmat keresztnyek fltt -, ti, mint megtudtuk, szemet hunytok afltt, hogy zsidk s pognyok alkalmazsa rvn megszegik ezt a hatrozatot [...] Isten ellen val vtek ugyanis, hogy valakit, aki a szent keresztsg habjtl jjszletett, hitetlenek rtusa vagy a velk val trsalkods rtitson el, vagy hogy a keresztny valls hitetleneknek alvetve bemocskoldjk, vagy hogy egy Krisztus Urunk vre ltal megvltott embert az kromlja tartson rabigban."

1232 elejn a ppa interdiktumot mondat ki az orszgra. Andrs megprbl ellenlni, azonban trdhajtsra knyszerl: 1233. augusztus 20-n a beregi erdben eskt tesz az Aranybulla, valamint az 1215-s laterni zsinat Eurpa-szerte rvnyes hatrozatainak betartsra, melyek a zsidkat a kor viselettl eltr ltzet, valamint megklnbztet jelvny viselsre ktelezik. A hatrozat megtiltja szmukra a keresztny templomok s temetk kzelben val letelepedst, a keresztnyek szmra pedig azt, hogy zsid tulajdonos hzban lakjanak, vagy zsidtl lelmiszert vsroljanak.

A katolikus egyhz ezzel egyidejleg intzmnyes trtst is elrendel, melyhez aljas eszkzket is felhasznl. Br Andrs eskje utn is igyekszik elodzni annak betartst, fia, IV. Bla (1235-1270) kivitelezi a rendeleteket, aminek kvetkeztben az orszg gazdasgilag sszeomlik, mikzben keletrl tatrveszly fenyeget. A kirly 1239-ben a pphoz folyamodik a zsidkkal kapcsolatos engedmnyrt. Kzben a tatrok 1241-ben elrik s vgigpuszttjk az orszgot.

IV. Bla Magyarorszg helyrelltsra nem lt ms kiutat, mint hogy a zsidkat bevonja a gazdasgba. A pphoz folyamodik, hogy felmentst krjen a beregi esk all. IV. Bla zsidknak kedvez extra kivltsglevele Rma tiltakozsa ellenre 1251-ben rvnybe lp. A trvny a zsidkat a korona tulajdonnak tekinti, s vdelmet biztost szmukra. A zsidk szabadon gyakorolhatjk vallsukat, szemlyk s vagyonuk biztonsgt a vrosi br, illetve maga a kirly biztostja. Bntetendk a zsidk hborgati s gyilkosai, vdelmet lveznek nnepeik, erszakos mdon nem trthetk. A zsidk elleni atrocitsok a kirlyi hatalom megsrtsnek minslnek.

Az orszg pnzgyeinek intzse zsidk kezbe kerl, akik rvid idn bell egyenesbe hozzk hazjukat. Ezutn Rma ismt a zsidk megszortst srgeti. A 13. szzad kzeprl egy forrs az ostyagyalzs vdjval megkvezett „Jna rrl" s „trsairl" rtest. Erszakos trtskre, lakhelyi elklntskre, letkrlmnyeik megneheztsre, rvid kizetskre azonban csak az rpd-hz kihalsa utn, a 14-15. szzad folyamn kerl elszr sor Magyarorszgon, Rmnak ksznheten.

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
 
Naptr
2025. Februr
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
Hirdetsek
 
Idjrs

Idjrs elrejelzs

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
Archvum
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.