Soha nem volt mg annyira erteljes s bartsgos kzeleds a zsidsg s a keresztnysg kztt, mint ma. Pedig elmondhatjuk, hogy az emberisg trtnelmnek legmlyebb s legfjdalmasabb szakadka egyrtelmen Istennek e kt npe kztt nylt meg az elmlt ktezer vben. Annl meglepbb s felemelbb, hogy kezk klcsnsen egymst keresi napjainkban.
E kialakulban lv szvetsgnek rszint vilgpolitikai okai vannak: a nyugati civilizci e kt f forrsa csak egyttes ervel tudja megvdeni legnagyobb kzs rtkeit a keleti s fknt a muszlim kultra trhdtsval szemben; de ennl fontosabb s mlyebb szellemtrtneti esemnyek s folyamatok is ebbe az irnyba hatnak, elg, ha a holokausztnak, a qumrni tekercsek megtallsnak vagy Izrael llam jjszletsnek kvetkezmnyeire gondolunk. Ezek a drmai esemnyek mindkt kzssgben sokakat arra indtottak, hogy az alapoktl fellvizsglja rtkrendjt s a msikhoz val viszonyt. A keresztnysgben megkezddtt a teolgiai antijudaizmus s antiszemitizmus gykeres fellvizsglata, a zsidsgban pedig Jzus szemlynek fokozatos rehabilitcija.
Az els keresztnyldzs
Kzel ktezer vvel ezeltt a keresztnyldzsek trtnete nem egy zsidk s keresztnyek kztti viszllyal, hanem egy zsid belggyel kezddtt. Azzal a mly konfliktussal, amely Jzus s tantvnyai, valamint a politikai s vallsi hatalmat birtokol farizeus s szadduceus felekezetek kztt zajlott le. Ennek az sszetkzsnek minden szereplje zsid volt, mgpedig Istenben hv zsid.
A rmaiak, mikzben ers kzzel fenntartottk uralmukat Jdea s a krnyez bbllamok fltt, a np szmukra rdektelenebb belgyeinek igazgatst a jeruzslemi Szanhedrinre, a Nagytancsra bztk, amelyben szinte kizrlag kt prt/felekezet tagjai, a fpapokhoz ktd szadduceusok, valamint a farizeusok voltak csak jelen. Az sszes rendelkezsnkre ll rott forrs (Josephus Flavius, qumrni tekercsek, jszvetsg, rabbinikus iratok stb.) teljesen egybehangzan tanstja, hogy az ers rmai kontroll alatt mkd Szanhedrin s a hozz ktd prtok ebben az idszakban nagyon mlyen korrumpldtak.
A szintn fpapok ltal vezetett qumrni kzssg tagjai rettenetes szigorsggal a „gdr fiainak" neveztk ket, azaz menthetetlenl elkrhozottaknak; Josephus szemlyes lmnyei kztt rja le, hogy egy zben a Szanhedrin valamennyi tagjt sikerlt megvesztegetni ajndkokkal egy inkorrekt dnts meghozatala rdekben; a fpapok pedig elloptk a tbbi pap jrandsgt, ami miatt nyilvnos verekedsek trtek ki kzttk a Templom-hegyen, kvekkel s husngokkal. Mindezt mg a Talmud is megersti, amely pedig a farizeusok ksei tantvnyainak kezei ltal rdott, s beszmol arrl, hogy ebben az idszakban a korrupci teljesen elhatalmasodott az orszg vezetsben, a trvnyhozst s a brsgok mkdst a jogtalansg hatotta t, a fpapok intriki s kizskmnyolsa miatt emberek sorsa ment tnkre, s mg szemlyesen a Szanhedrin elnke is trvnytelensgek okozjv vlt. (E korrupci egyik f oka persze a rmaiak gyes kontrollja s bomlaszt tevkenysge volt: immron vtizedek ta a rmaiak neveztk ki a fpapokat, illetve vltottk le ket, vagyis eleve csak tbb-kevsb kollabornsok kerlhettek a hatalomba.)
Ha valaki elolvassa mindezeket a beszmolkat, szinte bartsgosnak s enyhnek rzi Keresztel Jnos s Jzus, a kt zsid prfta szigor megnyilatkozsait a szadduceusok s farizeusok irnyban. A Nzreti egyre tbbszr konfrontlt velk nyltan, a np amgy is gyenge lbakon ll lojalitst feljk destabilizlta, s mindez az evangliumok beszmoli szerint vgl trhetetlenn vlt a hatalom birtokosai szmra, akik szablytalanul lebonyoltott koncepcis perben tltk hallra, majd tadtk a rmai hatsgnak, amely - szintn hatalomfltstl vezettetve, Jzus rtatlansgnak tudatban - kivgezte.
Br Jzust magt a sz teljes rtelmben nem nevezhetjk „keresztny"-nek, hiszen ez a benne mint Messisban hvk elnevezse lett ksbb, mgis ez az esemny tekinthet a keresztnyldzs els megnyilvnulsnak a trtnelemben, amely akkor mg egy a zsidsgon belli, zsidk kztti bels vallsi s politikai vita vgkifejlete volt; melyben nem a zsid np konfrontldott valamilyen kls, idegen elemmel, hanem egyazon npen bell a politikai hatalom birtokosai hallgattattk el egy politikai hatalommal nem rendelkez testvrket.
Az apostolok elleni vdak
A Nzreti tantvnyai azonban nhny httel ksbb hirdetni kezdtk a np kztt, hogy mesterk fltmadt a hallbl - ami jogi rtelemben azt is jelentette, hogy Isten csodval brlta fell a Szanhedrin ltal meghozott hallos tletet (vagyis az tves dnts volt). Pter ennek ellenre elszr nyilvnosan bkejobbot nyjtott a legfelsbb brsg tagjainak, hangslyozva, hogy a Messis halla a prftk ltal elre jelzett szksgszersg volt, k maguk pedig tudatlansgbl tltk hallra, ami a zsid jogban felment krlmnynek szmtott. Vlaszul azonban a slyos presztzsvesztesgtl tart Szanhedrin bebrtnzi az apostolokat, majd megtiltja nekik a Jzusrl szl igehirdetst. k ennek ellenre folytatjk ezt, aminek jabb letartztats az eredmnye, majd hallbntetst akarnak kiszabni rjuk.
Ezt vgl csak a Szanhedrin akkori elnke, I. Rabban Gamalil akadlyozza meg lelkiismereti okokbl, gy aztn a Nagytancsnak val engedetlensgket csak az enyhbb bntetsnek szmt ostorozssal szankcionljk, majd szabadon engedik ket. A korabeli zsid jogban az ostorozs annak elismerst fejezte ki, hogy az apostolok nem hgtak t isteni eredet trvnyt, csak a rabbik hatrozatt; ezrt, jllehet ezek utn is folytattk igehirdetsket, mghozz a Templom-hegyen, nhny szz mterre a Szanhedrin lstermtl, hosszabb ideig nem rte ket ldztets: hallgatlagosan, br nem rmmel, tudomsul vettk tevkenysgket.
Az els vrtank
Nem sokkal ksbb azonban hamis tank lptek fl az egyik hellenista (grg kultrj) zsidkeresztnnyel, Istvnnal szemben, akit tvtants vdjval szintn a Szanhedrin el lltottak. Vdbeszdben Istvn Jzushoz hasonl szenvedlyes szigorral brlta a Nagytancs tagjait, akik vgl hallra tlik, br a beszmol szerint inkbb lincsels trtnt, semmint szablyosan meghozott s vgrehajtott tlet. Az Apostolok cselekedetei szerint ekkor ltalnos ldzs tr ki a Jzusban hv zsidk ellen npkn bell, ami miatt nagy tbbsgk tmenetileg elhagyja Jeruzslemet, s az orszg tvolabbi vidkeire knytelen kltzni; ez azonban zenetk mg szlesebb krben val elterjedst eredmnyezi.
Ennek az ismt kemny hatalmi eszkzkkel trtn ldztetsnek egyik fszereplje az ifj farizeus, Saul - a ksbbi Pl apostol -, akinek a beszmoljbl tudjuk, hogy ennek sorn tbbeket megltek, msokat brtnbe vetettek, megverettek, illetve megflemltssel, zsarolssal hitk megtagadsra prbltak knyszerteni. Saul a fpaptl s a Szanhedrintl kap hivatalos felhatalmazst e tevkenysgre, mg a Szentfldn kvli terletekre is - majd ekzben ltomsban tallkozik Jzussal, s ldzbl az egyik leghatkonyabb hirdetjv vlik.
gy tnik, az indulatok nhny v alatt jra lassan lecsillapodtak, ugyanis az jszvetsgi beszmol szerint a zsidkeresztny gylekezet ismt tbb tzezres ltszmmal van jelen a fvrosban, Jeruzslemben. Sokan a papok s a farizeusok kzl is csatlakoznak hozzjuk. Ez vgl jra heves reakcit vlt ki: Herdes, a nem is tisztn zsid szrmazs, Rma-brenc kirly megleti a tizenkt apostol egyikt, Jakabot, majd vezetjket, Ptert is brtnbe vetteti, s ki akarja vgeztetni. Pter csodlatos mdon kiszabadul, a kirly pedig nemsokra meghal - Josephus is beszmol errl, s noha nem keresztny, hasonlan negatvan ltja a kirly szerept, mint az jszvetsg -, gy az ldzs ismt albbhagy egy idre; hogy aztn jult ervel lngoljon fel, amikor az egyik leghatkonyabb zsidkeresztny igehirdet, az egykori ldz, Pl apostol rkezik meg a fvrosba. A lincselstl, majd az orgyilkossgtl pphogy csak megmeneklve, kt v brtn utn csak gy tudja elkerlni az jabb koncepcis pert s a Szanhedrin hallos tlett, hogy rmai polgrknt a csszrhoz fellebbez, s ezrt Rmba szlltjk.
„Ok nlkli gyllet a np kztt"
Az Apostolok cselekedetei ugyan vget r itt, de Josephus Flavius s ms trtnetrk tollbl tovbbi esemnyekrl is rteslnk. Josephustl megtudjuk pldul, hogy a msik Jakabot, Jzus fltestvrt, aki a jeruzslemi zsidkeresztny gylekezet vezetje volt, az akkori fpap, Chanin hamis vddal hallra tlteti a Szanhedrinnel, s ki is vgzik. Josephus - aki nem volt keresztny, mi tbb, elkel farizeus, papi csaldbl szrmazott, s maga is kzeli kapcsolatban llt a politikai hatalommal, gy nem vdolhat a keresztnyek irnti elfogultsggal - azt rja, hogy a jeruzslemi trvnytisztel lakossg tbbsgt - szintn nem keresztny zsidkat! - annyira flhbortotta a fpap nyilvnval trvnytelensge, hogy panaszt tettek ellene a csszrnl, aki helyt adva ennek, azonnal le is vltatta a fpapot. Ez az esemny is utal - tbb msikkal egytt - arra, hogy a zsidkeresztnyeket elssorban nem a npk, a zsidsg ldzte, hanem a hatalom korrupt kpviseli.
Azonban a gyllkds s szthzs egyltaln nem csak a Jzusban hv zsidk irnyban nyilvnult meg ekkoriban. Szintn minden trtneti forrs egyhanglag beszmol arrl, hogy a zsidsg mr ktszz ve tart slyos felekezeti megosztottsga a rendkvl nehz politikai s trsadalmi helyzet miatt egyes csoportoknl fanatikus, szlssges megnyilvnulsokhoz vezetett. A zeltk terrorcselekmnyekkel prbltak a rmaiak ellen hbort provoklni, s sok esetben orvul megltk azokat a zsid testvreiket, akik nem voltak szmukra vallsilag elgg megbzhatk; a qumrniak teljesen kivonultak a trsadalombl, megszaktva szinte minden kapcsolatot a tbbiekkel, de klnsen a jeruzslemi politikai-vallsi vezetssel; a farizeusok a trsadalmon bell igyekeztek elklnteni magukat mindenkitl, akik nem fogadtk el az trvnyrtelmezsket; s gy tovbb.
A rabbinikus iratokban ksbb megfogalmazdik: a Templom s a vros 70-ben bekvetkez pusztulsnak, a zsidsg sztszratsnak spiritulis oka az volt, hogy „ok nlkli gyllet volt a np kztt". Megdbbent egybecsengs a Talmud s az jszvetsg kztt, hogy Jzus is ugyanezt nevezi meg halla oknak: „Mg ennek az egy rsnak be kell teljesednie rajtam: Ok nlkl gylltek engem." Az sszes tbbi forrs is altmasztja ezt, a Jeruzslemi Talmud mg a farizeusok kt f csoportja kztt is fegyveres (!) sszetzsekrl szmol be. A zsidsgban ekkor dl vallsi-felekezeti ellensgeskeds szlssges mrtke teht bizonyos trtnelmi tnynek tekinthet. A politikai hatalmat kpvisel, korrumpldott Szanhedrin pedig egyik f ellensgnek a Jzusban hv zsidkat tekintette.
Zsidkeresztnyek a pusztuls utn
A Templom, az orszg s a fvros pusztulsa, a rmaiakkal val rettenetes hbor kvetkezmnyei, a np nagy rsznek pusztulsa vagy sztszrdsa, a politikai hatalom teljes elvesztse, a zsidsg elgytrt llapota s a mindezek nyomban jr szellemi-lelki bnultsg 70 utn a megmaradtak nagyobb alzatt s sszetartst eredmnyezte. A rabbinikus iratokbl egyrtelmen kiderl, hogy a zsidkeresztnyek rszt vettek a zsidsg mindennapi hitletben, a kzs imdkozsokban, st affle „klubokat" tartottak fenn, ahol sszejrtak a klnbz irnyzatok hvei, s immr bksebb hangvtel beszlgetseket, vitkat folytattak.
A farizeus rabbik, br politikai hatalom hjn most jval alzatosabbak lettek korbbi mestereiknl, igyekeztek vallsi vezet szerepket megrizni, de a nylt konfrontcit kerltk a tbbi irnyzattal, gy a zsidkeresztnyekkel is. J plda erre, hogy a kzs napi imba beleszerkesztenek egy rvid tokmondst „az rulk" ellen, de a talmudi httranyagbl kiderl, hogy ez valjban az „eretnekek" ellen irnyul, akiken pedig a szadduceusokat, essznusokat s a zsidkeresztnyeket rtettk. Ha a kzs ima vezetje elrontotta ezt a mondatot, akkor azonnal mst jelltek ki helyette vezetnek, mert feltteleztk, hogy azrt tette, mert maga is valamelyik „eltr irnyzat" kpviselje. De ebbl az is vilgosan lthat, hogy a kzssgi hitletben, az imkon rszt vehettek k is - az elnyomott, kiszolgltatott zsidsg mr nem engedhette meg magnak, hogy radiklisan kikzstse a Jzust Messisknt elfogad testvreit, br nem is tudta elfogadni ket. Mi tbb: a legnagyobb tekintly rstudk kztt is akadnak, akik bevalljk, hogy szimpatizlnak keresztny tanokkal, vagy olyan lltsokat hangoztatnak, mint pldul az, hogy a mennyben Isten trnja mellett, vele azonos szinten ll a Messis trnja - mgsem vonjk meg tlk a tiszteletet.
A Talmud beszmol arrl, hogy a zsidkeresztnyek valdi gygyt csodkat tesznek, s megprblja rtelmezni, hogy ez hogyan lehetsges. Elhangzanak ugyan szlssges ellenvlemnyek („jobb lett volna, ha meghalt volna, mint hogy gy gygyult meg"), de intzmnyestett vagy hatalmi eszkzkkel zajl kikzsts ekkoriban nem trtnik. Kimutathat az is, hogy a farizeusok tantsa - nyilvn az elnyomats keser tapasztalatai s a hatalom elvesztse nyomn - sok mindenben finomodik, st szmos jzusi elemet is tvesz, anlkl persze, hogy kzben elismern, hogy ezek tle szrmaznak. Mi tbb, a misztikus-teolgiai jelleg tanokban az egyetlen Istenben a Szenthromsgra emlkeztet „megosztottsg" jelenlte, Isten emberknt val megjelensnek lehetsge, a Szent Szellem Istennel val egysge, de egyszersmind Istenen belli klnllsga s hasonl elemek bukkannak fl, amelyek szmos kutat szerint nem msok, mint a zsidkeresztny teolgia hatsai a judaizmuson bell (vagy pedig a kett eredeti, kzs gykerei).
jabb nagy trs ll viszont be a 130-as vekben, amikor a Bar Kochba-felkels sorn nagy tekintly rabbik is messisnak kiltjk ki a tehetsges katonai vezett. A zsidkeresztnyek ezt nem fogadjk el, s a gyzelemben sem bznak, ezrt sokan rulknak tekintik ket, s a velk szembeni kikzsts felersdik valamelyest, de mg mindig nem vlik vglegess.
A Talmud s a mai szlsjobb
Ezen a ponton kell kitrnnk egy pillanatra a mai magyar s mindenkori szlsjobboldali sajt rabbinikus rszleteket felhasznl propagandjra, amelyben a Talmudban tallhat egyes, valban szlssges megnyilatkozsokat gy lltjk be, mintha azok a hivatalos zsid llspontot kpviselnk. A trtnelmi keresztnysg antiszemita kpviseli azonban sajnos ilyenkor csak sajt dogmatikus teolgijuk reflexeit vettik bele a rabbinikus irodalomba. Ugyanis a Talmud nem dogmatikus m, amely a judaizmus hivatalosan elfogadott nzeteit tartalmazza, hanem egy olyan gyjtemny, amely minden tmban minden elhangzott vlemnyt igyekszik sszegyjteni, az egymssal ellentteseket, egymstl teljesen eltrket is. Maga a „talmud" sz 'tanuls'-t jelent, ez teht egy knyvtr, amelyben minden lnyeges bibliai krdsrl tbb szz rabbinak minden vlemnyt igyekeztek rgzteni. Ezek kzl nmelyik tekinthet a judaizmus hivatalos llspontjnak, a nagy tbbsg azonban csak vlekeds, amelyet a zsid olvas szabadon szelektlhat, maga dntheti el, mit fogad el, mit nem. Az sszeset mr csak azrt sem fogadhatja el, mivel szinte minden vlemnynek az ellenkezje is szerepel. A szlsjobboldali sajt azonban manipulatv mdon csak a szmra clszereket idzi (pldul azt a szlssges nzetet, mely szerint „a pognyok kzl mg a legklnbeket is meg kellene lni"), de az ellenttket (jelen esetben: „az a pogny, aki tanulmnyozza a Biblit, egyenrang a fpappal") mr nem; s minden ltala idzett mondatot gy llt be, mintha az hivatalos llspont lenne, holott nem az.
A Talmud s a keresztnysg
A Talmud idben els s legnagyobb tekintly rtegben (Misna), amely i. sz. 180 s 220 kztt keletkezett, egyetlen rva szt sem tallunk sem Jzusrl, sem a keresztnysgrl, sem eltl, sem tmogat megnyilatkozst. A hallgats annak a jele, hogy ekkoriban a zsidkeresztnyek mg a zsid trsadalom szerves rszt kpezik, s br Jzusba vetett hitket sokan nem fogadjk el, de nem is akarjk kikzsteni ket, ezrt a krdst a Misna nyitva hagyja.
E rsz lezrsa utn is krlbell mg szz vig hallgats veszi krl a tmt. Az els keresztnyellenes megjegyzsek kimutathatan az gynevezett konstantini fordulat utn, majd pedig a keresztnysgnek a Rmai Birodalomban hivatalos llamvallss vlsa utn jelennek meg a rabbinikus szvegekben. Ekkoriban ugyanis a mr elpognyosodott keresztnysg, bekerlve a birodalmi llamvalls pozcijba, olyan bntet klnadkat kezdett kivetni a zsidsgra, amelyek kifejezetten a trts szndkval szlettek: ha egy zsid keresztny hitre trt, akkor menteslt az ad megfizetse all. A rabbik erre az llamhatalmi akcira reagltak azzal, hogy Jzussal s a keresztnyekkel szemben nylt kritikkat kezdtek megfogalmazni, hogy a zsidkat az ttrstl (mely ekkor mr egytt jrt zsid identitsuk ktelez megtagadsval is) visszatartsk.
Ma mr bizonytott tny a zsid vallstudomnyban, hogy ez a nhny (egszen kevs) szvegrsz mind 4. szzadi, ksei keletkezs, gyakran teljes trtnelmi kptelensgeket tartalmaznak (pl. Jzust szz vvel korbban l rabbi tantvnynak mondjk), kivtel nlkl mindegyik nlklzi a valsgos trtneti alapot, nem beszlve az olyan megnyilatkozsokrl, ahol pldul egy halottidz pogny tlvilgi elbeszlst tolmcsoljk Jzusrl, mikzben a halottidzst a mzesi Trvny hallos bnnek minsti (teht az gy szerzett informcik eleve hiteltelenek zsid szempontbl).
Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy ekkoriban mr a pognykeresztnysg van az llamhatalom birtokosnak pozcijban, s gyakorolja az intzmnyestett ldzst, mikzben a zsidsg ezt a lehetsgt elvesztette.
Ennek ellenre tny, hogy ez a folyamat vgleg megpecsteli a zsidkeresztnysg sorst. Sajt nemzeti kzssgk, ha nem is llamhatalmi eszkzkkel, de fokozatosan kikzsti ket; az ekkor mr javban antijudaista-antiszemita pognykeresztny egyhz viszont mr csak akkor fogadja be ket, ha zsid identitsukat is megtagadjk. gy tnik, a zsidkeresztnyek nmelyike ezt az utat vlasztotta, s nhny nemzedken bell asszimilldott, felszvdott az egyhz pogny kzegben; vagy titokban gyakorolta tovbb zsidsgt. Msok a zsidsgon bell maradtak, s a Jzusba vetett hitket gyakoroltk titokban. Az hatsuk a rabbinikus misztika s teolgia alakulsra jl kitapinthat a 4-10. szzadban. Ismt msok pedig feladtk Jzusba vetett hitket, s teljesen visszaintegrldtak a judaizmusba.
Boldogok a bkt teremtk...
Ettl kezdve a kzpkorra ltalnossgban az jellemz, hogy az llamhatalmat birtokol trtnelmi keresztnysg intzmnyes eszkzkkel jra meg jra slyos fizikai ldzseket robbant ki a zsidsggal szemben, amelyre a zsid np - hatalmi eszkzk hjn - a tantsban, prdiklsban, bibliartelmezsben megnyilvnul radiklis verblis elutastssal, elhatroldssal s a zsid szrmazs keresztnyek kikzstsvel vlaszol (ami termszetesen nem mrhet ssze a msik oldalrl megnyilvnul fizikai megsemmistssel). Ez az rksg vgigvonul az egsz eurpai trtnelmen, a felvilgosods utni szekularizlt antiszemitizmus klnbz formi mgtt is ugyanez a httr hzdik meg mindmig.
Ugyanakkor a 17. szzadtl mindkt oldalon megjelennek a kibkls lehetsgt hordoz csrk. A keresztnysg egyes protestns irnyzataiban megjelenik a keresztny antijudaizmus, antiszemitizmus s a zsidsg jvbeni nemzeti helyrelltst tagad teolgik kritikja, fellvizsglata. Megszletik a filoszemita keresztny cionizmus, amely az els pillanattl fogva tmogatja a zsid np hazatrst, s konfrontl a keresztnysgen bell az ezt ellenzkkel. Ezzel egyidejleg a zsidsg egyes kpviseli is kezket nyjtjk. Az eurpai hr s tekintly Jakov Emden rabbi pldul mr 1757-ben megvdi a keresztnysget, s az jszvetsget a zsid hagyomny rsznek tekinti (!), azt lltva, hogy „Jzus, s klnsen Pl eredeti szndka az volt, hogy a pognyokat No ht erklcsi trvnyhez trtsk, a zsidk pedig tovbbra is kvessk a mzesi Trvnyt - ami megmagyarzza a ltszlagos ellentmondsokat az jszvetsgben Mzes trvnyeivel s a szombattal kapcsolatosan". A 19-20. szzadra azutn mr szmos zsid tuds fogalmaz hasonlan. Csak nhny plda. Martin Buber A hit kt fajtja cm mvben Jzust mr a zsidsg hittrtnete egyik kimagasl kpviseljnek mondja, akinek hite s erklcsisge sok tekintetben fellmlja mg a prftkt is. Joseph Klausner kimutatja, hogy a Jzust eltl rabbinikus szvegrszek ksiek s trtnetileg nem hitelesek; David ben Gurion, Izrael llam els miniszterelnke pedig felkri Chaim Cohent, a Legfelsbb Brsg elnkt, hogy Jzus rehabilitlsa cljbl vizsglja jra fell pernek lefolyst.
Az utbbi vtizedekben mindkt oldalon sokan nyjtottk ki teht kezket egyms fel. Termszetesen ugyangy mindkt oldalon vannak, akik ellenzik ezt a kzeledst, mert a hagyomnyos megosztottsg fenntartsban rdekeltek. k sszetkzsbe kerlnek sajt hittestvreikkel is, akik a kzs rtkek mentn abban remnykednek, hogy egyszer majd kiderl: az egyetlen Istennek vgs soron a npe is egy, s nem kett - akkor is, ha ma ezt mg nem lthatjuk vilgosan.
(A szerz teolgus, a zsid vallstudomny doktora)