A francia forradalmrok fellpsnek – szndkukon s tudtukon kvl – Angliban egszen sajtsgos hatsa volt: sokan addig nem ltott figyelemmel fordultak a bibliai prfcik fel, mert a Csatorna tloldaln bevezetett terroruralom a Jelensek knyvben olvashat nyomorsgokra emlkeztette õket. A Franciaorszgban eluralkod politikai felfordulsban olyan jeleket vltek felismerni, amelyek megerõstettk szmukra, hogy az idõk vge kzel van. Az apokaliptikus vrakozsok kzrejtszottak az elsõ modern kori misszik megindtsban is.
Az addig zavarbaejt rszleteknek hirtelen megdbbenten aktulis fontossgot kezdtek tulajdontani. gy gondoltk: az Eurpban korbban soha nem ltott s szles krben eluralkodott istenkromls vajon nem arra mutat, hogy betelt a dnieli prfcia ideje? Vajon nem a tzszarv szrnyetegen felnvekedett „kis szarv” tombolst hallani ott, aki „sokat szl a Felsges ellen, s a magassgos egek szenteit megrontja, s vli, hogy megvltoztatja az idket s trvnyt”? A francia forradalom elrehaladtval a bibliatudsok egyre inkbb bizonyosak lettek abban, hogy mindez – a Jelensek 13-beli hasonl lerssal egytt – a szemk lttra teljesedik be. gy tnt, az j, „forradalmi” naptr bevezetse s a Notre Dame katedrlisban az „sz istennknt” tisztelt prostitult megkoronzsa is alhzza az 1798-ban trtnt apokaliptikus esemnyt, amikor a francia csapatok Bertier tbornok vezetsvel bevonultak Rmba, kikiltottk a kztrsasgot, s a ppt szmzetsbe kldtk. (Az sz terrorja. Hetek, 2011. jlius 8. s 15.) Ezt gy rtelmeztk, mint ama „hallos sebet”, amely a ppai hegemnia vgt jelzi.
A londoni Edward King s a bibliai prfcik ms tanulmnyozi szmra mindez azt jelentette, hogy a vgidkben lnek: Krisztus az ajt eltt ll, s a millennium hamarosan kezdett veszi. A vrakozs hossz jszakja majdnem teljesen vget rt.
E szdt felfedezsek hatsaknt Britanniban jjledt a millenizmus. Felpezsdlt az rdeklds a zsidk si fldjkre trtn visszatrse fel, s megjult buzgalommal vrtk Krisztus msodik eljvetelt. A szigetorszgban jkori „prftaiskolk” alakultak azzal a cllal, hogy a bibliai prfcik mlyrehat tanulmnyozsa rvn megtlhessk a vgidk jeleit.
Ezek a keresztnyek felismertk, hogy Jzus a jelen dvtrtneti kor lezrst ahhoz a felttelhez kttte, miszerint minden etnikumnak hallania kell az evangliumot. Ez a felismers pedig arra sarkallta ket, hogy eleget tegyenek Jzus mennybemenetele eltti utols parancsnak, a Nagy Megbzatsnak: „Elmenvn azrt, tegyetek tantvnyokk minden npeket, megkeresztelvn ket az Atynak, a Finak s a Szent Lleknek nevben, tantvn ket, hogy megtartsk mindazt, amit n parancsoltam nktek.”
„Fiatalember, ljn le!”
Egyre tbben Joel prfta knyvben a Szent Szellem ajndkainak kitltetsrl szl gretet is Jzus Krisztus visszajvetelnek eljeleknt rtelmeztk, s vrtk ennek a kitltetsnek a megtapasztalst. Ez is hozzjrult ahhoz, hogy a 19. szzad folyamn az isteni csodk megsznte mellett rvel gostoni teolgia (miszerint az apostoli kort kveten Isten visszavonta a fldrl a csodkat) mind tarthatatlanabb lett. A szzad kzepn Eurpban s Amerikban is megkezddtt a Szent Szellem gygyt kenetnek els nagy kiradsa, br a gygyt bredst tollal s nyelvvel Amerikban is ersen tmadtk, mg a karizmatikus hagyomnyokkal rendelkez metodistk krben is.
Az angolszsz vilgban a keresztny hit ortodox formjnak a klvinizmus szmtott. Ennek az eleve elrendelst mereven rtelmez ga (az n. hiperklvinizmus) a Szent Szellem ajndkainak megszntrl szl gostoni elmletet a misszis tevkenysgre is kiterjesztette. A hiperklvinizmus kpviseli az evanglium hirdetsre szl megbzst – klnsen a fld vghatrig terjed hatkrben – az apostoli korba szmztk. Ezt illusztrlja az az eset, amikor az angliai Northamptonshire-ben William Carey (angolszsz szerzk t nevezik a modern misszis mozgalom atyjnak) a Nagy Megbzats betltsre vonatkoz tervt a baptistk klvini gt kpvisel egyhzhatsg el terjesztette. A testlet egyik tagja gy reaglt: „Fiatalember, ljn le! Ha Istennek gy tetszik, hogy megtrtse a pognyokat, akkor az n segtsge vagy az enym nlkl is megteszi!”
Igaz, korbbi bredsek tzben puritn evanglistk is sznre lptek, ilyen volt John Eliot, David Brainerd s Jonathan Edwards, hogy csak nhny ismert nevet emltsnk. m a misszijuk jobbra az szak-amerikai indinok elrsre irnyult, akikkel az ottani telepesek amgy sem kerlhettk el a tallkozst. George Whitefield mr ms kultrk npeinl is megfordult, de – evanglista lvn – nem tlttt hosszabb idt kzttk.
Azonban egyes nem klvini htter csoportok mr a 19. szzad eltt szvkn viseltk a tvoli tjakon trtn llekmentst is. Kzlk is kitnnek a pietista ttrk, akik mr tbb misszis alapelvet alkalmaztak. Ilyen volt a bennszltt gylekezetek alaptsnak elve vagy a llekmentst tmogat ima szerepe. A herrnhuti morva kzssgben minden csald misszis terhet viselt: vagy egy csaldtagot adott a munkra, vagy egy misszionrius anyagi elltst biztostotta. Volt, aki az evanglium szolglatban egyenesen rabszolgnak llt, hogy a sorskzssg lerombolja a trsadalmi szakadkot maga s azok kztt, akikhez kldetett. A pietistk tisztban voltak azzal, hogy elktelezett misszis munka nehezen vgezhet az otthoniak elktelezett tmogatsa nlkl. Mint ksbb William Carey mondta, mieltt elhajzott, hogy hallig szolglja az evangliumot Indiban: „India egy aranybnya. n fogok oda alszllni s sni, de a ktelet nektek kell tartanotok.”
Keresztre fesztett jezsuitk
A missziolgusok nagyrszt a hiperklvinizmus szmljra rjk, hogy az tfog protestns kilps msfl vszzaddal lemaradt a katolikus expanzi mgtt. A 16. szzadtl a katolikus hit terjesztsnek f bajnokai a jezsuitk voltak, Eurpban az ellenreformci, a kontinensen tl pedig – Indiban, Afrikban, Latin-Amerikban s msutt – misszis tevkenysgk rvn. Mindkt kldetsk teljestsben meghatroz szerepet kaptak oktatsi intzmnyeik.
Xavr Ferenc Japnban.
A Loyolai Ignc ltal 1540-ben alaptott rend els ht tagja kztt volt Xavr Ferenc, aki kt vvel ksbb kt tamil segtjvel mr India partjain tantotta a halszokat a katolikus hitvallsra. lltlag egyetlen hnap alatt tzezer indiait keresztelt meg. Tamil Nadu tartomnyban a jezsuitk egszen a 18. szzadig ptettek az ltala lerakott alapokra, akkor az eurpai vallsi krzis kvetkeztben teljesen visszaszorultak, mert az 1773-ban megszntetett rend nem kldhetett tbb misszionriust, tovbb sszeomlott a katolikus misszik finanszrozsnak franciaorszgi bzisa. (1814-ben azonban VII. Pius ppa jra letre hvta a rendet.)
1549-ben Xavr Japnban is elkezdte munkjt, de az idegen befolysoktl rendkvl elzrkz orszgban a jezsuitk egy id utn kemny ldzssel szembesltek. 1597-ben Nagaszakiban sorra keresztre fesztettk ket, majd 1638-ban teljesen kiztk az eurpaiakat Japnbl.
Misszis stratgijuk a legfbb hatalmi centrum megnyerse volt, Knban pldul Matteo Ricci s az t kvetk egyenesen a csszr megtrtst tztk ki clul. ltalban a helyi kultrhoz teljes mrtkben alkalmazkodva, a konfrontci kerlsvel trekedtek tformlni a helyi elit gondolkodst, ellenttben a misszikban aktv kt msik renddel, a rmensebb dominiknusokkal s francisknusokkal.
Kanniblokkal szemben
A 19. szzadban vgl elrkezett a protestns misszik kora. Olyan trtnelmi fejlemnyek is kzrejtszottak ebben, mint az ipari forradalom, valamint egyes gyarmatost birodalmak felemelkedse, msok buksa. A protestns gyarmatosts ltal megnyitott, addig sok esetben zrt krnyezet most megnylt a misszionriusok szmra, br volt, ahol k jelentek meg elszr. Ekkoriban kezdett krvonalazdni a modern missziolgia trgykre, olyan fontos krdsekkel, mint az apostoli minta meghatrozsa, az egyhzszervezet s a misszi kapcsolata, az evanglium s a vilg- illetve helyi vallsok viszonya, vagy a keresztnysg idegen kultrkban val meglse. A legklnbzbb felekezetek egyms utn hoztk ltre misszis szervezeteiket, s bibliafordt trsulatok alakultak.
Az 1810-ben megalaptott els amerikai misszis trsasg az egyedlll jellteket nem tmogatta, mert gy vltk, hogy hzasprok jobban megkzdhetnek a nehzsgekkel s a szexulis ksrtsekkel. A misszis terletre trtn utazst legalbb kt hnapos jegyessgnek kellett megelznie, s a trsasg a prvlasztsban is segtsget nyjtott: listt vezettek „misszionriusi elhivatottsggal rendelkez, fiatal, istenfl, kpzett, edzett s j megjelens” hlgyekrl. A prok gyakran egy httel a hzassgkts utn mr ton voltak a szolglati terletk fel. A kpzsrl olyan iskolk gondoskodtak, mint az 1808-ban alaptott Andover Seminary s testvrintzmnye, az 1837-tl mkd Mount Holyoke College. Az elbbiben frfiakat, utbbiban nket kpeztek ki misszis munkra, s az Andoveren vgzett ifjak gyakran a Mount Holyoke-on kerestek lethosszig tart trskapcsolatot. Ez olyan sikerrel mkdtt, hogy a fiatalabb iskolt „oldalbordagyrnak” becztk; 1887-re minden tdik amerikai misszionriusn innen kerlt ki.
1820 s 1840 kztt kzel hatszz misszionriust kldtek ki tbbek kztt Indiba, Burmba, Hawaira, Knba, Szimba, Bornera, Ceylonba, Perzsiba, Palesztinba, Trkorszgba, Dl- s Nyugat-Afrikba s Brazliba. A „Sola Scriptura” jegyben a protestns misszionriusok hrom tevkenysg kr ptettk szolglatukat: prdikltak, bibliafordtsokat vgeztek, s iskolkat alaptottak.
A misszis ra els kpviselje, William Carey (1761–1833) brit baptista misszis buzgalma (lsd trkpnkn) lete vgig lankadatlan maradt, a rendkvli akadlyoztatsok ellenre is. Miutn a nottinghami lelkszkonferencin elutastottk a terveit, az zsais 54:2–3 alapjn prdiklt: „Szlestsd ki a storod helyt, s hajlkidnak krpitjait terjesszk ki; ne tiltsd meg; nyjtsd meg kteleidet, s erstsd meg szegeidet. Mert mind jobb-, mind balkzre kiterjedsz, s magod npeket vesz rksgbe, s puszta vrosokat megnpestnek.” Segtsgvel 1792. oktber 2-n megalakult a Baptista Misszis Trsasg. A kvetkez vben megkapta misszionriusi kinevezst Bengliba, s haladktalanul elhajzott Indiba, ahol negyven ven t megszakts nlkl szolglta az evangliumot. Teljes bibliafordtsokat ksztett bengli, orija, marati, hindi, asszmi s szanszkrit nyelven, tovbb 29 ms nyelv rszleges fordtst. Hitt abban, hogy az Ige kzvetlen szolglata mellett ms tevkenysgek is az indiaiak megtrst szolglhatjk, munkatrsaival az orvosi, botanikusi, tanti, mezgazdszi s kiadi szakmk rvn is ezen fradoztak. Sikerrel vette fel a harcot olyan embertelen helyi szoksok ellen, mint amilyen az zvegyek lve elgetse volt frjk temetsi szertartsnak rszeknt, vagy a csecsemgyilkossg s a betegek hallba segtse vagy sorsukra hagysa. Pldja misszionriusok egsz sort inspirlta, ma patins iskolk s misszis intzetek viselik a nevt.
Az ugyancsak angol David Livingstone-t inkbb felfedezknt ismerte meg a vilg, pedig is misszionrius volt. A „fehr ember temetjnek” nevezett Fekete-Afrika tbb protestns misszionrius lett kvetelte, mint a vilg brmely ms rsze. Az zsiai orszgokhoz kpest itt bizonyos ksssel indult el a munka, de a megtrtek szmt tekintve itt kamatozott leginkbb. Egy harmadik brit neve is missziolgiai fogalomm vlt: a Knai Belfldi Misszi alaptja, Hudson Taylor (1832–1905) elsknt hatolt be a knai partvidkrl az irdatlan orszg belsejbe.
A leghresebb amerikai ttrk Adoniram Judson (1788–1850) s felesge, Ann (1789–1826) voltak, akik Carey-vel kvntak dolgozni Indiban. Kongregcionalista hvkknt lptek a fedlzetre, de a hossz hajton baptista meggyzdsre jutottak, s Carey munkatrsa, William Ward be is mertette ket. Az indiai kereskedelmet javarszt ellenrzse alatt tart Brit Kelet-Indiai Trsasg azonban zletpolitikai megfontolsbl tiltotta a bennszlttek trtst – Carey-nek is meggylt velk a baja –, s Judsonk vgl Burmban telepedtek le (ma Mianmar az orszg neve). Itt Adoniram a Burma s Anglia kztt kipattant hbors konfliktus miatt kt vig snyldtt brtnben, a borzalmas krlmnyeket csak gy lte tl, hogy felesge rendszeresen megvesztegette rabtartit. Ezekrl s ms viszontagsgokrl Ann hossz levelekben szmolt be az otthoniaknak, s valsgos rajongtboruk alakult ki Amerikban. Mianmarban a mai napig hasznljk Judson bibliafordtst.
Az angolszsz vilg els nnepelt sztrjai, celebjei ezek az emberek voltak. m mellettk msok is ezrvel vllaltk fel a gyakran srig tart misszis munka nehzsgeit.
John Williams (1796–1839) az elsk kztt szolglt a csendes-ceni szigetvilgban, a dltengerek apostolnak neveztk. 1817-ben nhny misszionrius trsval Tahitin ttte fel a fhadiszllst. 1839 novemberben egy trsval elltogatott az j-Hebridk egyik kis szigetre, ahol a bennszlttek husngokkal vgeztek velk, majd felfaltk ket. Ugyanerre a sorsra jutott James Chalmers (1840?–1901) s fiatal munkatrsa, Oliver Tomkins. Chalmers 33 vig vgzett misszis munkt j-Guineban, egy felfedezton szenvedett mrtrhallt.
A misszis elhvstudattal rendelkez fiatal hvket azonban az ezekhez hasonl esetek sem rettentettk vissza. Amikor egyikket mg otthon figyelmeztettk az emberevk veszlyre, ennyit mondott: „Az n testt egy nap leengedik majd a srba, ahol a frgek fogjk megemszteni. m akr frgek, akr kanniblok tpllka lesz a test, Isten mindkettnket elhoz j, feltmadott testben – akkor ht mi a klnbsg?”
A dltengeri presbiterinus misszik ttrjnek, John Geddie-nek a szolglati sikert az egyik szigeten egy templomi felirat rzi: „Amikor 1848-ban partra szllt, egy keresztny sem lt itt. Amikor 1872-ben tvozott, mr senki sem volt pogny.”
Az Oxfordon vgzett John Coleridge Patteson (1827–1870) Melanzia anglikn pspke volt, a csendes-ceni szigetvilgon zajl anglikn misszikat is felgyelte. Hsz klnbz helyi nyelvjrst hasznlt folykonyan. 1871. szeptember 21-n reggel – tban a Santa Cruz-szigetek fel – Istvn mrtrhallrl prdiklt a fedlzeten. Amikor mg aznap partra lptek, a bennszlttek bosszbl t lndzsadfssel vgeztek vele, mert fehr kereskedk korbban t trsukat meggyilkoltk. Ezrekre ragadt r Patteson lelkesedse, amelyet a misszionriusi hivats irnt tpllt.
Allen Gardiner kapitny (1794–1851) vezette az els tarts protestns misszit Dl-Amerikban. Miutn a brit tengersztiszt megtelt Krisztus szeretetnek s a llekments szenvedlynek tzvel, egy lengyel trsval a dl-afrikai zuluk kztt kezdett evanglizlni, de a br hbor kitrse sztszrta a munkt. Ezutn j-Guinera utazott volna, m a holland hatsgok nem engedlyeztk a szolglatot. Ekkor a dl-amerikai kontinens cscsn, Tzfldn llt munkba. A bennszlttek ott olyan elmaradott szinten ltek, hogy Darwin hinyz lncszemnek csfolta ket. Gardiner nem tudta megnyerni a bizalmukat. Vgl hat trsval hen halt a kietlen fldn, mert a flvente utnptlst szllt haj nem kttt ki idben. Ksbb msok is rkeztek, akiknek tbbeket sikerlt hitre vezetni a bennszlttek kzl.
Bokszerlzads az „idegen rdgk” ellen
A protestns misszionriusok kulturlis felsbbrendsge sokszor okozott zavart, esetenknt katasztrft. Utbbira plda Marcus s Narcissa Whitman esete, akik az szak-amerikai Oregonban alaptottak misszit a Cayuse indinok kztt. Whitmank nyltan kritizltk az indinok olyan trzsi szoksait is, amelyek nem lltak ellenttben a Biblival. A Cayuse indinok szmra a valls s a csaldi let nem volt sztvlaszthat, de amikor nhnyan kzlk Whitmank hzban szerettek volna rszt venni az istentiszteleten, Narcissa kignyolta ket. Vgl vgeztek a „ggs” hzasprral, s mg tucatnyi ms fehrt is megltek.
A legslyosabb szervezett tmads Knban trtnt. 1899 utols napjn Sidney Brooks 24 ves misszionriust knai reakcisok elraboltk, rkig knoztk, majd meggyilkoltk. A knaiak neheztelse ezzel nem csillapodott, hat hnapon bell az szaki falvak laki ezrvel indultak lerombolni a kpolnkat, templomokat, rvahzakat, krhzakat s iskolkat, s ldsni kezdtk a misszionriusokat s a knai hvket. A bokszerlzadsnak elnevezett esemny volt a modern protestns misszis mozgalomra mrt legslyosabb csaps. Br a felkelsnek sok s sszetett oka volt, az agresszi mgtti legfbb okknt ma az idegenek arrogancijt nevezik meg.
Az 1840-es vektl a klfldi hatalmak egyik egyezmnyt a msik utn knyszertettk ki Knban. Az angolok, amerikaiak, francik, hollandok, spanyolok, nmetek s a legnagyobb szeletet kihast japnok felosztottk maguk kztt az orszgot. Radsul az idegenek terleten kvli sttuszt lveztek, gy semmilyen tettrt nem vonhattk felelssgre ket. Sokan nem rejtettk vka al a helybeliek irnt rzett megvetsket, s a knaiak szemben szent tradcikat nyilvnos nevetsg trgyv tettk.
Az 1890-es vek vgre mind tbb knainak lett elege mindebbl. A felkelk lre az sszehangolt klk Trsasga llt, azaz a bokszerek. Eredetk ismeretlen, de ekkorra mr valami misztikus aura vette krl ket. Vrs csuklszalagot s srga selyemvet viseltek, s mikzben rolvasssal s igzssel transszer llapotba hoztk magukat, gy hittk, az idegenek fegyverei nem ejtenek rajtuk sebet.
Propagandistik felsztottk a gylletet az „idegen rdgkkel” szemben. Ellensgeik „rdgi” mivoltt tbb szintre soroltk be: „elsrend rdgk” az idegenek, a keresztnysgre trt knaiak „msodrend rdgk”, az idegeneknek dolgoz vagy velk kollaborl bennszlttek pedig „harmadrend rdgk” voltak a szemkben.
Ezrvel terjesztettek rplapokat, tbbek kztt a nagy szenvedst okoz szrazsgrt is a nyugati misszionriusokat okoltk. 1900 janurjban felgyorsultak az esemnyek. Pekingben a csszri udvarban a reakcis erk jutottak befolyshoz, a bokszereket rendeletben is buzdtottk. A tl vgn s tavasszal a felkelk fokoztk tmadsaikat. Falvakat raboltak ki, s elszr lehetett hallani arrl, hogy knai keresztnyek vrt ontjk.
Jniusra elszabadult a pokol. A misszis pleteket leromboltk s felgyjtottk, s ldsni kezdtk a keresztnyeket. Jnius kzepre Pekinget is elrte az erszak. A partvidken llomsoz nemzetkzi hader akciba lpett az eurpaiak vdelmben, s elfoglaltak nhny knai erdt. Ezt a csszrn hadzenetnek tekintette, s jnius 24-n kiadta a rendeletet, hogy az idegeneket egsz Knban ljk meg.
A felkels a gyarmatostssal szembeni ktsgbeesett reakci volt. Nem kifejezetten a keresztnyellenessg motivlta, mgis legfkpp misszionriusok s keresztny hitre trt knaiak vltak ldozataiv – tbb szzan.
Shansi tartomny kormnyzja, J Hszn irnytotta a legvresebb mszrlst. Jlius 9-n knai keresztnyekkel egytt az sszes protestns misszionriust, csaldjukat, valamint a katolikus papokat s apckat a kormnyz el hurcoltk megbilincselve, majd pallossal kivgeztk ket, legtbbjket egyetlen csapssal. Fejeiket egy ketrecben a vroskapura helyeztk kzszemlre.
A vrengzs hrre a misszionrius csaldok s knai hveik gyalog, szvrfogaton vagy szamrhton tvoli vidkekre prbltak meneklni. Napokig, hetekig ztt vadknt bujkltak – voltak, akik sikerrel, voltak, akiknek megkegyelmeztek, msokat lekaszaboltak.
Augusztus 14-n egy nemzetkzi bntetexpedci felszabadtotta Pekinget, majd kifosztottk a vrost. Vidken is folytattk a kegyetlenkedst; egy brit kapitny lersa szerint sok rtatlan, bks helyi lakost is megltek vagy kiraboltak, „egsz krzeteket tettek a flddel egyenlv, knyrtelen mdon s szksgtelenl”. Mg a „misszionriusok” kztt is voltak, akik rszt vettek a fosztogatsban, akadt, aki „A zskmnyszerzs etikja” cmmel tanulmnyt is ksztett tette megindoklsra. Sok misszis trsasg pedig krtrtst kvetelt.
Azonban Tertullianus mondsa – „a keresztnyek vre mag” – Knban igaznak bizonyult: a klfldi s helybli mrtrok btorsga mr a kvetkez vtizedben hromszoros egyhznvekedst eredmnyezett. Sajnlatos mdon fl vszzadon t a knaiak haragja mgis tovbb ntt. A kommunistk 1949-ben trtnt hatalomra kerlsvel vgl minden „idegen rdgt” eltvoltottak az orszgbl. (Folytatjuk.)