hitdk
Fmen
 
Interaktv
 
Tikva
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Hrek

Hetek
HIT Rdi
ATV
Hrek Izraelbl
Vigyz-blog 
Bornemisza: TER 

 
Keresztnyldzsek
Keresztnyldzsek : Az llamegyhz rnyai (8)

Az llamegyhz rnyai (8)


Az llamegyhz rnyai

Orszg s hatalom – A keresztnyldzsek trtnete (8.)

A Nyugatrmai Birodalom buksval nem szûnt meg, sõt inkbb felerõsdtt az llamvalls s a tnyleges keresztnysg mellett kitart hvõk kztti konfliktus. A birodalom helyt a ppai llam vette t, a csszr utdai „Krisztus helytarti” lettek. Akik nem fogadtk el az j rendet, azoktl megvontk a keresztny megnevezst, s kirekesztettk õket az egyhzbl, ami ltal – mr tbb vszzaddal az inkvizci megjelense elõtt – szmkivetettekk s ldzttekk vltak. Az egyhzi, politikai s kzjogi tekintlyt egyarnt kizrlagosan megragad rmai egyhz mindinkbb hatalmi tnyezõknt s nem erklcsi-szellemi intzmnyknt lpett fel. Az ekkor kialakul llamegyhzi modell legalbb ezer vre meghatrozta Eurpa kpt. ldozatainak szma messze meghaladta Nr s a tbbi keresztnyldzõ rmai csszr vres bûnlajstromt.

Nagy Konstantin a birodalom megszilrdtsra egy olyan keresztny sznezet llamvallst kvnt, amely a csszrnak szleskr beleszlst biztost az egyhzi krdsekbe, ugyanakkor az uralkodtl nem vrja el a keresztnysg legalapvetbb erklcsi s szellemi kvetelmnyeinek betltst sem.
Konstantin, miknt minden rmai csszr Julius Caesartl fogva, viselte a pontifex maximus (sz szerint: nagy hdkszt) cmet, ami a pogny llamvalls legfbb irnyti pozcijt jelentette. 312-ben trtnt lltlagos megtrse utn nemcsak e pogny fpapi cmt rizte meg, hanem az irnyt szerepre is ignyt tartott a keresztny egyhzban. Mr 316-ban dntbrknt lpett fel klnbz keresztny irnyzatok vitjban, nmagt pedig az egyhz kls gyei pspknek nevezte.
A formld llamvalls jellegt jl mutatta a 325-ben tartott nevezetes niceai els egyetemes zsinat. Ezt az egyhzi gylst Konstantin hvta ssze, helyszne a niceai csszri palota volt, s tbb lsen maga elnklt. A birodalom minden rszbl megjelent mintegy 220 pspk elfogadta a csszrnak ezt az erteljes irnyt szerept, annak ellenre, hogy bibliai rtelemben t nem lehetett keresztnynek tekinteni, hiszen mindaddig mg meg sem keresztelkedett. Ugyanakkor tbb pogny templomot is pttetett, s nem sokkal a niceai zsinat eltt adta ki hres rendelett a vasrnap birodalmi nnepnapp nyilvntsrl. Ennek indoklsban az szerepelt, hogy e nap Sol Invictusnak, azaz a Gyzhetetlen Napistennek az nnepnapja, ezrt kell birodalomszerte megnnepelni.
Konstantin vezet egyhzi szerept az sem ingatta meg, hogy meglette elsszltt fit, Crispust s msodik felesgt, Faustt. A hivatalos egyhz fpapjait az sem zavarta, hogy a csszr jonnan pttetett fvrosnak, Konstantinpolynak a felavatsi napjt, 330. mjus 11-t csillagjsokkal jelltette ki, a vrosban szobrot llttatott Kbelnek, a Nagy Istenanynak, s az nnepsgek kezdetn segtsgl hvtk a hely szellemt is.

Czrok s ppk

A Nagy Konstantin ltal szmos kedvezmnyben s anyagi tmogatsban rszestett katolikus keresztnysg Nagy Theodosius csszr alatt vlt hivatalos llamvallss. A cs᭭szr 380-ban bocstotta ki Cunctos populos kezdet nevezetes rendelett. (Lsd a keretes forrsszveget.) Ekkor a hivatalos keresztnysg f igazodsi pontja mr a ppa ltal kpviselt katolikus vallsi felfogs lett. Elgondolkodtat, hogy a klnbz eurpai orszgokban hossz szzadokon t – sokhelytt egszen napjainkig – a mindenkori llamhatalom teljessggel a rendelet tartalma szerint viszonyult a Rmtl eltr keresztny kzssgekhez, mg akkor is, amikor bizonythatan nem is ismertk a 4. szzadi dokumentum szvegt. A rmai egyhz Theodosiushoz hasonlan a ksbbiekben is „rlteknek s eszteleneknek” igyekezett belltani a nem katolikusokat, megtagadva tlk a keresztny megnevezst s az egyhzi sttuszt, mikzben lejrat propagandval gyalzatos sznben igyekezett feltntetni ket. Kikzstssel (exkommunikci) s kitkozssal (anathma) elszr az „isteni bossznak” kvntk tadni ket, majd az llamhatalom rendszeresen gondoskodott a megbntetskrl is.
A Theodosius ltal kizrlagoss tett llamvallst szmos kivltsggal lttk el, melyekbl minden ms keresztny kzssget kizrtak. A hivatalos egyhz papsga s az egyhzi vagyon mentes volt mindenfle adktl, illetkektl s kzterhektl. A papsgot kivontk a vilgi trvnyszkek hatskre all. A klrusnak szerepet biztostottak az llamigazgats mkdtetsben, s megengedtk szmukra, hogy ennek jelzsre a rmai llamhivatalnokok megklnbztet ruhadarabjait viselhessk. Ez a magyarzata annak, hogy mikzben a Rmai Birodalom mr megsznt, llamhivatalnoki ltzete mindmig tovbb l a katolikus liturgiai ruhzat egyes darabjaiban. A birodalmi egyhz legfbb vdnke s vilgi feje a mindenkori uralkod volt. Ez a modell is tartsan tovbb lt Eurpa orszgaiban.

Knyszertsd õket bejnni!

Mg a birodalom keleti rszn a csszr vallsi teljhatalmt biztost cezaropapizmus fejldtt ki, addig a nyugati terleteken sokkal ersebb maradt a hivatalos egyhz befolysa az uralkodkra. Ennek a sajtos viszonynak a megalapozsban fontos szerepet jtszott Szent Ambrus, Miln pspke, a ngy nagy katolikus egyhztant egyike. szmos esetben szemlyes rhatssal, illetve egyhzi fenytkek alkalmazsval igyekezett rbrni a csszrt a hivatalos egyhz szmra kedvez politikai dntsek meghozatalra vagy a kedveztlenek megvltoztatsra. Ez a ksbbi szzadokban is pldaknt szolglt a katolikus rdekek kpviselinek.
Egyik hres esete 388 tjn trtnt, amikor a birodalomhoz tartoz Eufrtesz menti vrosban, Callinicumban a katolikus pspk gyjt szav templomi prdikcija utn a tmeg lerombolta s felgyjtotta a helyi zsinaggt. A vros zsid kzssge a csszrtl krte az oktalan pusztts megbntetst. Theodosius megvizsglva az gyet, a birodalom kzrendjnek hatrozott biztostsa rdekben elrendelte, hogy meg kell vesszztetni mindazokat, akik a rombolsban rszt vettek, a pspknek pedig sajt kltsgn kell helyrellttatni a zsinaggt. Ambrus tudomst szerezve a dntsrl, felhborodott hang levlben igyekezett rbrni a csszrt rendelete visszavonsra. „Mi a fontosabb – krdezte levelben –, az ncl fegyelem, avagy a valls gye? A polgri trvny betartsa msodrang a valls rdekhez kpest!” – hangslyozta. Amikor ltta, hogy nem rte el cljt, szemlyesen utazott Theodosius udvarba, akitl vgl az rvacsora megtagadsval tudta kiknyszerteni a rendelet visszavonst.
Ambrus dolgozta ki az llam s az egyhz viszonynak korai katolikus elmlett. Eszerint a keresztny llamnak az a ktelessge, hogy az llamhatalom eszkzeit az egyhzi clok szmra bocsssa rendelkezsre, az egyhz tmutatsainak megfelelen.
A hivatalos egyhz az llamhatalmi eszkzket keresztny rivlisainak elnmtsra is ignybe vette. Ebben mintaad szerepet jtszott Szent goston hippi pspk, a kzpkor legnagyobb hats katolikus teolgusa. Egyik legismertebb esete 411-ben trtnt a nevezetes karthagi hitvitn. Itt a donatistkkal mrkztt meg, akik szmos krdsben vele teljesen ellenttes nzeteket kpviseltek. Elutastottk az llam s az egyhz szoros sszefondst, ragaszkodtak ahhoz, hogy a keresztny vezetknek meg kell felelnik a Bibliban szerepl szellemi s erklcsi kvetelmnyeknek, s elutastottk a csecsemkeresztsget. goston teolgiai rvekkel eredmnytelenl igyekezett rbrni ket bibliai llspontjuk feladsra, ezrt az llam ltal a hitvita eldntsre kirendelt hivatalos dntbrhoz fordult nevezetess vlt szavaival: „Cogite intrare”, azaz „Knyszertsd ket bejnni”. goston e kt szt a Lukcs evangliumbl emelte ki, s eredeti jelentst teljesen megvltoztatva, az erszak alkalmazsra szltotta fel az llamhatalom kpviseljt. A felszlts nem maradt eredmnytelen. A hatsgok ezt kveten a donatistkat megfosztottk polgrjoguktl, hallbntets terhe alatt betiltottk sszejveteleiket, a donatista klrust szmztk, a hvekre pnzbntetst vetettek ki.

„Nmelyeket megvaktottak”

Az llamhatalom hatkony felhasznlsa rdekben goston volt az, aki megkezdte az erszakos trtsrl szl katolikus tants kidolgozst. Ehhez szembe kellett fordulnia mind az evangliumi igazsgokkal, mind pedig az addigi egyhzi tradcival, hiszen az jszvetsg sehol sem tantja az erszakkal trtn hitterjesztst. pp ellenkezleg, Pl apostol azt rta: „Az eretnek embert egy vagy kt ints utn kerld.” (Titusz 3:10) Msutt azt hangslyozza, hogy az cselekszik helyesen, „aki szelden fenyti az ellenszeglt, ha taln adna nekik az Isten megtrst az igazsg megismersre”. (2. Timtheosz 2:25)
Az els szzadok keresztny tanti is egysgesen elutastottk az erszak alkalmazst. Tertullianus azt rta, hogy a hit dolgban kerlni kell az erszakot. Ugyanezt a vlemnyt hangoztatta Lactantius, Origensz, Szent Hilarius s Toursi Szent Mrton is. gostonnak az erszak alkalmazsrl szl tantst a 6. szzad vgn I. Nagy Szent Gergely ppa fejtette ki rszletesebben s nmikpp gyakorlatiasabb hangvtelben. (Lsd kiemelsnket jobbra.) A neves ppa brmifle fizikai erszakot s knzst is megengedhetnek tartott. Ezt kveten ezek a mdszerek elfogadhatnak minsltek a rmai egyhz szmra. gy nem meglep, hogy amikor nhny vszzaddal ksbb, 1009 krl, az I. (Szent) Istvn-kori magyarorszgi trts egyik vezetje, Querfurti Brn rmmel rtestette a nmet–rmai csszrt, hogy most mr a magyarok tmegei jrnak templomba,
az alkalmazott mdszerrl azt rta:
„a mieink nmelyeket megvaktottak”. Ez nem valami helyi specialits volt, hanem a Szent goston s Nagy Szent Gergely ltal lefektetett katolikus trtselmlet gyakorlati alkalmazsa.

Hamis adomnylevl

A Rmai Birodalom llamvallsi pozcijt lvez katolikus egyhz szmra nagy kihvst jelentettek a npvndorls hullmai. A birodalomra tmad germn npek vagy pognyok voltak, vagy Jzus Krisztus isteni termszett s a szenthromsgot tagad arinusok, gy vallsilag mindenkppen lesen szemben lltak Rmval. 476-ban a Nyugatrmai Birodalom megdntsvel az addig kivltsgos helyzet egyhz hirtelen a legyztt birodalom legyztt vallsv lett. A f krds az volt szmra, hogy az ellensges s idegen nyelv npek krben hogyan tud ismt kizrlagos llamvallss vlni.
Az hajtott cl elrshez a frankok segtsgvel vezetett az t. Miutn Reims pspke, Szent Remigius hiba ajnlotta fel szolglatait a pogny frankok kirlynak, Klodvignak, mersz akciba fogott Burgundiban mkd pspk trsval, Szent Avitusszal egytt. Mdszerk az volt, hogy katolikus felesget igyekeztek az uralkod mell lltani. Buzg szervezmunkjukat siker koronzta, amikor a fiatal pogny kirlyt sszehzastottk egy katolikus burgund hercegnvel. Azonban mg gy is vekbe telt, mg vgl a felesg kitart tnykedse nyomn a frank uralkod 498-ban megkeresztelkedett, udvarnak mintegy hromezer tagjval egytt.
Ezzel ismt llamvallss lpett el a katolicizmus, s lnyegt tekintve tovbb mkdhetett a birodalmi egyhz Rmban kialakult modellje. Ennek megfelelen Klodvig hvta ssze az els frank katolikus zsinatot. Az itt szletett hatrozatokat az uralkod hagyta jv, s t krtk fel, hogy „biztostsa az oly sok pspk hatrozatainak betartst”.
A mind nagyobbra nveked Frank Birodalom Nagy Kroly korra (768–814) magba foglalta Nyugat-Eurpa nagy rszt, s mindentt llamhatalmi ervel gondoskodott a birodalmi egyhz megkrdjelezhetetlen uralmrl. Nagy Kroly vallsi tren is a rmai csszrok utdnak tekintette magt, s legfbb egyhzi tancsadjval, Alcuinnal jrafogalmazta a keresztny uralkodi eszmnyt. Ennek szerves rszt alkotta, hogy harcolnia kell a katolikus egyhz rdekeirt, kzdenie kell az eretnekek ellen, s segtenie kell a hit terjesztst. Az uralkodt defensornak, vagyis az egyhz vdelmezjnek neveztk, tovbb legfbb vilgi vezetjnek, rectornak, st mg praedicatornak, teht igehirdetnek is. A Nagy Kroly ltal kpviselt uralkodtpus s a birodalmi egyhzmodell meghatroz minta volt a kzpkori Eurpa ksbb szervezd llamai – tbbek kztt I. Istvn Magyarorszga – szmra is.
Komoly hatalmi ambcii voltak a frank tmogatssal 756-ban megalakult ppai llamnak. Ezt mutatja a Konstantini Adomnylevl (Donatio Constantini) elnevezs oklevl, amely valjban nem Konstantintl szrmazik, hanem a 8. szzad msodik felben a ppai udvarban ksztett hamistvny. A kzpkor szzadaiban azonban mint hiteles dokumentum a ppai trekvsek egyik f hivatkozsi alapjt jelentette. A hamistvny a ppt a vilg legfbb uraknt lltja be, akinek minden vilgi hatalom al van rendelve, tovbb az egyetemes egyhz egsze is az fsge al tartozik.
Amikor III. Le ppa csszrr koronzta Nagy Krolyt (800), ezt gy igyekezett belltani, hogy a ppasg a forrsa a csszri hatalomnak is.

Kiforgatott vzkeresztsg

Az llamvallss tett katolicizmus mr a Rmai Birodalom idszakban fokozatosan eltvolodott az evangliumi alapoktl, st megkezddtt a bibliai igazsgok felcserlse a Biblival szembenll j tantsokkal. Egy olyan folyamat bontakozott ki, amely sok szempontbl hasonltott a Pter apostol ltal megfogalmazott elrejelzsekre: „lesznek hamis tantk, akik veszedelmes eretneksgeket fognak becsempszni… s sokan fogjk kvetni azok romlottsgt, akik miatt az igazsg tja kromoltatni fog.” Az j tantsok fknt azokat a keresztny alapigazsgokat tmadtk, amelyek kulcsfontossgak a hatkony s sikeres keresztny lethez.
Ezek kz tartozott a vzkeresztsg, azaz az jjszlets krdse. A Biblia elengedhetetlennek tartja a hitbl trtn vzkeresztsget. Ez az, ami ertlenn teszi a bnt az ember letben, tovbb ez biztostja az azonosulst Jzus Krisztussal, s ezltal szletik meg egy keresztny letben az j ember, ami nlkl nem lehetsges l kapcsolat Istennel. Az els kt szzadban egyntet volt az a vlemny, hogy a vzkeresztsg csak hitbl trtnhet, mert ez biztostja a hozz kapcsold evangliumi gretek rvnyeslst. A 3. szzad elejn ugyan Origensz a csecsemkeresztsget is elfogadhatnak nyilvntotta, de vlemnye nem tudott elfogadott vlni. gy a 4. szzad msodik felben mg a hivatalos keresztnysg kreiben is a hitbl trtn felnttkori vzkeresztsg volt az ltalnosan elfogadott gyakorlat. Jl mutatja ezt, hogy a 4. szzad valamennyi hres katolikus szemlyisge felnttkorban keresztelkedett meg.
Szent Ambrus hirdette a 4. szzadban elszr a csecsemkeresztsget, de tantvnya, Szent goston volt az, akinek sikerlt ezt a gyakorlatot ltalnoss tennie a Rmai Birodalomban. gostonnak ez esetben is szembe kellett fordulnia mind a Szentrssal, mind az addigi keresztny tradcival. A Bibliban nincs plda csecsemkeresztsgre. Vannak, akik azokat az eseteket kvnjk ellenrvknt felhozni, ahol az jszvetsgben valaki hzanpnek megkeresztelkedsrl van sz. Megjegyzend, hogy a hznp fogalmba az 1. szzadban bizonythatan nem rtettk bele a csecsemket.
gostonnak sokat kellett vitznia kortrsaival. Az llamegyhzon kvli donatistkat llamhatalmi ldzssel igyekezett elnmtani, msokat pedig vitairatokkal. A csecsemkeresztsget elutast Pelagius elleni iratban mr olyan vgletes llspontot kpviselt, miszerint „dm ta rk krhozatra jutnak mg a csecsemk is. Ha egy kegyes anynak a csecsemje meghal, mieltt bemerthettk volna, biztosan elvsz, mg egy Krisztus ellensgnek a gyermeke, akit bemertettek dvzl”.
Miutn a 6. szzadra hathats llami tmogatssal sikerlt a keresztnyek krben ltalnoss tenni a csecsemkeresztsget, ezt „apostoli szent tradcinak” nyilvntottk, mg az eredeti biblikus felnttkeresztsget halllal bntetend eretneksgnek minstettk. E slyos torzuls mig tart hatst jelzi, hogy sok helytt mg a 20. szzad vgn is szekts jelensgnek tartottk, ha valaki a csecsemkeresztsget elutastva, hitbl, felnttkorban mertkezett al.

Mgikus percek

Hasonl folyamat jtszdott le a keresztnysg egyik legfbb szellemi cselekmnye, az rvacsora vonatkozsban. A 4. szzadtl, fknt Aranyszj Szent Jnos nyomn terjedt el az a tants, hogy a misnek nevezett rvacsora Jzus Krisztus golgotai keresztldozatnak megismtlse. Ezrt beszlnek mindmig miseldozatrl, ldozpaprl, elsldozsrl. Holott a Szentrs egyrtelmen kijelenti, hogy a golgotai keresztldozat egyszeri, tkletes s megismtelhetetlen.
A 7-8. szzad folyamn egy jabb vltozs kvetkezett be a misben. A laikus hvektl megvontk a bort, annak ellenre, hogy a Biblia szerint az rvacsorai bor Jzus vrvel val kzssget biztost, amivel kapcsolatban az evanglium szmos alapvet ldst gr a hvknek. A legfbb torzuls az tlnyegls (transzszubsztancici) tantsnak bevezetsvel kvetkezett be. Eszerint a misben az ostyt s a bort a pap Jzus Krisztus valsgos testv s vrv vltoztatja t, s ezrt az tvltoztatott ostyt s bort imd hdolatban kell rszesteni.
E tantst a 9. szzadban fogalmazta meg Paschasius Radbertus nmet bencs apt s iskolamester. Sokig mg a hivatalos egyhzban sem fogadtk el, tbben eretneksgnek minstettk. Vgl 1215-ben a IV. laterni zsinaton nyilvntottk dogmv, azaz megkrdjelezhetetlen hitigazsgg.
A ksbbiekben a Biblia alapjn szmos keresztny felhvta a figyelmet, hogy az fizikai anyag tvltoztatsra vgrehajtott rtus azzal a veszllyel jr, hogy a mise sorn mgia trtnik, mikzben az lettelen ostya s bor eltti trdhajts, hdolat pedig egyrtelmen a blvnyimds kategrijba tartozik.
Az llamvalls kpviseli a hit legfbb forrsul szolgl Szentrs knonjt, azaz knyveinek sszettelt is megvltoztattk. Ebben is Szent goston jtszott dnt szerepet. Az els ngy szzadban a keresztnyek egynteten az gynevezett hber knont fogadtk el az szvetsget illeten, amely harminckilenc knyvet tartalmazott. A 4. szzad vgn azonban goston arra a meggyzdsre jutott, hogy e hber knonhoz mg tovbbi ht knyvet kellene csatolni. Ezekben azonban szmos olyan megllapts tallhat a hitre vonatkozan – mint pldul a Makkabeusok knyvben a halottakrt mondott ima –, amely nincs sszhangban a Biblia egsznek a kijelentseivel, gy heves vita bontakozott ki. Jellemz, hogy pldul Szent Jeromos, a Vulgata hres fordtja az goston ltal javasolt ht knyvet nem tartotta isteni ihletettsgnek, ezrt tbbsgket le sem fordtotta. gostonnak csak hrom nagy zsinat alatt (Hippo,  393 s Karthag, 397 s 419) tbb mint negyed szzados szvs rvelssel sikerlt elrni, hogy a katolikus szvetsg rszv tegyk az ltala javasolt ht knyvet.

rk szzek

Ltvnyos eltrst jelentett a bibliai hittl az is, hogy a hivatalos egyhzban mr a 4. szzadtl fokozatosan teret hdtott az elhunyt mrtrok s szentek kultusza, valamint a hozzjuk mondott imk s segtsgl hvsuk. Annak ellenre, hogy a Biblia egyrtelmv teszi, miszerint „egy a kzbenjr Isten s emberek kztt, az ember Krisztus Jzus” (1. Timtheosz 2:5), tovbb „nem is adatott az emberek kztt az g alatt ms nv, mely ltal kellene neknk megtartatnunk” (Apostolok cselekedetei 4:12).
A Szentrs alapjn az is egyrtelm, hogy az elhunytakkal val kommunikci a spiritizmus krbe tartozik. Az llamvalls erszakos terjesztse sorn mr a 4. szzad vgtl hatalmas pogny tmegeket knyszertettek be a katolikus egyhzba. k szvsan ragaszkodtak korbbi hitfelfogsuk fbb elemeihez. A katolikus egyhz Nagy Szent Gergely ppa tmutatsai alapjn ksz volt kompromisszumot ktni a npi elvrsokkal. Ennek nyomn egyrszt szmos pogny istensg kultuszhelyt tvettk, mint pldul Rmban a Pantheont, amelyet a minden pogny istensg templombl a katolikus mindenszentek s Mria templomv tettk. Hasonlkppen Athnban az egykor az rk szz Pallasz Athnnek ptett Parthenont az rk szznek nevezett Mria kultuszra kezdtk hasznlni. Emellett szmos korbbi pogny istensg nevet vltoztatva be is plt a szentek kultuszba. Ksbb sokan mr bizonyra nem is sejtettk, hogy mikzben pldul Szent Gyrgyhz vagy Szent Brigitthoz imdkoztak, valjban si pogny istensgekkel, mitikus lnyekkel kerestk a kapcsolatot.
A szentek tiszteletn bell kiemelt szerepet kapott a Mria-kultusz. Itt nem egyszeren Jzus anyjnak a fokozott tiszteletrl van sz. Mria alakjt ugyanis az vszzadok sorn olyan jellemzkkel ruhztk fel, amelyek egyrtelmen korbbi pogny istennk tulajdonsgai. Ilyen pldul Mria istenanyasgnak tantsa, melyet a 431-ben Efzusban tartott zsinaton tettek egyhzi dogmv rendkvl heves vitk utn. (Sokatmond a helyszn is, hiszen a vros a hres kiszsiai anyaistenn, Artemisz, azaz Diana f kultuszhelye volt.)
A dogma elfogadsa ellen rvel Nesztoriosz, Konstantinpoly pspke arra hivatkozott, hogy a theotokosz, azaz istenanya, istenszl kifejezs Mrira vonatkozan azt a tves elkpzelst eredmnyezheti, miszerint Jzus Mritl nyerte az isteni termszett, holott azt az Atytl kapta. megfelelbbnek tartotta volna a khrisztotokosz, azaz krisztusszl jelzt. A zsinaton azonban vgl tbbsgbe kerltek az istenanyasg dogmjnak hvei. Nesztoriusz tantst eretneknek blyegeztk, s t megfosztottk pspki mltsgtl.
Mria rk szzessge is pogny istennk tulajdonsga. Ilyen volt a mr emltett Pallasz Athn, illetve a pogny magyar hitvilg Kisboldogasszonya. A bibliai Mrinak ezzel szemben az evangliumok beszmolja szerint Jzus szletse utn frjtl mg ngy fia s lenyai is szlettek (Mt evangliuma 13:55-56) Emellett pogny istennk jellemzje az g kirlynje cm is.

Krisztus helyett

A Mria-kultusz Madonnjt emellett tbb olyan tulajdonsggal is felruhztk, amely kifejezetten srti Krisztus szemlyt. Ezek kz tartozik Mria szepltlen (azaz eredend bn nlkli) fogantatsnak tantsa. A Szentrs tansga szerint csak Jzus fogant eredend bn nlkl, azaz szepltlenl. ppen ezrt csak tudott tkletes ldozatot bemutatni Istennek, s ezzel elvgezni az emberisg megvltst. Az a tants, amely szerint Mria anyjnak, Annnak a mhben szintn bn nlkl fogant, s gy is alkalmas a megvltsra, slyosan csorbtja Jzus egyedlll szerept az emberisg megvltsban.
A hivatalos llamegyhz az vszzadok sorn egyre tbb bibliaellenes tantssal s vallsi gyakorlattal telt meg. Az ezredfordul utn megindul kzpkori keresztny megjulsi mozgalmak tettek ksrletet arra, hogy megszabadtsk az egyhzat a bibliaellenes tradci slyos terhtl. (Folytatjuk.) (A szerz trtnsz.)


NAGY THEODOSIUS RENDELETE (380)

Megparancsoljuk, hogy mindazok a npek, amelyek a mi kegyelmes kormnyzatunk uralma alatt llnak, abban a vallsban ljenek, amelyet a hagyomny szerint Szent Pter apostol adott t Rma npnek, s amely azta is tretlenl l napjainkig: az a hitvalls ez, amelyet Damasus ppa s Pter Alexandria pspke, az apostoli szentsgû frfi is helyesnek tart… Meghagyjuk, hogy akik ezt a hitvallst kvetik, a „katolikus keresztnyek” nevet viselhetik, a tbbiek azonban, akiket eszteleneknek s õrlteknek tlnk, az eretnek hitvallsuknak megfelelõ gyalzatos nevet viseljk, gylekezeteik nem nevezhetik magukat ecclesiknak s egyelõre az isteni bossznak adjuk t õket, de majd, amidõn isteni sugallatbl erre utastst kapunk, magunk is gondoskodunk megbntetskrõl.

Mg nincs hozzszls.
Csak regisztrlt felhasznlk rhatnak hozzszlst.
 
Naptr
2025. Februr
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
Hirdetsek
 
Idjrs

Idjrs elrejelzs

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
Archvum
A blogban mg nem tallhat bejegyzs.