Az egyhztrtnelem taln mig legnagyobb ellentmondst rejti az a krds, amelyet a felekezeti elfogultsgoktl mentes trtnszek vagy egyszer laikus szemllk ma is gyakran feltesznek: hogyan vlhatott az egykori vdettsget lvez zsid felekezetbl, a ksbb helyi szinten, majd pedig birodalomszerte szisztematikusan ldztt keresztny egyhzbl a 4–5. szzadra hitelvi s/vagy intzmnyi rivlisainak mdszeres s knyrtelen ldzjv, amely erre a clra ppen annak a birodalomnak az llami gpezett hasznlta fel, amelynek rszrl alig egy szzaddal korbban mg maga is ldztetst szenvedett el. A virgz kzel-keleti s szak-afrikai kzssgek sztversnek kvetkeztben a keresztnysg kzpontja Rmba kerlt t. A vdtelenn vlt trsg pedig elbb a vandlok, majd a muzulmn seregek tmadsa nyomn a mai napig kikerlt a keresztnysg frambl.
Az sszetett krds megvlaszolshoz a 3. szzad esemnyeit is szemgyre kell vennnk, amikor is a keresztnyek ldzse egyre inkbb birodalmi mreteket lttt, s csszri szinten nyert trvnyi megalapozst a szzad kzeptl. (Lsd sorozatunk korbbi rszt: Caesar kontra Khrisztosz. Hetek, 2011. februr 4.) Az intenzvebb vl, majd gyakorlatilag vtizedeken t tart ldzsek ugyanis, klnskppen a harmadik szzad kzeptl, egyre slyosbod nyomst gyakoroltak a keresztny kzssgek vezetire, s immr a trsadalom minden szegmensbl szrmaz hvk tmegeire. A nyomsra, az ldztetsre, a brokratikus eszkzkkel val ellehetetlentsre (lsd pldul a Decius ltal kiadott libellus-rendeletet), s vgs soron a tmeges kivgzsekre klnfle vlaszok szlettek: a kszsges, szinte felajnlkoz behdolstl egszen a vgskig kitart hitvallsig s az ezrt jr vrtansg vllalsig.
Mindebbl pedig egyenesen kvetkezett, hogy az egyhzon bell olyan kategrik jttek ltre, mint a bukottak (lapsi), az egyhzi javakat, szent iratokat a hatsgoknak kiszolgltatk (traditores), az elmeneklk, az letket hamis ldozigazolssal megmentk, a hitvallk (confessores), illetve a vrtank (martyres). Ugyanakkor ezek az vtizedek egyben ki is leztk a mr a msodik szzadtl a keresztnysgen bell feszl ellentteket s vitkat, spedig az apostoli segyhz mintit, a karizmk gyakorlst s parziavrst rz s tovbbra is inkbb a karizmatikus tekintlyekre pt mozgalmak s irnyzatok, illetve a Jzus visszajvetelt immr vgrvnyesen a tvoli jvbe helyez, s gy mindinkbb a jelen viszonyai kztt berendezked tbbsgi keresztnysg kpviseli kztt.
Az ldzsre adott vlaszok tekintetben az elbbiek kzl sokkal tbb hitvall s gy tbb mrtr is kerlt ki, mint azt mrtkad trtnszek, gy pldul Paul Johnson oxfordi trtnsz is megllaptja A keresztnysg trtnete cm munkjban: „A keresztny bredsi csoportok, a »nyelveken beszlk« voltak a legmakacsabbak s a leginkbb hajthatatlanok. A korai mrtrok tlnyom tbbsge azokbl a csoportokbl kerlt ki, akiket az egyhz a ksbbiekben eretneknek nyilvntott.”
ppen emiatt taln semmit nem tudnnk e csoportok s mozgalmak valdi rtkrendjrl, felfogsrl, hitvallsrl, ha a mig legkiemelkedbb latinul r teolgus, a karthgi Tertullianus nem csatlakozott volna hozzjuk. Tertullianus a fram egyhzban tapasztalt erklcsi visszssgok s a klrus szerepnek dominancija miatt szaktott korbbi egyhzval, miutn szemlyes tapasztalatot szerzett a „Parakltosz”, vagyis a Szentllek mkdsrl s erejrl. Ezt kvet mveiben szmos alkalommal ostorozta a Szellem munkjt elutast s gy a szellemi karizmk helyett csak lelki skon mkd, Pl apostol utn „pszichikus”-nak titullt nagyegyhzat, s hevesen vdelmezte a szellemi karizmkban megjul „pneumatikus” egyhzat.
Segt a szenvedsben
Ebben a korszakban a kvetkezkppen r egy katolikus bartjnak az ldzs idejn tanstott meneklsrl: „Amikor teht a vezetk meneklnek, a nyj tagjaibl ugyan ki fog kitartani, amikor a legfelsbb fokig arrl gyzik meg, hogy meneklni kell? Az bizonyos, hogy a j psztor lett adja juhairt. (…) Rossz psztor az, aki a farkast ltva menekl, s prdnak otthagyja a juhokat; az ilyen psztort kiverik a majorbl, kldetsnek brt krptlsul visszatartjk, st mg elz brbl is krptlst kvetelnek azrt, amivel az Urat megrvidtette. (…) Ezrt teht az egyhz elljrinak nem szabad meneklni az ldzs idejn. (…) Nem azt keresik, aki a szles ton ksz jrni, hanem azt, aki a keskenyen; s emiatt is szksges a Parakltosz, aki elvezet minden igazsgra, aki mindennek eltrsre figyelmeztet. Akik megkaptk, nem ismerik az ldzs elli meneklst, sem maguk pnz ltali kivltst, mert vk az, aki szszljuk lesz a szmonkrsnl, gy segt lesz a szenvedsben.”
Tertullianus felfogsa egy kompromisszummentes, mr-mr provokatv magatartsra enged kvetkeztetni, amely mozgalmnak tagjait jellemezhette. A fram keresztnysgben gyakran szemre is vetettk a montanistknak, hogy szinte keresik a mrtrsgot, s provokljk az ldzket. Az ortodoxia azt is felrtta nekik, hogy az ltaluk vezetett gylekezetekben asszonyoknak is juttattak egyhzi tisztsgeket. Msok pnzzel kapcsolatos vdakkal illettk a nagy befolys vezett, mondvn, hogy risi pnzsszegeket kezel, feltn s hivalkod utazsokat tesz, valamint kiemelked javadalmazst biztost legkzelebbi kvetinek. Az ellene megfogalmazott vdak egy rszrl mg az ortodox pspkk is elismertk, hogy kznsges hazugsgok. Euszebiosz pspk pldul emltst tesz egy trtnetrl, miszerint Montanus s egyik f prfta asszonya kzsen kvettek el ngyilkossgot, de rgtn hozzteszi, hogy ez koholmny. „Az elmlet hamarosan odig jutott, hogy a tantsban val eltvelyeds mr nmagban is erklcsi romlst jelent – az ortodox vitzk teht ktsgbe vontk a jhiszemsget is.”
Paul Johnson szerint a legszigorbb letet kvetel s leginkbb istenfl kzssgek vonzottk a legtbb hvt, s voltak a legsikeresebbek, m ppen ezrt ket tmadtk legelkeseredettebben az ortodox vezetk. Hogy mirt nem maradtak fenn jelents szmban hiteles beszmolk ezekrl a korai bredsi mozgalmakrl? Nem vletlenl: amikor az eretnekek elleni harc a hitvitk szakaszbl tlpett az llami segdlettel folytatott ldzsbe, a megblyegzett mozgalmak s szerzk rsait megsemmistettk. Tertullianus rsmvei csak azrt kerltk el az „emlkezetbl val trls” vgzett, mert alkotta meg rsaiban a latin nyelv keresztny teolgia szakkifejezseinek nagy rszt, amelyeknek fontos szerepe lett Krisztus termszetrl folytatott a 4–5. szzadi vitkban s a hitvallsok megszvegezsben.
A Szellem egyhztl a pspkk egyhzig
A katolikus ortodoxia mr a msodik szzadtl kezdve elindult az egyszemlyi, monarchikus pspki tekintly megerstsnek tjn, s az egyhz doktrinlis s intzmnyi egysgnek elveit, a pspkknek az apostoloktl val szemlyi jogfolytonossgt olyan dogmatikai erdrendszerr dolgozta ki, amelyek eredetileg elssorban a gnosztikus kihvsokra val vlaszok voltak, azonban hamarosan a rendszert bellrl brlk, a keresztnysget bibliai alapokon megjtani igyekv mozgalmak s szemlyek is hamar kvl talltk magukat a katolikus egysg sncain, s egyttal az egysg minden megbontja megkapta az eretnek megblyegzst is, fggetlenl tnyleges hitbeli meggyzdstl.
A vita a harmadik szzad folyamn elssorban a tekintly krdse krl forgott, spedig a pspk szellemi tekintlye, valamint az ltala vgzett szolglatok rvnyessge krl. A krdst az hozta felsznre igen lesen, hogy a harmadik szzadi ldztetsek az egyhzban s elssorban a fram, katolikus egyhzban tmeges tagadst, rulsokat, hitehagyst vltottak ki, amelyekben sok esetben a pspkk is rintett vltak. Amikor Decius csszr meghirdette a nagy keresztnyldzst, az egyhznak mr sok volt a vesztenivalja.
A vszhelyzet, amely megszaktsokkal ugyan, de hatvan ven t, egszen Constantinus trelmi rendeletig tartott, az egsz birodalomban megrendtette a keresztny kzssgeket.
Cyprianus, Karthg pspke arrl szmol be, hogy Afrikban az emberek – pspkeik vezetsvel – seregestl jelennek meg az elljrsgokon, hogy bejelentsk, kszek ldozatokat bemutatni „sajt jszntukbl” a hivatalos isteneknek. A hit elhagysa, az aposztzia nyomban az erklcsk ltalnos sszeomlsa kvetkezett be. „Sok pspk, akinek az lett volna a feladata, hogy btortsa az embereket, s pldt mutasson nekik, feladta a szent szolglatot, elhagyta a nyjt, de mg a vidket is, s megprblt pnzt szerezni magnak, csalrdsggal s fondorlattal birtokot szerzett, vagy uzsorval foglalkozott” – rja Cyprianus a bukottakrl. Az ldzs sorn tagadv lett vagy ms mdon kompromittldott keresztnyek tmegei s a hivatalos papsg kzl a vrkkel tanskod mrtrok mellett a brtnt s knzsokat kill hitvallk kimagaslottak, s spiritulis tekintlyre tettek szert.
Az ldzsben elbukottak sok esetben hozzjuk fordultak, hogy az ldzs elltvel az egyhzba val visszafogadsukat kieszkzljk, ez a gyakorlat azonban megkrdjelezte a hivatalos papsg bnbocst privilgiumait. Cyprianus, aki a katolikus egysg teolgusa is volt, a pspk s az egyhzi hierarchia tekintlyt magasan flbe helyezte akr a hitvallssal vagy ppen a mrtrsggal szerzett szellemi tekintlynl, s egyenesen azt rja A katolikus egyhz egysgrl cm mvben a hivatalosan felszentelt pspktl fggetlenl a hitvallk krl szervezd kzssgekrl: „Mg ha meg is lik az ilyet a keresztny nv megvallsrt, ezt a szennyfoltot a vr sem mossa le. A szthzs kiengesztelhetetlen slyos bn, mg a hall elszenvedse sem tiszttja le.”
Vgs soron fogalmazza meg azt a mig vissza nem vont dogmt, hogy a katolikus egyhzon kvl nincs dvssg, vagyis az dvzt Megvlt helyett az dvzt egyhz s papsg dogmjt. Noha maga lamentl a pspkk hittagadsa fltt, mgis elkeseredetten vdelmezi tekintlyket, brmit is tettek vagy nem tettek az ldzs idejn. Az ltala is tisztelt Tertullianus mg gy r a szellemi hatalom krdsrl: „…az egyhz maga lnyegt tekintve a Szent Szellem… s ebben az rtelemben az egyhz termszetesen bocst meg bnket, azonban a Szellem Egyhza a Szellem emberei ltal, nem pedig egy bizonyos szm pspkbl ll egyhz. Mert az r rendelkezik a jogokkal s a dnts szabadsgval, nem pedig a szolga, az magt Istent illeti, nem pedig a papot.” E mondatai alapjn Tertullianust joggal nevezik egyes kutatk a protestantizmus elfutrnak is.
Birodalmi keresztnysg s keresztny birodalom
A fram keresztnysg az intenzv ldzsek sorn tapasztalt megrzkdtatsokra s a hitvallk rszrl a hivatalos klrust rt erklcsi s szellemi brlatokra vlaszul nem a szellemi megjuls programjval vlaszolt, hanem a formlis egysg ideolgiai erdtmnynek sncai mg vonult vissza, kitasztva mindenkit, aki ezt valamilyen mdon megkrdjelezte. Mindekzben a kegyetlen ldzsek egyttal olyan demogrfiai trendezdst eredmnyeztek a keresztny npessg sszettelben, hogy a hitvall keresztnyek tbbsge lett ldozta meggyzdsrt, mikzben a vlsgos vtizedeket a kompromisszumra ksz keresztnyek tbbsge tllte, s gy k alkottk a constantinusi konszolidci korban a fram egyhz tbbsgt is.
Ahogyan a hangsly egyre inkbb a szervezeti egysg s a hierarchikus felpts irnyba toldott, a katolikus egyhz a harmadik–negyedik szzad forduljra maga is a birodalom egyfajta tkrkpe lett, amely sajt llamigazgatsi brokrcijval, a pspkkkel s hivatsos rstudi rtegvel, egysges doktrnarendszervel s azok tekintlyi rtelmezsvel birodalom lett a birodalomban. Valsgos vilgi tnyezv vlt, amelynek monolitikus egysge birodalompt s -stabilizl tnyezv vlhatott az ldzssel taln e szempont miatt is felhagy Constantinus csszr szemben, aki gyakorlati mdon felismerte, hogy immr a katolikus egyhz ideolgija remekl egybevg az egyetemes avagy katolikus birodalmi llam cljaival s szksgleteivel. Ezrt felhagyott a kiresedett pogny llamvallssal, hogy szvetsgre lpjen egy fiatal s dinamikus partnerrel, a keresztnysggel. „Ez teht Constantinus csszr toleranciarendeletnek egszen evilgi s racionlis magyarzata – elemzi a krdst a trtnsz. – Az ltalnos vallsi trelem constantinusi llspontja azonban nem volt sokig tarthat… A birodalom elkpzelni sem tudta, hogy ne ldzze a keresztnysget; amikor pedig el- s befogadta, egyre nehezebben llta meg, hogy ne ldzze annak – kls vagy bels – ellensgeit. Ugyanezek a knyszerek gytrtk az egyhzat is, amely… puszta megtrsre htoz, szenved ldozatbl monopliumra tr ertnyezv vlt” – rja Johnson.
Constantinus szmra termszetszer volt, hogy mint pontifex maximus, azaz legfbb vallsi vezet, hasonlan a tbbi pogny valls papsghoz, az jonnan elfogadott keresztny egyhz papjait, pspkeit is klnfle kivltsgokban rszestse, llami tisztviseli rangba helyezze ket, ezrt pldul felmentette ket a kltsges kzhivatalok viselse s a helyi adk all. Ennek viszont az volt a kzvetett s mrhetetlenl nagy horderej kvetkezmnye, hogy hamarosan a csszr lett a hitelvi krdsekben a dntbr, aki maga elnklt a zsinatokon, holott csak a hallos gyn keresztelkedett meg, s megtrse is szmos ellentmondst hordozott. A milni ediktum bklkeny s tolerns deklarcija ellenre is talny, hogyan fogadhatta el hitbeli igazsg krdsben a keresztny egyhz a csszr illetkessgt.
„Mi kze a csszrnak az egyhzhoz?”
A negyedik szzadot vgigksr vita s erszakos konfliktus, amely az szak-afrikai keresztnysg ksbb tragikuss vl sorsban mly nyomot hagyott, mindjrt a csszr Maxentius feletti gyzelmt kveten, Karthg pspknek megvlasztsa kapcsn robbant ki. 311-ben Caecilianust vlasztottk pspkk, azonban ezt sokan, mintegy nyolcvan numdiai pspk nem tudta elfogadni, mivel a felszentelst egy gynevezett traditor, vagyis az ldzs idejn a szent rsokat kiszolgltat pspk vgezte el, s ezrt azt rvnytelennek tartottk. Ezrt helyette Majorinust, majd pedig Donatust vlasztottk pspkk.
A vita sorn mindkt fl Constantinushoz fordult, akinek megbzsbl elszr Miltiadsz rmai pspk elnkletvel itliai s galliai pspkk gylse dnttt Caecilianus javra, majd miutn ezt Donatus nem fogadta el, 314-ben Constantinus Arelatba (a mai Arles) sszehvta a nyugati birodalom pspkeit, s ez a gyls szintn Caecilianust erstette meg szkben, st azt a nagy jelentsg elvi dntst is megfogalmaztk, hogy a pspki flszentels akkor is rvnyes, ha trtnetesen a pspk traditor, vagyis rul volt, mivel a felszentels akkor is rvnyes, ha a felszentelst vgz pspk trtnetesen erklcsi okbl mltatlann vlt. Ez azrt br rendkvli jelentsggel, mert ezzel vlt teljess s vgrvnyess a pspk s a papsg mint klrus elklnlse a laikusoktl, mivel a klrus ltal kiszolgltatott szentsgek (a keresztels, a bnbocsnat stb.) a klerikusnak adott felhatalmazs ltal automatikusan rvnyeseknek tekintendk, s arra e szerint semmifle mdon nincs befolysa az illet klerikus erklcsi llapotnak s tetteinek.
A puritn erklcs szak-afrikai keresztnyek tbbsge, akikben jcskn ott munklt a Rmval egybknt sem rokonszenvez pun tradci is, heves ellenkezssel fogadtk ezt a dntst, s tovbbra is abban hittek, hogy az egyhz a kivlasztottak s a szentek kzssge, s a pspkknek mindenkppen feddhetetlennek s tmadhatatlannak kell lennik, ami nem mellesleg sszhangban is volt Szent Plnak az ez gyben Timotheosznak adott instrukciival. Ezrt Donatus vezetsvel ltrejtt egy jelents tmegbzissal rendelkez szak-afrikai egyhz, amely fggetlentette magt az egyre inkbb Rma-kzpont katolikus egyhztl. Jelszavuk immr ez volt: „Mi kze a csszrnak az egyhzhoz?” Az ortodox katolicizmus a kvetkez vszzadban gyakorlatilag ebben a trsgben kisebbsgbe szorult, s a gazdag fldbirtokos rteg s a partvidki vrosok elrmaiasodott polgrsgnak kreire korltozdva a tiszteletremltsg, a konformizmus s a vilggal val kiegyezs vallsa volt. A donatista egyhz mind politikai, mind pedig gazdasgi rtelemben elutastotta a fennll vilgrendet, s ebben a kontinens belsejben fekv sksgok s a hegyvidk lakossgnak szemllete fejezdtt ki.
Constantinus parancsra mr 316 s 321 kztt durva atrocitsok rtk a donatista kzssgeket a hatsgok rszrl, majd negyedszzadnyi csszri trelmi politika utn a katolikus hvek trelme fogyott el. 347-ben Caecilianus s hvei erszakos llami beavatkozsrt folyamodtak a csszrhoz. Donatus szmzsvel, valamint szmos donatista hv meggyilkolsval igyekeztek megtrni a rivlis felekezet befolyst. Ez az esemny egyben mrfldkve a keresztnyek ltal a velk egyet nem rt ms keresztnyekkel szemben val llami erszak alkalmazsnak, amelyet ezutn mg szmos jabb kvetett.
A donatistkat azonban ezek az elnyom intzkedsek mg jobban megacloztk, s maguk is felvettk a kesztyt. A zsid zeltizmus hagyomnyait az essznus szentsgi idellal tvzve gylekezeteik egyes tagjai szabadcsapatokat (circumcelliones) szerveztek, akik husngokkal felfegyverkezve vettek elgttelt a Rma-prti vallsi rivlisokon, magukat eszkatologikus vrakozsuk jegyben a „szentek kapitnyai”-nak nevezve. Pspkeik s papjaik inkbb pun nyelven prdikltak, mint latinul, hasonlan a trzsi nyelven prdikl frgiai montanistkhoz.
Az „Aposztata” vagyis „Hitehagyott” mellknev Julianus csszr idejn (361–363) a donatistk visszakaptk elkobzott javaikat, s a csszr megvonta a katolikus ortodoxitl a korbbi katonai tmogatst, s ezzel a csszr, mint rja, a vrontsnak is vget vetett. „Az gynevezett eretnekek szmos kzssgt – rja – gyakorlatilag lemszroltk, pldul Szamoszatban, Bithniban s Galatiban…” Julianus restaurcis ksrlete kudarcot vallott, s ezt kveten a keresztnny lett birodalom s a birodalomm vlt keresztnysg rdekei mg inkbb sszefondnak, eretnekellenes trvnyek egsz sorban jutva kifejezdsre.
A „keresztny llam” ugyanazon rvek alapjn tmadja az „eretneksget”, ahogyan korbban ltalban a keresztnysget is. Bntetseket helyez kiltsba azoknak, akik „vitatjk a valls dolgait… akik izgatnak a rend s nyugalom ellen, lzadst sztanak, s az egyhz bkjt hbortjk. … Senkinek nem engedtetik meg, hogy a nyilvnossg el lpve rveljen a valls ellen, vitatkozzk vagy tancsokat osztogasson”, ll egy 380-as vekbl szrmaz rendelkezsben. Mr 333-ban, Constantinus idejn alkalmaztk a cenzra eszkzt a hivatalos keresztnysg vdelmben, amikor az Arius ltal sszelltott minden iratot mglyn val elgetsre tltek, „…hogy semmi fenn ne maradjon, ami re emlkeztetne”, s hasonl sors vrt az rsait rejtegetkre is. „A csszroknak a vallsos ktelezettsgek irnt tanstott magatartsa ltalban ugyanazt a smt kvette: eleinte magabiztos kumenizmus jellemezte, s a vge sosem volt ms, mint vak dh, s elnyom intzkedsek sora… A csszr mindig gy rezte, hogy az egyik flnek kell prtjt fognia, hivatalos rangra kell emelnie, s levernie a msikat pusztn a bkessg kedvrt… Azzal a szndkkal fogadta be a keresztnysget, hogy egy dinamikus llamvalls segtsgvel jtsa meg lankad erejt. Az eredmny azonban csupn egy llami ritul lett, rtalmatlan, mert lettelen…” – olvashatjuk Johnson rtkelst.
Vandlok utn muzulmn seregek
A totlis keresztny trsadalom eszmnynek s a ksbbi kzpkori inkvizci mdszereinek f ideolgiai megalapozja az az Aurelius Augustinus volt, aki az szak-afrikai Hipp pspkeknt a 390-es vek derektl pspksge els hsz vt a donatista egyhz Rma gisze al val visszatrtsnek, majd ennek kudarca utn a kzssg szisztematikus felszmolsnak szentelte. volt az, aki kidolgozta az llami knyszerintzkedsek eszkzt alkalmaz hittrts ideolgijt, s az eretnekekkel szembeni knvallats elveit, amelyet ksbb az inkvizci is kszsggel alkalmazott. „A kmletlensgre nagyobb szksg van a vizsglatok sorn, mint a bntets vgrehajtsakor”, valamint: „…ltalban a nagyobb szigor alkalmazsa a nyomozskor szksges; az irgalmassgnak akkor jn el az ideje, amikor mr napvilgra kerlt a bn”.
goston volt az, aki felhvta a figyelmet azokra a bibliai szveghelyekre is, amelyekre a vallsi erszak vdelmezi hivatkoztak az elkvetkez vszzadok sorn. Paul Johnson szavaival lve goston „az llami ortodoxihoz folyamodott a msknt gondolkodk kiirtsa cljt szolgl szksges s lland szvetsg rdekben. Az egyhz kinyomozott s megtallt, az llam fenytett s megtorolt”. goston pspksgnek kezdetn a donatista egyhz ers, gazdag, virgz s szilrdan megalapozott intzmny volt. 411-ben, mr az goston ltal ihletett ldzsek utn is tudtak 300 pspkt lltani.
Az ezt kvet kt vtizedben, mieltt 429-ben a vandlok lerohantk szak-Afrika tengerparti vidkeit, ervel trtk meg a donatista egyhz maradvnyait. A magasabb trsadalmi osztlyokba tartoz hvek csatlakoztak az llamegyhzhoz, a kzrendek jelents rsze trvnyen kvlre knyszerlt, tonll, bandita lett. Sokan az ngyilkossgot vlasztottk. szak-Afrika s a Kzel-Kelet ldztt s ldz, de a belharcoktl egyarnt kimertett, meggyenglt s kiszolgltatott keresztny kzssgeit vgl a hetedik szzad muzulmn arab invzija sodorta el, mindmig szinte nyomtalanul.